9000 -93 kytkimen pääsylinteri

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

9000 -93 kytkimen pääsylinteri

Viesti Kirjoittaja kostape »

10 vuotta tonnari on palvellut vähin vaivoin, mutta nyt kenkkuilee. Kytkimen kestoakaan ei voi moittia 320 tkm on takana ja hyvin pitää. Mutta irroitus muuttui vajaaksi. Purkamalla selvisi, että pääsylinterissä oli musta töhkä tukkinut ne männässä olevat pienet reiät niin, että imuvaiheen täytös jäi vajaaksi, niin luulen.
Tiivistesarja löytyi ja takaisin asennusta olen harjoitellut, vaan ongelmia on edessä. Sylinterihän on siellä polkimien seassa ohueen peltiin kahdella ruuvilla kiinnitettynä. Pellistä on se toinen ruuvi murtunut irti. Mitä neuvoksi? Ei sinne hitsaamaankaan pääse ja kädet eivät ole mitkään kätilön vaan numeroa 12.
Toinen ongelma on palautusjousisysteemin kiinnitys, toinen pää tulee polkimen sivussa olevaan tappiinsa, mutta minne se toinen nojaa? Puristusjousihan se on. Aiemmista keskusteluista en tarpeeksi neuvoja löytänyt.
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: 9000 -93 kytkimen pääsylinteri

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Moi, se kökkömömmö saattapi olla liuennut letkuistakin ja itse ainakin uusin säiliöltä sylinterille laskeutuvan letkun. Sen hain Kuopion Kumi Oy:ltä, muutama hassu euronen.

Poljinhässäkän palautusjousen alapää tulee sinne poljinten takana olevalle kouruun ja se muovinen alaohjuri tulee poikittain autoon nähden. Pitkittäinkin joku on sen saanut asennettua, mutta sitten poljin takertelee

Mitä kiinnityspulttien korjaamiseksi tulee, niin näkemättä ei voi sanoa´muuta, kuin että ahdasta on. Kannattaisiko kytkinpoljin purkaa irti, luulisin
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: 9000 -93 kytkimen pääsylinteri

Viesti Kirjoittaja kostape »

Taidanpa katsella sitä letkua tarkemmin.
Sylinteri on koossa ja jo paikallaan, tein pikku latasta (4x30) uuden tukijalan jarruservon mutterin alle, on vahvempi nyt kuin sen puolen millin pellin varassa.
Palausjousikomponentin tukipiste toivottavasti löytyy.
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: 9000 -93 kytkimen pääsylinteri

Viesti Kirjoittaja kostape »

Onhan tämän kanssa jo pitkään värkätty. Pääsylinterin tiivistesarja tuli näppärästi Turusta ja imupuolen letku löytyi hydrauliikkaliikkeestä, "Semperit multipurpose 20 bar", joka tietokoneen mukaan sietää jarrunestettä DOT 4.
Pääsylinteri vaikuttaa nyt hyvältä, systeemiä on ilmattu moneen kertaan, mutta kytkin ei irrota,perillä ei kai synny tarvittavaa sylinterin liikettä. Olisiko työsylinterikin täynnä sitä kumimömmöä ja paine karkaisi työmännän tiivisteen taaksekin. Polkimessa tuntuu tavallisen oloinen vastus, ikäänkuin työtä tekisi.
Eli pitäisi ryhtyä isompiin hommiin, vaihteistoa irroittamaan, jos niin, niin kai on parasta poistaa auto liikenteestä.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 -93 kytkimen pääsylinteri

Viesti Kirjoittaja jus »

Ennen vaihteiston irrottamista voisi kokeilla paineistaa säiliö ja liikutella poljinta tämän ohjeen mukaan. Jos vaikka auttaisi:
http://www.townsendimports.com/Web/tran ... hbleed.htm
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: 9000 -93 kytkimen pääsylinteri

Viesti Kirjoittaja kostape »

Mielenkiintoinen ohje, yritän sen mukaan.
Pientä epätarkkuutta on, koska kohdassa f neuvotaan nostamaan kytkinpoljin yläasentoon, mutta aiemmin ei sanota missä asennossa poljin pitää olla hommaa aloitettaessa. Itsekin aiemmin hetken mietin olisiko pääsylinterin männän (siis polkimen) asennolla vaikutusta ilman poistumiseen. Jonkinlaista säiliön paineistamistakin kun kokeilin.
Yksi ihmettelyn aihe autossani on työsylinterin ilmausruuvin väljä kierre, sulkeutuu kyllä tiiviisti, mutta vähänkin avattuna on aika hervoton reiässään. Mutta ihmekös tuo on 20 vuotta vanhassa autossa!
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: 9000 -93 kytkimen pääsylinteri

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

kostape kirjoitti:Mielenkiintoinen ohje, yritän sen mukaan.
Yksi ihmettelyn aihe autossani on työsylinterin ilmausruuvin väljä kierre, sulkeutuu kyllä tiiviisti, mutta vähänkin avattuna on aika hervoton reiässään. Mutta ihmekös tuo on 20 vuotta vanhassa autossa!
Hervoton se ilmausruuvi on mullakin, kun pikasen avaakin.
Mä olen tuupannut isolla lääkeruiskulla ,sen ilmausruuvin kautta, nestettä säiliöön päin.
ILMAUSRUUVIA AVAAN JUST VAIN SEN VERRAN ETTÄ NESTETTÄ MENEE RUUTALLA Kytkinpoljin on yläasennossa silloin. Mulla toi on toiminut ainoana ilmausmuotona
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: 9000 -93 kytkimen pääsylinteri

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Komppaan Firges9000:a. Vain ruiskulla olen onnistunut ilmaamaan ja sillä se on jopa helppoa.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: 9000 -93 kytkimen pääsylinteri

Viesti Kirjoittaja kostape »

Ostin apteekista viidellä eurolla injektioruiskun, ilmaus onnistui mielestäni hyvin ja jopa kahteen kertaan varmuuden vuoksi. Poljintuntuma on edelleen hyvä, MUTTA kytkin ei irrota. Ilmeisesti alkuperäinen diagnoosi oli väärä. Pääsylinteri oli törkeän likainen, mutta toimi sittenkin jotenkuten. Se varsinainen vika taitaa olla työsylinterissä, männän tiiviste pettänyt ja liikettä aikaansaavaa paine-eroa ei synny männän eri puolille eli paine menee myös männän takapuolelle? Kuinka se nyt noin kun vasta on ajettu 320 tkm?
Nyt pitää joko auto romuttaa, tai telakoida kunnolla vaihteiston irroitusta varten tai löytää joku, joka tekisi kytkinremontin.
Onneksi jo ostin toisen 5 vuotta nuoremman tonnarin.
JiiVee
"Hölösuu"
Viestit: 1102
Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki

Re: 9000 -93 kytkimen pääsylinteri

Viesti Kirjoittaja JiiVee »

Voihan sen kytkimen korjata itsekin. Laatikon nostamiseen on hyvä olla kaveri, mutta ei välttämätön jos voimaa tai apuvälineitä riittää.

Nykyään nosturi auttaa homman tekemistä, mutta on tonnarin laatikko käytetty irti monta kertaa pelkän hallitunkin ja pukkien avulla. Kesällä onnistuu vaikka ulkona.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
Vastaa Viestiin