Tuleva saapisti?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
gaalix
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Touko 08, 2012 04:59

Tuleva saapisti?

Viesti Kirjoittaja gaalix »

Moro, mulle tyrkytetään -95 cse 2.0 9000 saabia, 320 000km, siinä mittaristo on pimeänä ja vilkku oikeelle kuulema toimii kun ite haluaa.
Haulla kattelin tuota mittariston valojuttua, mutta tulin vaan entistä pöljemmäksi, siis pitääkö jotain piirilevyä kolvata että saa valot toimiin?
Ja mikä kumma systeemi tämä sytkä kasetti on? ei muissa autoissa tuommoista ole, vai onko se joku virranjakajan korvike? kulutustavaraa (kallista) tuntuu olevan.

Entä kytkin? mitä lueskelin täältä niin jokatoisessa saabissa jää kytkinpoljin alas onko se joku tyyppivika vai?
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tuleva saapisti?

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

gaalix kirjoitti:Moro, mulle tyrkytetään -95 cse 2.0 9000 saabia, 320 000km, siinä mittaristo on pimeänä ja vilkku oikeelle kuulema toimii kun ite haluaa.
Haulla kattelin tuota mittariston valojuttua, mutta tulin vaan entistä pöljemmäksi, siis pitääkö jotain piirilevyä kolvata että saa valot toimiin?
Ja mikä kumma systeemi tämä sytkä kasetti on? ei muissa autoissa tuommoista ole, vai onko se joku virranjakajan korvike? kulutustavaraa (kallista) tuntuu olevan.

Entä kytkin? mitä lueskelin täältä niin jokatoisessa saabissa jää kytkinpoljin alas onko se joku tyyppivika vai?
Haulla löydät paljon tietoa sytkä kasetista,eli Direct Ignition,suorasytytys "kasetti".
Tämä löytyy venttiilinkopan päältä,yleensä punainen väriltään näissä matalakeulaisissa.Kasetissa on sisäänrakennetut puolat,kasetin alla "tulpanjohdot".Myös nakutustunnistin ilmeisesti.
Virranjakajaa ei enää löydy näistä malleista.

Kestosta sen verran,että itsellä meni viikko sitten kassu ja vanha oli alkuperäinen..340tkm ajettu..et ei se aina tarkoita et joka mutkan takana on kassun vaihto edessä..
Taitaa olla noin 200tkm ja vaihto ainaskin alkuperäisellä,yleensä..Sen jälkeen onkin sit arpapeliä vähän mistä ostat..
Biltema on haukuttu jo pystyyn,hinta noin 120e,kesto noin 1000-10000km.Takuu ilmeisesti 1 vuosi.
Motonet myy hintaan 249e,ilmeisesti 2 vuoden takuu.Tämä on ilmeisesti ihan ok vaihtoehto.
Itse ostin paikallisesta Tammer Dieselistä,hinta oli 260e.Toivon ainaskin että kestää..

Niin,kait se kytkinpolkimen pohjaan jääminen on vähän tyyppivika..Ainaskin haulla löytyy siitäkin jutun tynkää..Itsellä kahdessa tonnarissa oli just laitettu nämä viat kuntoon kun kauppoja tein..
Ainakin kytkinsylinterin letkua oli vaihdeltu..ja oliko toiseen sylinteriä vaihdeltu..

Varmaan mittaristosta tietävät jeesaa sen ongelman kanssa..olikohan et se ajotietokone vaikuttaa tuohonkin vikaan jonkun verran..en muista..

Niin ja jos hinta on kohdillaan ja kori vielä siisti,niin onhan tuolla vielä kilometrejä edessä..Varmaan jonkinlainen huoltohistoriakin löytyy..?
Viimeksi muokannut jannevillepetteri, Ti Touko 08, 2012 20:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
gaalix
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Touko 08, 2012 04:59

Re: Tuleva saapisti?

Viesti Kirjoittaja gaalix »

Kiitos vastauksesta, saappi kyllä kiinnostaisi kovastikkin, ihan komian näköinen kulkine, ja ainakin täällä kovasti kehuttu ajomukavuutta.

Ja muutenkin ei oikein kiinnosta ajaa jollain corsalla tai corollalla kun joka päivä kuiteski joutuu työmatkaa ajaan noin 100 kilsaa, niin voihan homman tehdä mukavamminkin.

Ja eihän tuo kasettijuttu sitten niin paha homma olekkaan kun se kuitenkin korvaa jakajan sun muut, taitaa sen kesto olla näköjään pärstästä kiinni.

Ei liene enää kovin paljoa 9000 liikenteessä? ajan työkseni ja oon koittanut katella vastaantulijoita, eikä yhtään 9000 saappia ole tullut vastaan, ja miten varaosien saatavuus nyt kun ruåttissa meni tehdas konkkaan?

Onkohan tietoa siitä kytkimen työsylinteristä kuinka kallis korjauttaa pajalla jos leviää?
olen näet vähän rane enkä osaa kovin vaativia korjauksia tehdä.

Niin eihän tuo kallis olisi, huoltokirjaa ei ole, aika siistikin, ihan käyttöautoksi olisin ottamassa, ainoo vaan että onkohan tuo liian eksoottinen ja saako varaosia.
Unethan tässä menee kun koko ajan kaalissa pyörii että otanko vaiko enkö.
Henkka poika
"Viggen"
Viestit: 597
Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tuleva saapisti?

Viesti Kirjoittaja Henkka poika »

Kyllä näihin normaali käyttöosat löytyy. Klubin sivuilta on apua löytynyt kaikkiin vaivoihin. Itselle kävi hiihtolomalla Vuokatissa vesipumppuvika (laakeri). Laitoin kysymyksen tänne, ett missä... Aamulla herättyä, vastaus killotti: Sotkamoon AD-korjaamoon. Oli muuten pätevä vihje. Kysyin Kajaanin Deltalta remontinhintaa hinuria odotellessa. Kuulemma vähintään 570e.

Loppujen lopuksi 205e oli osineen ja termarikin vaihdettuna - uusin nestein. Ohjeaika oli pelkälle pumpulle Deltassa 1,6 h. Muistaakseni oli 1.5 h työtä laskussa AD:lla. Mutta hyvä oli mekaanikkokin - ex-saabin rallitallin teknikko.

Jos vaan saat sähköhärön hallintaan, niin... tee itselle paras ratkaisu. Vinoilua tosin saat kuunnella saabismista, mutta ne ei pelaa jotka ajaa corollalla ja vielä hopean värisellä nopat heiluen.
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuleva saapisti?

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Varaosien saannista tuskin tulee ongelmaa. Varaosatoiminnot on eriytetty Saabista pari vuotta sitten ja varaosayhtiö ei ole konkurssissa, vaan toimittaa lähes normaalisti virallisia osia merkkiliikkeiden kautta edelleen ja ilmeisesti tulevaisuudessakin. Mutta useinhan tämänikäisiin autoihin hankitaan osat Motonetista, purkamoilta ja merkkifoorumilta; näihin konkurssi ei ole vaikuttanut senkään vertaa vaan käytännössä kaikkea saa. Foorumi on tässäkin asiassa oikeinkin toimiva.

Kytkimen työsylinterin vaihto edellyttäisi vaihdelaatikon irrotusta eli ei ihan halvin mahdollinen homma. Mutta ei ole ainakaan omalle kohdalle sattunut tarvetta tuohon operaatioon kertaakaan.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
nimismies
"Turbo"
Viestit: 246
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 11:09
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tuleva saapisti?

Viesti Kirjoittaja nimismies »

En tiedä onko asuinpaikalla maantieteellisesti mitenkä paljon vaikutusta tuohon tonnareiden esiintymistiheyteen, mutta ainakin täällä Kuopion suunnalla omani lisäksi niitä näkyy kyllä joka päivä liikenteessä. Ei nyt kymmenittäin niinkuin jotain Primeroita, mutta kuitenkin :) Ja suurin osa näistä näkyy olevan uudempia matalakeulaisia.
9000 2.0t A -98
9-3 1.8t -06
Ex. 9-5 2.0t -01
Ex.9000 2.0t -97
#4672 Jyväskylä
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Tuleva saapisti?

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Tuota paljoa tarvi miettiä jos :saab: tarjolla autoks... Vikojahan löytyy joka autosta.
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tuleva saapisti?

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Tuossa kävin viikolla paikallisessa tarvikemyymälässä kytkimen tilaamassa niin kaveri katsoi rekkarin perusteella osat ja näytti samalla montako kyseistä mallia on rekisterissä ja valmistusmäärät..
Tällä hetkellä oli 190kpl rekisterissä ja valmistusmäärä oli jotain 3800kpl..
Eli tarkoittaakohan ilmeisesti pelkkää matalapaine mallia?
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
TolTuo
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ti Loka 19, 2010 12:49
Paikkakunta: Kajaani

Re: Tuleva saapisti?

Viesti Kirjoittaja TolTuo »

Henkka poika kirjoitti:Kyllä näihin normaali käyttöosat löytyy. Klubin sivuilta on apua löytynyt kaikkiin vaivoihin. Itselle kävi hiihtolomalla Vuokatissa vesipumppuvika (laakeri). Laitoin kysymyksen tänne, ett missä... Aamulla herättyä, vastaus killotti: Sotkamoon AD-korjaamoon. Oli muuten pätevä vihje. Kysyin Kajaanin Deltalta remontinhintaa hinuria odotellessa. Kuulemma vähintään 570e.

Loppujen lopuksi 205e oli osineen ja termarikin vaihdettuna - uusin nestein. Ohjeaika oli pelkälle pumpulle Deltassa 1,6 h. Muistaakseni oli 1.5 h työtä laskussa AD:lla. Mutta hyvä oli mekaanikkokin - ex-saabin rallitallin teknikko.

Jos vaan saat sähköhärön hallintaan, niin... tee itselle paras ratkaisu. Vinoilua tosin saat kuunnella saabismista, mutta ne ei pelaa jotka ajaa corollalla ja vielä hopean värisellä nopat heiluen.

Taisi olla melko pätevä ukko rempassa Markku... Minulle teki jakopään rempan. Tuumasi että ei ennen tehnyt konetta pois tälläistä mutta kokemus oli tonnarista sekin. Ukon kanssa mietittii että varmasti meni kauemmin aikaa kuin ohjeis aika 6,7h.

Mutta osaa hommat kyllä hienosti.... ainakin jos vie vanhoja sinne.
#5223
Saab 9-5 wagon 2,0t vector -03 stage 1
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1349
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Tuleva saapisti?

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

Juu, ei voi oikein tonnaria verrata hinnaltaan vastaaviin pirsseihin. Onhan nää nyt mukavia. se sytkäkasetti menee vain kerran, tai ainakin se täytyy maksaa vain kerran, kun ostaa sen oikean, eikä kopioita.
Saabistit on omiaan kohtaan mukavaa sakkia. apua saa kun sitä pyytää ja tuo tekniikkakin on sen verran kuitenkin simppeliä, että kaikki perusrempat saa tehtyä vaikka itse.
Mitä kestävyyteen tulee, niin kaikkiin tulee vikaa. foorumin lukeminen vähän vääristää, kun tätä lukiessa tuntuu, että muuta ei olekaan kuin vikaa. todellisuudessa tänne nyt vaan aina vian tullen kirjoitetaan, ja autetaan sitten kaveria seuraavaa kertaa varten. perusvikoja on kait se kasetti ja bensapumppu. tai siis noiden takia jää tienposkeen. no molemmista syistä todennäköisesti vain kerran jossain 250 000 mittarilukemissa.
Sytytyskasetit hajoilee suunnilleen kaikista autoista, joihin niitä on asennettu 90-luvun aikana. Ainakin mamman mersusta (juujuu, sille ollaan hommaamassa kolkkia) hajosi 120 000 kohdilla, että sikäli herkkä osa se on.
Kulutus on maltillisella kaasulla kilpailukykyinen, siis edelleen siinä isojen autojen koko ja hintaluokassa. T5 tonnarit eli -93 eteenpäin saa pikkurahalla käymään vaikka viinalla, jolloin ajaminen on kokolailla paljon halvempaa vielä.
tietyt osat maksaa, mutta mielestäni tonnarin ylläpitäminen ei nyt pahan hintaista hommaa kuitenkaan ole.

Onnea valinnalle, kun sen teet.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
gaalix
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Touko 08, 2012 04:59

Re: Tuleva saapisti?

Viesti Kirjoittaja gaalix »

No niin, kävin kattomassa saapia, koeajolenkin jälkeen olin sitten saapisti, tosi mahtava ajettava, tosin myyjä oli 'unohtanut' mainita että srs valo palaa siinä piktoramissa, noh, pitää koittaa katella jos tuon saisi sammumaan liittimiä ronklaamalla.

Niin ja kiitoksia kaikille vastanneille yllyttämisestä!
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Tuleva saapisti?

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

srs valo ei sammu kuin tech2 laitteella

laitteita ei ole kuin merkkiliikkeellä ja joillakin harrastajilla
en tiedä missäpäin suomea vaikutat niin en osaa kertoa lähintä paikkaa jossa sellainen olisi
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
gaalix
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ti Touko 08, 2012 04:59

Re: Tuleva saapisti?

Viesti Kirjoittaja gaalix »

Kirottua...asun Tuusulassa Kellokoskella, onkohan se kuin tyyristä hommaa käydä sitten nollauttaa tech vehkeellä? ja onko tietoa että kuin kauan kestää kun se valo taas syttyy? se varmaan riippuu siitä mikä on vikana.

Entä voisiko vika olla piktogramissa, kun siinä palaa ne takavalojen merkkivalotkin vaikka takavalot toimii?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuleva saapisti?

Viesti Kirjoittaja jus »

Piktogrammissa vikailmoitus takavaloista tuskin liittyy SRS-vikaan.

Takavalojen kaikki neljä polttimoa pitää toimia ja olla keskenään tarpeeksi samanlaisia oikea vs vasen. Jarruvalot ja lisäjarruvalokin on valvonnan piirissä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jusa_71
"Hölösuu"
Viestit: 1631
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 20:50
Paikkakunta: lahti

Re: Tuleva saapisti?

Viesti Kirjoittaja jusa_71 »

jos srs vika on päällä niin valo ei sammu ennen kuin vika on poistetta eli korjattu.
hetkellinen häiriö laukaisee sen kanssa palamaan mutta sen saa poistettua koska silloin vika ei ole aktiivinen.
eli tutkittava tech2 laitteella ja korjattava.

merkki liikkeiden hinnat pyörii abaut 70-90 välillä/kerta + osien hinta ja tunti työt korjauksesta.
(voipi maksaa mansikoita merkkiliikkeen korjatessa)

piktorammi vika ei vaikuta srs valon toimintaan
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Vastaa Viestiin