Tonnari moottori rikko, missä vika?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Tonnari moottori rikko, missä vika?

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Talouden toisen tonnarin moottori porsi. Kyseessä 300tkm B204 matalapaine. Laitoin siihen keväällä kannen ja jakopään ja nyt kai sitten loput, kun kerta auki on.

Koska en itse ajanut, niin en osaa sanoa mitä auto teki tai miten se käyttäytyi juuri ennen rikkoutumista. Auto ajettiin parkkiin, josta ei sitten enää saatu käyntiin. Kävin itse pyörittelemässä ja moottorista kuului kolinaa. Katsoin öljyt ja olin n. 1cm alle minimin. Vedin siitä johtopäätökset (liian hätäiset ehkä ?) Nyt on purettu niin pitkälle, että enää jakopää ja männät paikallaan. Kaikki laakeripukit nostin pois ja ne näyttää olevan hyvän näköiset.

Kansi ja mäännät ovat ihan törkeän karstaiset. Kun tein sen kansirempan, niin putsasin pois sen erittäin vähäisen karstan mitä silloin oli. Tuolla ehdittiin ajaa ehkä 4-5tkm.

Kuva

Turbossa ei tunnu lainkaan akselin suuntaista glappia ja sivusuunnassa kompurapuolella vain aavistuksen verran, minkä öljy kyllä keskittää. Ahtoputkessa vain hieman öljyä ahtimen päässä. Pitää tutkia imusarjaa huomenna.

Kun otin vaihdelaatikon irti, niin kopan sisällä oli kaksi pientä liukulaakerinpalasta. Vaikutti olevan startista, koska siinä nyt reilusti glappia. Startti on pitänyt sellaisen pienen kiljahduksen aina kun moottori lähtee käyntiin ja se on tajuan nyt, että se on liittynyt tuohon laakeriin. Koska se laakeri on lopullisesti mennyt palasiksi on vaikea sanoa, mutta kopan sisällä olevat osat olivat vielä puhtaat. En uskoisi, että se kolina olisi ollut startista peräisin, koska se kuului ikään kuin per moottori kierros. Arvelen että olisin tunnistanut äänen, jos startti olisi lyönyt kokonaan tai osittain tyhjää.

Joka tapauksessa on toinenkin vika, eli tuo öljyn kuluminen ja karstan poltto. Fuelcuttia on tullut ripeämmässä kiihytyksessä, eikä sitä vikaa ehtinyt koskaan tutkia.

Autosta oli venttiilikoppaan tulevan huohotus letkun tiiviste jonkin aikaa rikki, kunnes vaihdettiin pari päivää ennen tätä vikaantumista.

Miten kampiakselin asentoanturin vika ilmenee? Voiko anturin mitata?

Tässä vaiheessa kiitollisuudella vinkkejä mittähän on ollut pielessä? Lähinnä tuo järjetön karstamäärä. Voiko vain öljy saada tuon näköiseksi vai onko käynyt rikkaalla jostain syystä?
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4585
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tonnari moottori rikko, missä vika?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

katoitko veivien lakrut kanssa ? Bensallako tuota on ajettu ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
NGpower
"Aero"
Viestit: 399
Liittynyt: La Elo 23, 2008 21:55
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tonnari moottori rikko, missä vika?

Viesti Kirjoittaja NGpower »

Voisiko ihan yksinkertaisesti öljy hävitä, öljy ja männänrenkaiden ohi palotilaan?
Ymmärtäisi tuon karstan määränkin helposti. Fuelcut voisi johtua liian suuresta peruspaineesta
Og 9-3 2.0T -99 (Masterpower)
900 T16 2d -89 Trionic 5.5 E85
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Tonnari moottori rikko, missä vika?

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Bensalla ajettu. Katoin veivin lakrut kanssa ja otan seuraavaksi veivin pois ja männät ulos.
Ihmettelen van miten renkaiden kautta ytäkkiä menisi palotilaan kun ensimmäiset 300tkm puhtailla männilä ja sitten seuraavat 4-5tkm karstottaa.

Auto on vaikio ja näyttää siltä, että on aina ollut.

Kuten sanottu, pitää imusarjaa vielä tutkailla. Sinne kai se öljy tiivistyy. Turpon kompurapesä näytti puhtaalta ja ahtoputki myös, lukuunottamatta alkupäätä.

Lisää kuvia tulee kun ehtii ottaa.
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Tonnari moottori rikko, missä vika?

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Päivitystä...
Startin laakerin lisäksi DI-kasetti viallinen. Voiko viallinen DI aiheuttaa tuollaisen nokeamisen? Mielestäni ahtoputkessa ja imusarjassa ei ole mitenkään törkeästi öljyä.
Sitten vielä se fuelcut mitä tuli reippaassa kiihdytyksessä vaan ei hitaassa. Pitää syynätä letkut ja ehkä MAP-anturi.

Kuva

Kuva

Pitääkö tuo sylinterin yläpää hoonata? Kynnellä ei tunnu mitään pykälää.
Kuva


Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tonnari moottori rikko, missä vika?

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Eipä ihme että teki fuelcuttia jos kassu oli viallinen..Samaa oiretta itsekin etsin kesällä..kunhan ensin vaihdoin ecua,tulppia,hukkaporttia ym..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Tonnari moottori rikko, missä vika?

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Mitkä männänrenkaat kuuluu B204 koneeseen.

Myyjä sanoo, että Goetzen vakiokokoa on kahta eri vaihtoehtoa
1) 1-1.75 , 1-2 , 1-4K
2) 1-1.75 , 1-2 , 1-3K

Öljyrenkaassa ilmeisesti jotain eroa?
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
TolTuo
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ti Loka 19, 2010 12:49
Paikkakunta: Kajaani

Re: Tonnari moottori rikko, missä vika?

Viesti Kirjoittaja TolTuo »

Ite ainakin muuttasin suoraan 2,3 moottoriksi :wink:
#5223
Saab 9-5 wagon 2,0t vector -03 stage 1
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Tonnari moottori rikko, missä vika?

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Ei taida maksaa vaivaa tehdä tavalliseen käyttöautoon 2,3 konetta, etenkin kun 2,3 kampiakselin saatavuus on vähän niin ja näin(jos ei ole omasta takaa). Koitan mittailla tänään nuo mun männät, mutta muistelisin hyllyssä olevan männänrengassarjan olevan tuota jälkimmäistä versiota.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: Tonnari moottori rikko, missä vika?

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Mittasin ja ainakin tuossa -96 tonnarin männissä öljyrengasuran korkeus on 3mm. Eli mitat kertovat renkaan "paksuuden". Ensimmäinen oli n 1,7mm, toinen 2mm ja kolmas 3mm. Mitattu työntömitalla, joten pientä toleranssia noissa on, mutta sen verran suuntaa, että saat oikeat tilattua.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Vastaa Viestiin