Itsellä aiheuttajaksi tulee lähinnä mieleen venttiilinostimien naputus, jonka nakutusanturi ja ohjausyksikkö tulkitsevat nakutukseksi, jolloin ilmeisesti ahtopaine laskee ja sytytysennakko pienenee. Tuntuu kuitenkin, että tehot häviää enemmän kuin noilla kuvittelisi saavan aikaan, onhan kyseessä kuitenkin matalapaineturbo, joka ei muutenkaan älyttömästi ahda. Jollakin vastaavaa ilmeisesti aiheuttanut viallinen DI-kasetti (Miten viallinen DI saa nakuttamaan (ennenaikainen laukeaminen?

Osaisiko joku sanoa, mistä moinen naputus ja käytös voisi johtua, ennen kuin alan noita venttiilinostimia koneesta ulos kaivaa, kun ei oikein ole paikkaa moiseen hommaan ja paikallisesta Motonetistakin (27.30 €/kpl) on "yllättäen" venttiilinostimet loppuneet. Vai onko kyseessä ihan oikea nakutus tai jotain ihan muuta?
Tuossa vielä video ( kesto 1:50, koko 8.11 Mt) naputuksesta/nakutuksesta. Videon lopussa naputuksen ääni hidastettuna 0.35 ja 0.11 kertaiseksi, jolloin voi laskea naputtelun "kierrosluvuksi" n. 420 rpm eli puolet moottorin kierrosluvusta (n. 840-900). Nokka-akselithan pyörii puolella moottorin kierroksista, tosin työtahditkin on joka toisella kierroksella.
http://s1117.photobucket.com/.../nakusaab5.mp4
Auto on 9000 CSE MY93, B202 LPT (vakio eli ei virityksiä), DI/APC, LH 4.2, erillinen nakutusanturi (mikki imusarjan alla), ei TCS:ää, manuaalivaihteet. Moottoriöljyä kylmänä MAX, lämpimänä kahden minuutin jälkeen noin 3/4, että luulisi sitäkin olevan riittävästi, vaihdettukin alle 4000 km sitten (Mobil 5W-50, jota näkyy käytetyn koko huoltohistorian).