ilmastointi ja moniurahihna

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
TolTuo
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ti Loka 19, 2010 12:49
Paikkakunta: Kajaani

ilmastointi ja moniurahihna

Viesti Kirjoittaja TolTuo »

Kellä tietoa mikä liitos on kompuran vasemalla puolella ja hihnan välissä? näkyy olevan irti itellä. Alta oleva johto menny myös poikki samalla. Tähän ei ilmeisesti ole muuta konstia kuin purkaa kompura pöydälle tarkastus kohteeksi?

Mikäs olisi kaikkein helpoin tapa vaihtaa moniura hihna? Hävisi aamulla vaimon sairaalla vienen reissulla yks kaks 2 uraa pois. 55tkm ajettu alkuperänen hihna.



-Tuomas-
#5223
Saab 9-5 wagon 2,0t vector -03 stage 1
pandemon
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Su Huhti 17, 2011 22:07
Paikkakunta: Joutseno (siis ei Lappeenranta)

Re: ilmastointi ja moniurahihna

Viesti Kirjoittaja pandemon »

Tuohon hihnan vaihtoon löytyy varmasti useammatkin ohjeet foorumilta, mutta:
Rengas ja sisälokasuoja pois.
Löysää kiristinrullan pultti, huom vääräkätinen kierre.
(Itse olen muuten vetänyt yhden kiristimen pas*ksi, eli mäntä hyppäsi sylinteristä kun aloin löysäämään rullaa)
Puristelee vapaavalintaisella menetelmällä kiristimen (itse käytän tunkia ja putken pätkää/räikän jatkoja) ja hihna pois radaltaan.
Kiristimen rullan pultti auki ja kiristinrulla pois.
Uusi hihna tilalle ja kasaus.
Tarkasta samalla että kaikki hihnapyörät ja rullat ovat puhtaita...

En tiedä mikä noissa hihnoissa on (en muista mistä oli ostettu), mutta itseltä "halkesi" pari uraa pois ~40cm matkalta alle 10tkm ajettusta hihnasta. Ja rullat ja hihnapyörät oli varmasti puhtaita ja hihna radallaan...

Tuohon johtoon en nyt uskalla ottaa kantaa :roll:
TolTuo
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ti Loka 19, 2010 12:49
Paikkakunta: Kajaani

Re: ilmastointi ja moniurahihna

Viesti Kirjoittaja TolTuo »

okei... pitäneen eka kokeilla tuo hihnan pujotella paikoilleen että onnistuisi sillä. Ei oikein noita työkaluja hirveenä itellä ole, joutuu tekemään parkkipaikka rempalla tämänkin.

Mielenkiintoinen olisi tietää tuo johto ilmastointi kompuralta ku välillä päällä ja välillä ei. minusta se menee tohon kompuran - johto->liitin->hihnan sisälle tosta liittemestä. Onko ihan pelkkä maadotusta vai jokin muu sitten.
#5223
Saab 9-5 wagon 2,0t vector -03 stage 1
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: ilmastointi ja moniurahihna

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Taitaapi olla kompressorin magneettikytkimen johto. En nyt muista meneekö sen kautta maata vai plussaa kytkimelle, mutta liittimen ollessa auki kompressori on disabloituna koska kytkin ei vedä kiinni (hihnapyörä pyörii tyhjää mutta kompressori ei pyöri mukana).
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Koskinen
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: La Touko 07, 2011 12:30
Paikkakunta: Imatra

Re: ilmastointi ja moniurahihna

Viesti Kirjoittaja Koskinen »

Helpon tapa jos näppäryyttä/välineitä löytyy niin tehdä tuo lattapalanen siihen kiristäjän väliin ja pitää sillä kiristäjä ruodussa vaihdon aikana, menee heittämällä hihna paikalleen. Itse tein 5mm alumiini latasta, reikien väli 115mm ja molemmista reijistä 6 kierretanko läpi ja mutterit molemmille puolille. Parkkipaikka tyylillä kyseinen menetelmä voi olla tosin hankala saavuttaa. Ja kuten pandemon sanoi, tapoja on yhtä monta kuin tekijöitäkin.


Jyri
Saab 9000 2.3T -95 Imola Red RE85
#5359 Jyri Koskinen
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: ilmastointi ja moniurahihna

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Ja uudesta remmistä katoa kohta tavaraa myös, ellei ongelman aiheuttajaa poista. Todennäköisesti joku apulaitteista ei ole ihan linjassa muihin nähden, veikkaisin laturia tai ilm.kompuraa, voi toki olla ves'pumppuki :arrow: kuluttaa aina remmiä epätasaisesti. tommonen 30€ risti laseri vois auttaa asiassa :wink: Vanhemmissa latureissa om'muuten korkeempi reuna, joka on herkempi ohjaan remmiä aavistuksen sivuun, mutta uran kulminen puhki tapahtuu yleensä ilm.kompuran kohdalta. saattanu juosta jo aikansa sivussa, uuden kun vaihdat niin kannattaa kurkata kulku usein konepellin alta. Hmm ja jos juossu pitkään vinossa niin ehdottomasti muoviset ohjain rullat vaihtoon.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: ilmastointi ja moniurahihna

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Kiristimen saa myös näppärästä kasaan bilteman jousipuristimella..Havaittu hyväksi ja toimivaksi
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: ilmastointi ja moniurahihna

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Ilmastoinnin kompuran kannakkeessa on kahdet kiinnitysreiät, kannattaa tarkistaa kumpiin kompressori kiinnitetään. Eroa on sivusuunnassa reilu sentti muistaakseni.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
TolTuo
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ti Loka 19, 2010 12:49
Paikkakunta: Kajaani

Re: ilmastointi ja moniurahihna

Viesti Kirjoittaja TolTuo »

Tähän asti mitä olen katellut konehuoneseen hihnaa nii ei ole ollut poikki puoleista liikettä remmillä, hyvin menee suoraa linjaa tällöin.

Pitäneen katella tuo tarkemmin, ku saanut uuden remmin tilalle laitettua.
#5223
Saab 9-5 wagon 2,0t vector -03 stage 1
TolTuo
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ti Loka 19, 2010 12:49
Paikkakunta: Kajaani

Re: ilmastointi ja moniurahihna

Viesti Kirjoittaja TolTuo »

Nonni... hihna vaihdettu onnistuseesti. Remmi menee todella nätisti suoraa linjaa eikä tee ylimääräistä liikettä, eikä ääntä.

vielä tuo kompuran kanssa joku kerta katella mikäs helvetti siinä on. Ensi viikon aikana uudet kesäkumit alle nii kelepaa ajella. Samalla jos runkokumit vaihtaa eteen.
#5223
Saab 9-5 wagon 2,0t vector -03 stage 1
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: ilmastointi ja moniurahihna

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Jos kaikki on linjassa, eikä minkään apulaitteen akseli pääse liikkumaan sivusuunnassa ja hihna silti halkeaa, kannattaa tarkistaa hihnan merkki. Itseltäni halkesi 2 kpl motonetin myymiä QH-hihnoja ennenkuin uskoin että ovat susia tai että ainakin joukkoon on päässyt susia.
TolTuo
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ti Loka 19, 2010 12:49
Paikkakunta: Kajaani

Re: ilmastointi ja moniurahihna

Viesti Kirjoittaja TolTuo »

Edellinen hihna oli alkuperäinen, nyt tuli motonetiltä äkkiä ensi apuun QH merkkinen. Katsoa miten tuo kestää, jos ei kestä vaihtaa uusi sitten tilalle. Sivuttais liikettä ei havaittavissa ollut millään hihnapyörällä.
#5223
Saab 9-5 wagon 2,0t vector -03 stage 1
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Re: ilmastointi ja moniurahihna

Viesti Kirjoittaja et »

Etsi vaikka jostain purkuautosta alkuperäinen hihna niin ei tarvi viikon välein uusia noita Motonetin hihnoja.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: ilmastointi ja moniurahihna

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

No jaa, (huumorintajuttomasti) tuskin käytettyä kannattaa hankkia siksi että olisi alkuperäinen ja kuka tietää onko se alkuperäinen purkuautossa, omissa käytöissä Optibelt, Goodyear ja Contitech ovat osoittautuneet parhaimmiksi. Kaksi noista edellämainituista ovat muistaakseni alkuperäisosan toimittajia.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7555
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: ilmastointi ja moniurahihna

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Taitaapi olla kompressorin magneettikytkimen johto. En nyt muista meneekö sen kautta maata vai plussaa kytkimelle,
Plussaa menee,eristetty kaapeli käämille ( oliko kaapeli väriltään keltainen )
Ja jos en väärin muista, niin vieressä on musta kaapeli joka on kytketty maihin.
Kuva
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin