Etupyörän laakerin vaihto tonnariin
Etupyörän laakerin vaihto tonnariin
onko kellään kokemusta pystyykö laakerin vaihtamaan ilman koko navan uusintaa? Apumiehenpuolelle vaihdettu ja osa maksoi 180e (koko napa) että aika hintava sinänsä.
Varaosaliike ei ainakaan saa kun koko navan mutta onko joku vaihtanut koskaan ilman koko navan vaihtoa? saako laakeria irrallisena edes? Kiitos jo etukäteen! Autona -95 9000 CDE 2.0t
Varaosaliike ei ainakaan saa kun koko navan mutta onko joku vaihtanut koskaan ilman koko navan vaihtoa? saako laakeria irrallisena edes? Kiitos jo etukäteen! Autona -95 9000 CDE 2.0t
Re: Etupyörän laakerin vaihto tonnariin
Laakeria ei voi vaihtaa erikseen, kyseessä on kaksirivinen kompaktikuulalaakeri joka on samaa osaa napoineen.
mm. Bilteman n.60€ laakeri/napa on ihan käypäinen kapistus.
mm. Bilteman n.60€ laakeri/napa on ihan käypäinen kapistus.
Re: Etupyörän laakerin vaihto tonnariin
Eihän sitä laakeria erikseen saa vaihdettua, nyt on rullallaillu pääsiäisestä lähtien bilteeman napa hantin puolella eikä ainakaan viellä mitään ongelmaa. Tosin noita bilteman napojahan vaihtaa muutaman ennen kun siihen skf:n hintaan päästään. Kokeilu mielessä vaihdoin kun on kuitenkin helppo vaihtaa uusi jos ei kestä.
No nyt se s****na hajos!
Saab 9000 2.0 turbo16 vm.88
Saab 9000 2.0 turbo16 vm.88
Re: Etupyörän laakerin vaihto tonnariin
Kiitos tiedosta! Pitää sit käydä ostaa koko napa. niinhän ne sanoo että laatu maksaa
Re: Etupyörän laakerin vaihto tonnariin
Kyllähän se bilteman pyöränlaakeri kestää ihan ok. Itellä oli edelliseen molemmat vaihdettu ja hyvin tuntuivat pelaavan.
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Re: Etupyörän laakerin vaihto tonnariin
Pitkään kestää alkuperäisetkin joka navassa alkuperäinen laakeri,91 9000AT ajettu 450 tuhatta.
Re: Etupyörän laakerin vaihto tonnariin
Mikä nuita pyöränlaakereita voi rikkoa?
Mulla on Aerossa mennyt Bilteman laakeri noin 3000km jälkeen. Sitten tilalle Motonetin
Professional parts of Sweden joka ei kestänyt edes 1000km. Onko nuo oikeesti nuon heikkoja vai mikä niitä syö?
Mulla on Aerossa mennyt Bilteman laakeri noin 3000km jälkeen. Sitten tilalle Motonetin
Professional parts of Sweden joka ei kestänyt edes 1000km. Onko nuo oikeesti nuon heikkoja vai mikä niitä syö?
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Re: Etupyörän laakerin vaihto tonnariin
onko kiristetty oikein(momentiin) 57nm...???Suabisti kirjoitti:Mikä nuita pyöränlaakereita voi rikkoa?
Mulla on Aerossa mennyt Bilteman laakeri noin 3000km jälkeen. Sitten tilalle Motonetin
Professional parts of Sweden joka ei kestänyt edes 1000km. Onko nuo oikeesti nuon heikkoja vai mikä niitä syö?
en tiedä voiko mennä rikki,jos liian tiukalla/löysällä,kertokoon joku viisaampi.....
saab 9000 2.3t automaatti -91
Re: Etupyörän laakerin vaihto tonnariin
Unohtu kiristää napamutteri niin laakeri porsi 10m aikana kun peruutti tallista. Sen jälkeen laitettu biltema on kestäny ihan hyvin, tais noi biltemat itseasiassa olla SKF tekeleitä ainakin jossain vaiheessa. Jos nopeasti hajoileen niin jotain on tehty väärin, ei ole osissa vika.jks9000 kirjoitti:onko kiristetty oikein(momentiin) 57nm...???Suabisti kirjoitti:Mikä nuita pyöränlaakereita voi rikkoa?
Mulla on Aerossa mennyt Bilteman laakeri noin 3000km jälkeen. Sitten tilalle Motonetin
Professional parts of Sweden joka ei kestänyt edes 1000km. Onko nuo oikeesti nuon heikkoja vai mikä niitä syö?
en tiedä voiko mennä rikki,jos liian tiukalla/löysällä,kertokoon joku viisaampi.....
Re: Etupyörän laakerin vaihto tonnariin
Napamutterin kiristysmomentti on 270 - 290 Nm.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: Etupyörän laakerin vaihto tonnariin
1. Löysä napamutteriSuabisti kirjoitti:Mikä nuita pyöränlaakereita voi rikkoa?
2. Huono laatu eli muu kuin SKF
3. Vanteen väärä ET-lukema
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Re: Etupyörän laakerin vaihto tonnariin
Lisäksi kannattaa tarkistaa pinta siitä olka-akselista mihin napa kiinnitetään. Itsellä porsi kolme laakeria kunnes hoksasin, että oli jäänyt ihan pienenpieni ruostemöykky tms. alkuperäisen vaihdossa siihen pinnalle. Hioin pois ja sen jälkeen kesti.
Re: Etupyörän laakerin vaihto tonnariin
Tänään tuli haettua isolla rahalla Saksalainen FAG-merkkinen napa.jus kirjoitti:Napamutterin kiristysmomentti on 270 - 290 Nm.
Tarviiko tuota napamutteri jälkikiristää? Mersuissa pitää noin 100km ajon jälkeen jälkikirstää.
#3628
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Saab 9-3 NG 1,9TDi -08 | Saab 9-3 SE 2.0t 5D -02 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
Re: Etupyörän laakerin vaihto tonnariin
Tuosta en takuuseen mene mutta en ainakaan itse ole kertaakaan jälkikiristänyt ja hyvin on pelannut. Molemmille puolille olen itsekkin vaihtanut FAG laakeritSuabisti kirjoitti:Tänään tuli haettua isolla rahalla Saksalainen FAG-merkkinen napa.jus kirjoitti:Napamutterin kiristysmomentti on 270 - 290 Nm.
Tarviiko tuota napamutteri jälkikiristää? Mersuissa pitää noin 100km ajon jälkeen jälkikirstää.
Re: Etupyörän laakerin vaihto tonnariin
Alfameri taitaa suositella mutterilukitetta, itse en ole laittanut sitäkään eikä ole omin päin irti lähteneetPöhkis kirjoitti:Tuosta en takuuseen mene mutta en ainakaan itse ole kertaakaan jälkikiristänyt ja hyvin on pelannut. Molemmille puolille olen itsekkin vaihtanut FAG laakerit
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850