automaatti P vai N
automaatti P vai N
Automaatin rakenetta paremmin tuntematta kysyn.
Onko tyhjäkäynillä ollessa vaihteistossa eroa onko valitsin P vai N asennossa?
Tarkoitan vaihteiston kannalta, en sitä ,että N-asenossa karkaa vaikka puuhun.
Onko tyhjäkäynillä ollessa vaihteistossa eroa onko valitsin P vai N asennossa?
Tarkoitan vaihteiston kannalta, en sitä ,että N-asenossa karkaa vaikka puuhun.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
9-5 2,3T aero -06
-
- "Kaasari"
Jos en nyt aivan väärin muista, niin minä olen lukenu Saabin käyttöohjekirjasta että jos pitempään pitää autoa tyhjäkäynnillä, niin kannattaa käyttää N-asentoa
Onko asennolla sitten mitään merkitystä, niin se on taas toinen juttu...

Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
Juu, ruuhkaliikenteessä on tylsää seistä jarrulla pidempään, jotta saisi auton pysymään paikallaan. Tuossa vaan pitää osata sitten ennakoida liikkeellelähdössä niin, että siirtää takaisin D:lle hyvissä ajoin. Ilmeisesti yksi huonoimmista tottumuksista automaatin kanssa on polkea kaasua ennen kuin veto on kytkeytynyt.Speedou kirjoitti:Mä tökkäsen aina valoissa N asentoon, ärsyttää se eteenpäin mönkiminen ja Saab myös hieman täristää D asennossa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Turbo"
Mitenkäs sitten moottorijarrutuksen laita. Kirjan mukaan sitäkin voi harrastaa jarruja säästääkseen, mutta ei taida monikaan käyttää.
eli d-asennosta kolkille, kakkoselle jne (4-vaihteisella lootalla).
Entäpä rullaaminen alamäessä N-asennossa, kuumeneeko laatikko tästä?
Kysymykset on vaan hypoteettisia, en harrasta kumpaakaan itse...
Entäpä rullaaminen alamäessä N-asennossa, kuumeneeko laatikko tästä?
Kysymykset on vaan hypoteettisia, en harrasta kumpaakaan itse...
ArtsiKoo
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
9-3 TTid -10 A6
Volvo S80 T6 automaatti -00, odottaa alkoholisoitumista.
SSK # 1927
Mä tuppaan moottorijarrutella vain kaasulla.. Jossain pitkässä vuoristoalamäessä varmaan tulis kyseeseen toi laatikon pienemmille pykälille pakottaminen.dartsiartsi kirjoitti:Mitenkäs sitten moottorijarrutuksen laita. Kirjan mukaan sitäkin voi harrastaa jarruja säästääkseen, mutta ei taida monikaan käyttää.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Juup, no kun valot vaihtuvat ehtii helposti vielä tökkästä D:lle ja pitkästyäkin ennen kuin päästään liikkelle. Jos olen valoissa ekana ja en voi muista valoista ennustaa valojen vaihtumista pidän aina D:llä valmiina.jus kirjoitti:Tuossa vaan pitää osata sitten ennakoida liikkeellelähdössä niin, että siirtää takaisin D:lle hyvissä ajoin.
STCF #3
Joskus todella harvoin moottorijarruttelen, D-4-3-L (L= pienin mahdollinen). EU-reissulla Alpeilla tuli kyllä käytettyä enemmänkin vaihdejarrutuksia. Mutta muuten ajaessani säädän tota kokoajan edestakas noiden pykälien välillä. Kun ei se tomaatti tee koskaan, mitä haluisin ja ei ole mitään tiptroniccia tms. tuossa välivuoden mallissadartsiartsi kirjoitti:Mitenkäs sitten moottorijarrutuksen laita.

STCF #3
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viesti:
Ohjekirjassa kehoitetaan ettei vaihdetta kytkettäisi N asentoon ajonaikana
( siis vauhdissa ) tästä voi olla seurauksena vaihteiston vaurioituminen,
esim vauhtia 100-130km/h ja tällää 1 asennon niskaan, takuulla tulee vaihdelaatikko katsomaan kuka kiusaa.
Ja parkissa jos tarvitsee vaihdella niin kyllä se ainoa hyvä asento on N.
P päälle kun auto jätetään parkkiin ( ilman että moottori käy )
Itse starttailen myös P asennosta, eihän se edes starttaa kuin P ja N asennossa.
( siis vauhdissa ) tästä voi olla seurauksena vaihteiston vaurioituminen,
esim vauhtia 100-130km/h ja tällää 1 asennon niskaan, takuulla tulee vaihdelaatikko katsomaan kuka kiusaa.
Ja parkissa jos tarvitsee vaihdella niin kyllä se ainoa hyvä asento on N.
P päälle kun auto jätetään parkkiin ( ilman että moottori käy )
Itse starttailen myös P asennosta, eihän se edes starttaa kuin P ja N asennossa.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Asia ei ole noin. Voin ajaa 95:lla 200 ja pistää L asennon silmään. Nelonen vaihtuu päälle n. nopeuden ollessa 180 tms. Sitten kolmoselle kun nopeus jotain 130 jne kunnes ykkönen vasta nopeuden ollessa 30-40...Loota ei yritäkään laittaa liian pientä vaihdetta silmään, sen verran fiksusti ne sentään on ohjelmoitu9000CD23T kirjoitti:esim vauhtia 100-130km/h ja tällää 1 asennon niskaan, takuulla tulee vaihdelaatikko katsomaan kuka kiusaa.

STCF #3