Etupyöränlaakerin vaihto; vinkkejä ja kuvia
Etupyöränlaakerin vaihto; vinkkejä ja kuvia
Tonnarissahan laakeri on navan kanssa yhtäpuuta eli ostetaan pakettina ja irrotetaan neljällä pultilla olkavarren takaa.
Biltemasta saa ko. paketin 59€ hintaan, merkkivehkeenä autotarvikeliikeistä 150-200€. Motossa ~100€
Alla ohje miten tehdään reippaalla purkamisella 1h ajassa (eli puretaan navan kiinnitys kuusiokolot kunnolla näkyviin)
Ja itse homma:
-Rengas pois
-Kaveri painamaan jarrua ja pyörän napamutteri auki(32mm), jarrulevystä vanteen ohjuri tappi(10mm) ja kiinnitys pultti(torx 30 tai 40) pois jos ei ole jo aikaisemmin porattu pois.
-Jarrusatula pois kiinnikerautoineen (2*19mm)
-Jarrulevy taputella pois (lekaa siihen keskiosaan kunnolla aluksi)
-Raidetangon pää irti
-Iskarin alapää irti (2 x pulttimutterit, koko voi olla 17,18,19mm)
-Vetari naputella pois paikoiltaan (kumivasaralla tai vanhalla mutterilla jos tiukassa)
(alla kuvassa näkyy jo nuo kuusiokolot mitä tässä ollaan aukomassa)
-Sitten nuo ylä kuvan neljä 8mm kuusiokolokannat putsaa ja auki, naputtelaa navan ulos ja samalla tipahtaa jarrukilpi pois
-Uusi kasaten paikoilleen samaan tapaan...
Biltemasta saa ko. paketin 59€ hintaan, merkkivehkeenä autotarvikeliikeistä 150-200€. Motossa ~100€
Alla ohje miten tehdään reippaalla purkamisella 1h ajassa (eli puretaan navan kiinnitys kuusiokolot kunnolla näkyviin)
Ja itse homma:
-Rengas pois
-Kaveri painamaan jarrua ja pyörän napamutteri auki(32mm), jarrulevystä vanteen ohjuri tappi(10mm) ja kiinnitys pultti(torx 30 tai 40) pois jos ei ole jo aikaisemmin porattu pois.
-Jarrusatula pois kiinnikerautoineen (2*19mm)
-Jarrulevy taputella pois (lekaa siihen keskiosaan kunnolla aluksi)
-Raidetangon pää irti
-Iskarin alapää irti (2 x pulttimutterit, koko voi olla 17,18,19mm)
-Vetari naputella pois paikoiltaan (kumivasaralla tai vanhalla mutterilla jos tiukassa)
(alla kuvassa näkyy jo nuo kuusiokolot mitä tässä ollaan aukomassa)
-Sitten nuo ylä kuvan neljä 8mm kuusiokolokannat putsaa ja auki, naputtelaa navan ulos ja samalla tipahtaa jarrukilpi pois
-Uusi kasaten paikoilleen samaan tapaan...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Etupyöränlaakerin vaihto; vinkkejä ja kuvia
Ja nyt kun murros on irti navasta niin voi samalla putsata tuon ABSin hammaskehän, eikä tee huonoa vaikka kurkkais samalla myös sen anturin ympäristön.
Re: Etupyöränlaakerin vaihto; vinkkejä ja kuvia
Jos vanteen mallin puolesta sopii, voi napamutun löysätä kun rengas on vielä maassa. Tällöin ei tartte kaveria apuun, vaan voi puuhastella yksinkin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Etupyöränlaakerin vaihto; vinkkejä ja kuvia
Kyllä mun piti pyytää raskaan kaluston huollosta apua tuon napamutterin irroitukseen.aero kirjoitti:Jos vanteen mallin puolesta sopii, voi napamutun löysätä kun rengas on vielä maassa. Tällöin ei tartte kaveria apuun, vaan voi puuhastella yksinkin.
BANDARIS-huollossa kaveri irroitt napamutterin i ja jätti asennustiukkuudelle, jotta pystyin ajamaan tallillemme
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Re: Etupyöränlaakerin vaihto; vinkkejä ja kuvia
Toki joo, jos loppuu voima ja työkalusta vipuvarsi, niin tarttee järeempää apua. Mutta tuohon jarrun painamiseen ei tartte kaveria, jos mutun löysää jo ennen tunkkausta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Etupyöränlaakerin vaihto; vinkkejä ja kuvia
Äläkä osta niitä moponetin napoja, kesti toinen 9,5tkm ja toinen JOPA 10,5 tkm, AD:n Kingin navoilla ajettu jo 23tkm ilman mormotusta, hinta kympin kalliimpi, eli siis satasen, ja vuoden takuu. Vaihtohan kestää puolesta tunnista kolmeen varttiin. Alkuperäset oli sentäs pyöriny mukana vas 310tkm ja oik 315tkm.
-00 95 Aero farkku
Re: Etupyöränlaakerin vaihto; vinkkejä ja kuvia
Asiasta vielä kolmanteentoista potenssiin, kun noissa vanhuksissa on aina noi jarrukilvet
eli nuo typerät pellit aikaste haperoa tavaraa, ja marmoritiskillä 90€/kpl, onkohan tonnariin saatavissa mistään tarvikkeena? Leimoihin päästy kun on siistiny reunat nin läpi on menny. Vrt vaikkapa voorti mondeo niissä niitä ei ole jo maahan tullessakaan eikä
niitä vaadita, nin mitähän järkee niilläkään on? Vapaa kysymys.
eli nuo typerät pellit aikaste haperoa tavaraa, ja marmoritiskillä 90€/kpl, onkohan tonnariin saatavissa mistään tarvikkeena? Leimoihin päästy kun on siistiny reunat nin läpi on menny. Vrt vaikkapa voorti mondeo niissä niitä ei ole jo maahan tullessakaan eikä
niitä vaadita, nin mitähän järkee niilläkään on? Vapaa kysymys.
-00 95 Aero farkku
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Etupyöränlaakerin vaihto; vinkkejä ja kuvia
Täällä oli jossain juttua et jotkut on modannut volvon kilvistä käypäiset..on paljon edukkaammat..itselläkin sen verran rapeat kans, mut täyttä hintaa en niistä meinannut maksaa...muistaakseni volleissa on aikas samannäköiset,eli rälläkkä laulamaan ja rakentamaan..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: Etupyöränlaakerin vaihto; vinkkejä ja kuvia
Tuolla Rafu mainitsi laittaneensa tontun takajarruihin Volvon kilvet:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=109769
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=109769
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Etupyöränlaakerin vaihto; vinkkejä ja kuvia
Moi, tulipa vaihdettua Tonnarin oikea etupyöränlaakeri kun oli pitänyt ääntä koko kevään. Heikkoa tekoa, ei kestänyt kuin 573tkm !
Mitään höpsis laakeria en halunnut, joten hain alkuperäisen SKF-laakerin. Samalla vaihtui jo todella hapero jarrukilpi. Uusi kilpi on vieläpä hiekkapuhallettu ja käytetty sähkösinkityksessä.
Pyörä pois, jarrut kokonaan pois, alapallosta irti ja vetari pois navasta. Laakerin yksi pultti ei halunnut lähteä auki, mutta hitsasin siihen tavallisen kuusiopultin, niin johan lähti. Laakeripesä puhtaaksi porakoneeseen kiinnitetyllä teräsharjalla, samoin ABS-anturi ja sen hammaskehä vetarista. On taas Tonnari ihanan hiljainen ajella
Mitään höpsis laakeria en halunnut, joten hain alkuperäisen SKF-laakerin. Samalla vaihtui jo todella hapero jarrukilpi. Uusi kilpi on vieläpä hiekkapuhallettu ja käytetty sähkösinkityksessä.
Pyörä pois, jarrut kokonaan pois, alapallosta irti ja vetari pois navasta. Laakerin yksi pultti ei halunnut lähteä auki, mutta hitsasin siihen tavallisen kuusiopultin, niin johan lähti. Laakeripesä puhtaaksi porakoneeseen kiinnitetyllä teräsharjalla, samoin ABS-anturi ja sen hammaskehä vetarista. On taas Tonnari ihanan hiljainen ajella
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?