Tonnari naputtaa ja hyytyy

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
tosiynnäri
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: La Loka 16, 2010 23:25

Tonnari naputtaa ja hyytyy

Viesti Kirjoittaja tosiynnäri »

Tonnari on alkanut naputtamaan. Usein ääni ei kuulu heti käynnistyksen jälkeen, vaan alkaa kuulua useimmiten muutaman sadan metrin tai kilometrin ajon jälkeen. Kilometri pari lisää ja ääni usein häviää. Joskus oireet kestävät pidempäänkin tai saattavat ilmestyä ja kadota vaihtelevasti lämpimänäkin. Kaikkina päivinä ongelmaa ei ole. Ajossa ääntä ei niinkään kuule muiden äänien joukosta, mutta jos pysähtyy esim. liikennevaloihin, kuuluu sisälle tikittävä ääni, joka ei kuitenkaan tule jalankulkijoiden liikennevalosta, vaikka samantapainen ääni onkin. Silloin kun tikitykset on päällä, on kone täysin tehoton. Ei tahdo kiihtyä millään ja kaasun painaminen tuntuu melkein jarrun painamiselta. Paremmin vauhtia saa varovasti "pintakaasulla" houkuttelemalla. Tasaista vauhtia tasakaasulla kaupunkinopeuksissa ajaessa meno on huojuvaa (välillä vähän kiihtyy, välillä vauhti hyytyy). Ilmastoinnit ym. lisukkeet on varmuuden vuoksi OFFissa, etteivät ne asiaan vaikuta. Vikakooditkin on luettu, eikä sieltä tule kuin 12112 eli tyhjäkäyntiseos virheellinen, sama on tullut jo ennen naputtelujen alkamista ja hiljattain katsastuksessa pakokaasutesterin tulos oli normaali. Tyhjäkäynti naputtelun aikanakin suht tasaista (n. 840-900 rpm).

Itsellä aiheuttajaksi tulee lähinnä mieleen venttiilinostimien naputus, jonka nakutusanturi ja ohjausyksikkö tulkitsevat nakutukseksi, jolloin ilmeisesti ahtopaine laskee ja sytytysennakko pienenee. Tuntuu kuitenkin, että tehot häviää enemmän kuin noilla kuvittelisi saavan aikaan, onhan kyseessä kuitenkin matalapaineturbo, joka ei muutenkaan älyttömästi ahda. Jollakin vastaavaa ilmeisesti aiheuttanut viallinen DI-kasetti (Miten viallinen DI saa nakuttamaan (ennenaikainen laukeaminen? :wink: ), eikös se ohjausyksikkö sytytysajankohdan määrää).

Osaisiko joku sanoa, mistä moinen naputus ja käytös voisi johtua, ennen kuin alan noita venttiilinostimia koneesta ulos kaivaa, kun ei oikein ole paikkaa moiseen hommaan ja paikallisesta Motonetistakin (27.30 €/kpl) on "yllättäen" venttiilinostimet loppuneet. Vai onko kyseessä ihan oikea nakutus tai jotain ihan muuta?

Tuossa vielä video ( kesto 1:50, koko 8.11 Mt) naputuksesta/nakutuksesta. Videon lopussa naputuksen ääni hidastettuna 0.35 ja 0.11 kertaiseksi, jolloin voi laskea naputtelun "kierrosluvuksi" n. 420 rpm eli puolet moottorin kierrosluvusta (n. 840-900). Nokka-akselithan pyörii puolella moottorin kierroksista, tosin työtahditkin on joka toisella kierroksella.

http://s1117.photobucket.com/.../nakusaab5.mp4

Auto on 9000 CSE MY93, B202 LPT (vakio eli ei virityksiä), DI/APC, LH 4.2, erillinen nakutusanturi (mikki imusarjan alla), ei TCS:ää, manuaalivaihteet. Moottoriöljyä kylmänä MAX, lämpimänä kahden minuutin jälkeen noin 3/4, että luulisi sitäkin olevan riittävästi, vaihdettukin alle 4000 km sitten (Mobil 5W-50, jota näkyy käytetyn koko huoltohistorian).
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tonnari naputtaa ja hyytyy

Viesti Kirjoittaja puu »

Mulla kuuluu mielestäni aika samantapaista B202i:ssä. Siinä ainakin tuntuis olevan jakoketju joka pitää tota naputusta. Ilmeisesti vähän jo venynyt kun kilsaa on tullut sen 470 000.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tonnari naputtaa ja hyytyy

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Itsekin kuuntelin silmät kiinni videota ja aina kun ääni voimistui oli kamera jakopään kohdalla..Minkähän verran ketjulla/motilla päästelty?
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
tosiynnäri
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: La Loka 16, 2010 23:25

Re: Tonnari naputtaa ja hyytyy

Viesti Kirjoittaja tosiynnäri »

337 000 km on koneella takana. Luulisi jakoketjun pitävän jatkuvaa ääntä, jonkinlaista tasaista rohinaa ennemmin kuin tuollaista naputusta. Mutta tiedä tuosta sitten.
Vilpo
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Su Elo 19, 2012 16:49
Paikkakunta: Turku

Re: Tonnari naputtaa ja hyytyy

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Kuulostaa mielestäni nostajien tikitykseltä. Varsinkin, kun kerroit tuon häipyvän usein hieman pidemmän ajon aikana.
Omassani vastaavaa olen huomannut nyt, kun ilmat viilenneet. Varsinkin kun on välillä lyhyttä ajoa kylmänä ja pieniä siirtymisiä ilman että moottori lämpiää kunnolla.
Tikitys ilmenee myös nakuledissä selvästi, ennen kuin häviää.
Ajattelin kokeilla Motor Flushia mahdolliesti ennen kuin alan nostajia purkamaan pois.
tosiynnäri
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: La Loka 16, 2010 23:25

Re: Tonnari naputtaa ja hyytyy

Viesti Kirjoittaja tosiynnäri »

Talvi meni naputtelematta, mutta nyt on taas alkanut naputtamaan ja hyytyilemään pahemmin kuin ennen.
Pitäisi vissiin putsata venttiilinpaininkupit, mitä varten täytyy ilmeisesti poistaa jakoketjunkiristin (vai onnistuuko ilman kiristimen poistoa). Miten tuon kiristimen saa poistettu ja laitettua vielä lopuksi takaisinkin ja kiristettyä momenttiavaimella oikeaan momenttiin, kun se on niin ahtaassa kolossa, ettei sinne mahdu edes pyhä henki momenttiavaimesta puhumattakaan. Moni on kuitenkin tuon homman tehnyt eli miten tuo onnistuu purkamatta puolta autoa kiristimen ympäriltä? Entäs nuo kiristimen o-renkaat? Voiko käyttää samoja vanhoja vai pitäisikö nekin uusia? Motonetissä ei ainakaan näytä tuollaisia olevan.
Kyseessä siis B202S moottori vuosimallia 1993.
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tonnari naputtaa ja hyytyy

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Sen kiristimen löysäys onnistuu visiin parhaiten, kun ottaa sisälokarin pois, silloin se on aika hyvin hollilla.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
TurboTurpa
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
Paikkakunta: Halsua

Re: Tonnari naputtaa ja hyytyy

Viesti Kirjoittaja TurboTurpa »

tosiynnäri kirjoitti:Talvi meni naputtelematta, mutta nyt on taas alkanut naputtamaan ja hyytyilemään pahemmin kuin ennen.
Pitäisi vissiin putsata venttiilinpaininkupit, mitä varten täytyy ilmeisesti poistaa jakoketjunkiristin (vai onnistuuko ilman kiristimen poistoa). Miten tuon kiristimen saa poistettu ja laitettua vielä lopuksi takaisinkin ja kiristettyä momenttiavaimella oikeaan momenttiin, kun se on niin ahtaassa kolossa, ettei sinne mahdu edes pyhä henki momenttiavaimesta puhumattakaan. Moni on kuitenkin tuon homman tehnyt eli miten tuo onnistuu purkamatta puolta autoa kiristimen ympäriltä? Entäs nuo kiristimen o-renkaat? Voiko käyttää samoja vanhoja vai pitäisikö nekin uusia? Motonetissä ei ainakaan näytä tuollaisia olevan.
Kyseessä siis B202S moottori vuosimallia 1993.
Mulla teki kans just tota, kun alkoi hydr-nostimet naputtaan niin auto hyytyi "apc + mikki" puuttui peliin, mulla auttoi vielä toi pesu homma noilla litkuilla öljyn vaihdon yhteydessä, sekä hyvät uudet laadukkaat öljyt sisään ja vika häipyi ainakin toistaiseksi :roll: .
Saab 9-5 A 2.3t stw
9k
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Heinä 05, 2006 03:10
Paikkakunta: Vaasa

Re: Tonnari naputtaa ja hyytyy

Viesti Kirjoittaja 9k »

Minun mielestänikin tämä kuulostaa että olis hydro nostimmesta kiinni, mulla on vanhempi 88 tonnari jolla on n. 400 tkm mittarilla ja sama oire.

Vanha tehokas konsti puhdista moottoria on oikeasti tiiseliöljyllä.
Tässä hyvä video:
https://www.youtube.com/watch?v=kK33EHlk_M0

t.m
pöörn aut
Vastaa Viestiin