Bensapumpun irroitus??

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
turku-71
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Marras 05, 2004 00:21

Bensapumpun irroitus??

Viesti Kirjoittaja turku-71 »

Mites irroitetaan bensapumppu 9000 cd vuosimalli 1990.Tiedoks että en ole aikaisemmin tehnyt tällaista remonttia,onko aivan mahdoton tehtävä??jos on niin mihin Turussa kannattaa viedä vaihdettavaks?Kiitos jo näin etukäteen vastauksista.
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Ei ole ollenkaan hankala homma. Takakontin pohjalevy pois, selkänojan takaa löytyy peltinen ovaalin muotoinen levy, mikä on kiinni kuusiokoloruuveilla. Sen alta paljastuu kumilurtukka, jossa bensapumpun yläosa on kiinni. Virtapiuhat, banjoliitin ja iso klemmari lurtukan ympäriltä irti ja nosto. CD-mallissa selkänojaa ei taida saada käännettyä, joten se hiukan hankaloittaa työ-asentoa CC-malliin verrattuna.
Corvette C5
worcmik
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Touko 20, 2004 18:07

Viesti Kirjoittaja worcmik »

:lol: Hianoo,että joku muukin haluaa perehtyä bensapumpun saloihin. Itse otin ko.laitteen irti noin kaks viikkoa sitten tai himppa enempi. Vaiheittain homma menee seuraavanlaisesti.
1.Takakontti roinasta tyhjäksi
2. Takapenkin istuinosa ylös ja selkänoja irti
3 Selkänojan alla oleva peltinen lista on pikkutorxeilla kiinni, kolme ruuvia auki ja bensapumpun kansikotelo näkyy, kun takalevyn nostaa pois.
4. Kansi irti ja siellä on tulo- ja menoletkut näkyvissä. Kannattaa merkitä.
Lukkorengas irti vaikkapa papukaijapihdeillä ja ämpärin poisnosto. Kannattaa varoa VDO:n bensamittaria, se on ämpärissä kiinni. Walbron pumppu siellä mitä luultavimmin on, hinta muistaakseni 88 euroa.Motonet rules.
5.Aikaa menee varmastikin 5-6 tuntia jos ei ole ammattilainen. Itseltä ainakin meni.
6. Onnea hommiin.

Worcmik
Saabismi on sairaus, mutta mukava sellainen...
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8084
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Hommasta tekee työlään nimenomaan se, että Motonet ei myy kuin pelkän pumpun, joten sen vanhan saa nyhrätä "ämpäristä" irti. Vaikeinta on saada ne kovat muotoletkut ehjänä irti ja vielä nyhverrettyä uuteen pumppuun kiinni. Ämpäriä ei toudellakaan ole suunniteltu ensisijaisesti purettavaksi, mm. merkkihuolto vaihtaa koko ämpärin (siksi suolainen hinta...), ei pelkästään pumppua. Mutta siis kyllä se onistuu ja pelkän pumpun vaihdolla todellakin säästää useamman sata eurorahaa.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ah79
"Hirsch"
Viestit: 957
Liittynyt: Ma Touko 31, 2004 09:10
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ah79 »

Ja tulo- ja menoletku kannattaa oikeasti merkitä ennen irroitusta! Itse ajattelin bensapumppua keväällä vaihtaessani, että kyllähän sen muistaa miten päin nuo tulee... Rempan jälkeen asensin ne ne sillä loogisimmalta tuntuvalla tavalla minkä jälkeen pumppu kävi, mutta auto ei; alkoi jo kasvamaan melkoinen tappi otsaan ennenkuin aloin funtsimaan, muistinkohan letkujen järjestyksen varmasti oikein. No enpä tietenkään muistanut, letkujen paikkojen vaihdon jälkeen lähti laakista käymään. Letkut on kuitenkin Walbron systeemissä sen verran tiukasti kiinni, että ylimääräinen irrottelu ja kiinnittely ei oo yhtään kivaa...
turku-71
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Pe Marras 05, 2004 00:21

Viesti Kirjoittaja turku-71 »

Kiitos kaikille neuvoista,Bensapumppu on vaihdettu ja taas saabi toimii!!!
Petterike
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Huhti 18, 2011 21:44
Paikkakunta: Pori

Re: Bensapumpun irroitus??

Viesti Kirjoittaja Petterike »

Terve

Nostan aihetta hieman ku omaani ajankuluksi vaihdan pumppua. Sain muovirenkaan ehjänä ja jopa ne nipatkin irti nyhrättyä. Mutta koko pumppusysteemi tuntuu kasvaneen tankin sisään!

En siis saa sitä nostettua pois tankista, joku kohta aina ottaa kiinni. Onko siinä joku tietty positio ja pitääkö kallistaa johonkin suuntaan vai pitäiskö nousta ihan suoraan ylöspäin?

Pisti kiroiluttamaan ja meni melkein puoli askia röökiä.

Autona siis -92 CS
9000 cs 2.3T -92
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Bensapumpun irroitus??

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Koitappas pyöräyttää sitä ämpäriä
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11480
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bensapumpun irroitus??

Viesti Kirjoittaja jus »

Aika pitkälle tulee ylös ihan suoraan, vaikka putki ahdistaakin tankin aukkoa vasten ämpärin kyljessä. Vasta lopussa pitää kallistaa niin, että saa ämpärin alakulman tankin aukon reunan yläpuolelle ja sitten pujotettua anturin kohovarren ja ämpärin sivussa alhaalla olevan imukärsän ulos. Ämpäri pitää olla pyöritettynä sellaiseen asentoon, että em. ulokkeet osoittavat oikealle auton menosuunnassa katsottuna.
Petterike
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Huhti 18, 2011 21:44
Paikkakunta: Pori

Re: Bensapumpun irroitus??

Viesti Kirjoittaja Petterike »

Noniin lähtihän se irti. Onko normaalia kun kuuluu helinää pumpusta kun sitä ravistelee? Siis pelkkää pumppua.

Mittailin tuossa että on 6mm lähdöllä, onko 8mm pumppu ulkomitoiltaan samanlainen? Jos sattuukin löytämään paremmin sellasen.
9000 cs 2.3T -92
Solisluu
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Su Heinä 07, 2013 14:10
Paikkakunta: Pornainen

Re: Bensapumpun irroitus??

Viesti Kirjoittaja Solisluu »

Itselläkin tuossa pumpun vaihto kesken ja todellakin on sinne juuttuneena...Ämpärin kannessa on viiva joka osoitti ennen irtiottoa auton oikealle puolelle (pelkääjä), niin kysymys kuuluukin että mihin suuntaan viiva osoittaa että ämpäri irtoaa helpoiten? Tuntuu että sieltä pettää joku jos vielä enempiä kiskon sitä.
Auto tosin 9-5 mutta samalla periaatteella tietääkseni?
Saab 9-3 SC -08 Re85
Saab 9-5 Aero -04 Re85
marvi
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: Bensapumpun irroitus??

Viesti Kirjoittaja marvi »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=122172 Tuon ketjun loppupäässä on pumpun suunnasta noston aikana vihjeitä. Noita noudattamalla itse ensimmäisellä kerrallasta onnistuin saalistamaan tonnarin pumpun ylös.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Petterike
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Huhti 18, 2011 21:44
Paikkakunta: Pori

Re: Bensapumpun irroitus??

Viesti Kirjoittaja Petterike »

Noniin, hevon***tu! Menee taas tähän -korjataan rikki- sarjaan. Tosiaan alkuperäinen ongelma autossa oli hetken ajon jälkeen sammuminen, jonka jälkeen piti odotella hetki jos tovi että hörähti uudestaan käyntiin.

Noh vaihdon sen asentoanturin, ja samalla bensapumpun. 2kk auto on ollut pukin päällä kun pikkuhiljaa tehnyt ja nyt homman piti saada kliimaksi kun sain vihdoin kaikki akkua myöten kiinni.

Mutta tilanne on nyt vaan pahempi mitä lähtökohtasesti, ei se ***tu lähde enää lainkaan käyntiin. Motivaatio on kyllä ihan nollissa koko katiskan kanssa. Pumppu kyllä pörisee kun antaa hyppysähköä. Ainoa mitä tulee mieleen mikä pumpun osalta olis voinut mennä suohon, niin bensaletkujen asentaminen väärinpäin. Nyt ne on niin että mustalla liittimellä varustettu letku on alempana, jos auton perästä katsoo eteenpäin, ja valkoisella liittimellä varustettu ylempänä, mikä ainakin omasta mielestäni on oikein..

Pitänee kohta tilata se roska-auto noukkimaan...
9000 cs 2.3T -92
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1212
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Bensapumpun irroitus??

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Etummainen eli valkoinen on painepuoli, elikä ihan oikein. Tuleeko jakotukille bensaa?
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Petterike
"Tuplakaasari"
Viestit: 67
Liittynyt: Ma Huhti 18, 2011 21:44
Paikkakunta: Pori

Re: Bensapumpun irroitus??

Viesti Kirjoittaja Petterike »

Bensa ainakin tirskui iloisesti kun jakotukin päästä banjoa löysäsin, voinen siis olettaa että pumppu tuottaa painetta. Mitä ilmeisemmin oon onnistunut jotenkin ryssimään sen anturin kanssa jotain. Koska näitä kahta asiaa on sörkitty, ja viimeksi auto lähti käyntiin.

Sekin olisi kai helpoiten selvinnyt heti ensi käynnistysten yhteydessä että onko pumppu tehnyt painetta (eikös se lähde tässä jetronicissa pyörimään vasta kun on kampura-anturi antaa tiedon koneen pyörimisestä?) mutta elämysmielessä piti pumppua hypyyttää käyntiin jolloin viimestään ne paineet nousi.

Pitänee viritellä sitä lampputestisysteemiä siihen sytkäkasetin liittimeen, jossain ulkkissivuilla neuvottiin johonkin napoihin kytkeä ja väännellä virta-avaimesta...

Tekis kyllä mieli nostaa vaan kädet pystyyn ja työntää suohon tuo rotja mutta pakko sitä on vaan koittaa potkia.
9000 cs 2.3T -92
Vastaa Viestiin