Öljynpaine hukassako?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Koskinen
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: La Touko 07, 2011 12:30
Paikkakunta: Imatra

Öljynpaine hukassako?

Viesti Kirjoittaja Koskinen »

Hei,

Eli seuraavanlaista probleemaa ilmeni, allekirjoituksen tonnari alkoi pitämään tyhjäkäynnillä kolkattavaa ääntä venakopan tienoilta kun oli vähän päästellyt sinistä savua putkesta aiemmin tänään. Öljynpainevalo ei toiminnassa tällä hetkellä joten en sitä voinut huomioida, huomenna tarkoitus kokeilla öljynpainemittarilla että mitä tuossa masiinassa tapahtuu. Hyrrä selvästi vaihtokunnossa kun vinkuu ja rohisee laakeri siihen malliin, turbohan ensimmäisenä menee jos ei öljy kierrä? Kenelläkään mitään neuvoja mistä lähteä selvittämään vikaa ja mitä mahdollisia vikapaikkoja on? Onko tässä vaiheessa ''peli jo menetetty''

- Jyri
Saab 9000 2.3T -95 Imola Red RE85
#5359 Jyri Koskinen
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Öljynpaine hukassako?

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Olisiko käynyt siten että väljä ahdin on päästänyt öljyt karkuun, ja näin ollen koneessa ei ole tarpeeksi öljyä hydraulisille nostajille?

Eräässä autossani kävi aikanaan juuri tuolla tavalla. Ja öljyt hävisi koneesta muutaman kilometrin matkalla.

Ei ehtinyt aiheuttaa toimintaan vaikuttavia vaurioita, ehjä ahdin tilalle ja öljyä koneeseen.

Venttiilikoneisto taitaa olla ensimmäinen joka alkaa kalisemaan kun nostajat ei saa öljyä, tämä ei vielä välttämättä ehdi rikkoa mitään.

Jos ahdin on jo sohlo, voithan kokeilla tulpata ahtimen voiteluputken (paine) ja testata löytyykö paineet tyhjäkäynnillä kun öljyä on koneessa riittävästi.
Koskinen
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: La Touko 07, 2011 12:30
Paikkakunta: Imatra

Re: Öljynpaine hukassako?

Viesti Kirjoittaja Koskinen »

Kiitos asiallisesta vastauksesta, mittaan paineet kun saan painemittarin käyttöön. Ahdin tosiaan kuulosti pyörivän viimeisen kerran kun eilen kuuntelin kun moottorin pysäytti niin laakeri pitää vitunmoista rohinaa ja vinkumista. Kävi mielessä tuo sama syy öljypaineiden katoamiseen, mutta epäilin että voisiko se olla mahdollista että ahtimen kautta karkaa. Kerron lisää kun selvitän asiaa.

- Jyri
Saab 9000 2.3T -95 Imola Red RE85
#5359 Jyri Koskinen
Koskinen
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: La Touko 07, 2011 12:30
Paikkakunta: Imatra

Re: Öljynpaine hukassako?

Viesti Kirjoittaja Koskinen »

Öljynpaineta yritetty metsästellä mekaanisella mittarilla eikä öljy edes jaksa kulkea letkua pitkin mittarille asti. Öljyn tuloputki turbolle otettu irti ja konetta pyöräytetty eikä sieltä tule öljyä tippaakaan. Onko öljypumppu sökö, millaista remonttia se teettää? Mitä muuta pitäisi ottaa huomioon? Asiassa eniten ihmetyttää että miten ei ole tapahtunut konerikkoa jos paineita ei ole ollenkaan, nostajat tietenkit pitävät mekkalaa mutta muuten tuntuisi pyörivän normaalisti !?

- Jyri
Saab 9000 2.3T -95 Imola Red RE85
#5359 Jyri Koskinen
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Öljynpaine hukassako?

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Kuinka näissä on yleistä imusihdin tukkiutuminen?
Voiko öljysuodatin olla tukossa?
Pyöriiköhän öljypumppu ollenkaan? Sitähän käyttänee jokin apuakseli luullakseni.
Oliko öljyt muuten hävinnyt moottorista turbon kautta vai oliko pinta ok, lähinnä sitä että onko alakerta ehtinyt pyöriä täysin kuivana? (Liian isot laakerivälykset, ei öljynpainetta)
Tuollaisia arvailuja.
TolTuo
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ti Loka 19, 2010 12:49
Paikkakunta: Kajaani

Re: Öljynpaine hukassako?

Viesti Kirjoittaja TolTuo »

Suosittelen ottamaan öljypohjan pois ja putsata. Jos sieltä löytyy kiloverran tavaraa=suomennus paskaa nii eihä se öljykierrä samalla tavalla.

Itellä hävisi öljypaineet kokonaan ku luulin että olisi öljysuodatin tukossa. Öljyt pois ja suodatin tilalle ja uudet öljyt koneseen, ja kappas hävisi viimeiset paineet ja jakopää uusiksi. Oma käsitys tästä oli että paska lillunut sen verran öljyssä vielä että ei tukkinut sihtiä, öljyt koneesta kokonaan niin viimeset paskat ei lillut enää öljyn seassa laskeutui juuri sihdin päälle.

Öljypumpun vaihto ei vaadi isoa remonttia jos taas vika siinä olisi pelkästää. Vasemman puolen lokari pois, hihnapyörä pois ja siinä on sokka joka kärkipihdeillä ottaa pois sittenpä on pumppu kädessä.

Se öljypaineen varoitus valo yleensä syttyy sillon ku vahinko on kerennyt tapahtua.
#5223
Saab 9-5 wagon 2,0t vector -03 stage 1
Koskinen
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: La Touko 07, 2011 12:30
Paikkakunta: Imatra

Re: Öljynpaine hukassako?

Viesti Kirjoittaja Koskinen »

Ei kerennyt hukkaamaan öljyä turbon kautta, öljypinta normaali kun tarkastin. Nostan koneen pois keulilta joka tapauksessa nyt niin sitten voi tutkia tarkemmin ja ottaa öljypohjaa irti yms. Jakopäähän siinä menisi samalla kun öljypumppu, ellei isompaa vahinkoa ole kerennyt jo syntyä. Jos on niin vaihtokone tilalle. Onko porukat irroitelleet konetta pelkästään vai pitääkö nostaa laatikon kanssa? Nimimerkillä, laatikon ja kytkimen vaihdoin autoon pari vkoa sitten.. Muita hyviä niksejä moottorin nostamiseen nokalta?

- Jyri
Saab 9000 2.3T -95 Imola Red RE85
#5359 Jyri Koskinen
hekso
"Kaasari"
Viestit: 41
Liittynyt: Ti Loka 18, 2011 15:20
Paikkakunta: Oulu

Re: Öljynpaine hukassako?

Viesti Kirjoittaja hekso »

Tuohon moottorin nostoon : helpoin laatikoineen nykästä pois koko pata.
Aluksi pakoputki,vetarit pois siten ettei ole tiellä,akkuteline akkuineen pois ,imuilmanotto putki pois,kytkimen työsylinterin putki,vaihteensiirtäjä laatikon kyljestä,sisälokasuojat pois, kaikki moottoriin kiinnitettävät maajohdot irti ja erinäiset liittimet, nesteet pihalle ja tarvittavat putket pois, ohjaustehostimelta letkut irti, mahd. Ilmastoinnin kompura kannatttaa koettaa irrottaa siten ettei tarvi kaasuja päästää pihalle,öljynlauhuttimelta putket irti,sähkösarja läskeineen akvaarion puolelta liittimestä se pelti on parila ruuvilla kiinni joka on tiellä siinä, huom!kampiakselin asentotunnistimen liitin sekä moottorin lämpötila-anturi on erillisillä liittimillä!!

Jonkulaiset selkeän epäselevät ' karkeat ohjeet' omasta vaparista irrotin about tuolla kaavalla ,tuskin turbossa sen ihmeempi tuo prosessi on..

Itse myös irrotin ABS pumpun liittimen, nimim:yhden pumpun saanu paskottua moottorin noston aikana ku vaihelaatikon kulma tarras kii liittimeen!

-Henri
9000 CD 2.3i -91 USA
9000 CD 2.3i -90 elinten luovuttaja

#5365
Koskinen
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: La Touko 07, 2011 12:30
Paikkakunta: Imatra

Re: Öljynpaine hukassako?

Viesti Kirjoittaja Koskinen »

Kiitos Henri varsin ytimekkäästä vastauksesta, kone nosturia enää vailla niin sais nykästyä veke..

- Jyri
Saab 9000 2.3T -95 Imola Red RE85
#5359 Jyri Koskinen
Vastaa Viestiin