automaatti P vai N

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

automaatti P vai N

Viesti Kirjoittaja moksu »

Automaatin rakenetta paremmin tuntematta kysyn.
Onko tyhjäkäynillä ollessa vaihteistossa eroa onko valitsin P vai N asennossa?
Tarkoitan vaihteiston kannalta, en sitä ,että N-asenossa karkaa vaikka puuhun.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Sanon eriävän mielipiteen. Muistan lukeneeni erittäin monesta eri pisteestä (kuitenkaan en nyt todistetta voi näyttää), että jos auto seisoo käynnissä pitkään kannattaa käyttää N-asentoa.
STCF #3
vpleppänen
"Kaasari"
Viestit: 16
Liittynyt: La Helmi 21, 2004 15:35
Paikkakunta: Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja vpleppänen »

Olen samaa mieltä speedoun kanssa. Ainakin amerikkalaisissa automaateissa voitelu kärsii, jos autoa käytetään paikallaan P-asennossa.
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

9-5T kirjoitti:Mimmin kanssa samaa mieltä vaikka suomi24:ssä toisin onkin kirjoitettu.
Mä olen lukenut tuon kyllä ihan autolehdistä. Joskus TM:ssä vain TL:ssä tuosta oli maininta, kun yleisöpalstalta asiaa kysyttiin.
STCF #3
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Jos en nyt aivan väärin muista, niin minä olen lukenu Saabin käyttöohjekirjasta että jos pitempään pitää autoa tyhjäkäynnillä, niin kannattaa käyttää N-asentoa :roll: Onko asennolla sitten mitään merkitystä, niin se on taas toinen juttu...
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

mä en oo käytännös kertaakaan käyttäny n asentoo.....en koskaan käytä mitään autoa älyttömän kauan paikallani
BMW 525iA Touring Executive
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

Mä tökkäsen aina valoissa N asentoon, ärsyttää se eteenpäin mönkiminen ja Saab myös hieman täristää D asennossa.
STCF #3
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Speedou kirjoitti:Mä tökkäsen aina valoissa N asentoon, ärsyttää se eteenpäin mönkiminen ja Saab myös hieman täristää D asennossa.
Juu, ruuhkaliikenteessä on tylsää seistä jarrulla pidempään, jotta saisi auton pysymään paikallaan. Tuossa vaan pitää osata sitten ennakoida liikkeellelähdössä niin, että siirtää takaisin D:lle hyvissä ajoin. Ilmeisesti yksi huonoimmista tottumuksista automaatin kanssa on polkea kaasua ennen kuin veto on kytkeytynyt.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
dartsiartsi
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 15:30
Paikkakunta: Tikkakoski

Viesti Kirjoittaja dartsiartsi »

Mitenkäs sitten moottorijarrutuksen laita. Kirjan mukaan sitäkin voi harrastaa jarruja säästääkseen, mutta ei taida monikaan käyttää.
eli d-asennosta kolkille, kakkoselle jne (4-vaihteisella lootalla).

Entäpä rullaaminen alamäessä N-asennossa, kuumeneeko laatikko tästä?

Kysymykset on vaan hypoteettisia, en harrasta kumpaakaan itse...
ArtsiKoo
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

dartsiartsi kirjoitti:Mitenkäs sitten moottorijarrutuksen laita. Kirjan mukaan sitäkin voi harrastaa jarruja säästääkseen, mutta ei taida monikaan käyttää.
eli d-asennosta kolkille, kakkoselle jne (4-vaihteisella lootalla).
Mä tuppaan moottorijarrutella vain kaasulla.. Jossain pitkässä vuoristoalamäessä varmaan tulis kyseeseen toi laatikon pienemmille pykälille pakottaminen.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

jus kirjoitti:Tuossa vaan pitää osata sitten ennakoida liikkeellelähdössä niin, että siirtää takaisin D:lle hyvissä ajoin.
Juup, no kun valot vaihtuvat ehtii helposti vielä tökkästä D:lle ja pitkästyäkin ennen kuin päästään liikkelle. Jos olen valoissa ekana ja en voi muista valoista ennustaa valojen vaihtumista pidän aina D:llä valmiina.
STCF #3
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

dartsiartsi kirjoitti:Mitenkäs sitten moottorijarrutuksen laita.
Joskus todella harvoin moottorijarruttelen, D-4-3-L (L= pienin mahdollinen). EU-reissulla Alpeilla tuli kyllä käytettyä enemmänkin vaihdejarrutuksia. Mutta muuten ajaessani säädän tota kokoajan edestakas noiden pykälien välillä. Kun ei se tomaatti tee koskaan, mitä haluisin ja ei ole mitään tiptroniccia tms. tuossa välivuoden mallissa :(
STCF #3
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Ohjekirjassa kehoitetaan ettei vaihdetta kytkettäisi N asentoon ajonaikana
( siis vauhdissa ) tästä voi olla seurauksena vaihteiston vaurioituminen,
esim vauhtia 100-130km/h ja tällää 1 asennon niskaan, takuulla tulee vaihdelaatikko katsomaan kuka kiusaa.

Ja parkissa jos tarvitsee vaihdella niin kyllä se ainoa hyvä asento on N.
P päälle kun auto jätetään parkkiin ( ilman että moottori käy )
Itse starttailen myös P asennosta, eihän se edes starttaa kuin P ja N asennossa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Speedou
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 05:00
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Speedou »

9000CD23T kirjoitti:esim vauhtia 100-130km/h ja tällää 1 asennon niskaan, takuulla tulee vaihdelaatikko katsomaan kuka kiusaa.
Asia ei ole noin. Voin ajaa 95:lla 200 ja pistää L asennon silmään. Nelonen vaihtuu päälle n. nopeuden ollessa 180 tms. Sitten kolmoselle kun nopeus jotain 130 jne kunnes ykkönen vasta nopeuden ollessa 30-40...Loota ei yritäkään laittaa liian pientä vaihdetta silmään, sen verran fiksusti ne sentään on ohjelmoitu :)
STCF #3
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7771
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tokkopa vanhassa tontussa sentään tuollaisia hienouksia on..?
Sinulla on varmaankin SENSOTRONIC..?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin