9000 -93 kytkimen pääsylinteri
9000 -93 kytkimen pääsylinteri
10 vuotta tonnari on palvellut vähin vaivoin, mutta nyt kenkkuilee. Kytkimen kestoakaan ei voi moittia 320 tkm on takana ja hyvin pitää. Mutta irroitus muuttui vajaaksi. Purkamalla selvisi, että pääsylinterissä oli musta töhkä tukkinut ne männässä olevat pienet reiät niin, että imuvaiheen täytös jäi vajaaksi, niin luulen.
Tiivistesarja löytyi ja takaisin asennusta olen harjoitellut, vaan ongelmia on edessä. Sylinterihän on siellä polkimien seassa ohueen peltiin kahdella ruuvilla kiinnitettynä. Pellistä on se toinen ruuvi murtunut irti. Mitä neuvoksi? Ei sinne hitsaamaankaan pääse ja kädet eivät ole mitkään kätilön vaan numeroa 12.
Toinen ongelma on palautusjousisysteemin kiinnitys, toinen pää tulee polkimen sivussa olevaan tappiinsa, mutta minne se toinen nojaa? Puristusjousihan se on. Aiemmista keskusteluista en tarpeeksi neuvoja löytänyt.
Tiivistesarja löytyi ja takaisin asennusta olen harjoitellut, vaan ongelmia on edessä. Sylinterihän on siellä polkimien seassa ohueen peltiin kahdella ruuvilla kiinnitettynä. Pellistä on se toinen ruuvi murtunut irti. Mitä neuvoksi? Ei sinne hitsaamaankaan pääse ja kädet eivät ole mitkään kätilön vaan numeroa 12.
Toinen ongelma on palautusjousisysteemin kiinnitys, toinen pää tulee polkimen sivussa olevaan tappiinsa, mutta minne se toinen nojaa? Puristusjousihan se on. Aiemmista keskusteluista en tarpeeksi neuvoja löytänyt.
Re: 9000 -93 kytkimen pääsylinteri
Moi, se kökkömömmö saattapi olla liuennut letkuistakin ja itse ainakin uusin säiliöltä sylinterille laskeutuvan letkun. Sen hain Kuopion Kumi Oy:ltä, muutama hassu euronen.
Poljinhässäkän palautusjousen alapää tulee sinne poljinten takana olevalle kouruun ja se muovinen alaohjuri tulee poikittain autoon nähden. Pitkittäinkin joku on sen saanut asennettua, mutta sitten poljin takertelee
Mitä kiinnityspulttien korjaamiseksi tulee, niin näkemättä ei voi sanoa´muuta, kuin että ahdasta on. Kannattaisiko kytkinpoljin purkaa irti, luulisin
Poljinhässäkän palautusjousen alapää tulee sinne poljinten takana olevalle kouruun ja se muovinen alaohjuri tulee poikittain autoon nähden. Pitkittäinkin joku on sen saanut asennettua, mutta sitten poljin takertelee
Mitä kiinnityspulttien korjaamiseksi tulee, niin näkemättä ei voi sanoa´muuta, kuin että ahdasta on. Kannattaisiko kytkinpoljin purkaa irti, luulisin
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: 9000 -93 kytkimen pääsylinteri
Taidanpa katsella sitä letkua tarkemmin.
Sylinteri on koossa ja jo paikallaan, tein pikku latasta (4x30) uuden tukijalan jarruservon mutterin alle, on vahvempi nyt kuin sen puolen millin pellin varassa.
Palausjousikomponentin tukipiste toivottavasti löytyy.
Sylinteri on koossa ja jo paikallaan, tein pikku latasta (4x30) uuden tukijalan jarruservon mutterin alle, on vahvempi nyt kuin sen puolen millin pellin varassa.
Palausjousikomponentin tukipiste toivottavasti löytyy.
Re: 9000 -93 kytkimen pääsylinteri
Onhan tämän kanssa jo pitkään värkätty. Pääsylinterin tiivistesarja tuli näppärästi Turusta ja imupuolen letku löytyi hydrauliikkaliikkeestä, "Semperit multipurpose 20 bar", joka tietokoneen mukaan sietää jarrunestettä DOT 4.
Pääsylinteri vaikuttaa nyt hyvältä, systeemiä on ilmattu moneen kertaan, mutta kytkin ei irrota,perillä ei kai synny tarvittavaa sylinterin liikettä. Olisiko työsylinterikin täynnä sitä kumimömmöä ja paine karkaisi työmännän tiivisteen taaksekin. Polkimessa tuntuu tavallisen oloinen vastus, ikäänkuin työtä tekisi.
Eli pitäisi ryhtyä isompiin hommiin, vaihteistoa irroittamaan, jos niin, niin kai on parasta poistaa auto liikenteestä.
Pääsylinteri vaikuttaa nyt hyvältä, systeemiä on ilmattu moneen kertaan, mutta kytkin ei irrota,perillä ei kai synny tarvittavaa sylinterin liikettä. Olisiko työsylinterikin täynnä sitä kumimömmöä ja paine karkaisi työmännän tiivisteen taaksekin. Polkimessa tuntuu tavallisen oloinen vastus, ikäänkuin työtä tekisi.
Eli pitäisi ryhtyä isompiin hommiin, vaihteistoa irroittamaan, jos niin, niin kai on parasta poistaa auto liikenteestä.
Re: 9000 -93 kytkimen pääsylinteri
Ennen vaihteiston irrottamista voisi kokeilla paineistaa säiliö ja liikutella poljinta tämän ohjeen mukaan. Jos vaikka auttaisi:
http://www.townsendimports.com/Web/tran ... hbleed.htm
http://www.townsendimports.com/Web/tran ... hbleed.htm
Re: 9000 -93 kytkimen pääsylinteri
Mielenkiintoinen ohje, yritän sen mukaan.
Pientä epätarkkuutta on, koska kohdassa f neuvotaan nostamaan kytkinpoljin yläasentoon, mutta aiemmin ei sanota missä asennossa poljin pitää olla hommaa aloitettaessa. Itsekin aiemmin hetken mietin olisiko pääsylinterin männän (siis polkimen) asennolla vaikutusta ilman poistumiseen. Jonkinlaista säiliön paineistamistakin kun kokeilin.
Yksi ihmettelyn aihe autossani on työsylinterin ilmausruuvin väljä kierre, sulkeutuu kyllä tiiviisti, mutta vähänkin avattuna on aika hervoton reiässään. Mutta ihmekös tuo on 20 vuotta vanhassa autossa!
Pientä epätarkkuutta on, koska kohdassa f neuvotaan nostamaan kytkinpoljin yläasentoon, mutta aiemmin ei sanota missä asennossa poljin pitää olla hommaa aloitettaessa. Itsekin aiemmin hetken mietin olisiko pääsylinterin männän (siis polkimen) asennolla vaikutusta ilman poistumiseen. Jonkinlaista säiliön paineistamistakin kun kokeilin.
Yksi ihmettelyn aihe autossani on työsylinterin ilmausruuvin väljä kierre, sulkeutuu kyllä tiiviisti, mutta vähänkin avattuna on aika hervoton reiässään. Mutta ihmekös tuo on 20 vuotta vanhassa autossa!
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
Re: 9000 -93 kytkimen pääsylinteri
Hervoton se ilmausruuvi on mullakin, kun pikasen avaakin.kostape kirjoitti:Mielenkiintoinen ohje, yritän sen mukaan.
Yksi ihmettelyn aihe autossani on työsylinterin ilmausruuvin väljä kierre, sulkeutuu kyllä tiiviisti, mutta vähänkin avattuna on aika hervoton reiässään. Mutta ihmekös tuo on 20 vuotta vanhassa autossa!
Mä olen tuupannut isolla lääkeruiskulla ,sen ilmausruuvin kautta, nestettä säiliöön päin.
ILMAUSRUUVIA AVAAN JUST VAIN SEN VERRAN ETTÄ NESTETTÄ MENEE RUUTALLA Kytkinpoljin on yläasennossa silloin. Mulla toi on toiminut ainoana ilmausmuotona
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1102
- Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
- Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki
Re: 9000 -93 kytkimen pääsylinteri
Komppaan Firges9000:a. Vain ruiskulla olen onnistunut ilmaamaan ja sillä se on jopa helppoa.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
Re: 9000 -93 kytkimen pääsylinteri
Ostin apteekista viidellä eurolla injektioruiskun, ilmaus onnistui mielestäni hyvin ja jopa kahteen kertaan varmuuden vuoksi. Poljintuntuma on edelleen hyvä, MUTTA kytkin ei irrota. Ilmeisesti alkuperäinen diagnoosi oli väärä. Pääsylinteri oli törkeän likainen, mutta toimi sittenkin jotenkuten. Se varsinainen vika taitaa olla työsylinterissä, männän tiiviste pettänyt ja liikettä aikaansaavaa paine-eroa ei synny männän eri puolille eli paine menee myös männän takapuolelle? Kuinka se nyt noin kun vasta on ajettu 320 tkm?
Nyt pitää joko auto romuttaa, tai telakoida kunnolla vaihteiston irroitusta varten tai löytää joku, joka tekisi kytkinremontin.
Onneksi jo ostin toisen 5 vuotta nuoremman tonnarin.
Nyt pitää joko auto romuttaa, tai telakoida kunnolla vaihteiston irroitusta varten tai löytää joku, joka tekisi kytkinremontin.
Onneksi jo ostin toisen 5 vuotta nuoremman tonnarin.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1102
- Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
- Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki
Re: 9000 -93 kytkimen pääsylinteri
Voihan sen kytkimen korjata itsekin. Laatikon nostamiseen on hyvä olla kaveri, mutta ei välttämätön jos voimaa tai apuvälineitä riittää.
Nykyään nosturi auttaa homman tekemistä, mutta on tonnarin laatikko käytetty irti monta kertaa pelkän hallitunkin ja pukkien avulla. Kesällä onnistuu vaikka ulkona.
Nykyään nosturi auttaa homman tekemistä, mutta on tonnarin laatikko käytetty irti monta kertaa pelkän hallitunkin ja pukkien avulla. Kesällä onnistuu vaikka ulkona.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.