Bensapumpun irroitus??

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Repolainen
"Aero"
Viestit: 336
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: Bensapumpun irroitus??

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Homma kunnossa. Vanha tiiviste kierteen välissä ja silminnähden virttynyt isoksi. Procarserviceltä hommasin uuden tiivisteen (oliko 18e?) ja samanlainen käy myös uudempiin (esim.og9-5). Käytin valkovaseliinia kiristimen kierteessä ja kannessa joten nyt kansi ei kiertynyt mukana niin helposti. Enää ei falskaa!

Paluulinjassa oleva "takaisku" ihmetyttää. Eli semmoinen muovinen heiluva "tappi" kulmaliittimessä. Mikä sen tarkoitus on? Tuo kulmaliitin meni poikki irroittaessa sit kannesta. Onneksi biltemasta löytyi uusia. Tässä bilteman versiossa ei ollut tuota valkoista "takaisku" holkkia paluupuolen liittimessä. Päätin siirtää sen vanhasta tähän uuteen.

En nyt siis tarkoita sitä menopuolen (valkoinen liitin) kuulamaista takaiskua, vaan nimenomaan paluulinjassa olevaa(musta liitin). Olisiko sen voinut jättää kylmästi pois?

Nyt kun pumpun kansi on tiivis ja tankki täynnä bensaa, niin auto ei tahdokkaan enää käynnistyä ekalla kerralla ja ajossakin tuntuu laiskuutta. Myös CE valo jiä palamaan. Liittyisikö jotenkin tuohon paluulinjan "takaiskuun"? Täytyy koittaa vilkuttaa tuo koodi ulos jossain kohtaa..

Vuotavalla pumpunkannella ja tiivisteellä tämä uusi polttoainepumppu toimi hienosti. Vaihdoin siis alkuperisen walbron pumpun tilalle uuden walbron vastaavan pumpun. autolla ajettu nyt 240thkm.

Mietin että saikohan polttoainetankki korvausilmaa kunnolla kun tankki oli niin piripinnassa?
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3873
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Bensapumpun irroitus??

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Jos täyttökorkin löysää tai ottaa irti niin toimiiko sitten kone ok? Jos noin toiimii ei saa korvausilmaa..
Paluussa ei muistaakseni mitään takaiskua sisällä ole eli on vain kulmaholkki, lähdössä toimiva takaisku oltava ettei paine sammuttamassa poistu.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11468
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bensapumpun irroitus??

Viesti Kirjoittaja jus »

Paluulinjassa olevalla yksisuuntaventtiilillä alkaa olla merkitystä vasta sitten, kun auto pysäköidään sellaiseen asentoon, että pinnankorkeus tankissa on ylempänä kuin tuo kulmaliitin tai siihen liitetyn paluuputken jatkeen pää ämpärissä. Esim. onnettomuustilanteessa ojan pohjalla.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Repolainen
"Aero"
Viestit: 336
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: Bensapumpun irroitus??

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Kupari kirjoitti:
La Syys 17, 2022 09:20
Jos täyttökorkin löysää tai ottaa irti niin toimiiko sitten kone ok? Jos noin toiimii ei saa korvausilmaa..
Paluussa ei muistaakseni mitään takaiskua sisällä ole eli on vain kulmaholkki, lähdössä toimiva takaisku oltava ettei paine sammuttamassa poistu.
Noniin, kokeilin ilman korkkia. Ei vaikutusta. Startatessa joutui aika kauan sahaamaan ennenkuin lähti käyntiin.

Kiihdyttäessä tuntuu ettei saa tarpeeksi bensaa. Poljin ei vastaa kaasuun. Tyhjäkäynnillä auto toimii normaalisti.

Tuota on aika vaikea selittää, mutta kiihdytyksessä tuntuu että moottori ottaa kierroksia "pätkittäin" . Vapaalla polkiessa neula nousee korkealle eikä tunnu mitään poikkeavaa. Eli lähinnä kuormituksessa vaihde päällä ilmenee oireita. Täytyy nyt katsoa vikakoodit. Kaikki viat tulivat kun vaihdoin pumpun. Voi olla että joku letku meni lyttyyn ämpärissä ? Täytyy varmaan nostaa se vielä ylös.
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3873
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Bensapumpun irroitus??

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Viittaisi ettei paine riitä. Voinut joku letku mennä lyttyyn, haljennut tai irronnut ämpärissä pumpun asennuksessa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Repolainen
"Aero"
Viestit: 336
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: Bensapumpun irroitus??

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Luin vikakoodit:

1# 12223 (polttoaineilmaseos liian laiha)
2# 12111 (oppimisvika lambdasäädössä.polttoaineilmaseos joutokäynnillä.)
3# 12241 (ruiskutus venttiili, virheellinen toiminta)
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
Repolainen
"Aero"
Viestit: 336
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: Bensapumpun irroitus??

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Repolainen kirjoitti:
Ma Syys 19, 2022 21:50
Luin vikakoodit:

1# 12223 (polttoaineilmaseos liian laiha)
2# 12111 (oppimisvika lambdasäädössä.polttoaineilmaseos joutokäynnillä.)
3# 12241 (ruiskutus venttiili, virheellinen toiminta)
Eli vanha pumppu oli walbro aos006 ja uusi motonetistä hommattu walbro 5ca606.

Mikäli on jotain merkitystä.. jos en löydä ämpärissä mitään poikkeavaa niin voikohan tuota pumppua vielä palauttaa? Procarserviceltä varmaan saisi varmasti oikeanlaisen..
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3873
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Bensapumpun irroitus??

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Jos tuo uusi on kopio walbro eli Pro Patrs Sweden tms erillispakkaajan laatikossa niin laatu voi olla taattua kiinakuraa.
Originalissa walbron pumpussa stanssilla lukee made on USA, jos ei ole niin on jokin kopio valmiste.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23901
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Bensapumpun irroitus??

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mä epäilen edelleen sitä letkua ..

tulihan sinne gates joka kestää etanolin ??
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4204
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Bensapumpun irroitus??

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Kupari kirjoitti:
Ti Syys 20, 2022 01:55
Jos tuo uusi on kopio walbro eli Pro Patrs Sweden tms erillispakkaajan laatikossa niin laatu voi olla taattua kiinakuraa.
Tämäpä juuri. Multa hajosi joskus ~kuukauden sisään kaksi Motonetin "Walbroa" ja kumpikin vielä eri tavalla.

edit: Nyt kun asiaa muistelin tarkemmin (tästä on kymmenkunta vuotta aikaa), niin oireet olivat hyvin samanlaiset kun toinen niistä hajosi. Käynnistyminen kesti luokattoman pitkään mutta tyhjäkäyntiä kävi ihan ok ja paikoillaan otti kierroksia. Ajamaan vain ei juuri pystynyt kuin hyvin pienillä kierroksilla ja kaasulla. Ei tuotto riittänyt pumpussa.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11468
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Bensapumpun irroitus??

Viesti Kirjoittaja jus »

Bensan riittävyydestä moottorin kuormituksen aikana saataisiin lisätietoa bensanpainemittarilla. Mittarin letku kiinni suutinkiskon päätyyn, mittari tuulilasille ja sitten hallitun varovaisesti koeajolenkille. Bensanpaineen tulee olla koko ajan paineensäätimen ohjearvon verran yli imusarjan paineen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Repolainen
"Aero"
Viestit: 336
Liittynyt: Ke Joulu 04, 2013 13:19
Paikkakunta: Pori

Re: Bensapumpun irroitus??

Viesti Kirjoittaja Repolainen »

Nostin eilen ämpärin ylös ja aika nopeasti löytyi ainakin yksi syyllinen. Menopuolen letku pumpulta T-haaraan oli osittain lipsahtanut irti T-haaran puolelta. En ollut uskaltanut kiristää klemmaria tarpeeksi tuon muovisen haaran rikkoutumisen pelossa. Työnsin letkun takaisin kunnolla ja kiristin nyt kovemmin letkun paikalleen.Pienellä testilenkillä auto tuntui toimivan kuten pitää. Lähti käymään heti. Check engine valo katosi, mutta vikakoodit jäi vielä muistiin.

Täytyy ajaa pidempi testilenkki jonka jälkeen koitaa nollata koodit.

Kiitos kaikille avusta tähän mennessä. User error tälläkertaa, mikä olikin ihan huojentava juttu. :D

Pumpussa on muuten ihan stanssattuna se "made in usa". Sain tiskillä myös näytille 8mm lähdollä olevan pumpun joka oli professional parts of sweden pussissa. Siinä ei ollut mitään stanssauksia ja vaikutti vähän "heppoisemmalta". Siinä oli tosin mukana suodatin ja kumikaulukset.

Erikonen huomio näistä ämpärin kannen tiivisteistä: Nyt kantta irti ottaessa huomasin että tämä uusi vasta vaihdettu o-rengas oli venynyt eikä se enää sopinut takaisin paikalleen. Otin vanhan o-renkaan hyllystä ja se olikin kutistunut sen verran että meni heittämällä tiivisteelle tarkoitettuun uraan. Kiristin paikalleen ja varmistin ettei ämpärin kansi vuoda. Ilmeisesti nämä tiivisteet elävät kun pääsevät kosketuksiin bensan kanssa.
SEAT Alhambra 2,0 TSI DSG -11
900i Combi Sedan 2.1 A -92
Ex: 9-5 linear Wagon 2.0t A -05

# 6286
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3873
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Bensapumpun irroitus??

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Hyvä että korjaantui :)
Jos stanssi löytyi niin pumppukin on priima kamaa.eikä kummittele takaraivossa.kuten PPS osalla.
Bensa tiivisteen turvottaa, iän myötä ei välttämättä kuitenkaan kutistu kuivuessaan ajan kanssakaan enää oikeaan mittaan.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin