Tonnarin käyntihäiriö
Tonnarin käyntihäiriö
Uskolliseen tonnariini on iskenyt sellainen käyntihäiriö että kun kone käy lämpimänä, niin koneesta tavallaan katoaa veto ja se ei ota kierroksia. Kojelautaan syttyy Check Engine valo. Useimmiten tämä tapahtuu silloin kun koneen käynnistää uudelleen kun se on lämmin. Samoin ongelma ilmenee pakittaessa. Aivan kuin vääntö olisi kateissa. Olsikos jollain vinkkiä? Niin autohan on siis vm. 88 Tonnari 2.0i eli siis vapari.
9000i -88
Re: Tonnarin käyntihäiriö
Jos auto on aito 88-suomiauto, se lienee ilman katalysaattoria ja LH2.2-ruiskulla. Tuo ruiskuversio ei taida osata sytyttää CE-valoa kuin ilmamassamittari- tai lämpöanturivian yhteydessä.
Lämpöanturi on helppo ja halpa vaihtaa, se on imusarjan juuressa imuputkien välissä.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... nturi1.jpg
Toinen helppo tarkistus on ilmamassamittarin johtoliitin, irrota liitin ilmamassimittarista ja katso että koskettimet liitinrungossa ovat puhtaat ja paikallaan, kaikki samalla syvyydellä. Koskettimilla on joskus taipumus karata liitinrungosta syvemmälle niin ettei kontakti vastapuoleen muodostu luotettavasti.
Joskus on liittimiä suojattu kontaktisprayllä tms rasvalla, lopputulos kun aikaa on kulunut tarpeeksi voi olla tämännäköistä:
Saa kyllä putsattua mutta melkeinpä pitää irrottaa koskettimet johtoineen liitinrungosta.
Jos käyntihäiriö tuntuu olevan joskus peruutusvaihteeseen kytköksissä, vikaa voisi etsiä johtosarjaa liikuttamalla, muuttuuko käynti kun johtoja liikuttelee tms.
Lämpöanturi on helppo ja halpa vaihtaa, se on imusarjan juuressa imuputkien välissä.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... nturi1.jpg
Toinen helppo tarkistus on ilmamassamittarin johtoliitin, irrota liitin ilmamassimittarista ja katso että koskettimet liitinrungossa ovat puhtaat ja paikallaan, kaikki samalla syvyydellä. Koskettimilla on joskus taipumus karata liitinrungosta syvemmälle niin ettei kontakti vastapuoleen muodostu luotettavasti.
Joskus on liittimiä suojattu kontaktisprayllä tms rasvalla, lopputulos kun aikaa on kulunut tarpeeksi voi olla tämännäköistä:

Saa kyllä putsattua mutta melkeinpä pitää irrottaa koskettimet johtoineen liitinrungosta.
Jos käyntihäiriö tuntuu olevan joskus peruutusvaihteeseen kytköksissä, vikaa voisi etsiä johtosarjaa liikuttamalla, muuttuuko käynti kun johtoja liikuttelee tms.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Tonnarin käyntihäiriö
Onko tuossa lämpöanturin vaihtamisessa muuta kuin johto irti, antur irti ja uusi paikalleen ja piuhat kiinni?
9000i -88
Re: Tonnarin käyntihäiriö
Ei ole muita kommervenkkejä.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Tonnarin käyntihäiriö
Lämpöanturin vaihto menee juurikin noin, ainakin jos uudessakin anturissa on tiiviste mukana. Vähän ehtii jäähdytysnestettä lorahtaa kun vanhan ottaa pois ja kiertää uuden sinne tilalle.
Ennen minkään osan vaihtoa tutkisin johdot ja liitännät. Puhdista myös ruiskun johtosarjan maadoitus imusarjaan. Kannattaa kokeilla myös pyöräyttää imusarjan pultteja jotta imusarjan maadoituskin on kunnossa.
Ennen minkään osan vaihtoa tutkisin johdot ja liitännät. Puhdista myös ruiskun johtosarjan maadoitus imusarjaan. Kannattaa kokeilla myös pyöräyttää imusarjan pultteja jotta imusarjan maadoituskin on kunnossa.