...
Kaaret varmaan saa hitsattua tankin ollessa paikallaankin, mutta jos esim joudut paikkaamaan täyttöputken yläpuolellta tai takapenkin alta, niin tankin irrotus lienee välttämätöntä.
Irrotusohjetta: http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/tankki
Irrotusohjetta: http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/tankki
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Tonnarin hitsaus
Tankki kannattaa irroittaa.ng900aero kirjoitti:Tuohon projektitonnariini pitäisi hitsata molemmat pyöränkaaret uusiksi, ja kiinnostaisi tietää tulisiko/olisiko järkevää irrottaa bensatankki tuon operaation ajaksi, ja kuinka se lähtee irti?
Varo vain rikkomasta tulo- ja paluuputkea, siinä jarruputkien vieressä,
Penetration oil on parasta irroitetta niihin liitoksiin. Sulattaa alustamassan irti liittimistä.
Mulla katkes toinen bensaputki. Olin tohelo.
Bensatankin peittämässä nurkassa on yksi tonnarin "vakio" reikäpaikka ja jarruputkien syöpymiskohde. Kummatkin takajarruputket menevät sitä kautta.
Muistutan. Ruostesuojaa kaikki kotelot, kun olet varma, että kaikki reijät on hitsattu.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Se "äänieristyskitti" on kovettunutta bitumimattoa. Taltalla vaan kaikki pois, tiukat paikat lähtee kuumailmapuhaltimen kanssa vaivattomasti. Itse poistin kaiken vanhan, vedin kaikki lattiat rälläkällä ja teräsharjalla kiiltäväksi ja sinkimaalasin. Uutta mattoa (jotain 7kg/m2) tilalle niin on kuin uus. Vihjeenä, laita uutta bitumia isompi pala kuin alkuperäinen ja nosta se reunoille. Jos vettä tulee tulee jostain syystä sisälle, on reunat sen verran korkealla, etteivät lillu kosteassa. Viime kesänä oli sattunut haaveri, kun oltiin 1 1/2kk reissussa ja tonnari jäi kotiin seisomaan puun alle. Puusta pudonneet roskat tukkivat akvaarion vedenpoistoreiät ja etulattioille oli tullut litrakaupalla vettä, kangasmatot kelluivat vedessä. Mattojen alla ei ollut pienintäkään ruostejälkeä. Pelkkä kuivaus ja menoksi!
Niin, älä laita mitään alustamassaa sinne bitumin alle, vaan liimaa se maalatulle pellille. Jos haluat, voit vetää reunoihin jotain massaa tiivisteeksi. Bitumi pitää kyllä veden poissa, kun lämmität reunat kunnolla liimatessa, ja painat kiinni esim. paksulla hansikkaalla (tuppaa muuten grillaamaan näpit).
Niin, älä laita mitään alustamassaa sinne bitumin alle, vaan liimaa se maalatulle pellille. Jos haluat, voit vetää reunoihin jotain massaa tiivisteeksi. Bitumi pitää kyllä veden poissa, kun lämmität reunat kunnolla liimatessa, ja painat kiinni esim. paksulla hansikkaalla (tuppaa muuten grillaamaan näpit).
900 GLsA -79, 9000 T16 -85, CSE 2.3T -94, OG9-3 -99
-
- "Turbo"
- Viestit: 285
- Liittynyt: To Maalis 04, 2004 10:17
- Paikkakunta: Käläviä
No moro vaan ja teretulemast hitsar kerhoon,, heh itte tein viime talven just samat hitsaukset omaan tonnariin ja taka kaaren tein toisen itte ja toisen rälläköin irti purkaamolta -95 mallin cse stä,, se täytelanka kuullosti kans houkuttelevalta ja ostin laitteen viime syksynä, ei olis kannattannu ihan lelu koko värkki. Kyllä kunnon voimavirta mikki ja 0,8 millin langalla on paras vaihtoehto.
Niin ja peltiä saa hyvinvarustetuista rautakaupoista ja alan liikkeistä 0,7-0.8 millinen on ihan jees
Niin ja peltiä saa hyvinvarustetuista rautakaupoista ja alan liikkeistä 0,7-0.8 millinen on ihan jees
9000 turboS -91
96 Super -78
99 GL 5Speed -81
99 Turbo sedan -80
95 -71
99 GL 5speed -83
96 Super -78
99 GL 5Speed -81
99 Turbo sedan -80
95 -71
99 GL 5speed -83
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
-
- "Turbo"
- Viestit: 285
- Liittynyt: To Maalis 04, 2004 10:17
- Paikkakunta: Käläviä
Juu eipä siittä taho tulla niin hyvää kun hitsaa valovirrall, kyllä kunnon voima virta on vaan paras hitsi.
Siistit ja kunnon saumat saapi eikä tuu reikiä niin helpolla. Parhaiten hitsaus sujuu kun hioo kaikki roskat pois siltä alueelta jossa meinaa hitsata ihan vaikka pellille hivasee niin parhaiten onnistuu, ja tulee tosiaan kunnon saumat ja ei tartte palokunnankaan tulla sammuttaan palavaa saappia,,,, ja sitte maa kaapeli pitää olla kunnolla kiinni korissa , mieluusti mahd lähellä hitsaus paikkaa, voi voi tuskin muistan aikaa ku itte tuskailin oman rojektin kans, kysele vaan jos tarttet lisää hitsaus neuvoja onhan sitä muutama kelekka tullu täss vuosien saatossa räittyä....
Siistit ja kunnon saumat saapi eikä tuu reikiä niin helpolla. Parhaiten hitsaus sujuu kun hioo kaikki roskat pois siltä alueelta jossa meinaa hitsata ihan vaikka pellille hivasee niin parhaiten onnistuu, ja tulee tosiaan kunnon saumat ja ei tartte palokunnankaan tulla sammuttaan palavaa saappia,,,, ja sitte maa kaapeli pitää olla kunnolla kiinni korissa , mieluusti mahd lähellä hitsaus paikkaa, voi voi tuskin muistan aikaa ku itte tuskailin oman rojektin kans, kysele vaan jos tarttet lisää hitsaus neuvoja onhan sitä muutama kelekka tullu täss vuosien saatossa räittyä....
9000 turboS -91
96 Super -78
99 GL 5Speed -81
99 Turbo sedan -80
95 -71
99 GL 5speed -83
96 Super -78
99 GL 5Speed -81
99 Turbo sedan -80
95 -71
99 GL 5speed -83
-
- "Turbo"
- Viestit: 285
- Liittynyt: To Maalis 04, 2004 10:17
- Paikkakunta: Käläviä
muistaakseni nostin perän puoleenmetriin niin oli helppo ottaa irti se tankki, sähkö johdot kannattaa repiä irti ne kun sulaa niin tulee äitimuoria ikävä. ja muutenki kaikki palava muovi pois, ovet hiiteen niin on myös enempi tilaa touhuta ,ja niin muista peittää ikkunat ettei lentävän kipunat tartu laseihin ...
9000 turboS -91
96 Super -78
99 GL 5Speed -81
99 Turbo sedan -80
95 -71
99 GL 5speed -83
96 Super -78
99 GL 5Speed -81
99 Turbo sedan -80
95 -71
99 GL 5speed -83