Tukivarren hela

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
jussi74
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ma Touko 16, 2011 17:21

Tukivarren hela

Viesti Kirjoittaja jussi74 »

Moro. Tarttis katsastusmiehen mielestä vaihtaa toi hela. Täytyisi vaan mennä ostamaan em. osa, mutta kun en oikein tiedä mikä hela ostettava. Hylkylapussa lukee: alatukivarren laakerointi, oikealla takimmainen, "tukivarren hela" Voisiko joku ystävällisesti neuvoa, mitä minä motonetin tiskillä ostan? Olisi vielä mukava saada vähän(tai vähän enemmänkin) asennus ohjeita. Se hela on kiinni jossain isommassa sydeemissä ja olisin kiinnostunut, tartteeko se sydeemi irrottaa kokonaan.
Koskinen
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: La Touko 07, 2011 12:30
Paikkakunta: Imatra

Re: Tukivarren hela

Viesti Kirjoittaja Koskinen »

Elikkä todennäköisesti apukuskin puolelle alatukivarren takimmainen hela, itse vaihtaisin molemmille puolille samalla kertaa, jossain vaiheessa sekin todennäköisesti menee ellei ole uusittu. Tukivarsi pöydälle ja vanha pois uusi painetaan tilalle tyyliin.

- Jyri
Saab 9000 2.3T -95 Imola Red RE85
#5359 Jyri Koskinen
jussi74
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ma Touko 16, 2011 17:21

Re: Tukivarren hela

Viesti Kirjoittaja jussi74 »

Kiitos vastauksesta. Hela on juuri apparin alla. Onko kyseessä isokin punnerrus kun kyseistä osaa alkaa vaihtamaan?
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1214
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tukivarren hela

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Mikäli helan keskitappi ei ole ryytynyt kovasti kiinni tukivarteen ei tarvitse irroittaa tukivartta, vaan sen pystyy vaihtamaan paikallaan kun kampeaa tukivartta alaspäin ja samalla kampeaa helan pois ja uusi tilalle. Tilanne on toinen jos keskitappi on ruostunut, silloin on helpompi työstää tukivarsi irroitettuna. Monttu tai nosturi auttaa asiaa. Nopea toimenpide mikäli osat irtoavat helposti, mutta mikäli menee vaikeammaksi voi mennä tunti-puolitoista. Löysätään kaksi pulttia mitkä kiinnittävät helan koriin ja sitten mutteri mikä kiristää holkin tukivarteen, myös itse helassa voi olla pieni pultti, joka on vain asennusta varten. Mikäli otetaan koko tukivarsi, täytyy vielä löysätä kallistuksenvakaaja, etummaisen helan kiinnityspultit ja pallonivel.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Tukivarren hela

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Muistat sitten laskea auton alas saakka, ennenkuin kiristät sen mutterin... Muuten se keskiholkki on väännätyksissä kokoajan ja saat uusia sen taas seuraavalle leimalle. Ai mistäkö tiedän? :lol:

Tosin vuoden päästä se on huomattavasti helpompi vaihtaa jos viitti laittaa vaseliinia väliin :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Tukivarren hela

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Aiheuttaako tämä vika kolahduksen paikaltaan lähtiessä?
9-3.1972
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tukivarren hela

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos takapusla on niin väljä että puslan takana oleva iso prikka osuu ympärillä olevaan runkoon, voi jotain ääntä tulla, tuskin kolahdukseksi luokiteltava kuitenkaan.

Onko puslan takana oleva mutteri tiukalla? Onko apurungon pultit ja puslaa kiinnittävät pultit tiukalla? Napamutterit tiukalla ja booreissa lukitetta?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jussi74
"Tuplakaasari"
Viestit: 55
Liittynyt: Ma Touko 16, 2011 17:21

Re: Tukivarren hela

Viesti Kirjoittaja jussi74 »

Juu ei kolise, enkä olisi muuten huomannut koko hommaa, mutta katsastuksessa asia kävi ilmi. Vaihdamme tuon puslan kun ei sen kummemman kallis ole. Ja kiitoksia kaikille hyvistä vinkeistä.
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Tukivarren hela

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

jussi74 kirjoitti:Juu ei kolise, enkä olisi muuten huomannut koko hommaa, mutta katsastuksessa asia kävi ilmi. Vaihdamme tuon puslan kun ei sen kummemman kallis ole. Ja kiitoksia kaikille hyvistä vinkeistä.
ok, mikähän tuoilla kolahtaa..täytynee tutkia. Viimestään katsari sanoo siitä 2vko sisää.
9-3.1972
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tukivarren hela

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

se93tbo kirjoitti:
jussi74 kirjoitti:Juu ei kolise, enkä olisi muuten huomannut koko hommaa, mutta katsastuksessa asia kävi ilmi. Vaihdamme tuon puslan kun ei sen kummemman kallis ole. Ja kiitoksia kaikille hyvistä vinkeistä.
ok, mikähän tuoilla kolahtaa..täytynee tutkia. Viimestään katsari sanoo siitä 2vko sisää.

Anna katsastajan tehdä diagnoosi, jos et muuten löydä kolistelijaa. :idea:
Onhan sulla sitten kuukausi aikaa korjata , kolistelija
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Tukivarren hela

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Firges9000 kirjoitti:
se93tbo kirjoitti:
jussi74 kirjoitti:Juu ei kolise, enkä olisi muuten huomannut koko hommaa, mutta katsastuksessa asia kävi ilmi. Vaihdamme tuon puslan kun ei sen kummemman kallis ole. Ja kiitoksia kaikille hyvistä vinkeistä.
ok, mikähän tuoilla kolahtaa..täytynee tutkia. Viimestään katsari sanoo siitä 2vko sisää.

Anna katsastajan tehdä diagnoosi, jos et muuten löydä kolistelijaa. :idea:
Onhan sulla sitten kuukausi aikaa korjata , kolistelija
joo, tää on toi emännän tonttu, et varmaan niin menee homma, ostaa sit kaikkee uutta mitä tarvii.
9-3.1972
smeq
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Ti Huhti 14, 2009 23:25
Paikkakunta: Ulvila

Re: Tukivarren hela

Viesti Kirjoittaja smeq »

se93tbo kirjoitti:Aiheuttaako tämä vika kolahduksen paikaltaan lähtiessä?
Kolahtaako myös hidastaessa. Itsellä oli joskus apurungon pultit löysällä. Katsastaja ei kovin herkästi tuota huomaa.
#4754 -02 9-5 tomaattifarmari, ex. -95 9000 Aero
Pikselikorjausta ja muuta remppa-apua 040-4808538
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Tukivarren hela

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

smeq kirjoitti:
se93tbo kirjoitti:Aiheuttaako tämä vika kolahduksen paikaltaan lähtiessä?
Kolahtaako myös hidastaessa. Itsellä oli joskus apurungon pultit löysällä. Katsastaja ei kovin herkästi tuota huomaa.
no tuo tuli tosmieleen ku äske sillä ajelin, koska toisinaan ei kolahda...riippuen kuinka kovin on jarruttanu/kiihdytellyt viimeksi.
9-3.1972
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tukivarren hela

Viesti Kirjoittaja jus »

Keskustelusta tuli mieleen tämä viestiketju:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=74013
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
smeq
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Ti Huhti 14, 2009 23:25
Paikkakunta: Ulvila

Re: Tukivarren hela

Viesti Kirjoittaja smeq »

se93tbo kirjoitti:
smeq kirjoitti:
se93tbo kirjoitti:Aiheuttaako tämä vika kolahduksen paikaltaan lähtiessä?
Kolahtaako myös hidastaessa. Itsellä oli joskus apurungon pultit löysällä. Katsastaja ei kovin herkästi tuota huomaa.
no tuo tuli tosmieleen ku äske sillä ajelin, koska toisinaan ei kolahda...riippuen kuinka kovin on jarruttanu/kiihdytellyt viimeksi.

Kannattaa noi pulttien kireydet ainakin tarkistaa ennen kun alkaa osia vaihteleen. saattaa onnistua jopa ilman auton tunkkaustakin.

ps. tuli joskus aika kauan etsiskeltyä kolahdusten aiheuttajaa :D
#4754 -02 9-5 tomaattifarmari, ex. -95 9000 Aero
Pikselikorjausta ja muuta remppa-apua 040-4808538
Vastaa Viestiin