Termarin vaihto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
petrus
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Syys 10, 2004 14:09

Termarin vaihto

Viesti Kirjoittaja petrus »

Käytin termarin vaihdon Kuusankosken seolla, pikahuollossa. Laatu työtä ja ei hätälöintiä eli ammattilaisia töissä. Vaihto aika noin tunti, hinta työlle 30 euroa, termari 28, omat jäähdytysnesteet elikkä ei paha hinta saunan lämmöksi... lopuksi tietenkin nesteen pakkasen kestävyys mittaus. Moottorin lämpötilan osoitin ei silti nouse kuin vartin verran, tämä on kuulema normaalia ei siis vikaa
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Eikös vahatermari itseasiassa ole se "tavallinen" ja perinteinen... muut ovat uudempien aikojen keksintöjä?
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Kirjoitin taannoin, 0,5 vuotta sitten pitkän selostuksen lämpömittarin sielunelämästä tälle palstalle.
petrus
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Syys 10, 2004 14:09

mittaristo....

Viesti Kirjoittaja petrus »

muistan lukeneeni kirjoitelman....
jorkki
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 22:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja jorkki »

Älkää PETRUSTA panetelko. Tulin juuri Laakkoselta Lahdesta termostaatin vaihdosta (check engine-valo paloi). Vika hävisi. Hintaa hommalle kertyi 95,20 euroa, siitä tunti työtä 63,50, termostaatti 15,01 ja jäähdytinneste 14,13.
Mutta nyt ei palella, ja on mukava ajella pakkasellakin.
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

Onkos tuo termostaatti kuinka helppo vaihtaa itse? Missäs se sijaitsee...? ( :oops: :oops: :oops: )
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Vaihdoin itse termarin tuossa pihalla parkkipaikalla, meni noin 15 minuuttia josta pisin aika työkalujen kaivelemisesta takakontin perukoilta.

Termarin hain Saabin tiskiltä, hinta 15 euroa. Ensi kerralla en kylläkään hae, GM:n pussissa motoradin termari (opel-laatua). Vanha oli samanmoinen ja paskaksi oli jo mennyt. Seuraavan kyllä noudan tarvikeliikkeestä..

Termarin vaihto onnistuu kaikessa yksinkertaisuudessaan siten, että annat koneen jäähtyä ja paisuntasäiliön korkkia auki käyttämällä päästät paineet pois järjestelmästä. Sitten 2x 12mm pultilla kiinni oleva termarikotelo auki, vanha termostaatti pois ja uusi tilalle ja kotelo kiinni. Nestettä katosi ehkä maksimissaan desilitra. Ilmauksen voi vielä ilmausnipasta suorittaa jos siltä tuntuu. Muista laittaa termari niinpäin että siinä oleva ilmausreikä on yläpuolella.

Näin siis satkussa, tyhjäkäyntimoottorin tai lisäilmaluistin pannan joutuu avaamaan ja siirtämään pois tieltä. Tonnarissa en muista oliko siinä mitään tiellä kun tyhjäkäyntimoottori on eri paikassa. Kansi ja termarikotelo ovat kuitenkin samat. Kannattaa muuten katsoa sitten ettei tökkää sitä mittariston lämpöanturin johdinta irti, ja jos tökkää niin työntää sen takaisin. :)

Niin tosiaan, tonnarissa se termari sijaitsee kannen päässä, edestä katsottuna takareunassa oikealla puolella.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

Selvä, kiitosta!! 8) Kannatti kysyä, minä nimittäin olisin lähteny etsimään termaria jostain jäähdyttäjän läheltä.. :oops: :oops:
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

pevi kirjoitti:Kirjoitin taannoin, 0,5 vuotta sitten pitkän selostuksen lämpömittarin sielunelämästä tälle palstalle.
Koskiko mahdollisesti vm.96-98 malleja.
Jos koski niin pitää etsiä.
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Mimmi kirjoitti:Koskee Trionic-tonttuja.
No pitääpä etsiä, jos vaikka jotain uutta oppisi.

(Ei tuo kyllä enään haittaa kun on toinen "lämpömittari", mikä kertoo asteen tarkkuudella).
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

MP kirjoitti:Selvä, kiitosta!! 8) Kannatti kysyä, minä nimittäin olisin lähteny etsimään termaria jostain jäähdyttäjän läheltä.. :oops: :oops:
No se termarihan katopas mittaa sen lohkossa kiertävän veden lämpöä, että josko alkaisi olemaan niin kuumaa, että pitäisi käyttää ihan jäähdyttimen kautta. Siksipä termarin kotelosta lähtee letku kohti jäähdytintä.

Mun tonttuun maksoi termari Motonetin 7.90e. Vaihto Saken (ng900aero) pihalla Saken toimesta 0e. Samalla joutui tosin odottamaan, että kannen pultit kiristetään. Tais koko hommaan mennä se puoli tuntia.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

peinu kirjoitti:
MP kirjoitti:Selvä, kiitosta!! 8) Kannatti kysyä, minä nimittäin olisin lähteny etsimään termaria jostain jäähdyttäjän läheltä.. :oops: :oops:
No se termarihan katopas mittaa sen lohkossa kiertävän veden lämpöä, että josko alkaisi olemaan niin kuumaa, että pitäisi käyttää ihan jäähdyttimen kautta. Siksipä termarin kotelosta lähtee letku kohti jäähdytintä.

Mun tonttuun maksoi termari Motonetin 7.90e. Vaihto Saken (ng900aero) pihalla Saken toimesta 0e. Samalla joutui tosin odottamaan, että kannen pultit kiristetään. Tais koko hommaan mennä se puoli tuntia.
Tuohon aikaan kannattaa lisätä lakisääteinen OLUT tai tupakkatauko! :wink:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
-Juho-
"Tuplakaasari"
Viestit: 68
Liittynyt: Ti Elo 30, 2005 15:43
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja -Juho- »

motonetissä näytti olevan enemmänkin erilaisia termareita myynnissä.
kumpikohan näistä olisi parempi turbo tonttuun?

9000 82°. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-6089 7.90 ???
9000 88°. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 30-6090 7.90 ???
9000CD T aut. -88 *ex*
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Orkkis on 89 joten laittaisin tuon 88:n.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Mimmi kirjoitti:Taisit saada vanhanmallisen termarin. Uudenmallisessa termarissa on 3 pikkureikää ja tällä termarilla ei PCS:n mukaan ole enää väliä asennolla.
Otin asiasta selvää ja tässä lainaus PCS Rikun sähköpostista:

"Uudemmissa on virtausreikiä 3kpl siinä pienessä lautasessa. Mutta yksi helmi siinä isommalla kehällä"

"Pienen lautasen suunnalla ei ole väliä, mutta sen ison puolen mihin tiiviste tulee pitää olla helmi ylöspäin niin ilmaantuu parhaiten"
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Vastaa Viestiin