Kulutus kasvu / check engine
Kulutus kasvu / check engine
Hei.
Ongelmani on sellainen että kaupunkiajossa kulutukseni on noussut jostain syystä pari kertaa huomattavasti enkä tiedä syytä tähän. Nyt kulutus on 15l / 100km kun vuosi sitten kulutus oli ~13l / 100 km.
Saabini on 9000 2,3i -93 CS.
Kulutus nousi nyt viimeks n. 1,5 - 2 kk sitten kun siihen vaihdettiin kansi mutta periaatteessa kulutuksen ehkä pitäisi taas laskea? Sitä ennen siihen vaihdettiin vesipumppu ja se joku ilmastoinnin flekti (en osaa termistöä) on vaihdettu myös aikaisemmin. Viime talvena huomasin kun kulutus nousi jonkin verran eli pääsin n. 450km tankillisella kun sitä ennen pääsin n. 500 km tankillisella. Nyt pääsen enään n. 400 km tankillisella enkä ole ajotyyliä vaihtanut vaan ajoni on rutiininomaista töihin ja takaisin ja joskus harrastuksiin.
Kannen vaihdon yhteydessä putsattiin myös imusarjan alta löytyvä tyhjänkäyntiventtiili (jos se sen niminen on) jonka jälkeen on parantunut se ongelma kun kierroksia tuli itsestään kun auto oli paikalla käynnissä. Nyt niitä ei tule enää juuri ollenkaan.
Check enginen palaminen mietityttää että onko oikeasti vielä jotain erikoista kun ollaan laitettu se sen piikkiin jos jossakin on jokin huono liitos kun niin kerran nopeasti asia todettiin.
Sen olen myös n. vuosi sitten huomannut että villaa on tullut pakoputkesta mutta ei kai se ehkä niin paljon tähän kulutukseen vaikuta?
Aika paljon on saanut kaikennäköstä tehdä kuluneen 1,5 vuoden aikana mitä oon tuon tonnarin omistanu mutta nyt kun kulutuskin nousi niin syö taas miestä. Mitään ideoita mitä voisi olla vikana / mistä lähteä purkaan ongelmaa?
Ongelmani on sellainen että kaupunkiajossa kulutukseni on noussut jostain syystä pari kertaa huomattavasti enkä tiedä syytä tähän. Nyt kulutus on 15l / 100km kun vuosi sitten kulutus oli ~13l / 100 km.
Saabini on 9000 2,3i -93 CS.
Kulutus nousi nyt viimeks n. 1,5 - 2 kk sitten kun siihen vaihdettiin kansi mutta periaatteessa kulutuksen ehkä pitäisi taas laskea? Sitä ennen siihen vaihdettiin vesipumppu ja se joku ilmastoinnin flekti (en osaa termistöä) on vaihdettu myös aikaisemmin. Viime talvena huomasin kun kulutus nousi jonkin verran eli pääsin n. 450km tankillisella kun sitä ennen pääsin n. 500 km tankillisella. Nyt pääsen enään n. 400 km tankillisella enkä ole ajotyyliä vaihtanut vaan ajoni on rutiininomaista töihin ja takaisin ja joskus harrastuksiin.
Kannen vaihdon yhteydessä putsattiin myös imusarjan alta löytyvä tyhjänkäyntiventtiili (jos se sen niminen on) jonka jälkeen on parantunut se ongelma kun kierroksia tuli itsestään kun auto oli paikalla käynnissä. Nyt niitä ei tule enää juuri ollenkaan.
Check enginen palaminen mietityttää että onko oikeasti vielä jotain erikoista kun ollaan laitettu se sen piikkiin jos jossakin on jokin huono liitos kun niin kerran nopeasti asia todettiin.
Sen olen myös n. vuosi sitten huomannut että villaa on tullut pakoputkesta mutta ei kai se ehkä niin paljon tähän kulutukseen vaikuta?
Aika paljon on saanut kaikennäköstä tehdä kuluneen 1,5 vuoden aikana mitä oon tuon tonnarin omistanu mutta nyt kun kulutuskin nousi niin syö taas miestä. Mitään ideoita mitä voisi olla vikana / mistä lähteä purkaan ongelmaa?
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Kulutus kasvu / check engine
villat karkaa pakoputkesta kun vaimentimen sisäkalut ovat maatuneet irti.. eli siellä on putki tukossa = meno ahdistuu = kulutus kasvaa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Kulutus kasvu / check engine
Vikakoodit kannattaisi myös lukea. Voi päästä ongelman ytimeen ilman arvaamista.
Re: Kulutus kasvu / check engine
En ole päässyt vielä missään lukemaan vikakoodia (pitäis oikeasti selvittää missä se on edes mahdollista) koska toistaiseksi mikään huoltamo ei siihen ole pystynyt.
Pakoputki on vaihdettu mutta kulutus on jäänyt joten siitä ei ollut kyse. Ehkä se vois olla lambda mikä pitäis vaihtaa mutta olikos tonnareissa niitä 1 vai 2?
Tänään check engine -valo oli aika pitkän aikaa poissa, tuli takaisin ja oli taas poissa. Oiskohan kuitenkaan lambdasta kyse vai olisiko jostakin alipaineletkuista kyse? Niitä kyllä yksi huoltamo katsoi samalla kun vaihtoi öljyt mutta ei kuulemma ollut mitään erikoista niissä silloin.
Pakoputki on vaihdettu mutta kulutus on jäänyt joten siitä ei ollut kyse. Ehkä se vois olla lambda mikä pitäis vaihtaa mutta olikos tonnareissa niitä 1 vai 2?
Tänään check engine -valo oli aika pitkän aikaa poissa, tuli takaisin ja oli taas poissa. Oiskohan kuitenkaan lambdasta kyse vai olisiko jostakin alipaineletkuista kyse? Niitä kyllä yksi huoltamo katsoi samalla kun vaihtoi öljyt mutta ei kuulemma ollut mitään erikoista niissä silloin.
Re: Kulutus kasvu / check engine
Euromalleissa 1 lambda, jenkkimalleissa 2.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Kulutus kasvu / check engine
oma tonnari näytti keskikulutusta yli 30l/100km,vikana oli ilmamäärämittari.Mawerick kirjoitti:Euromalleissa 1 lambda, jenkkimalleissa 2.
nyt keskikulutus 11,7l/100km lyhyttä kaupunki-ajoa...
saab 9000 2.3t automaatti -91
-
- "Kaasari"
- Viestit: 38
- Liittynyt: Ma Joulu 10, 2012 23:57
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Kulutus kasvu / check engine
..Eiköhän ne mahdollisesti vanhasta vaimentimesta roikkumaan alkaneet villat pala jo 50-100km maantie ajolla,n.100km/h nopeudella..nalleolut kirjoitti:villat karkaa pakoputkesta kun vaimentimen sisäkalut ovat maatuneet irti.. eli siellä on putki tukossa = meno ahdistuu = kulutus kasvaa.
Re: Kulutus kasvu / check engine
Veikkaisin, että lambda on menossa. Onko pakokaasu kitkerän hajuista silloin kun c-e palaa? Mulla oli samat oireet kun lambda porsi.
samakaitsensitteonniinväliä, millä ajaa
900 cab -95
9-3 se -01
9-3 Ttdi -11 9-3 cab -08 aero hirch
900 cab -95
9-3 se -01
9-3 Ttdi -11 9-3 cab -08 aero hirch
Re: Kulutus kasvu / check engine
Joo Lambdahan se oli joka oli mennyt. Nyt on uusi ja ehkä parin viikon päästä näkee paljoko on kulutus mutta on se vähentynyt selvästi.
Alkaa pian tämä auto olemaan jo kunnossa, ei siihen ole kuin jo lähes kaikki osat vaihdettu ja sydäntä kyllä jo särki viime vuonna kun piti kansi vaihtaa.. ehkä tämä tästä.
Venttiilikopan tiiviste pitää vielä ilmeisesti uusia kun öljyä vuotaa jostakin.. tämä näin uutena ongelmana..
Alkaa pian tämä auto olemaan jo kunnossa, ei siihen ole kuin jo lähes kaikki osat vaihdettu ja sydäntä kyllä jo särki viime vuonna kun piti kansi vaihtaa.. ehkä tämä tästä.
Venttiilikopan tiiviste pitää vielä ilmeisesti uusia kun öljyä vuotaa jostakin.. tämä näin uutena ongelmana..
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Kulutus kasvu / check engine
Ottaako tuo keskikulutus mittari tietonsa suuttimien aukiolosta? Jotenkin tuntuisi että isompien suuttimien vaihdon jälkeen ei oikein pidä enää paikkaansa..vakio ruutilla oli noin 10-11,5l/100km kaupungissa,nyt ei saa nousemaan yli 8l/100km..nollauksen jälkeen pelaa maantiekulutuksessa ok,mut esim. 500km seka-ajoa ajanut niin 8.0l/100km täpöttää vaan..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: Kulutus kasvu / check engine
Isompien suuttimien kanssa EDU tulee tietääkseni ohjelmoida uudelleen, koska ilman sopeutusta lopputulos on juurikin väärä kulutus. Joku tietäväisempi osannee kertoa että miten tämä tehtiin, vaikka joskus olen tuohon ohjeeseen itsekin netissä törmännyt
SAAB 9-5 Aero -05