Tehot hukassa?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Jurkkis
"Hirsch"
Viestit: 940
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 11:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Tehot hukassa?

Viesti Kirjoittaja Jurkkis »

Elikkäs kävimpäs nätään nohevana miehenä katsomassa miten tonnari menee ilmailupäivillä. Noh eipäs sen nyt sit kulkenutkaan niinkuin piti. Vauhtia jaksoi kelata piirun verran vajaa 180km/h asti, johon sitten puutui? Auto muutettu edellis(t)en omistajien toimesta matalapaineisesta täyspaineiseksi ja lastutettu, mutta eihän se nyt ihan siltä tuntunut. Kaupunkinopeuksissa tuntuu kulkevan ihan menevästi.

Näyttäisi myös siltä että öljyntäyttökorkista olisi pukannut öljyä vähän pihalle. Ainakin tikku ylös asti ihan öljyn peitossa. Öljyt näyttävät ihan normaaleille. Noita jäähdytysnesteitä tykkää myöskin hukkailla, mutta ainakin lämppärin kenno on vaihtokunnossa.

Mitähän nyt on rikki?

Kyseessä siis 325 000 km rullattu tonnari 2.0t koneella.

Edit: Ensin tuli mieleen, olisiko kansipahvi menossa?
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Tehot hukassa?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

No mikä softa siellä on sisässä ja millä polttoaineella mentiin? Onko vakioraudalla kuitenkin? Jos on, niin varmaan on vaan pitkässä vedossa noussut imulämmöt tappiin ja Tironikki himmannut menoa huomattuaan mäntäpistiäisen vaanivan nurkan takana. Joissain virisoftissa pukkaa olemaan karut alavääntöpyynnöt, joilla auto tuntuu hirmuselta menijältä normikäytössä, mutta vähänkin pidempi veto paljastaa raudan puutteellisuuden ja siihen ryytyy hyvin alkanut veto...
Jos on softa ns. täyspaineinen, niin tommonen 180km/h mailin matkalla on aika OK 1500 kiloselle autolle 185hepalla (2,0 tonnareidein isoin vakioteho), johon pidemmässä vedossa max.tehot varmaankin about tippuu.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Jurkkis
"Hirsch"
Viestit: 940
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 11:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tehot hukassa?

Viesti Kirjoittaja Jurkkis »

Tjaa-a. Vajaat pari kuukautta ollut tonnari alla, mutta kuulemma lisätty magneettiventtiili ja ohjelmoitu ecu uudelleen, jollain klubilaisella. 235hv pitäisi olla, elikkäs Stage 1 vai 2?. 98-oktaanista tankissa.
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Tehot hukassa?

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

http://www.elisanet.fi/stormbacka/IM000445.AVI
Tuossa on vakio 2.3T Saksan autobaanalla, 200heppaa. Meno hyytyy kummasti 180 tietämillä kun koneen lämpökuorma kasvaa. Tuo veto on itse asiassa vitosella ja alla on jo useampi ~100-200 välin kiihautus, mutta nelosella tai kolmosella olisi vaan maltillisemmat ahdot, kulku ei tuosta juurikaan paranisi. Kyseessä MY 1992, eli LH-jetillä, minkä takia lämpömittari näyttää isohkoja lämpöjä vaikka ollaan vielä ihan normialueella...Trionikkiin koodasivat semmoset rajat joilla näyttää aina vaakatasoon ja vasta kun menee oikeasti kuumaksi, niin viisarikin nousee. No juu, se oli epäolennaista...

Mailin matka menee melko lyhyessä ajassa kun nopeus kasvaa alkuun nopsasti mutta sitten kiihtyvyys hiipu, siksi ne semmoset 220--> lukemat maililla vaatii jo ihan oikeita tehoja, ei mitään viripuljun mainoshevosia :)
semmoiset 560 whp ja aletaan olemaan 290 km/h lukemissa (tarkoittaa reilu 600hv konetehoja) :)
http://www.6speedonline.com/forums/996- ... -list.html

Ja jos ei vielä vakuuta, niin Speedpartyjen vanhoista tuloksista esim. 240heppanen Citroen C6 automaatti kelannut neljällä yrityksellä 181-185km/h lukemat.
http://www.speedconcept.fi/2011

Sitikan sivuilta (www.citroen.fi) vakion speksit:

MOOTTORI HDi 240 V6
Käyttövoima Diesel
Sylinteriluku ja asettelu 6 sylinteriä V muodossa
Iskutilavuus cm3 2992
Iskunpituus/sylinterihalkaisija mm 84 x 90
Puristussuhde 16,1
Suurin teho kW/hv/rpm 177/241/3800
Suurin vääntömomentti Nm/rpm 450/1600
Ilmansyöttö Kaksi säätyväsiipistä turboahdinta
Polttoaineen syöttö Yhteispaineruiskutus ja välijäähdytin
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
SMRacing
"Ruisku"
Viestit: 105
Liittynyt: Ti Syys 06, 2011 09:08

Re: Tehot hukassa?

Viesti Kirjoittaja SMRacing »

Ei kyllä ole normaalia nuo 180km/h lukemat. 9000 2,3i 150hp vapari 130km/h 0-400m ja 0-1000m ~160km/h(racechrono). 1,6-1,7km niin arvio lähelle tuota 180km/h. Eipä se kyllä hirveesti kovempaa sitten tasasella kulkisikaan.

Pakko olla tehot hukassa. Niin ja se 0-1,6km kiihdytys kestää 275km/lopareita ottavalla prätkälläkin noin 30s(kokemusta löytyy), joten kyllä siinä 200hp tonnarilla on ajallisesti pitkä veto. Ja mitä tehottomampi auto, sitä lähemmäksi huippunopeutta tuossa päästään. 200hp autolla ei paljon lisää enään tule, mutta 500-600hp vehkeillä jää jo selvästi nopeutta varastoon.

Muistelen 80-luvun TM:ssä olleen GTI-autoja ryhmätestissä Saksassa, jossa tasaisella osuudella autobaanalla mitattu suorituskyky. Niiden autojen 0-1000m nopeudet olivat 159-165km/h väliin ja todelliset huippunopeudet 178-186km/h välimaastossa. Eli tuollaiset vanhemman luokan gti-pirssit käytännössä saavuttaisivat jo huippunopeutensa mailin matkalla.

Tuo C6 citroen kyllä naurettava suorituskyky jos tehoja 240hp. :lol: Hallissa eräs tyyppi ajoi 999cc Lancia y10 turbolla +220km/h kesäkuussa ja tehoarvio oli 150hp, joskin myönsi sen jääneen ehkä vähän alakanttiin. Mutta en usko että litrasesta fiatin firen vakiolohkosta pienellä garretilla paljon enempääkään lähtee, alle 200hp joka tapauksessa. Pikku koppi, mutta silti. Johan 325 190hp bemarikin menee 200km/h vauhteja tolla matkalla.

235hp teholla tonnarilla kyllä pitäisi lukemat alkaa 2:lla, muuten on jotain vialla.
OG 9-5 2,0t Biopower stg1

Ex:
og900 T16
og900c
9-5v 3,0v6t
9000
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: Tehot hukassa?

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Oisko syystä tai toisesta heittäny auton peruspaineille, jolloin siinä varmaan olis se ~150hp. Tällöin aikaisempien kirjoittelijoiden todistelut ainakin olis aika lähellä tuota loppunopeutta. Ilman ahtopainemittaria tuota on tietysti vaikeampi todentaa, mutta kannattaa ainakin yrittää tarkastaa...
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tehot hukassa?

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Peruspaineilla kun oli oma niin kyllä tuo 180-200km/h oli aika tiukka,pienemmissä nopeuksissa pienen ahdon voiman huomasi jossain 2000-3000rpm kohdalla,ohituksissa lähinnä..Nykyisellä stagella aika nätisti otti nelosella rajoittimelle,jotain 210-220km/h,eikä tuohon nyt matkassa kovin kauaa mennyt..ei tarkempaa dataa itsellä..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Jurkkis
"Hirsch"
Viestit: 940
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 11:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tehot hukassa?

Viesti Kirjoittaja Jurkkis »

Tulipahan nyt sitten testattua lauantain ja sunnuntain välisenä yönä uudestaan miten se kulkee (suljetulla alueella tietenkin :wink: ), niin kyllä oli ihan eri meininki, kuin päivällä... 8O Lyhyemmällä matkalla, kuin lentokentällä ja sadekelillä sain kelattua tonnarin mittariin reilu 200km/h enkä kerennyt vielä edes vitosta laittaa sisään... Ahtomittari löytyy, mutta enpäs perkelettä muistanut sitä tuijottaa... Varsinkaan kun se on sijoitettu tuhkakupin alapuolelle.

Olisikohan sitten jostain syystä lentokentällä softa pudottanut tehot alast tjsp?
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: Tehot hukassa?

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Mitäs löpöä oli tankissa ?
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Jurkkis
"Hirsch"
Viestit: 940
Liittynyt: Su Tammi 18, 2009 11:29
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Tehot hukassa?

Viesti Kirjoittaja Jurkkis »

Ysikasia tulee pelkästään käytettyä.
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
Vastaa Viestiin