check oil level

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

check oil level

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

on nyt syksyllä kahteen kertaan tullut tuo ilmoitus kojelautaan. no olen sit tarkistanut sen ja se on ollut molemmilla kerroilla noin millin max:sta (eli kyl se sitä hiukan tuntuu syövän mutta ei luulis viel varottavan)

no tänäänki tarkistuksen jälkeen valo paloi edelleen. sit auto seisoi parituntia ja kun lähdin kotiinpäin niin valo ei enää palanut.

eli onko tuolla nyt jotain vikaa ja onko jokin yleinenkin vika et tietäis mistä lähteä etsimään?
BMW 525iA Touring Executive
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11642
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 0629#30629

Omassa autossa oli myös öljypohjassa olevan pinnankorkeusanturin johdot nirhaantuneet paljaalle kuparille kun johtojen koppuraksi kovettuneen suojasukan reuna oli kalvanut. Johdot eivät olleet oikosulussa, mutta irrotin pistokkeet liitinrungosta ja laitoin kutistesukat johtoihin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Minulla on ollut sama "vika" omassa autossa aina. Jostakin syystä, luultavasti ed. mainitun kaltaisista kosketus yms. häiriöistä johtuen "oil level" palaa vaikka öljyä onkin max-merkkiin asti. Valo sammuu kun öljyä lisää niin että sen pinta on hivenen max:in yläpuolella. Eli kyse on joko vanhemmiten rispaantuneista/hapettuneista johdoista ja liittimistä tai sitten anturi on vain niin pirun tarkka että ilmoittaa ikään kuin varotoiminnon varotoimintona tarkastamaan oljyn pinnan jo ennen kuin varsinaisesti edes olisi sen aika. Nyt kun öjynpinta sitten on aivan siinä rajalla, että palaako check oil level-valo vaiko ei niin tuo mainitsemasi ilmiö tapahtuu. Eli valo väliin palaa ja väliin ei... Mistään vakavammasta ei ole kyse.
Viimeksi muokannut jarska, To Marras 11, 2004 14:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Turbo Saabs never die, they just run faster...

Omega 3000tic
SledgeHammer
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: Ti Huhti 06, 2004 14:51
Paikkakunta: Västra Götaland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SledgeHammer »

Voisiko se johtua auton tehoista ja jos sitä kenkii kylmänä
Saab 9-5 Aero SC BP MY04
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

SledgeHammer kirjoitti:Voisiko se johtua auton tehoista ja jos sitä kenkii kylmänä
Miten ne auton tehot tuohon vaikuttais...en oikeen hoksaa mita ajat takaa? :?
Turbo Saabs never die, they just run faster...

Omega 3000tic
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

en mä tehoista mitään sano mut molemmilla kerroilla kun tuo on tapahtunut on tullut tehtyä "liian aikaisin" eli kylmänä hiukan rajumpi kiihdytys.

mut toi on kyl nyt varmaan siin rajalla just et palaako vaiko ei, viimeksi se loppu kun sitä lisäs...kummallisinta oli myös se että ensimmäiseen 5tkm ei syöny öljyä yhtään. toisella 5:lla on sit kaks kertaa syttyny valo ja öljyntaso laskenu.
BMW 525iA Touring Executive
SledgeHammer
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: Ti Huhti 06, 2004 14:51
Paikkakunta: Västra Götaland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SledgeHammer »

jarska kirjoitti:
SledgeHammer kirjoitti:Voisiko se johtua auton tehoista ja jos sitä kenkii kylmänä
Miten ne auton tehot tuohon vaikuttais...en oikeen hoksaa mita ajat takaa? :?
idea oli se että jos se olisi herkempi huomauttamaan kylmänä kenkimisestä
Saab 9-5 Aero SC BP MY04
Pahis
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 15:05
Paikkakunta: Hartola

Viesti Kirjoittaja Pahis »

Ei se valon palaminen vaarallista ole, lähinnä ärsyttävää. Valo syttyy aika herkästi jos käynnistät auton hetkeksi ja sammutat eikä öljyt ehdi lämpiämään ja siten valu nopeasti pohjalle, jolloin valo syttyy uudelleen käynnistettäessä. Etenkin jos keula on hieman alaspäin.
Toki jos valo syttyy aina kylmänä käynnistettäessä ja vaikka auto olisi suorassa, niin silloin kannattaa jo oikeasti lisätä sitä öljyä pari desiä.
Oman kokemuksen mukaan tuo mittatikku näyttää aina liikaa tonnarissa. Satkussa siihen pystyi kyllä luottamaan aina kun oltiin tasaisella. Tonnariin (2.0) on tullut aina laitettua se 3,5 litraa öljyä ja sitten on pelattu merkkivalon mukaan ja lisätty öljyä kun em. valo on ruvennut häiritsemään tiuhemmin.
On muuten öljyn poistoproppu ja suodatin laitettu aika :evil: mäiseen paikkaan jos satkuun verrataan. Vaatii vaan aina auton ilmaan tai montun päälle että pääsee vaihtamaan :? . Ja penteleen huoltoliikkeet sen kun rahastaa niin yksinkertaisesta hommasta yleensä ihan sikana..
Pahis
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 15:05
Paikkakunta: Hartola

Viesti Kirjoittaja Pahis »

Ei se valon palaminen vaarallista ole, lähinnä ärsyttävää. Valo syttyy aika herkästi jos käynnistät auton hetkeksi ja sammutat eikä öljyt ehdi lämpiämään ja siten valu nopeasti pohjalle, jolloin valo syttyy uudelleen käynnistettäessä. Etenkin jos keula on hieman alaspäin.
Toki jos valo syttyy aina kylmänä käynnistettäessä ja vaikka auto olisi suorassa, niin silloin kannattaa jo oikeasti lisätä sitä öljyä pari desiä.
Oman kokemuksen mukaan tuo mittatikku näyttää aina liikaa tonnarissa. Satkussa siihen pystyi kyllä luottamaan aina kun oltiin tasaisella. Tonnariin (2.0) on tullut aina laitettua se 3,5 litraa öljyä ja sitten on pelattu merkkivalon mukaan ja lisätty öljyä kun em. valo on ruvennut häiritsemään tiuhemmin.
On muuten öljyn poistoproppu ja suodatin laitettu aika :evil: mäiseen paikkaan jos satkuun verrataan. Vaatii vaan aina auton ilmaan tai montun päälle että pääsee vaihtamaan :? . Ja penteleen huoltoliikkeet sen kun rahastaa niin yksinkertaisesta hommasta yleensä ihan sikana..
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

eihän se varmaan vaarallista ole mutta tulee jotenki epävarmaksi luottamus autoon sillon ku se palaa :)
BMW 525iA Touring Executive
koppsa
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 17:31
Paikkakunta: Hollolan ja Kärkölän välimaastossa

Viesti Kirjoittaja koppsa »

Muistaakseni vuosia sitten oli postilistalla juttua samasta viasta. Oli korjaantunut anturin irroittamisella ja uudelleen "säädöllä".

Kyllä toi öljytikku musta aika tarkka kapistus on tähän asti ollut, joko siellä on öljyä tai sitten siellä ei ole :wink: Min - Max merkkien väli on noin 1 litra (manuaalin mukaan).
R51 -10, Movano -11, Transit -12, Jumper -08
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

se oli nyt aika tarkalleen puolivälis ja sytty. se oli vaan niin siin rajal ettei palanu kokoaikaa. ja about puol litraa lisäsin ni maxissa on nyt taas.

kumma vaan ku ensin meni 5000km ettei syöny yhtään öljyy ja nyt toisel 5tonnil on menny jo melkein litra
BMW 525iA Touring Executive
SledgeHammer
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: Ti Huhti 06, 2004 14:51
Paikkakunta: Västra Götaland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SledgeHammer »

Sä ajat niin säästeliäästi :D
Saab 9-5 Aero SC BP MY04
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

SledgeHammer kirjoitti:Sä ajat niin säästeliäästi :D
FU :D..ei se ajotapa tos viiden tonnin jälkeen ainakaa pahemmaks muuttunu (ku ei paljoo voi pahentaa :)
BMW 525iA Touring Executive
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

on se kumma..tänään taas täytys reippaasti lisätä öljyä eikä edellisestä lisäyksestä mennyt kuin 2viikkoa ja kilometrejä ei nyt ole niin hirveästi tullut....miten se nyt sen ekan 5000km jälkeen noin paljon on alkanut syömään...
BMW 525iA Touring Executive
Vastaa Viestiin