Tonnari sammui vauhdista
Tonnari sammui vauhdista
Allekirjoituksen tonnari jätti tielle. Auto lopetti kaasuun vastaamisen n. 60 km/h vauhdista, nopeusmittari ja kierroslukumittari näyttivät normaalia lukemaa kun vika ilmestyi. Vapaalle vaihtaessa moottori pysähyi, eikä lähtenyt enää käymään "mäkilähdöllä" vauhdista. Starttiyritysten aikana on ollut muutama hörähdys, mutta käymään se ei enää lähde. Käynnistäessä kierroslukumittari nousee hieman, check engine sammuu kun laittaa virrat päälle.
Bensapumppu on perimätiedon mukaan vaihdettu alle 100 tkm sitten. Autoon on torstaina laitettu re85-ohjelma. Di-kasetin vaihtoa kokeilin kun vika tuli, ei vaikutusta. Tyhjäkäynnin kanssa oli ongelmia aikaisemmin, korjaantui tyhjäkäyntiventtiilin puhdistuksella.
Bensapumppu on perimätiedon mukaan vaihdettu alle 100 tkm sitten. Autoon on torstaina laitettu re85-ohjelma. Di-kasetin vaihtoa kokeilin kun vika tuli, ei vaikutusta. Tyhjäkäynnin kanssa oli ongelmia aikaisemmin, korjaantui tyhjäkäyntiventtiilin puhdistuksella.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Re: Tonnari sammui vauhdista
No tuo hörähtely viittaa bensapulaan, voihan pa-pumppu mennä tuossakin ajomäärässä. Ensin kannattaa tarkistaa saako kone bensaa.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: Tonnari sammui vauhdista
Mites tuo polttoaineen saanti tarkastetaan helpoiten kenttäolosuhteissa? käynnistyksen yhteydessä pumppu murisee, mutta ei aina kun laittaa virrat päälle. Kuuluisiko? Pumpun rele ja sulake vaikutti olevan ok
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Re: Tonnari sammui vauhdista
akka rattiin ja starttaamaan.
ite peräkonttiin ja korva kiinni pumpun päälle lattiaan
ääni kanssa täältä kuolleelle polttoaine pumpulle. (eiköhän etanooli tappanut sen taikka sen letkut)
onneksi on helppo homma vaihtaa
ite peräkonttiin ja korva kiinni pumpun päälle lattiaan
ääni kanssa täältä kuolleelle polttoaine pumpulle. (eiköhän etanooli tappanut sen taikka sen letkut)
onneksi on helppo homma vaihtaa
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: Tonnari sammui vauhdista
Kyllä se pumppu murisee kun käynnistelee. Auton alla näkyisi olevan vähän polttoainetta ja se haisee auton alla kun käynnistää. Eli taitaa sitten olla jokin letku pettänyt. Onko jokin tietty letku mikä voisi olla syyllinen? Märkä paikka näkyy suodattimen alla.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Re: Tonnari sammui vauhdista
suodattimen banjo liittin vuotaa luultavasti
tai sitten jompi kumpi pa-putki rikkoitunut
tai sitten jompi kumpi pa-putki rikkoitunut
# 4490
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
tech 2 ohjelmoinnit ja vikakoodien luvut kaikkiin automerkkeihin p.044-2100131
Re: Tonnari sammui vauhdista
Oletko muistanut vaihtaa pa-suodattimen RE85-softan vaihtamisen jälkeen? Suodatin voi olla tukossa.
#4033
SAAB 9-5 Vector Sedan 2,3t 2007 RE85
EX: SAAB 9000 CS 2.0t '98 RE85 Powered by jcarlson
SAAB 9-5 Vector Sedan 2,3t 2007 RE85
EX: SAAB 9000 CS 2.0t '98 RE85 Powered by jcarlson
Re: Tonnari sammui vauhdista
Suodatinta ei ole vielä vaihdettu, tarkotus oli vaihtaa vasta ensimmäisen tankin jälkee. Nyt ehdin päästeleen n. 200 km etanolilla. Tuo banjoliitin kuulostaa ihan järkevältä, vuoto tosiaan tulee suodattimen seudulta. Mutta sinne ei pääse kurkkimaan sen paremmin kun auto on ihan tien laidassa. Pitää ensin saada auto siirrettyä paremmille paikoille.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Re: Tonnari sammui vauhdista
Veikkaan että pumppu on vaihdettu käyttäen etanolista pehmenevää letkua ja nyt pullahtanut irti.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Tonnari sammui vauhdista
Suodattimen vaihto ei vaikuttanut asiaan.
Mutta tuota pumppua tutkin tarkemmin, pumpun päällä oli letkut paikallaan, mutta tuon takaiskun ja pumpun välisessä letkussa ei ollut lainkaan polttoainetta. Îrroitin takaiskun ja yritin käynnistää, tarkoituksena varmistaa että polttoainetta ei todellakaan tuosta lähdöstä tule.
Polttoainetta ei tullut lainkaan tuosta letkun pätkästäkään. Irroitin vielä tuon letkunpätkänkin ja näkyvillä oli vain polttoainepumpun kannessa oleva lähtö, siitäkään ei polttoainetta käynnistettäessä tullut.
Otin vielä kuvankin muistoksi tuosta pumpun kannesta, jotta muutkin ymmärtää mitä tarkoitan. Jaan sen tässä nyt teidän kanssa, kiitos kuvan laadusta kuuluu kiinalaiselle älypuhelintekniikalle ja samanmaalaiselle ledvalaisin osaamiselle. https://www.dropbox.com/s/m67p7ociknzkl ... .38.41.jpg
Eikö edellämainittu toimenpide nyt aika varmasti kerro sen että pumppu on routinut? Se kyllä pitää ääntä käynnistysyrityksen aikana, mutta ei koskaan siinä vaiheessa kun laittaa virrat päälle, aikasemmin, oikein toimiessaan vielä piti ääntä myös siinä vaiheessa kun virrat käännettiin päälle. Takaiskusta meni ilma läpi puhaltamalla yhteen suuntaan.
Ei ole hirveän tuttu laite tuo pumppu, tuolla kannen alla taitaa olla vielä jokin letku joka voisi olla irti tuosta kannen lähdöstä. Tuosta kannessa olevasta lähdöstä kun tiiraili sisään, näkyi vain polttoaineen pinta. Tästä taitaa olla kyllä aika monta keskustelua ennestäänkin.
Mutta tuota pumppua tutkin tarkemmin, pumpun päällä oli letkut paikallaan, mutta tuon takaiskun ja pumpun välisessä letkussa ei ollut lainkaan polttoainetta. Îrroitin takaiskun ja yritin käynnistää, tarkoituksena varmistaa että polttoainetta ei todellakaan tuosta lähdöstä tule.
Polttoainetta ei tullut lainkaan tuosta letkun pätkästäkään. Irroitin vielä tuon letkunpätkänkin ja näkyvillä oli vain polttoainepumpun kannessa oleva lähtö, siitäkään ei polttoainetta käynnistettäessä tullut.
Otin vielä kuvankin muistoksi tuosta pumpun kannesta, jotta muutkin ymmärtää mitä tarkoitan. Jaan sen tässä nyt teidän kanssa, kiitos kuvan laadusta kuuluu kiinalaiselle älypuhelintekniikalle ja samanmaalaiselle ledvalaisin osaamiselle. https://www.dropbox.com/s/m67p7ociknzkl ... .38.41.jpg
Eikö edellämainittu toimenpide nyt aika varmasti kerro sen että pumppu on routinut? Se kyllä pitää ääntä käynnistysyrityksen aikana, mutta ei koskaan siinä vaiheessa kun laittaa virrat päälle, aikasemmin, oikein toimiessaan vielä piti ääntä myös siinä vaiheessa kun virrat käännettiin päälle. Takaiskusta meni ilma läpi puhaltamalla yhteen suuntaan.
Ei ole hirveän tuttu laite tuo pumppu, tuolla kannen alla taitaa olla vielä jokin letku joka voisi olla irti tuosta kannen lähdöstä. Tuosta kannessa olevasta lähdöstä kun tiiraili sisään, näkyi vain polttoaineen pinta. Tästä taitaa olla kyllä aika monta keskustelua ennestäänkin.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Re: Tonnari sammui vauhdista
Nimenomaan se tankin sisällä sijaitseva pumpun- ja säiliön kannen välinen letkunpätkä voi olla nyt poikki tai pois paikoiltaan.
Re: Tonnari sammui vauhdista
Siis mikä viritys tuossa kuvassa oikein on ? Pumpun kannessa kuuluisi olla kaksi muovista kulmaliitintä joista lähtee letkut eteenpäin.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Tonnari sammui vauhdista
Tuossa paluulinjassa näyttikin olevan alkuperäisen näköinen letku sekä kulmaliitin. Lähtölinjassa sen sijaan oli lisättynä tuollainen yleismallinen takaisku ja se oli kiinni tuossa liittimessä joka näkyy tuossa uuden pumpun kuvassa tuon sähköliittimen takana. Ilmeisesti jostain syystä uutta pumppua asenteassa ei ole käytetty enää tuota alkuperäistä kulmaliitintä eikä alkuperäistä lähtöä.
Nyt kun pääsin tähän koneen ääreen etsi-toimintoa käyttämään niin onhan tuo helppo päätellä, miksi on päädytty käyttämään tuota ylimääräistä aukkoa. Joka selvennykseksi näkyy tässä viestissä olevassa kuvassa tuon sähköliittimen yläpuolella selvemmin. Tuosta lähtölinjan liittimestä on varmaan katkennut tuo takaisku.
Nyt kun pääsin tähän koneen ääreen etsi-toimintoa käyttämään niin onhan tuo helppo päätellä, miksi on päädytty käyttämään tuota ylimääräistä aukkoa. Joka selvennykseksi näkyy tässä viestissä olevassa kuvassa tuon sähköliittimen yläpuolella selvemmin. Tuosta lähtölinjan liittimestä on varmaan katkennut tuo takaisku.
Viimeksi muokannut marvi, Ma Loka 15, 2012 17:00. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Re: Tonnari sammui vauhdista
Jos alkuperäinen liitin hajonnut ja tehty sitten varpusen viritys, mutta toimii kait tuokin.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: Tonnari sammui vauhdista
Iso kiitos kaikille avusta, vaikka itse välillä meinasinkin jopa hankaloittaa tuota vianmääritystä arvailemalla ihan väärin. Ensimmäinen vastaus tuli 13 minuutin kohdalla ja siinäkin oltiin jo erittäin hyvin kartalla, oikea vastauskin tuli alle viidessä tunnissa.
Vika oli siis siinä että tuollainen jälkiasenteinen letku tankin sisällä oli irronnut tuosta pumppuyksikön kannesta.
Vika oli siis siinä että tuollainen jälkiasenteinen letku tankin sisällä oli irronnut tuosta pumppuyksikön kannesta.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85