170 laiskaa heppaa
170 laiskaa heppaa
Noniin, näin alkuhuuman jälkeen alkanut askarruttamaan auton tehot.
CSE 2.3 matalapaineturbo, -95, manuaali, aj 142t.
Mittariluku pitänee paikkansa; puristus- ja läpivirtaus- ("männän ohi")
mittaukset tehty ammattilaisella; ok!
Uudet tulpat ja ilmansuodatin.
Kaikesta päätellen autosta pidetty hyvää huolta, kaikki toimii (paitsi
keskuslukitus ja moottoriantenni )
Oli ollut samassa perheessä uudesta asti. Ensin äidin ja sitten tyttären käytössä,
eli karstaa?
Mielestäni kun 170hp:sen pitäis liikkua hieman ripeämmin.
Onhan siinä sitä mukavaa ala-vääntöä (aika suppealla alueella, ~2500-4000), mutta silti.
Ja tiedetään, auto on painava eikä muutenkaan ole mikään ´sportti´.
Eli kysymys;
Karstat pois jollain "super-aineella" (litkut tankkiin ja menoks),
vaiko se klassinen "aja 10-15 minuuttia kierrokset yli 5000, kyllä irtoo".
Mutta noin muuten, mukavin auto tähän mennessä (mun nimissä)
CSE 2.3 matalapaineturbo, -95, manuaali, aj 142t.
Mittariluku pitänee paikkansa; puristus- ja läpivirtaus- ("männän ohi")
mittaukset tehty ammattilaisella; ok!
Uudet tulpat ja ilmansuodatin.
Kaikesta päätellen autosta pidetty hyvää huolta, kaikki toimii (paitsi
keskuslukitus ja moottoriantenni )
Oli ollut samassa perheessä uudesta asti. Ensin äidin ja sitten tyttären käytössä,
eli karstaa?
Mielestäni kun 170hp:sen pitäis liikkua hieman ripeämmin.
Onhan siinä sitä mukavaa ala-vääntöä (aika suppealla alueella, ~2500-4000), mutta silti.
Ja tiedetään, auto on painava eikä muutenkaan ole mikään ´sportti´.
Eli kysymys;
Karstat pois jollain "super-aineella" (litkut tankkiin ja menoks),
vaiko se klassinen "aja 10-15 minuuttia kierrokset yli 5000, kyllä irtoo".
Mutta noin muuten, mukavin auto tähän mennessä (mun nimissä)
Re: 170 laiskaa heppaa
No ei se 170hp ole mikään raketti, varsinkin kun siihen tottuu. Eikös noissa kaikissa matalapaine 2.3 ole pitemmän välityksen lootatki joten aika tahmeasti liikkuu varsinkin isommalla vaihteella. Ohjelmalla sen saa pirteämmäksi jos haluvaa ja on jopa suositeltavaa
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
Re: 170 laiskaa heppaa
Ohjelmalla pirteämmäksi? hmm.
Viedään johonkin ohjelmoitavaksi vai vaihdetaanko jokin boxi?
Voiko tehdä itse, ihan vaan kokeilumielessä?
Viedään johonkin ohjelmoitavaksi vai vaihdetaanko jokin boxi?
Voiko tehdä itse, ihan vaan kokeilumielessä?
Re: 170 laiskaa heppaa
Trioniciin uusi ohjelma, saa muutettua etanolikäyttöiseksikin ja samalla lisää tehoa/vääntöä jopa turvallisemmin kuin bensalla. Täältä foorumilta löytyy asiansatuntevia tekijöitä kun hieman selailet "etsi":llä tai kyselet.
Ensin toki kannattaa varmistaa ettei Saabin uupumus johdu vaikkapa ehtoopuolelle hiipuvasta polttoainepumpusta tai jakotukin paineensäätimestä. Tuon 2,3t:n ja 2.3T:n tulisi kyllä ehjänä ryhtyä vääntämään hetikohta tyhjäkäynnin jälkeen, siinä n. 1800rpm paikkeilla. Vakiona kumpikin menee hengettömäksi suurilla kierroksilla, pikkutee pahemmin.
Ensin toki kannattaa varmistaa ettei Saabin uupumus johdu vaikkapa ehtoopuolelle hiipuvasta polttoainepumpusta tai jakotukin paineensäätimestä. Tuon 2,3t:n ja 2.3T:n tulisi kyllä ehjänä ryhtyä vääntämään hetikohta tyhjäkäynnin jälkeen, siinä n. 1800rpm paikkeilla. Vakiona kumpikin menee hengettömäksi suurilla kierroksilla, pikkutee pahemmin.
Re: 170 laiskaa heppaa
Veikkaisin että hukkapportin peruspaine on sairaan matalalla tai hukkiksen tanko peräti totaalisesti irti. Siinä ei kyllä kuskia naurata yhtään kun ahtopainetta ei tule ollenkaan.
Ahtomittari tai sopiva OBD lukija ja katsomaan paljonko systeemi tekee ahtoja siinä 3000 kiekan ympäristössä.
Ahtomittari tai sopiva OBD lukija ja katsomaan paljonko systeemi tekee ahtoja siinä 3000 kiekan ympäristössä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: 170 laiskaa heppaa
Aivan mahtavaa, täällähän oppii vaikka mitä.
Kiitokset jo näistä!
Kiitokset jo näistä!
Re: 170 laiskaa heppaa
Voi siellä olla myös joku tumpelo käynyt virittämässä tai "korjaamassa" jotain muuta vikaa hukkaporttia käpelöimällä..
Ilmavuodot voi myös tehdä erittäin laiskaksi jos ne vähäisetkin ylipaineet pääsee karkuun.
Ilmavuodot voi myös tehdä erittäin laiskaksi jos ne vähäisetkin ylipaineet pääsee karkuun.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Re: 170 laiskaa heppaa
Hanki magneettiventtiili letkuineen tuohon, jos haluat lisää tehoa. Sen jälkeen sitten boksiin uutta softaa oman maun mukaan
Re: 170 laiskaa heppaa
Ja tuossa matalapainevehkeessä on tosiaan se tiheämpi laatikko, elikkä ei välitykset ainakaan kulkua syö. Ohjelmoitavaksi vaan, klubilaiselle esimerkiksi.
- Jyri
- Jyri
Saab 9000 2.3T -95 Imola Red RE85
#5359 Jyri Koskinen
#5359 Jyri Koskinen
Re: 170 laiskaa heppaa
No mulla ainaki on pitkät välitykset ja on matalapaine. Onko jollaki tarkkaa tietoa että vain täyspaineisessa ja aeroissa ois nuo pitkät välitykset?
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
Re: 170 laiskaa heppaa
2.3 matalapaineessa on samat välitykset kuin täyspaine/aerossa.
M97CSB234EFM57001 RE85
Re: 170 laiskaa heppaa
Alkaa vaikuttaa siltä että edessä reissu Kangasalaan.
Mut joo, kyllähän se vääntää jo kahes tonnis...mut loppuu lyhyeen.
Mut joo, kyllähän se vääntää jo kahes tonnis...mut loppuu lyhyeen.
Re: 170 laiskaa heppaa
Ei pidä paikkaansa, matalapainevehkeessä laatikko on 4.05 perällä. Aerossa/täypaineisessa 3.61. Ainoastaan aerossa ja täyspaineisessa on tuota pitkää laatikkoa, olettaen että ei ole jonkun toimesta aiemmin vaihdettu.
- Jyri
- Jyri
Saab 9000 2.3T -95 Imola Red RE85
#5359 Jyri Koskinen
#5359 Jyri Koskinen
Re: 170 laiskaa heppaa
2.0 matalapaine ainakin on lyhyellä ja 2.3 matalapaine pitkillä, näin ainakin on omistamissani tonnareissa ollut, mutta eihän näistä vanhoista ja rassatuista autoista koskaan tiedä mitä on vaihdettu.
9-5 -07 2.3T aut & BP
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
9-3 -01 t5 aero man & BP
#6226#
Re: 170 laiskaa heppaa
Edellisessä 2.3t jubissa oli 3.61 välitteinen loota ja aeron kytkin sekä vauhtipyörä. Oman muistikuvan mukaan viimeisissä 2.3 matalapaineisissakin oli jo harvempi välitteinen loota..
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98