Uusi 9000 omistaja. Kolme vikaa iski HETI

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
eeppi
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Su Maalis 11, 2012 17:04

Uusi 9000 omistaja. Kolme vikaa iski HETI

Viesti Kirjoittaja eeppi »

Jep eli ostin tuossa 92 mallin 2,3cs 9000, joka oli huollettu ym auto kesällä huolletulla automaatti-ilmastoinnilla.

No tässä viat, kuulostavatko tutuilta

1. Kaukosäädettävä keskuslukitus lakkasi toimimasta. Vika alkoi pikkuhiljaa. välillä ovet menivät napista alas ja nousivat, mutta sitten taaas ei. Kelillä ei vaikutusta asiaan. Nyt lakkasi toiminta kokonaan. Hälyttimen sininen merkkivalo alkaa kyllä vilkkua kun ovet painaa lukkoon, mutta ovissa ei tapahdu mitään. Aina kun kaukosäätimen napista painaa kuuluu naksahdus lämmönsäädinpaneelin takaa.

2. Ilmastointi alkaa puskea jääkylmää ilmaa n. 20 ajokilometrin jälkeen, alkuun siis toimii. Kun ilmastoinnin sammuttaa hetkeksi toimii se jälleen hetken.

3. Kuinka tässä autossa toimii tuo puhallin. En päässyt jyvälle ohjekirjasta. Mielestäni se ei toimi, koska puhallus tulee vain jos on joko econ tai auto-valinta kytkettynä ja sehän on ilmastointi? Kuinka tuon puhaltimen tulisi toimia?

Apu kelpaisi. Itse olen autoja tottunut korjaamaan, mutta uusi merkki uudet viat ja apu kelpaisi mieluusti. Haulla meni aika sekavaksi, joten selvä helppo apu olisi tarpeen
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: Uusi 9000 omistaja. Kolme vikaa iski HETI

Viesti Kirjoittaja karg »

1. Keskuslukituksen ohjausboksissa saattaa olla murtumia juotoksissa.

2. Reistaiskohan esim. matkustamon lämpötila-anturi siinä kojelaudassa.. kantsii vaikka koittaa putsailla sitä ensi alkuun paineilmalla tai jollain elektroniikkaspraylla.

3. Auto-valinnalla ilmastoinnin kompressori on päällä kunhan ei ole pakkasta. Econ-valinnalla kompressori on pois käytöstä. Pidät vaan sen Auto-valinnan päällä ja säädät haluamasi lämpötilan, niin sen laitteen pitäis sitten hoitaa loput kesät talvet aikalailla kohtuullisen hyvin. Econilla siis toimii samalla tavalla, mutta se ei kesäkeleillä vaan viilennä. Toi econ lienee ekohippien nappi.
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Uusi 9000 omistaja. Kolme vikaa iski HETI

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Aika hyvinhän tuolla UseinKysytytTonnariKysymykset -ketjussa on juttua mutta tosiaan'

1. Korjaantui itsellä kun tinasin kaikki läpiladottavat komponentit uudestaan keskariboksista

2. Kojelaudan lämpötila-anturi saattaa todellakin olla muurautunut paskaan eli paineilmaa ja ropelliin vaikka crc:tä jos pitää ylimääräistä ääntä

3. ECON-napilla taitaa saada muutaman hevosvoiman lisää kun ilmastoinnin kompuraa ei pyöritetä ollenkaan 8)
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi 9000 omistaja. Kolme vikaa iski HETI

Viesti Kirjoittaja jus »

2. Kannattaa kokeilla heti alkuun ilmastoinnin kalibrointi, paina AUTO ja sivunuolet: http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... ointi.html

3. Puhallusnopeuden automaattisäätö hoitelee puhallusnopeutta kylmäkäynnistyksen jälkeen niin, että alussa puhalletaan hiljaa, moottorin lämpötilan saavuttaessa normaalin käyntilämpötilan, puhalletaan voimakkaammin jotta päästään pyydettyyn tavoitelämpötilaan. Ilmansuuntauksia ja takalasin lämmitystä ohjataan tilanteen mukaan.

Jos kosket Auto- tai Econ-asennon ollessa valittuna puhallusnopeudensäätöön, automaattisäätö puhallusnopeuden osalta loppuu tältä ajokerralta kunnes painat Auto. Sama koskee ilmansuuntausta.

Jos on ilmastoinnille ohjelmoitu automaattiasennosta poikkeavat käynnistymisasetukset, toiminta voi olla ihan jotain muuta kuin kirjoitin. Toimii kuten on ohjelmoitu. Ohjelmoinnin voi poistaa painamalla Auto ja OFF.

Jos painat OFF, lämmityslaite on pois päältä, ei puhalla eikä ilmansuuntauksiakaan ohjailla.

Hanskalokeron ohjekirjassa nämä on kuvattu aika hyvin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Karza
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: To Touko 05, 2011 21:17

Re: Uusi 9000 omistaja. Kolme vikaa iski HETI

Viesti Kirjoittaja Karza »

dj_pirtu kirjoitti: 3. ECON-napilla taitaa saada muutaman hevosvoiman lisää kun ilmastoinnin kompuraa ei pyöritetä ollenkaan 8)
'93 2,3i tonnarissa polkimen kun survaisee pohjaan saakka kuuluu hanskalokerosta naksahdus ja ilmastointi menee hetkellisesti pois päältä.
eeppi
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Su Maalis 11, 2012 17:04

Re: Uusi 9000 omistaja. Kolme vikaa iski HETI

Viesti Kirjoittaja eeppi »

Eli ymmärsinkö oikein että tuo econ asennossa ilmastointi on pois päältä ja normaali puhallin hoitaa sillon homman? ja auto on tietysti ilmastointi.


2. Kojelaudan lämpötila-anturi saattaa todellakin olla muurautunut paskaan eli paineilmaa ja ropelliin vaikka crc:tä jos pitää ylimääräistä ääntä

(Tarkoitatteko tuolla lämpöhaistelijalla sitä aurinkotunnistinta siinä kojelaudan päällä ikkunalla, vai missä tuo ropelli sijaitsee?)

Ja mistä tuo keskuslukituksen boksi löytyy?

Kiitoksia selvistä vastauksista, täytyy noita keinoja kokeilla. Aloittaa tuolla ilmastoinnin kalibroinnilla.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4959
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Uusi 9000 omistaja. Kolme vikaa iski HETI

Viesti Kirjoittaja Tuha »

eeppi kirjoitti: 2. Kojelaudan lämpötila-anturi saattaa todellakin olla muurautunut paskaan eli paineilmaa ja ropelliin vaikka crc:tä jos pitää ylimääräistä ääntä

(Tarkoitatteko tuolla lämpöhaistelijalla sitä aurinkotunnistinta siinä kojelaudan päällä ikkunalla, vai missä tuo ropelli sijaitsee?)
Lämpötila-anturi sijaitsee yleensä ratin oikealla puolella kojetaulussa. Ei sitä kupumaista siellä tuulilasin alareunan lähettyvillä.

Lämpötila-anturin tunnistat pyöreästä ritilämäisestä rei'ästä.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi 9000 omistaja. Kolme vikaa iski HETI

Viesti Kirjoittaja jus »

Keskuslukon boksi on kuskin jalkatilassa, vaaleaan muoviseen asennuskehikkoon metalliklipsillä kiinnitettynä. Boksi on rintapellin puolella kehikkoa, siitä ei näy kuin se kiinnitysklipsi kun irrotat jalkatilan yläverhoilun.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/alb ... index.html

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 92#p555692

Lue myös UKT http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=30470 ja Kuva Etsi
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
TurboTurpa
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
Paikkakunta: Halsua

Re: Uusi 9000 omistaja. Kolme vikaa iski HETI

Viesti Kirjoittaja TurboTurpa »

Keskuslukituksen minäkin sain toimimaan juuri noilla boksin korjauksella.
Saab 9-5 A 2.3t stw
dj_pirtu
"Hölösuu"
Viestit: 1218
Liittynyt: Ma Syys 11, 2006 14:18
Paikkakunta: Nummela

Re: Uusi 9000 omistaja. Kolme vikaa iski HETI

Viesti Kirjoittaja dj_pirtu »

Ei nää tonnarit varmaan sen viattomampia autoja ole kuin joku toinen mutta viat on ainakin luokkaa loogisesti selvitettävissä ja helppoja fiksata. Henkimaailman jutut loistavat poissaolollaan...
Nyt: korealainen...

Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
eeppi
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Su Maalis 11, 2012 17:04

Re: Uusi 9000 omistaja. Kolme vikaa iski HETI

Viesti Kirjoittaja eeppi »

Etsin tuota ilmastoinnin haistelijaa ja luulen löytäneeni. Eli siis ratin oikealla puolen sumuvalokatkaisijan vieressä oli auton ostaessani kuumaliimalla kiinnitetty tuuletinropelli.

Sehän oli törkeän näköinen, joten revin sen pois, sen alla on ns tyhjä katkaisijan kolo nyt ja jos oikein muistelen alkoi ilmastointi kylmää heti kun tuon ropellin revin irti.

Ropelli näytti siis aivan joltain tietokoneen tuuletusropellilta joka oli yhdistetty mittarinvalon johtoihin ja revin sen siksi pois, koska se aiheutti valojen pätkimistä. huonosti kiinnitetty.

Mutta onkoi ropelli ollut puhaltamassa ilmaa tuolle haistelijalle jos se on ollut tukkoinen ja nyt kun sen poisti tukkoisuus tuli jälleen esile.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi 9000 omistaja. Kolme vikaa iski HETI

Viesti Kirjoittaja jus »

Sumuvalokatkaisijat on yleensä ratin vasemmalla puolella. Sisälämpöanturi on penkinlämmityssäätimien alapuolella ratin oikealla puolella.

Jos siinä on ollut joku päälleasennettu puhallin, kuulostaa aikamoiselta ranetukselta. Anturissa on kojetaulun sisäpuolella oma pieni puhallinsiipi, joka imee anturille matkustamon ilmaa.

Anturi irrotetaan kampeamalla ensin anturin suojana oleva ritiläkansi pois, anturin lukituskynnet tulevat näin näkyviin. Kammetaan ilmastoinnin ohjausyksikkö pois kojetaulusta, sitten vapautetaan lukituskynnet ja vedetään anturi kojetaulun sisäpuolelle, käsi ohjausyksikön aukosta kojetauluun sisälle anturin luo.
Kuva
http://townsendimports.com/Web/climate_ ... empsen.htm
http://townsendimports.com/Web/climate_ ... senfan.htm
http://www.flickr.com/photos/12247281@N00/2247408471
eeppi
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Su Maalis 11, 2012 17:04

Re: Uusi 9000 omistaja. Kolme vikaa iski HETI

Viesti Kirjoittaja eeppi »

Jep eli tuo on niinsanotusti ranetettu paskaksi. koska tuo anturin oma puhallin on järsitty siitä pois ja päälle oli asennettu uusi. Vika on siis siinä.

Nyt pitää hommata jostain uusi anturi.

Ohessa kuva haistelijasta tällähetkellä. Tuohon päälle oli siis kuumaliimalla kiinnitetty ropelli.


http://tinypic.com/view.php?pic=28khstt&s=5
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5339
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Uusi 9000 omistaja. Kolme vikaa iski HETI

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Onhan tuossa vielä puhallin paikallaan. Se muovipalikka, jossa on reiät on "sormisuoja" edessä ja lähtee etukautta pois. Puhallinkompleksi antureineen (anturi näkyy kuvassasi) on syvemmällä ja sen irroittamiseen pitää ottaa esim ilmastoinnin paneeli pois (lähtee kans etukautta ihan mekaanisesti kampeamalla).

Tosin kiimaliimapuhaltimen tarpeellisuuteen en ota kantaa. Ehkä oma puhallin on jumissa / rikki / jotain. Mutta ei se sieltä ole "kadonnut" kuvasi perusteella.

Ps. et haluisi ostaa SCC:tä ton analogikellon tilalle?
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
eeppi
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Su Maalis 11, 2012 17:04

Re: Uusi 9000 omistaja. Kolme vikaa iski HETI

Viesti Kirjoittaja eeppi »

Paljonko pyynti siitä?

Joo siis tuossa kolossa näkyy tällähetkellä muutama anturi, eli siis pala piirilevyä ja kaksi johtoa, onko puhallin siis niiden takana vai puuttuuko se kuitenkin?
Vastaa Viestiin