Kummaa rahinaa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Saabistiuki
"Aero"
Viestit: 437
Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
Paikkakunta: Mikkeli

Kummaa rahinaa

Viesti Kirjoittaja Saabistiuki »

Niin taasen alkoi kuulumaan outoa rahinaa 9000 CD:n etuosasta. Rahina on jaksottaista, ja ääni kuullostaa samalta, kuin olisi roiskeläppään tarttunut hitosti lunta, joka osuisi pyörään. Mutta auton alle kyykkiessäni ei lunta kyllä ollut missään niin paljoa, että se olisi syy.

Siis nyt kun rahina on selkeästi 8O kuvailtu, niin kerrotaan lisää:

-Ääni EI kuulu kiihdyttäessä eikä jarrua painaessa
-Ääni kuuluu siis vain moottorijarrutuksessa ja vapaalla rullatessa
-Ratin kääntö ei vaikuta asiaan, ääni kuuluu siltikin
-Ja ääni EI kuulu auton rullatessa taaksepäin

Itse epäilen, että jarrulevyn ja - kilven välissä olisi jotain, mutta miten nuo edelliset kriteerit sitten voisi täyttyä. Mutta jarruun koskeminen vaimentaa äänen, joten sieltä voisi löytyä jotain, vaikka pieni kivi?

Vaihdelaatikossa ja moottorissa on öljytasot normaalit.
Etujarrut ovat silmämääräisesti lähes uudenveroiset.
Ääni kuuluu mielestäni kuskin puolelta edestä, mutta aivan varma en ole kummalta puolelta, mutta edestä kuitenkin.
Toisaalta taas vetoniveleen oireet ei mielestäni viittaa, koska ääni ei kuulu kiihdytettäessä? Kuskin puolen vetonivelellä on ajettu n. 5000km

Ääni alkoi kuulumaan yht´äkkiä eilen, mutta eilen illalla, eikä tänä aamuna ei kuulunut mitään. Nyt taas tänä iltana töistä tullessa, ääni kuului

Auto on siis vm 1990 CD aj. 226tkm.

Kiitos jo etukäteen!
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Pyörän laakeri..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Saabsick
"Aero"
Viestit: 456
Liittynyt: Ma Loka 13, 2003 08:50
Paikkakunta: TUUSULA

Viesti Kirjoittaja Saabsick »

Hellou vaan ja tervetuloa rohinakerhoon :D Tuota saamaa rohinaa (vikakuvaus on kuin omasta ´95 CSE:stä 270tkm) olen itsekin ihmetellyt, minulla tosin ei vapaalla mutta isohkolla vaihteella esim. 3:lla neljästäkympistä vedättäessä tai sitten moottorijarrutuksessa.
Viime viikon Keimolan potkijaisissa Mimmi ja "kultakorva" Ursin :wink: kävivät koeajamssa / kuuntelemassa. (Kiitos siitä) Lopputulema oli ettei se pyörän laakeri ole eikä vetarikaan. Ja mikä pahinta tuolle vammalle tulee demoefekti, ts. ääni vaimenee moottorin / laatikon lämmetessä.
Kylmänä nuo oireet ovat "parhaimmillaan" :? Täytyy ensi viikolla paneutua vianetsintään todenteolla kun työt antavat myöten. Mimmillä ja Ursinilla oli joku teoria "tukilaakerista" toiselle vetarille. Jos Mimmi luet tän niin selostaisitko vielä kerran ja hi-taas-ti :D
Kuultua:
Lentokaptenin kuulutus hiukka töyssyisen laskun jälkeen:
"Ladies and Gentlemen, it's happy hour. You just recived two landings for the price of one."
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saabsick kirjoitti:Viime viikon Keimolan potkijaisissa Mimmi ja "kultakorva" Ursin :wink: kävivät koeajamssa / kuuntelemassa.
Heh, kultakorvaa tosiaan tarvitaan, mitään rohinaa ei kuulunut kun käytiin ajamassa :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Saabistiuki
"Aero"
Viestit: 437
Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Saabistiuki »

Mimmi kirjoitti:No, kerrotaan arvaus: oikean vetarin väliakselin tukilaakeri on väljä ja pääsee pyörähtämään kylmänä.

No jos ei viikonloppuna kun menen pajalle muuta mainittavaa vikaa löydy, niin miten tämän voisi tarkistaa?

Pyöränlaakerinhan voi kokeilla kun pyörä on ilmassa, niin onko välystä navassa, eikös vain? Ja oliko vielä niin, että 9000:seen ei myydä tavallaan laakeria erikseen, vaan koko napa menee vaihtoon, olenko käsittänyt oikein?

Vielä mainittakoon, että moottorin lämpeneminen ei vaikuta ääneen.

Mutta jos viikonloppuna mahdollinen vika löytyisi...

Tarvii nyt kysyä, että eihän tämä kuulostanut kenenkään mielestä vaihdelaatikon vialta? Tietysti kaikki on mahdollista....

Kiitos jo näistä vinkeistä!
Saabistiuki
"Aero"
Viestit: 437
Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Saabistiuki »

No niin, nyt rahina on alkanut kuulua käännyttäessä oikealle veto päällä ja kovahkossa kiihdytyksessä jopa suoralla...eli alkaa kuulostamaan, että vetari alkaa sanomaan sopimusta irti...5tkm ajettu vetari!! Voi viulu! Kun tänään auton vikaa tutkiessani huomasin, että vetarin kumin ulkoreunasta on tirsunut rasvaa, niin ajattelin kokeilla tuota samaa konstia, jolla varmistua vetari viasta kun sitä täällä olen ennekin kysellyt.

Eli kuskin puolen etupyörä ilmaan ja auto käyntiin ja ykkönen silmään. Siinä rullatessa painoin hiukan jarrua ja samalla käänsin rattia oikeaan ja RAKS RAKS RAKS....eli vetonivelkö siellä sitten ruksuttelee...oli kyllä viimenen kerta kun ostaa tarvikenivelen....

Paljon merkkiliikkeen vetarit suurinpiirtein maksaa? Aito Löbroko olis passeli osa? Näin ainakin olen kuullut...
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

"Kiva" huomata, että tätä rohinaa on liikkeellä :roll:

Oman auton ylimääräiset äänet alkoivat viime lauantaina, kun oikealle kaartaessa kuului juuri tuollaista rahinaa, kuin lunta tai jäätä olisi jossain välissä.
No maanantaina auto töihin sulamaan koko päiväksi ja vi**u, rahina ei kadonnut mihinkään :evil:
Tänään alkoi aivan selvä naputus kuskin puolelta suoraan ajettaessakin. Kiihdytettäessä ja jarruttaessa tuota ei kuulu, mutta tasaisella kaasulla naputus on huolestuttava...
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
MarkusJ
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: To Elo 28, 2003 19:09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja MarkusJ »

Mimmi kirjoitti:No, kerrotaan arvaus: oikean vetarin väliakselin tukilaakeri on väljä ja pääsee pyörähtämään kylmänä.
Tämä näyttäisi olevan syy meikäläisen autossa. Vaihdelaatikko vaihdettu pariin otteeseen, mutta rahina on pysynyt. Tässä tapauksessa rahisee lähinnä pitkän ajon jälkeen eli lämpimänä.

Asiaan... miten korjataan? Laakeri näyttäisi olevan kunnossa vaikka meinaan sen kyllä uusia ettei ihan turhaan tullut autoa 4 tuntia purettua. Pitääkö laakeri asentaa ruuvilukitteen kanssa vai miten?

Edit: Laakeriliikkeessä suositeltiin Loctite 641 laakerilukitetta tähän tilanteeseen. Sitä olis tarkotus laittaa.
KooGee
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: La Heinä 23, 2005 22:04
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja KooGee »

mulla on tonnarissa sittaas sellasta rahinaa mikä kuuluu auton ollessa paikallaan.. kytkimen kun painaa pohjaan, ääni loppuu.. moottorijarrutuksessa kuuluu kovemmin ja " tuntuu" kytkimessä.. ääni alko melko yhtäkkiä, muutaman päivän aikana koveni? laatikko taitaa olla menossa.. tai kytkin.. vai?
Saab 9000i cd 94'

Ex:iä
Toyota Carina E 96'
Citroen Jumpy HDI 04'
Honda Accord 2.0 sport 06'
Toyota Corolla Lb 93'
Saab 9000 T16 85'
MarkusJ
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: To Elo 28, 2003 19:09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja MarkusJ »

Illalla liimasin uuden laakerin prässin avulla paikalleen. Aamulla töihin ajellessa ei vanhaa rahinaa kuulunut. Kiitos mimmi vinkistä jonka jollekin joskus annoit!
keppi.fi
"Kaasari"
Viestit: 34
Liittynyt: Ma Maalis 01, 2010 00:38

Re: Kummaa rahinaa

Viesti Kirjoittaja keppi.fi »

Laitetaan tähän jatkoksi vielä yksi rahina:

Varsinkin kylmänä tyhjäkäynnillä kuuluu rahinaa ja kun kytkimen polkaisee pohjaan niin rahina loppuu. Rahinaa kuuluu myös moottorijarrutuksessa ja erityisen selvästi 4 vaihteella.

Niin ja kylmästartin jälkeen kytkimen nosto aiheuttaa tarttumisen hyvin terävästi eli heilauttaa konetta ja lootaa tuntuvasti vaikka kuinka varovasti nostaisi. Lämpimänä toimii paremmin.

Onhan vika kytkimessä eikä askissa? :(

Ja autohan oli 2.0t -98
900Caasutin
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Pe Elo 25, 2006 20:50
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Kummaa rahinaa

Viesti Kirjoittaja 900Caasutin »

Rahinaa aiheutti allekirjoittaneen vanhassa tonnarissa kesärenkaiden vaihto ja tasapainotus - jarrusatula otti kiinni vanteen sisäpuoleisiin tasapainotuspuntteihin.

Tällöin rahina siis alkoi välittömästi vanteiden vaihdon jälkeen. Vanteet olivat Saabin "alkuperäiset" cross-spoket.
#3142
9-3 SC TTid A -08 ja Nissan Leaf 40 kWh 2020
Vastaa Viestiin