Ahdot tallessa, tehot hukassa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
3lkku
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2012 19:08

Ahdot tallessa, tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja 3lkku »

Autoni on vm. -97 2.0 matalapaineturbo, MapTunin käsialaa. Mittarissa jo 374tkm, joista n. 250tkm kaksinkertaisilla moottoritehoilla.

Ahtopaine on säädetty 1.5 baariin joka normaalisti kesti kurissa, lukuunottamatta satunnaista piikkailua 1.8 baarin paikkeille viileinä iltoina. Paineet karkaavat turhan helposti aina fuelcuttiin asti kun polkaisee kaasun pohjaan esim. kakkosvaihteella 3000 kierroksesta. Piikkaillessa veto tuntui huomattavasti kovemmalta. Muutoin auto on toiminut niinkuin kuuluu.

Mutta viimepäivinä auto on käyttäytynyt omituisesti. Eli vika on seuraavanlainen: ahdot karkaavat tasaisesti 1.7-1.8 baarin paikkeille jolloin tuntuu selvää puutumista, oletettaen laihalla käymisen vuoksi. Kun auto on ensimmäisen kerran paineilla olleessaan selvästi näyttänyt vetämättömyyden merkkejä, isommalle vaihdettaessa tehottomuus jatkuu ja vääntö tuntuu olevan täysin kadoksissa vaikka paineet nousevat normaalisti niinkuin kuuluu. Tasaisella kaasulla kiihdyttäessä ahdot pomppivat hurjasti n. 0.7 ja 1.3 välillä, vedon tuntuessa todella laimealta. Normaalisti auto suttasi vielä kakkosvaihteella 3500 kierroksesta polkaistaessa mutta nyt edes ykkösellä ei jaksa vingauttaa renkaita vaikka ahtopainemittarin mukaan paineet nousevat 1.2 baarin paikkeille.

APC sulakkeen tai magneettiventtiilin piuhan irroitus palauttivat auton peruspaineille 0.7 baariin, jolloin auto toimii täyskaasulla kiihdyttäessä moitteetta. Turbona toimii mitsun td04hl-15t joka on jo nähnyt maailmaa mutta tuntuisi pitävän ahdot hyvin auton toimiessa. Ahdin pitää vapaavirtaussuodattimen kanssa korkeilla paineilla aikamoista vinkumista mutta kait siellä jo sen verran kierroksiakin on että kuuluu ominaisuuksiin. Auto pölläyttää aina kylmänä ja lyhyen seisomisen jälkeen sinisen pilven jonka epäilen johtuvan venttiilinvarrenkumeista. Kumit tosin on vaihdettu 345tkm kohdalla mutta väljistyneet venttiilinohjurit ovat saattaneet aiheuttaa kumien huonontumisen uudelleen. Kovemman vedättelyn jälkeen haisee palanut öljy joka luultavasti johtuu pakopuolelle pääsevästä öljystä, sillä pakosarjan juuresta on mehinyt hieman öljyä. Hukkaportin tanko liikkuu normaalisti ja turbo tuntuisi muutenkin olevan kunnossa.

Olen lueskellut jonkinverran mutta oireet eivät täysin täsmää aiemmin selvitettyjen vikojen kanssa. Mistäköhän vikaa pitäisi ruveta etsimään? :roll:
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4571
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ahdot tallessa, tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Erikoinen tarina. 15T ja löytyy 1,8 bar ahtopaineita. Mittarivirhe vai joitain muuta ?

Ahtojen karkailu viittaisi magneettiventtiilivikaan. Moni asia serlviäisi can-väylän logeja tulkitsemalla
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
3lkku
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2012 19:08

Re: Ahdot tallessa, tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja 3lkku »

Erikoinen on juu.. :lol: Tuommonen autogaugen ahtopainemittarihan tuo on että en sitten teidä onko luottamista. Saabin omalla asteikolla viisarii painuu punaisen yli. 3 baarin mappihan tuossa on. Ahdot sekoilevat ylämäkeen ajaessa pintakaasulla nelosvaihteella, imuäänestäkin kuulee heijailun vaikka ahtopainemittari näyttää tasaista lukemaa. Kait tuosta hyrrästäkin tuollasia paineita saa ulos, ei kyllä ihan arkiajoon.. Pitänee hankkia toinen mankkuvena kokeiltavaksi.

Edit: pientä videopätkää mittarista kakkosvaihteella http://www.youtube.com/watch?v=EP-wQTiFSL8&feature=plcp
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Ahdot tallessa, tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Mites sulla on mittaristossa ahtomittari..eiks se ollut vaan täyspaineturbon varusteena..Mulla teki tuota ahtojen heijaamisoiretta kun oli DI-kasetti määränpäässä..sit se rupesi yliahtamaan ja joskus kävi käynnistyksen jälkeen vähän aikaa kolmella..Uusi kassu hävitti kaikki oireet..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
3lkku
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2012 19:08

Re: Ahdot tallessa, tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja 3lkku »

Liekkö kuuluu tuohon jubimallin varusteluun tuo saabin oma ahtomittari? Ei ainakaan tähän mennessä käynnistyksessä mitään ongelmia, välillä kylmänä liikkeellelähtö kankeaa ja meinaa sammua todella herkästi. Jossei toisella mankkuvenalla korjaannu niin kasetti se on varmaan sitten menossa.. :?
3lkku
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2012 19:08

Re: Ahdot tallessa, tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja 3lkku »

Samantapainen polkaisu kolmosella.. http://www.youtube.com/watch?v=bm0GILWz ... e=youtu.be
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Ahdot tallessa, tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Mulla teki vielä ennen sitä yliahtamista myös samaa oiretta,et ahtoi normaalisti mut tuntui et ei ole tehoja...omassa on tuo fuelcutti 1,55bar.Sit sitä vikaa etsinkin pari päivää foorumin avustuksella.

Vaihdoin hukkaportin,mankkuvenan,ecun..ahtoi lopuillaan jo ihan pintakaasulla fuelcutin,ihan samoin kun ottais mankkuvenalta hukkiksen letkun irti..

Viimein vaihtoehto vain jäi kassuun..oli nimittäin alkuperäinen 340tkm ajettu.. :roll:

Pystytkö lainaamaan keneltäkään varmasti toimivaa kassua? Tai tiedätkö onko milloin vaihdettu omaasi..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
3lkku
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2012 19:08

Re: Ahdot tallessa, tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja 3lkku »

Mielenkiintoista.. Nyt kokeiltu varmasti toimivaa kasettia sekä mankkuvenaa, kumpikaan ei auttanut. Päinvastoin, nyt tuntui ahtavan vielä enemmän.. Huomasin tuossa samalla että jäähdytysnesteet tummuneet ja paisarin pohjalla jotain tummaa möhnää, ilmeisesti öljyä? Öljytikku näytti normaalilta ja hyvän väriseltä.

Huomenna täytyy varmaan vaihtaa jäähdytysnesteet niin näkee paremmin että minkänäköistä se neste sitten on, vaikea tulkita tuosta paisuntasäiliöstä.. Nestetasokin laskenut huomattavasti vaikka n. 12tkm sitten vaihdettu nesteet, hieman minimin alapuolella, normaalia haihtumista webastokäytössä??? Samalla vois yrittää nykiä tuota hukkaportin tankoa jos vika olisikin noin pienestä kiinni että hukkis ei aukea ollenkaan vaan turbo antaa kaiken minkä jaksaa. Tarkemminkun miettii niin pakoäänetkään ei kovene ahtaessa niinpaljon kuin normaalisti.. Vetämättömyyden selittäisi bensan puute yliahdoilla?
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Ahdot tallessa, tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Onko nakulediä asennettu? Jospa hukkis jumii eikä trionikki saa ahtoja pois, mutta nakukartoilla mennään?
M97CSB234EFM57001 RE85
3lkku
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2012 19:08

Re: Ahdot tallessa, tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja 3lkku »

Ei ole nakulediä.. Ilmeisesti myös hukkis pelittää koska ainakin ykkösvaihteella paineet on rajattu mutta kun otti mankkuvenalta w-letkun irti niin ahtoi fuelcuttiin asti ykköselläkin. Tarkemminkun ajattelee niin eikös peruspaineillekkin ahdot rajoita hukkaportti? Kun otin APC:n sulakkeen pois niin ahdot pysyy nätisti 0.7 baarissa eikä mitään ongelmia, tuntuu kulkevan noille paineille juuri sopivan rivakasti... Todella kumma juttu kyllä... Yli kilon paineilla luulisi ahtovuodon kuuluvan ulospäin jo selvästi ja tuskin pieni vuoto noin paljon vääntöihin vaikuttaa.. Ei jää kovin montaa vaihtoehtoa vialle... Eikai ohjelma ole voinut päässä jotenkin purkautumaan tai muokkautumaan???

Ja tosiaan nyt muutaman päivän aikana kun tuota yliahtamista on tapahtunut, en ole huomannut minkäänlaista paineiden piikkailua tai vastaavaa jota saattoi tapahtua viileinä iltoina auton toimiessa normaalisti. Nyt ahdot nousevat tasaisesti 1.7-1.8 baariin ja silti vääntö on olematon..

Edit: lisäystä
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Ahdot tallessa, tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Miksi peruspaineet on noin suuret? Kuuluisi olla luokkaa 0.4bar +-0.05.
Tiputa peruspaineet normaaliksi ja käytä akunkenkä irti ja tee koeajo.Jos peruspaineet on liian suuret niin ahtaa sen takia myös liikaa.Tuskin se vakio turbo antaa yli 1,5barissa enää tehoa ulos.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
3lkku
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2012 19:08

Re: Ahdot tallessa, tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja 3lkku »

En ole itse autoa ohjelmoinut, enkä osaakkaan.. Peruspaineita on nostettu samalla kun maksimipaineeksi on säädetty 1.5 bar. Autossa ei ole vakioturboa vaan aeron turbo, vaikka onhan sekin käytössä koko kapasiteetistaan..
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: Ahdot tallessa, tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja puu »

Ei mitenkään tavatonta 1,8bar piikkailut 15T:llä. Ainakaan B234R:llä. Itselläni auttoi kun porasin mankkuvenan (T7) C-liittimen reijän 2mm kokoiseksi.

Jotenkin epäilisin että ECU saa nakutussignaalia ja myöhäistää sytkää, jolloin vääntö laskee. Samoin ahtojen seilailu voi johtua siitä kun yrittää rajata ahtoja nakutuksen takia.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
3lkku
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2012 19:08

Re: Ahdot tallessa, tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja 3lkku »

Jaahas, pelkkä akunkengän irtiotto helpotti ongelmaa hieman.. Nyt ahdot eivät enää karkaa säädetystä paljoa ja vetoakin tuntuisi olevan entiseen tapaan. Siltikään auto ei toimi vielä kunnolla vaan kierrosalueen loppupäässä ahdot käyvät seilaamaan 1.45 ja 1.55 välillä ja auto töksähtää kerran tai pari ennen rajoitinta, ei aivan yhtä voimakkaasti kun fuelcuttiin ahtaessa mutta silti epämiellyttävästi. Ilmeisesti siis ohjelmapuolella tuo vika... Auton säätäjä on kesälomilla joten pitänee ajella vielä muutama viikko APC:n sulake irti. Eipä tarvitse lentokentälle lähteä ajelemaan.. :(
3lkku
"Kaasari"
Viestit: 20
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2012 19:08

Re: Ahdot tallessa, tehot hukassa

Viesti Kirjoittaja 3lkku »

Noniin elikkäs vikaa ei ole löytynyt vieläkään, ajelin tyytyväisenä peruspaineilla kunnes yhtenä aamuna maantiellä kiihdyttäessä piikkasi yli baariin... Mankkuvenat ja kasetit testattuna kävin selvittelemään perusasioita, miedosti painetta hukkaportin kellolle -> tanko liikkuu normaalisti. Mankkuvena irti ja kompressorin letku suoraan kellolle -> paineet pysyy tasaisesti 0.7 bar joka on ilmeisesti hukkaportin jousella rajoitettu. 0.6 bar näyttäisi olevan noiden kellojen esiasetus mutta käytettävissä olevan ahtopainemittarin tarkkuudesta ei ole mitään takuita :D näyttää kuitenkin sinnepäin..

Tästä voi varmaan päätellä että turbo on ok, mankkuvena ok, kasetti ok. Eli jäljelle jäisi tuo ecu, joka on nimenomaan autooni tehty tasoa stage 3+. Auto on rakennettu noin 10 vuotta sitten joten voiko olla mahdollista että raja-arvot ovat jotenkin päässeet karkaamaan ja esissä on uudelleenohjelmointi..? Tai olisiko mahdollista että hukkaportti jaksaa pitää paineet kurissa alhaisemmilla ahdoilla mutta reiluun kiloon noustessa rupeavat karkailemaan..

Mietityttää myös tuo mankkuvena, apc:n sulake irrottaessa kun tiputaan peruspaineille ohjaako moottorinohjausyksikkö hukkaportin toimintaa vai rajoittuvatko paineet testaamallani tavalla. Eli mankkuvena vain puhaltaa ilmat C-letkusta suoraan W-letkuun mankkuvenan toimiessa läpivirtaavana.

Alkaa pikkuhiljaa ketuttamaan tälläinen spekulointi kun ei itsellä ole tietotaitoa tai vehkeitä joilla tutkia auton sielunelämää.. Viimeinen vaihtoehto on ensiviikolla suunnata suoraan lauritsalaan maptunille, joka ei kyllä ihan kuulunut tämän kuun opiskelijabudjettiin.. :D
Vastaa Viestiin