Paukahtelua sammuttaessa,

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
marvei9000
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Huhti 08, 2012 17:39

Paukahtelua sammuttaessa,

Viesti Kirjoittaja marvei9000 »

Tehtiin Saabiini (2,3 LPT -95) pienehkö koneremontti kun alkoi savuttaa. Mitään ihmeellistä kulumaa ei löytynyt ala- eikä yläpäästä vaikka matkaa on jo kertynyt yli 400tkm. On se vaan hieno peli. Kannentiiviste oli "pääöljykanavan" kohdalta epämääräisen näköinen siitä varmaan vuoto imun aikana sylinteriin. Remontti sinänsä meni hvyin mutta uudelleen käynnistyksen yhteydessä päämekaanikko totesi että kipinää tulee kun jokin pakoventtiili on auki, vaikka muuten kävi nätisti. Ja lisäksi sammuttaessa paukahtaa pakoputkessa vaikka virta on jo poissa. Mitattiin puristukset ne ovat ok.siis venttiilit ei pitäisi jumitta.

Kipinät tarkistettiin (tulpat "kasettiin" ja käynistyskaapeleilla maadoitus), ja aivain, kun virran katkaisee niin pienen viiveen jälkeen kaikki tulpat antoivat kipinän yhtäaikaa ja ikään kuin se olisi vielä "kirkkaampi kuin " oikea sytyskipinä. Onko kellään ollut vastaavaa ongelmaa ja mistähän päin vikaa voisi etsiä? Sytysyksikkö on n. 4-5 vuotta sitten vaihdettu.

kiitos kaikista vinkeisstä.
marvei9000
Mikkoz
"Aero"
Viestit: 376
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 22:41
Paikkakunta: jkl

Re: Paukahtelua sammuttaessa,

Viesti Kirjoittaja Mikkoz »

Se kasetti taitaa puhdistaa tulpat kun auto on sammunut. Siksi ilmeisesti se yhtäaikainen kipinä.
9000 aero -97, 9000 cde -96
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7555
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Paukahtelua sammuttaessa,

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Kannattaa todellakin muistaa DI-sytytyksen kyseessä ollen ja kipinää testaillessa se, että järjestelmä voi suorittaa tulppien puhdistustoiminnon eli tiheän kipinäsarjan vielä virtojen ollessa avaimesta poiskytkettynäkin. Ja muutenkin nakit irti kasetista testaillessa, jännitteet ovat pahimmassa tapauksessa kerrasta tappavia
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
pandemon
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Huhti 17, 2011 22:07
Paikkakunta: Joutseno (siis ei Lappeenranta)

Re: Paukahtelua sammuttaessa,

Viesti Kirjoittaja pandemon »

Miten puristukset on mitattu?

Itse tarkastaisin vielä ainakin kerran onko nokkien ajoitus kohdallaan.
Viisaammat korjatkoon jos on tarvista, mutta ei tarvinne paljoa olla ajoitus pielessä että puhaltaa polttokelpoisen seosta pakosarjan puolelle ja polttelee sitten sitä siellä.

Saappihan on siitä metka vekotin että jopa vanhempi ysisatku kävi ihan tasaisesti ja mukavasti vaikka kahteen pakoventtiiliin oli palanut (sulanut) vekit. Vekotin jopa kulki ihan kivasti, mutta kulutus oli himpun kohonnut, eli joku 30l/100km...
marvei9000
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Huhti 08, 2012 17:39

Re: Paukahtelua sammuttaessa,

Viesti Kirjoittaja marvei9000 »

Kiitos opastuksesta, joo pidetään näpit irti systeemistä. Elikkkäs DI kasetin toiminta olisi normaali ja vikaa voisi haeskelle sytytksen ajoituksesta? Onkos kampiakselin asento tunnistimella mitään osuutta asiaan?
marvei9000
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Paukahtelua sammuttaessa,

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Kasetti toimii niin kuin kuuluukin. Sytytyksen ajoitusta et edes voi muutella, mutta nokka-akselien ajoitus voisi olla hyvä tarkastaa.
pandemon
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Huhti 17, 2011 22:07
Paikkakunta: Joutseno (siis ei Lappeenranta)

Re: Paukahtelua sammuttaessa,

Viesti Kirjoittaja pandemon »

Eli ei kun venttiilikoppa auki ja ainakin
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... A4#p585872
tuolta löytyy noita ajoituksen varmistelu asioita, eli "15 niittiä merkkien välissä".
Ja konetta kannattaa pyöräyttää jonkun kerran ympäri, ja oikeaan suuntaan, että saa löysät kiristimen puolelle. Toisen tai molempien nokkien ajoitus on helppo saada hampaan verran sivuun, jolloin kone sitten röpöttelee.
Vastaa Viestiin