ilmastointi ja moniurahihna
ilmastointi ja moniurahihna
Kellä tietoa mikä liitos on kompuran vasemalla puolella ja hihnan välissä? näkyy olevan irti itellä. Alta oleva johto menny myös poikki samalla. Tähän ei ilmeisesti ole muuta konstia kuin purkaa kompura pöydälle tarkastus kohteeksi?
Mikäs olisi kaikkein helpoin tapa vaihtaa moniura hihna? Hävisi aamulla vaimon sairaalla vienen reissulla yks kaks 2 uraa pois. 55tkm ajettu alkuperänen hihna.
-Tuomas-
Mikäs olisi kaikkein helpoin tapa vaihtaa moniura hihna? Hävisi aamulla vaimon sairaalla vienen reissulla yks kaks 2 uraa pois. 55tkm ajettu alkuperänen hihna.
-Tuomas-
#5223
Saab 9-5 wagon 2,0t vector -03 stage 1
Saab 9-5 wagon 2,0t vector -03 stage 1
-
- "Kaasari"
- Viestit: 41
- Liittynyt: Su Huhti 17, 2011 22:07
- Paikkakunta: Joutseno (siis ei Lappeenranta)
Re: ilmastointi ja moniurahihna
Tuohon hihnan vaihtoon löytyy varmasti useammatkin ohjeet foorumilta, mutta:
Rengas ja sisälokasuoja pois.
Löysää kiristinrullan pultti, huom vääräkätinen kierre.
(Itse olen muuten vetänyt yhden kiristimen pas*ksi, eli mäntä hyppäsi sylinteristä kun aloin löysäämään rullaa)
Puristelee vapaavalintaisella menetelmällä kiristimen (itse käytän tunkia ja putken pätkää/räikän jatkoja) ja hihna pois radaltaan.
Kiristimen rullan pultti auki ja kiristinrulla pois.
Uusi hihna tilalle ja kasaus.
Tarkasta samalla että kaikki hihnapyörät ja rullat ovat puhtaita...
En tiedä mikä noissa hihnoissa on (en muista mistä oli ostettu), mutta itseltä "halkesi" pari uraa pois ~40cm matkalta alle 10tkm ajettusta hihnasta. Ja rullat ja hihnapyörät oli varmasti puhtaita ja hihna radallaan...
Tuohon johtoon en nyt uskalla ottaa kantaa
Rengas ja sisälokasuoja pois.
Löysää kiristinrullan pultti, huom vääräkätinen kierre.
(Itse olen muuten vetänyt yhden kiristimen pas*ksi, eli mäntä hyppäsi sylinteristä kun aloin löysäämään rullaa)
Puristelee vapaavalintaisella menetelmällä kiristimen (itse käytän tunkia ja putken pätkää/räikän jatkoja) ja hihna pois radaltaan.
Kiristimen rullan pultti auki ja kiristinrulla pois.
Uusi hihna tilalle ja kasaus.
Tarkasta samalla että kaikki hihnapyörät ja rullat ovat puhtaita...
En tiedä mikä noissa hihnoissa on (en muista mistä oli ostettu), mutta itseltä "halkesi" pari uraa pois ~40cm matkalta alle 10tkm ajettusta hihnasta. Ja rullat ja hihnapyörät oli varmasti puhtaita ja hihna radallaan...
Tuohon johtoon en nyt uskalla ottaa kantaa
Re: ilmastointi ja moniurahihna
okei... pitäneen eka kokeilla tuo hihnan pujotella paikoilleen että onnistuisi sillä. Ei oikein noita työkaluja hirveenä itellä ole, joutuu tekemään parkkipaikka rempalla tämänkin.
Mielenkiintoinen olisi tietää tuo johto ilmastointi kompuralta ku välillä päällä ja välillä ei. minusta se menee tohon kompuran - johto->liitin->hihnan sisälle tosta liittemestä. Onko ihan pelkkä maadotusta vai jokin muu sitten.
Mielenkiintoinen olisi tietää tuo johto ilmastointi kompuralta ku välillä päällä ja välillä ei. minusta se menee tohon kompuran - johto->liitin->hihnan sisälle tosta liittemestä. Onko ihan pelkkä maadotusta vai jokin muu sitten.
#5223
Saab 9-5 wagon 2,0t vector -03 stage 1
Saab 9-5 wagon 2,0t vector -03 stage 1
Re: ilmastointi ja moniurahihna
Taitaapi olla kompressorin magneettikytkimen johto. En nyt muista meneekö sen kautta maata vai plussaa kytkimelle, mutta liittimen ollessa auki kompressori on disabloituna koska kytkin ei vedä kiinni (hihnapyörä pyörii tyhjää mutta kompressori ei pyöri mukana).
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: ilmastointi ja moniurahihna
Helpon tapa jos näppäryyttä/välineitä löytyy niin tehdä tuo lattapalanen siihen kiristäjän väliin ja pitää sillä kiristäjä ruodussa vaihdon aikana, menee heittämällä hihna paikalleen. Itse tein 5mm alumiini latasta, reikien väli 115mm ja molemmista reijistä 6 kierretanko läpi ja mutterit molemmille puolille. Parkkipaikka tyylillä kyseinen menetelmä voi olla tosin hankala saavuttaa. Ja kuten pandemon sanoi, tapoja on yhtä monta kuin tekijöitäkin.
Jyri
Jyri
Saab 9000 2.3T -95 Imola Red RE85
#5359 Jyri Koskinen
#5359 Jyri Koskinen
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2234
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: ilmastointi ja moniurahihna
Ja uudesta remmistä katoa kohta tavaraa myös, ellei ongelman aiheuttajaa poista. Todennäköisesti joku apulaitteista ei ole ihan linjassa muihin nähden, veikkaisin laturia tai ilm.kompuraa, voi toki olla ves'pumppuki kuluttaa aina remmiä epätasaisesti. tommonen 30€ risti laseri vois auttaa asiassa Vanhemmissa latureissa om'muuten korkeempi reuna, joka on herkempi ohjaan remmiä aavistuksen sivuun, mutta uran kulminen puhki tapahtuu yleensä ilm.kompuran kohdalta. saattanu juosta jo aikansa sivussa, uuden kun vaihdat niin kannattaa kurkata kulku usein konepellin alta. Hmm ja jos juossu pitkään vinossa niin ehdottomasti muoviset ohjain rullat vaihtoon.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Re: ilmastointi ja moniurahihna
Kiristimen saa myös näppärästä kasaan bilteman jousipuristimella..Havaittu hyväksi ja toimivaksi
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Re: ilmastointi ja moniurahihna
Ilmastoinnin kompuran kannakkeessa on kahdet kiinnitysreiät, kannattaa tarkistaa kumpiin kompressori kiinnitetään. Eroa on sivusuunnassa reilu sentti muistaakseni.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: ilmastointi ja moniurahihna
Tähän asti mitä olen katellut konehuoneseen hihnaa nii ei ole ollut poikki puoleista liikettä remmillä, hyvin menee suoraa linjaa tällöin.
Pitäneen katella tuo tarkemmin, ku saanut uuden remmin tilalle laitettua.
Pitäneen katella tuo tarkemmin, ku saanut uuden remmin tilalle laitettua.
#5223
Saab 9-5 wagon 2,0t vector -03 stage 1
Saab 9-5 wagon 2,0t vector -03 stage 1
Re: ilmastointi ja moniurahihna
Nonni... hihna vaihdettu onnistuseesti. Remmi menee todella nätisti suoraa linjaa eikä tee ylimääräistä liikettä, eikä ääntä.
vielä tuo kompuran kanssa joku kerta katella mikäs helvetti siinä on. Ensi viikon aikana uudet kesäkumit alle nii kelepaa ajella. Samalla jos runkokumit vaihtaa eteen.
vielä tuo kompuran kanssa joku kerta katella mikäs helvetti siinä on. Ensi viikon aikana uudet kesäkumit alle nii kelepaa ajella. Samalla jos runkokumit vaihtaa eteen.
#5223
Saab 9-5 wagon 2,0t vector -03 stage 1
Saab 9-5 wagon 2,0t vector -03 stage 1
Re: ilmastointi ja moniurahihna
Jos kaikki on linjassa, eikä minkään apulaitteen akseli pääse liikkumaan sivusuunnassa ja hihna silti halkeaa, kannattaa tarkistaa hihnan merkki. Itseltäni halkesi 2 kpl motonetin myymiä QH-hihnoja ennenkuin uskoin että ovat susia tai että ainakin joukkoon on päässyt susia.
Re: ilmastointi ja moniurahihna
Edellinen hihna oli alkuperäinen, nyt tuli motonetiltä äkkiä ensi apuun QH merkkinen. Katsoa miten tuo kestää, jos ei kestä vaihtaa uusi sitten tilalle. Sivuttais liikettä ei havaittavissa ollut millään hihnapyörällä.
#5223
Saab 9-5 wagon 2,0t vector -03 stage 1
Saab 9-5 wagon 2,0t vector -03 stage 1
Re: ilmastointi ja moniurahihna
Etsi vaikka jostain purkuautosta alkuperäinen hihna niin ei tarvi viikon välein uusia noita Motonetin hihnoja.
Re: ilmastointi ja moniurahihna
No jaa, (huumorintajuttomasti) tuskin käytettyä kannattaa hankkia siksi että olisi alkuperäinen ja kuka tietää onko se alkuperäinen purkuautossa, omissa käytöissä Optibelt, Goodyear ja Contitech ovat osoittautuneet parhaimmiksi. Kaksi noista edellämainituista ovat muistaakseni alkuperäisosan toimittajia.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7555
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: ilmastointi ja moniurahihna
Plussaa menee,eristetty kaapeli käämille ( oliko kaapeli väriltään keltainen )Taitaapi olla kompressorin magneettikytkimen johto. En nyt muista meneekö sen kautta maata vai plussaa kytkimelle,
Ja jos en väärin muista, niin vieressä on musta kaapeli joka on kytketty maihin.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#