Tehoista
Taitaa olla kyseessä matalapaineturbo tuon 2 litraisen kohdalla. Ja onhan turbossa enemmän vääntöä, eli käytännössä varmasti tuntuu tehokkaammalta vaikka nimellisessä maksimitehossa ei suurta eroa näy..
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Uudemmat
Uudemmat 2.0 turbot ovat melkein järjetään 150hv koneita. Itsellänikin on tuollainen malli, tosin nykyään hieman piristettynä
Tuonti tonnareista löytyy myös 185hv koneita.
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Tuonti tonnareista löytyy myös 185hv koneita.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Tehoista
Archie kirjoitti:Huomasin eräästä myynti-ilmoituksesta, että 9000 cs 2,0 TURBOssa mainittiin oikein ISOLLA tehoksi 150 HV...
Omassa tonnarissa 2,3 ILMAN turboa on 147 HV. Onko tosiaan näin pieni ero...
Aiheeseen liittyen löysin "Saab Turbo Club of Swedenin" sivuilta
(osoite http://www.saabturboclub.com/faq/turbofaq.html)
seuraavat tiedot 2.3i mallista:
SAAB 2.3i -´91, B234i, med kat skall ge:
Max effekt: 150 Hk,(110 kW) vid 5500 rpm
Max vrid: 212 Nm,(21.6kpm) vid 3800 rpm
Vid 1500 rpm: 42 Hp/170 Nm
2000 rpm: 55 Hp/190 Nm
3000 rpm: 85 Hp/200 Nm
4000 rpm: 120 Hp/210 Nm
5000 rpm: 145 Hp/205 Nm
6000 rpm: 145 Hp/162 Nm
Katsoin Maptunin sivuilta 2.0 turbon (150hv) tehokäyrää
ja sen mukaan arvot ovat likipitäen seuraavat:
(Nämä siis käppyrästä tulkitsemiani, likiarvoja)
2000 rpm: 60hp/?
2500 rpm: 74hp/ 213 Nm
3000 rpm: 90hp/215 Nm
4000 rpm: 119hp/207 Nm
5000 rpm: 142hp/200 Nm
6000 rpm: 146hp/170 Nm
Eihän noissa hirvittäviä eroja ole.
Tässä vielä "turboclubin" sivuilta 2.3T (200hv) arvot:
SAAB 2.3T, B234L, skall ge, -´91:
Max effekt: 200 Hp,(147kW) vid 5000 rpm
Max vrid: 330 Nm,(33.6kpm) vid 2000 rpm, (Manuell låda)
Vid 1500 rpm: 55 Hp/250 Nm
2000 rpm: 95 Hp/330 Nm
3000 rpm: 140 Hp/325 Nm
4000 rpm: 182 Hp/320 Nm
5000 rpm: 200 Hp/280 Nm
5500 rpm: 185 Hp/240 Nm
6000 rpm: 175 Hp/205 Nm
96GL -79 (MR)
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
900T16 Cabriolet -93
9-5 AERO A MY2004 BioPower, 9-5 2.0t A MY2006 BioPower
NG 9-5 2.0TiD MY2011 Jäsen nro 341 - "Kuupasta se kaikki alkoi..."
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Ja jos kiinnostaa niin...
http://www.ajovalo.net/Historia/saab_900.htm
http://www.ajovalo.net/Historia/saab_9000.htm
http://www.ajovalo.net/Historia/saab_900.htm
http://www.ajovalo.net/Historia/saab_9000.htm
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
-
- "Viggen"
- Viestit: 653
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
- Paikkakunta: E-suomi
- Viesti:
Tuolla on jonkun verran paikattavaa, mut eniten töksähti teksti -"Trionic eli säätyvä turbo"9000CD23T kirjoitti:Ja jos kiinnostaa niin...
http://www.ajovalo.net/Historia/saab_900.htm
http://www.ajovalo.net/Historia/saab_9000.htm
![Shocked 8O](./images/smilies/icon_eek.gif)
Ajovalo.net on puolueeton yhden henkilön ylläpitämä sivusto. Sivut ovat osa autoharrastustani. Kiinnostukseni ja samalla sivuni suuntautuvat ensisijaisesti "tavallisiin" autoihin. Sivuston keskeisin sisältö painottuu tiedon antamiseen uusien ja käytettyjen autojen ostajille ja autoharrastajille. Sivusto on perustettu vuoden 2001 lopussa. Keskimääräinen kävijämäärä on syksyllä 2004 ollut noin 1400 kävijää päivässä (joista 450 tulee etusivun kautta).
Minulla ei ole minkäänlaisia sidonnaisuuksia autoalalla toimiviin yrityksiin jne.
Joten eiköhän tota tietoa vasten voi pari vihrettäkin sulattaa
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
[/quote]Tuolla on jonkun verran paikattavaa, mut eniten töksähti teksti -"Trionic eli säätyvä turbo" Eikait se tarkoittanut niin, vaan lyhennyslistan ekana oli APC ja viimeisenä TRIONIC. Selitysten listassa oli ekana säätyvä turbo ja viimeisenä TRIONIC = moottorinohjausjärjestelmä. ![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
# 2182
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
SAAB 9000 2,3 cs -95 SAAB 9-3 1,8t ( 2,0 ) 2004
9000 CD 2,3 Turbo Automaatti
Vm- 90.
Tehoja automaatissa 200 heppaa.
Manuaalissa 235 heppaa.
Pitäs saada Aero 250 heppaa, niin sitten taas mennään.
Kävin merkkiliikkeissä tuijottamassa 9-5 Sedan 2,3 Turbo Aeroa ja rupes hengästyttämään, kun katsoin teknisiä tietoja.
Tiedä sit mitä mä tolla erolla teen, - mut kuitenkin.
Uusissa turbomoottoreissa näyttää vallalla olevan toi ecopower turbo (onx se sit se ns. matalapaine turbo, mut muut moottorit näytti jäävän tehoissa pienemmälle.
Kyllä se turbo pitää olla joka ukolla !![:wink:](https://cdn.jsdelivr.net/gh/s9e/emoji-assets-twemoji@11.2/dist/svgz/1f609.svgz)
Tehoja automaatissa 200 heppaa.
Manuaalissa 235 heppaa.
Pitäs saada Aero 250 heppaa, niin sitten taas mennään.
Kävin merkkiliikkeissä tuijottamassa 9-5 Sedan 2,3 Turbo Aeroa ja rupes hengästyttämään, kun katsoin teknisiä tietoja.
Tiedä sit mitä mä tolla erolla teen, - mut kuitenkin.
Uusissa turbomoottoreissa näyttää vallalla olevan toi ecopower turbo (onx se sit se ns. matalapaine turbo, mut muut moottorit näytti jäävän tehoissa pienemmälle.
Kyllä se turbo pitää olla joka ukolla !
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Kyllä sen tontunkin saa liikkumaan...
Stage 4: 295 Hp / 450 Nm
Saab 9000 2.3t
200 Hp / 323 Nm Original
Sisältää: Maptun ohjelmistopäivitys, 3" pakoputkisto turbolta, race-katalysaattori, T25/T28 turbo, paineensäädin, vahvempi kytkin, High Flow-ilmansuodatin
Hinta: 2690€ (sis. alv)
(Pidätämme oikeuden muutoksiin)
Tilaa/kysy lisää: Maptun Finland
Stage 4: 295 Hp / 450 Nm
Saab 9000 2.3t
200 Hp / 323 Nm Original
Sisältää: Maptun ohjelmistopäivitys, 3" pakoputkisto turbolta, race-katalysaattori, T25/T28 turbo, paineensäädin, vahvempi kytkin, High Flow-ilmansuodatin
Hinta: 2690€ (sis. alv)
(Pidätämme oikeuden muutoksiin)
Tilaa/kysy lisää: Maptun Finland
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
-
- "Viggen"
- Viestit: 653
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
- Paikkakunta: E-suomi
- Viesti:
Ai kuinka niin mä tein hätäisen tulkinnanArchie kirjoitti:Tuolla on jonkun verran paikattavaa, mut eniten töksähti teksti -"Trionic eli säätyvä turbo" Eikait se tarkoittanut niin, vaan lyhennyslistan ekana oli APC ja viimeisenä TRIONIC. Selitysten listassa oli ekana säätyvä turbo ja viimeisenä TRIONIC = moottorinohjausjärjestelmä.![]()
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Map Tun
Kyselin maptunista vinkkejä, mutta tylysti he ilmoittivat, ettei tähän vm ole saatavilla viritysosia.
Auto on otettu käyttöön marraskuussa -90, eli on samanlainen kuin -91 mallikin, mutta ei voi maptunissa mitään.![Crying or Very sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
Auto on otettu käyttöön marraskuussa -90, eli on samanlainen kuin -91 mallikin, mutta ei voi maptunissa mitään.
9000CD23T kirjoitti:Kyllä sen tontunkin saa liikkumaan...
Stage 4: 295 Hp / 450 Nm
Saab 9000 2.3t
200 Hp / 323 Nm Original
Sisältää: Maptun ohjelmistopäivitys, 3" pakoputkisto turbolta, race-katalysaattori, T25/T28 turbo, paineensäädin, vahvempi kytkin, High Flow-ilmansuodatin
Hinta: 2690€ (sis. alv)
(Pidätämme oikeuden muutoksiin)
Tilaa/kysy lisää: Maptun Finland
![Crying or Very sad :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
:Mimmi kirjoitti:Sppedpartsilta saat LH:hon sopivaa pakettia. Pro-Car Service on jälleenmyyjä Suomessa. Nyt kun tilaat, saat kevääksi virin pellin alle.
Vm- 90.
Tehoja automaatissa 200 heppaa.
Manuaalissa 235 heppaa.
Valitettavasti manuaalissakin on samat 194/200hv kuin tomaatissakin.
En tiedä. Katsoin käyttäjän ohjekirjasta ja niin siinä mainittiin, että manuaalissa olis vähän enemmän tehoa, eli tuo 35 heppaa.
?
Tuntuu loogiselta, sillä osan tehoista saattaakin toi automaatti hävittää ???
Vai olisiko sittenkin tullut lueskeltua huippunopeuksia sieltä ohjekirjasta...ek6149 kirjoitti::Mimmi kirjoitti: Vm- 90.
Tehoja automaatissa 200 heppaa.
Manuaalissa 235 heppaa.
Valitettavasti manuaalissakin on samat 194/200hv kuin tomaatissakin.
En tiedä. Katsoin käyttäjän ohjekirjasta ja niin siinä mainittiin, että manuaalissa olis vähän enemmän tehoa, eli tuo 35 heppaa.
?
Tuntuu loogiselta, sillä osan tehoista saattaakin toi automaatti hävittää ???
![Question :?:](./images/smilies/icon_question.gif)
900 CV 2,5A -95
9³T -00
9³T -00