Ostettu 9000 89 Turbo ja nyt kysymyksiä!
Ostettu 9000 89 Turbo ja nyt kysymyksiä!
Terve, 9000 kiinnostais 2.0 turbo tai 2.3 turbo ja tuosta 2.3 turbosta ois kysyttävää.
Kattelin youtubesta tyhjäkäyntivideoita kuulostellakseni koneen normaalikäyntiä ja myös kiihdytyksiä ym ahtopaineiden takia.
Tonnarin UKK ym luettu.
Mitenkäs tuo 2.3 mitä olisin menossa kahtomaan kuulemma kylmänä pitää hetken raksutusta tai säksätystä mikä piakkoin kaikkoaa. Onko merkki remontista tai jakoketjusta, venttiileistä? Kansiremontti kuulemma tehty alle 100tkm sitten. Youtubesta kun noita koneita kuuntelin niin omaan korvaan kaikissa tyhjäkäynnillä pientä rahinaa tms, tämä ei tietysti tuohon kylmä-ääneen liity mutta näköjään kuuluu jotain olla muutenkin?
http://www.youtube.com/watch?v=B4ya7szSIV0 vaikka onkin uudempi peli niin tuommosta meinaan että melkeen joka videossa ne noin raksutteloo. Normaalia vai normaali vika tulossa?
Myös monessa kylmäkäynnistysvideossa tuntui stumppaavan tai lähtevän vasta 5sekunnin startin jälkeen ja kyse ei ollut mistään 10-20 asteen pakkasista.
Sitten ahdoista vielä, täyskiihdytyksessä tietysti tappiin mutta miten normaaliajossa, kuuluuko viisarin väpättää tai onko mitään normaalikäyttäytymistä mistä tietää sen puolen olevan kunnossa?
Vähän vaan tuntumaa koitan hakia ettei tuu yllätyksiä paikanpäällä.
Kattelin youtubesta tyhjäkäyntivideoita kuulostellakseni koneen normaalikäyntiä ja myös kiihdytyksiä ym ahtopaineiden takia.
Tonnarin UKK ym luettu.
Mitenkäs tuo 2.3 mitä olisin menossa kahtomaan kuulemma kylmänä pitää hetken raksutusta tai säksätystä mikä piakkoin kaikkoaa. Onko merkki remontista tai jakoketjusta, venttiileistä? Kansiremontti kuulemma tehty alle 100tkm sitten. Youtubesta kun noita koneita kuuntelin niin omaan korvaan kaikissa tyhjäkäynnillä pientä rahinaa tms, tämä ei tietysti tuohon kylmä-ääneen liity mutta näköjään kuuluu jotain olla muutenkin?
http://www.youtube.com/watch?v=B4ya7szSIV0 vaikka onkin uudempi peli niin tuommosta meinaan että melkeen joka videossa ne noin raksutteloo. Normaalia vai normaali vika tulossa?
Myös monessa kylmäkäynnistysvideossa tuntui stumppaavan tai lähtevän vasta 5sekunnin startin jälkeen ja kyse ei ollut mistään 10-20 asteen pakkasista.
Sitten ahdoista vielä, täyskiihdytyksessä tietysti tappiin mutta miten normaaliajossa, kuuluuko viisarin väpättää tai onko mitään normaalikäyttäytymistä mistä tietää sen puolen olevan kunnossa?
Vähän vaan tuntumaa koitan hakia ettei tuu yllätyksiä paikanpäällä.
Viimeksi muokannut Karpov, La Helmi 11, 2012 23:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9000 CD Turbo 1989 stage 1?
Re: Ostamassa
Säksätys raksutus voi johtua hydraulisista venttiiliennostimista. Ei käsittääkseni ole syytä huoleen jos ääni katoaa jonkin ajan kuluttua käynnistyksestä.
DI kasetilla varustetut saabit eivät yleensä käynnisty ns. "ekalla" vaan koneen pitää ainakin kerran pyörähtää että joku anturi saa tiedon ja sitte vasta alkaa syttymään. tuo 5 sekuntia kyllä kuulostaa toisaalta taas hieman liian pitkältä. oma 2,3i DI käynnistynee noin 2-3 sekunnissa kun alkaa starttailemaan.
en ole turboa omistanut, mutta tuosta viisarin väpättämisestä tulisi itsellä kyllä mieleen joku imuvuoto - joka siis myös heikentää käynnistystä. väpättää sen ei pitäisi kuitenkaan
korjailkoon paremmin asiasta tietävät.
DI kasetilla varustetut saabit eivät yleensä käynnisty ns. "ekalla" vaan koneen pitää ainakin kerran pyörähtää että joku anturi saa tiedon ja sitte vasta alkaa syttymään. tuo 5 sekuntia kyllä kuulostaa toisaalta taas hieman liian pitkältä. oma 2,3i DI käynnistynee noin 2-3 sekunnissa kun alkaa starttailemaan.
en ole turboa omistanut, mutta tuosta viisarin väpättämisestä tulisi itsellä kyllä mieleen joku imuvuoto - joka siis myös heikentää käynnistystä. väpättää sen ei pitäisi kuitenkaan
korjailkoon paremmin asiasta tietävät.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7787
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Ostamassa
Onko tuo hankinta kohde automaatti...?
Jos on, niin vetolevy saattaa myös pitää ääntä kylmänä, ääni voi hävitä
koneen saavuttaessa normaali lämpötilan.

nimim..kokemusta on.
Jos on, niin vetolevy saattaa myös pitää ääntä kylmänä, ääni voi hävitä
koneen saavuttaessa normaali lämpötilan.

nimim..kokemusta on.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Ostamassa
Joo tuli hommattua 89 Turbo (TE05) ja manuaali.
Muutamia kysymyksiä heräs joten pistetään ne tänne ettei kuormita ketään.
Olen haulla lukenut tästä lämppäristä miljoona aihetta. Kolmosella pyörii vaan ja automaatti-ilmastointi.
Jossain topiceissa oli sitä toshiban transistoria ja jossain lämpösulaketta. Mulle riittää kunhan joku kuittaa tuon vai onko muita mahdollisuuksia? Puhallinmoottori poislukien.
Sitten virityksestä ja hakua on kanssa kateltu.
Nyt nousee ahdot omaan mittariin punasen puoliväliin eli joku lastu siellä on, kaikki potentiaali ei silti ole vielä otettu irti pellin alta? APC bokseista lueskelin, punainenko oli se jytkyin? Vai mitenkö lähden selvittelemään mikä kokoonpano tuolla on?
Ilmansaannin turvaus vapaammalla suodattimella ja 3'' downpipe lienee tuohon ainoat toimenpiteen jossei ala puhallinta vaihtamaan vai? Onko suuttimilla vielä mitään merkitystä kun luin että ne on lastulla äärirajoilla?
Sitten vielä, nelosella 60-120km/h ajaksi mittasin 6sek ja hyvin tuntu vetävän. Jotain 2200rpm oli alotuskierrokset ja lopussa 4500rpm luokkaa.
Kolmosella sitten oli alotuskierrokset 2400-2500rpm ja lopetus 4600rpm, sama 60-120km/h mutta aika oli 8sekunttia ja päälle. Tuntu kuin ois ollu kamala vastatuuli tai joku kankeus, 90km/h jälkeen lähti vetämään vasta ripeämmin.
Onko normaalia vai onko jotain kuristavia tekijöitä? Tai yleensäkkään pitäisikö ajan olla parempi vai ei, näistä kierrosalueista kun nyt en vielä tiedä.
Kiitos!
Muutamia kysymyksiä heräs joten pistetään ne tänne ettei kuormita ketään.
Olen haulla lukenut tästä lämppäristä miljoona aihetta. Kolmosella pyörii vaan ja automaatti-ilmastointi.
Jossain topiceissa oli sitä toshiban transistoria ja jossain lämpösulaketta. Mulle riittää kunhan joku kuittaa tuon vai onko muita mahdollisuuksia? Puhallinmoottori poislukien.
Sitten virityksestä ja hakua on kanssa kateltu.
Nyt nousee ahdot omaan mittariin punasen puoliväliin eli joku lastu siellä on, kaikki potentiaali ei silti ole vielä otettu irti pellin alta? APC bokseista lueskelin, punainenko oli se jytkyin? Vai mitenkö lähden selvittelemään mikä kokoonpano tuolla on?
Ilmansaannin turvaus vapaammalla suodattimella ja 3'' downpipe lienee tuohon ainoat toimenpiteen jossei ala puhallinta vaihtamaan vai? Onko suuttimilla vielä mitään merkitystä kun luin että ne on lastulla äärirajoilla?
Sitten vielä, nelosella 60-120km/h ajaksi mittasin 6sek ja hyvin tuntu vetävän. Jotain 2200rpm oli alotuskierrokset ja lopussa 4500rpm luokkaa.
Kolmosella sitten oli alotuskierrokset 2400-2500rpm ja lopetus 4600rpm, sama 60-120km/h mutta aika oli 8sekunttia ja päälle. Tuntu kuin ois ollu kamala vastatuuli tai joku kankeus, 90km/h jälkeen lähti vetämään vasta ripeämmin.
Onko normaalia vai onko jotain kuristavia tekijöitä? Tai yleensäkkään pitäisikö ajan olla parempi vai ei, näistä kierrosalueista kun nyt en vielä tiedä.
Kiitos!
Saab 9000 CD Turbo 1989 stage 1?
Re: Ostettu 9000 89 Turbo ja nyt kysymyksiä!
Transistorijuttu ok mutta muut kysymykset vielä kaihertas mieltä.
Saab 9000 CD Turbo 1989 stage 1?
Re: Ostettu 9000 89 Turbo ja nyt kysymyksiä!
Ei kellään viritystietoa saatika tuosta kolmosen vedätyksestä? Kovilla pakkasilla näköjään neula meni puolelle punasta mutta nyt lauhtuessa kymmeneen asteeseen menee viisarin kahden paksuuden verran punaselle. Eli ei oo tyjyin lastu vai?
Saab 9000 CD Turbo 1989 stage 1?
Re: Ostettu 9000 89 Turbo ja nyt kysymyksiä!
Lonkkaveikkaus: siellä on korkeintaan joku stage1 -lastu, mutta sulla on aiemmin ollut akku tai DI/APC -boksi irti ja ekoja buusteja oot hämmästelly kalibrointiajoilla tai sit mankkuvena on jäätyillyt tms.
Jos kolmosella vedättäessä ahdot oli jo ylhäällä ja auto silti laamas, jää yhtälöstä bensaa+ilmaa+kipinä joku muu kuin ilma saamatta oikein - tarkista tuplat, DI -kasetti ja bensansaanti (mittaa ny ainaki paineet).
DI/APC:stä saat kutkuteltua vielä hitusen lisää paineita sopivalla lastulla ja/tai huijaamalla mappianturin signaalia kilosella potikalla. Jälkimmäinen on tarkkaa touhua eikä sillä voi tehdä paljoa, koska vaikka temppu nostaa paineita, se myös sotkee sytkää. Jos oikeasti haluat saada koneesta jotain erikoisempaa irti, laita joku paremmin hanskattava moottorinohjaus - tuo DI/APC+LH on aika vaisu yhdistelmä, jos vakio tai ihan pikkuinen perusviri ei riitä.
Jos kolmosella vedättäessä ahdot oli jo ylhäällä ja auto silti laamas, jää yhtälöstä bensaa+ilmaa+kipinä joku muu kuin ilma saamatta oikein - tarkista tuplat, DI -kasetti ja bensansaanti (mittaa ny ainaki paineet).
DI/APC:stä saat kutkuteltua vielä hitusen lisää paineita sopivalla lastulla ja/tai huijaamalla mappianturin signaalia kilosella potikalla. Jälkimmäinen on tarkkaa touhua eikä sillä voi tehdä paljoa, koska vaikka temppu nostaa paineita, se myös sotkee sytkää. Jos oikeasti haluat saada koneesta jotain erikoisempaa irti, laita joku paremmin hanskattava moottorinohjaus - tuo DI/APC+LH on aika vaisu yhdistelmä, jos vakio tai ihan pikkuinen perusviri ei riitä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ostettu 9000 89 Turbo ja nyt kysymyksiä!
Eli kolmosella pitäisi kiihtyä nopeammin 60-120 kuin nelosella? Muilla vaihteilla jaksaa kulkea ja vääntää hyvän olosesti kyllä.
Pitänee sitten hankkia stage 2 bensalastu ja apc.
Pitänee sitten hankkia stage 2 bensalastu ja apc.
Saab 9000 CD Turbo 1989 stage 1?
Re: Ostettu 9000 89 Turbo ja nyt kysymyksiä!
Kyyyyllä mun mielestä. Turbon askillahan kolmonen venyy jonnekin 140-150km/h lähistölle muistaakseni, vaparin askilla kolmosen välitys loppuu hieman aiemmin (olikohan jossain 130km/h tienoossa). Nelonen puolestaan venyy muistaakseni 190-200km/h lukemien tienooseen, eli 80-120 on nimenomaan kolmosella vedettävä väli jos maksimikiihtyvyyden tahtoo.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ostettu 9000 89 Turbo ja nyt kysymyksiä!
Okei, tyhmä kun vielä olen niin kysyn mitenkä tuo sytytys/bensapuoli tekis noin radikaalin eron kun kierroserot oli 200-300rpm kolmosen ja nelosen välillä. Eikös sen ois pitäny sitten puutua nelosellakin? Eli jos nelosella lähen 2500rpm niin tuo 2700-4500 välin ois pitäny puutua kuten kävi kolmosella? Vai oonko ihan hakoteillä?
Saab 9000 CD Turbo 1989 stage 1?
Re: Ostettu 9000 89 Turbo ja nyt kysymyksiä!
En ihan suoraan keksi, mistä puutuminen just kolmosella voi johtua, mutta nuo nyt ylipäätään puutumisesta tulee ekana mieleen. Tietysti passelilla tuurilla sopivasti pätkivä DI-kasetti voi pätkiä jonkun pytyn sytkää just siinä kolmosen vedossa. Tuo kolmosen puutuminen kuitenkin ilmeisesti toistuu vedosta toiseen, mikä ei oikein tukisi moista satunnaisvikaepäilyä?
Jotenkin kyllä kuulostaa oudon lähellä toisiaan olevilta nuo pykälät sulla. Noilla osuis rajottajalle kolmosella 162,5km/h ja nelosella 177km/h. Mullei toki ole vuosikausiin ollut ajossa B202L:n askilla varustettua tonnaria, mutta ainakaan mun muistikuvat ei nyt täsmää. Noi kierrosmuutokset sinällään kyllä lähes täsmää nopeusmuutokseen, 2200rpm@60km/h tekee 4400rpm@120km/h ja 2400rpm@60km/h tekee 4800rpm@120km/h. No, ehkä joku paremmin eri askien välityserot muistava tarjoaa kohta varmempaa tietoa.
Jotenkin kyllä kuulostaa oudon lähellä toisiaan olevilta nuo pykälät sulla. Noilla osuis rajottajalle kolmosella 162,5km/h ja nelosella 177km/h. Mullei toki ole vuosikausiin ollut ajossa B202L:n askilla varustettua tonnaria, mutta ainakaan mun muistikuvat ei nyt täsmää. Noi kierrosmuutokset sinällään kyllä lähes täsmää nopeusmuutokseen, 2200rpm@60km/h tekee 4400rpm@120km/h ja 2400rpm@60km/h tekee 4800rpm@120km/h. No, ehkä joku paremmin eri askien välityserot muistava tarjoaa kohta varmempaa tietoa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Ostettu 9000 89 Turbo ja nyt kysymyksiä!
Niin, oon videoinu noita vetoja ja kyllä nuo kierrosalueet suht hyvin pitää kutinsa. Neula vaan lähtee äkisti nousuun heti kiihdytysvaiheessa että ei aivan tarkkaa lukemaa saa, mutta ei ne tautisesti heitä ainakan klukumittarista katsottuna.
Nelosella: 80km/h 3200rpm tienoolla 100km/h4000rpm
80km/h kolmosella 3200rpm tienoolla, satku jopa alle karvan alle 4000rpm!
Hmm tuossahan se syy vois ilmetä? En ookkaan perehtyny tarkemmin videoihin eri nopeusalueilla.
Joka kolmosen vedossa tuo sama aika ja samat kierrokset.
Nelosella: 80km/h 3200rpm tienoolla 100km/h4000rpm
80km/h kolmosella 3200rpm tienoolla, satku jopa alle karvan alle 4000rpm!
Hmm tuossahan se syy vois ilmetä? En ookkaan perehtyny tarkemmin videoihin eri nopeusalueilla.
Joka kolmosen vedossa tuo sama aika ja samat kierrokset.
Saab 9000 CD Turbo 1989 stage 1?
Re: Ostettu 9000 89 Turbo ja nyt kysymyksiä!
DI/APC boksin nro 7484272 ja 1988 tehty. Boschin paketti: 0280 000 575 ja 9 114 729 (078).
Sisältä löyty mielestäni se oikea palikka, siinä nämä tiedot:
-20FI
B88CG
ST(logo) 9431B
Singapore
Eli stage 1 vai 2 lastu vai mikä? Tuntuu kauheen vähän löytyvän infoa mistään ja näköjään nuo viripajat lätkäsee oman tarransa siihen päälle.
Mustassa laatikossa tuo sinisellä piirilevyllä missä kolme ''tynnyriä'' valkoisessa mönjässä. (laitoin tuon kuvauksen siksi kun ei jokasessa boksissa näköjään noin ollut mitä googlestä löytyi)
Sisältä löyty mielestäni se oikea palikka, siinä nämä tiedot:
-20FI
B88CG
ST(logo) 9431B
Singapore
Eli stage 1 vai 2 lastu vai mikä? Tuntuu kauheen vähän löytyvän infoa mistään ja näköjään nuo viripajat lätkäsee oman tarransa siihen päälle.
Mustassa laatikossa tuo sinisellä piirilevyllä missä kolme ''tynnyriä'' valkoisessa mönjässä. (laitoin tuon kuvauksen siksi kun ei jokasessa boksissa näköjään noin ollut mitä googlestä löytyi)
Viimeksi muokannut Karpov, Ti Helmi 21, 2012 20:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9000 CD Turbo 1989 stage 1?
Re: Ostettu 9000 89 Turbo ja nyt kysymyksiä!
Lisäys vielä, vaihdoin ilmanpuhdistimen niin ilmamassamittarin letkusta valu vettä, mitäs se tuolla tekee ja onko normaalia?
Saab 9000 CD Turbo 1989 stage 1?
Re: Ostettu 9000 89 Turbo ja nyt kysymyksiä!
Kait sinne kondensoituu kosteutta näillä keleillä, tuskin mitään vakavampaa.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls