Etupyörän laakerin vaihto tonnariin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Pöhkis
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: La Syys 12, 2009 20:26

Etupyörän laakerin vaihto tonnariin

Viesti Kirjoittaja Pöhkis »

onko kellään kokemusta pystyykö laakerin vaihtamaan ilman koko navan uusintaa? Apumiehenpuolelle vaihdettu ja osa maksoi 180e (koko napa) että aika hintava sinänsä.
Varaosaliike ei ainakaan saa kun koko navan mutta onko joku vaihtanut koskaan ilman koko navan vaihtoa? saako laakeria irrallisena edes? Kiitos jo etukäteen! Autona -95 9000 CDE 2.0t
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Etupyörän laakerin vaihto tonnariin

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Laakeria ei voi vaihtaa erikseen, kyseessä on kaksirivinen kompaktikuulalaakeri joka on samaa osaa napoineen.

mm. Bilteman n.60€ laakeri/napa on ihan käypäinen kapistus.
Juho88
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: Su Huhti 24, 2011 12:29

Re: Etupyörän laakerin vaihto tonnariin

Viesti Kirjoittaja Juho88 »

Eihän sitä laakeria erikseen saa vaihdettua, nyt on rullallaillu pääsiäisestä lähtien bilteeman napa hantin puolella eikä ainakaan viellä mitään ongelmaa. Tosin noita bilteman napojahan vaihtaa muutaman ennen kun siihen skf:n hintaan päästään. Kokeilu mielessä vaihdoin kun on kuitenkin helppo vaihtaa uusi jos ei kestä.
No nyt se s****na hajos!


Saab 9000 2.0 turbo16 vm.88
Pöhkis
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: La Syys 12, 2009 20:26

Re: Etupyörän laakerin vaihto tonnariin

Viesti Kirjoittaja Pöhkis »

Kiitos tiedosta! Pitää sit käydä ostaa koko napa. niinhän ne sanoo että laatu maksaa :lol:
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Etupyörän laakerin vaihto tonnariin

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Kyllähän se bilteman pyöränlaakeri kestää ihan ok. Itellä oli edelliseen molemmat vaihdettu ja hyvin tuntuivat pelaavan.
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
tepu50
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Heinä 21, 2010 12:15

Re: Etupyörän laakerin vaihto tonnariin

Viesti Kirjoittaja tepu50 »

Pitkään kestää alkuperäisetkin joka navassa alkuperäinen laakeri,91 9000AT ajettu 450 tuhatta.
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1821
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: Etupyörän laakerin vaihto tonnariin

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Mikä nuita pyöränlaakereita voi rikkoa?
Mulla on Aerossa mennyt Bilteman laakeri noin 3000km jälkeen. Sitten tilalle Motonetin
Professional parts of Sweden joka ei kestänyt edes 1000km. Onko nuo oikeesti nuon heikkoja vai mikä niitä syö?
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
jks9000
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2011 13:22
Paikkakunta: muurame

Re: Etupyörän laakerin vaihto tonnariin

Viesti Kirjoittaja jks9000 »

Suabisti kirjoitti:Mikä nuita pyöränlaakereita voi rikkoa?
Mulla on Aerossa mennyt Bilteman laakeri noin 3000km jälkeen. Sitten tilalle Motonetin
Professional parts of Sweden joka ei kestänyt edes 1000km. Onko nuo oikeesti nuon heikkoja vai mikä niitä syö?
onko kiristetty oikein(momentiin) 57nm...???
en tiedä voiko mennä rikki,jos liian tiukalla/löysällä,kertokoon joku viisaampi.....
saab 9000 2.3t automaatti -91
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Etupyörän laakerin vaihto tonnariin

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

jks9000 kirjoitti:
Suabisti kirjoitti:Mikä nuita pyöränlaakereita voi rikkoa?
Mulla on Aerossa mennyt Bilteman laakeri noin 3000km jälkeen. Sitten tilalle Motonetin
Professional parts of Sweden joka ei kestänyt edes 1000km. Onko nuo oikeesti nuon heikkoja vai mikä niitä syö?
onko kiristetty oikein(momentiin) 57nm...???
en tiedä voiko mennä rikki,jos liian tiukalla/löysällä,kertokoon joku viisaampi.....
Unohtu kiristää napamutteri niin laakeri porsi 10m aikana kun peruutti tallista. Sen jälkeen laitettu biltema on kestäny ihan hyvin, tais noi biltemat itseasiassa olla SKF tekeleitä ainakin jossain vaiheessa. Jos nopeasti hajoileen niin jotain on tehty väärin, ei ole osissa vika.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Etupyörän laakerin vaihto tonnariin

Viesti Kirjoittaja jus »

Napamutterin kiristysmomentti on 270 - 290 Nm.
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Re: Etupyörän laakerin vaihto tonnariin

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Suabisti kirjoitti:Mikä nuita pyöränlaakereita voi rikkoa?
1. Löysä napamutteri
2. Huono laatu eli muu kuin SKF
3. Vanteen väärä ET-lukema
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Autumn
"Turbo"
Viestit: 245
Liittynyt: Ti Maalis 14, 2006 11:23
Paikkakunta: Oulu

Re: Etupyörän laakerin vaihto tonnariin

Viesti Kirjoittaja Autumn »

Lisäksi kannattaa tarkistaa pinta siitä olka-akselista mihin napa kiinnitetään. Itsellä porsi kolme laakeria kunnes hoksasin, että oli jäänyt ihan pienenpieni ruostemöykky tms. alkuperäisen vaihdossa siihen pinnalle. Hioin pois ja sen jälkeen kesti.
Trust Me, I Know What I'm Doing..
9000 Aero -93 RE85
#3264
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1821
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Alavus
Viesti:

Re: Etupyörän laakerin vaihto tonnariin

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

jus kirjoitti:Napamutterin kiristysmomentti on 270 - 290 Nm.
Tänään tuli haettua isolla rahalla Saksalainen FAG-merkkinen napa.
Tarviiko tuota napamutteri jälkikiristää? Mersuissa pitää noin 100km ajon jälkeen jälkikirstää.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Pöhkis
"Turbo"
Viestit: 205
Liittynyt: La Syys 12, 2009 20:26

Re: Etupyörän laakerin vaihto tonnariin

Viesti Kirjoittaja Pöhkis »

Suabisti kirjoitti:
jus kirjoitti:Napamutterin kiristysmomentti on 270 - 290 Nm.
Tänään tuli haettua isolla rahalla Saksalainen FAG-merkkinen napa.
Tarviiko tuota napamutteri jälkikiristää? Mersuissa pitää noin 100km ajon jälkeen jälkikirstää.
Tuosta en takuuseen mene mutta en ainakaan itse ole kertaakaan jälkikiristänyt ja hyvin on pelannut. Molemmille puolille olen itsekkin vaihtanut FAG laakerit
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Etupyörän laakerin vaihto tonnariin

Viesti Kirjoittaja sarka »

Pöhkis kirjoitti:Tuosta en takuuseen mene mutta en ainakaan itse ole kertaakaan jälkikiristänyt ja hyvin on pelannut. Molemmille puolille olen itsekkin vaihtanut FAG laakerit
Alfameri taitaa suositella mutterilukitetta, itse en ole laittanut sitäkään eikä ole omin päin irti lähteneet :oops:
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Vastaa Viestiin