cruise -96 ei vain löydy vikaa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
96saab9000
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Tammi 01, 2013 18:09

cruise -96 ei vain löydy vikaa

Viesti Kirjoittaja 96saab9000 »

Nyt on kolme päivää opeteltu cruisen sielun elämää tuloksetta sen suhteen, että olisin saanut sen toimimaan. Sähköhommia on muuten sitten opeteltu samalla - en siis ole sen suhteen mikään tekijä. Aiemmin on toimint hyvin ja toiminta alkoi satunnaistua kunnes lopulta lopetti kokonaan.

Auto on 9000 -96 automaatilla. Cruise siis on sähköinen ja poljinkytkimiä yksi. Kaikki mitä hauilla olen löytänyt olen testannut, eli poljinkytkin toimii, viiksen signaalit toimii (nopeusanturin testaamiseen en vielä päässyt - tarvinnee renkaan pyörimistä ja mittaamista samaan aikaan - ei onnistu näillä vehkeillä...).

Akkukotelon taakse ohjainboxin liittimiin tulee kaikki muut signaalit kuten pitääkin - paitsi yksi: pinnille G (7) eli jarruvalokytkimeltä tulee mystinen 7 V (vanhalla halpis yleismittarilla mitattuja) eikä se muutu miksikään jarrupoljinta painamalla. 1. Olenko ymmärtänyt oikein, että pitäisi tulla nolla V kun pedaali on ylhäällä ja painettaessa 12 V? Muut pinnit kyllä lyövät ko mittarilla asteikolla 0-10 V viisarin selkeästi tappiin asti aina kun pitääkin.

Mystiseksi minun ymmärryksellä tuon mahdollisen vian tekee se, että jarruvalot toimivat ihan normaalisti... 2. Vai voiko ongelma olla jarruvalokytkimen ja cruisen boksin välissä? Tai toinen mieleeni tullut ajatus on jälkiasennettu vetokoukku ja sen mahdolliset tuomat ongelmat.

Ajattelin siis jo löytäneeni vian boxin G liittimelle tulevasta johdosta ja keksin testata sitä ottamalla ko johdon irti boxin liittimestä, mutta ei vain cruise pelittänyt niinkään. 3. Sitten tyhmempi kysymys: pitääkö tuolle pinnille tulla maata takavaloilta, jotta cruise toimisi? Eli menenkö vielä irrottamaan ko johdon ja yhdistän sen jollain kepulikonstilla maihin (esim yhdistämällä sen ja pinnin E (5))? Vai millä tapaa voisi mahdollisen vian paikallistaa?

Hermo palaa, joten auttakaa tietävät miestä mäessä.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: cruise -96 ei vain löydy vikaa

Viesti Kirjoittaja jus »

Jarruvalokytkimen ohjaama jarruvalojen jännite tulee boksin navalle G. Cruisen poljinkytkimeltä ja vaihteenvalitsimelta tuleva jännite tulee boksin navalle D.

Ei ole kokemusta noin uudesta cruisesta, mutta vanhoissa alipainecruiseissa nimenomaan jarruvalojännite pitää maadoittua jarruvalopolttimon hehkulangan kautta ja olla nollassa (G), jotta cruise toimisi. Varotoimeksi tuossa on siis suunniteltu cruisen poiskytketyminen kahdella eri tavalla jarrupolkimeen liittyen.

Jos jarrupoljinta painaessa ei jostain syystä cruisen poljinkytkin katkaisisi, niin viimeistään se, että jarruvalot syttyy eli navalle G tulee akkujännite, katkaisee cruisen.

Ei toimi ilman, että jarruvalopolttimo tai muu maadoitus jarruvalopiirissä näkyy boksille.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
96saab9000
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Tammi 01, 2013 18:09

Re: cruise -96 ei vain löydy vikaa

Viesti Kirjoittaja 96saab9000 »

Kiitos Jus vastauksesta, salaa toivinkin että olisit asiaa ymmärtävänä kaverina paikalla.

Vielä palaisin tuohon yleismittarin näyttämään 7 V:iin ko navalla G. Eikös se kuulosta oudolle? ja se ettei se muutu poljinta painettaessa?

Mitä mieltä olet, miten voisi sen testimielessä ohittaa? Liitänkö maan siinä liittimessä tuohon G:hen ja lähden kokeilemaan vai tulisiko jotain muuta mieleen. Miksi ne jarruvalot kuitenkin toimii ihan hyvin?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: cruise -96 ei vain löydy vikaa

Viesti Kirjoittaja jus »

Kyllähän tuollainen jarruvaloista riippumaton 7 V kuulostaa oudolta, luulisi sen nyt jonkun verran muuttuvan jarruvalojen syttyessä.

Onko takavalojen maadoitus OK, näkyykö jarruvalopolttimon kannalla se sama 7 V maadoitusta vasten mitattuna? Muuttuuko tilanne jos mittaat niin ettei takana pala mikään taka- tai peruutusvalo?

V6-moottorisessa jarruvalojännite boksin G:lle tulee TCS-ohjausyksiköltä (/kiertää sen kautta), onkohan autossasi tuollaista?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
96saab9000
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Tammi 01, 2013 18:09

Re: cruise -96 ei vain löydy vikaa

Viesti Kirjoittaja 96saab9000 »

Ymmärtääkseni ei TCS-ohjausyksikköä mulla ole, kun ei ole V6 vaan normaali 2,0 t. Kävin just renaamassa takapään maadoitusruuvia, mutten ehtinyt vielä mittailemaan/testaamaan (pitää hoitaa pojan iltatoimet tässä välissä). Palaan mittarin kanssa niiden jälkeen.
96saab9000
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Tammi 01, 2013 18:09

Re: cruise -96 ei vain löydy vikaa

Viesti Kirjoittaja 96saab9000 »

Noniin, nyt on jarruvaloakin mitattu. Aina kun valon pitäisi palaa, sinne tulee 12 V. Kun valot laittaa kiinni niin 0 V. Oli palavien valojen määrä mikä tahansa. Eikös sen valojen osalta näin pitäisikin olla?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: cruise -96 ei vain löydy vikaa

Viesti Kirjoittaja jus »

Mikä on jännite jarruvalopolttimon kannan runko-osan ja auton korin välillä? Pitäisi näkyä aika lähelle nolla volttia tuolta väliltä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
96saab9000
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Tammi 01, 2013 18:09

Re: cruise -96 ei vain löydy vikaa

Viesti Kirjoittaja 96saab9000 »

Nolla siinä välissä.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: cruise -96 ei vain löydy vikaa

Viesti Kirjoittaja jus »

Sitten pitää enää mittailla jarruvalojohtoa takavaloilta kohti jarruvalokytkintä/cruisea ja etsiä missä kohdassa nolla hyppää 7 volttiin. Mitenkäs valonvalvontarele antennin vieressä?

Miten vetokoukun sähköt on otettu, onko ne kytketty vasemman takavalon alla olevaan liittimeen kuten kuuluu vai rosvottu varsinaisten takavalojen johdoista?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
96saab9000
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Tammi 01, 2013 18:09

Re: cruise -96 ei vain löydy vikaa

Viesti Kirjoittaja 96saab9000 »

Okei alkaa siis paikantumaan, kuulostaa tosi lupaavalta.

1. Mitkä on sellaisia paikkoja, joista pääsee mittaamaan kohden jarruvalokytkintä? Vai mennäänkö suoraan sinne kytkimelle mittailemaan (montakos johtoa siitä lähtee)
2. Valonvalvontarele??? (jo sana rele saa mut tipahtamaan kärryiltä) minkänäköinen ja mitä siitä pitäisi testata?
3. Vetokoukun sähköt on ilmeisesti otettu jostain muualta kuin siihen tarkoitetusta liittimestä, koska vasemman takavalopaketin alapuolelta verhoiluhuovan takaa löytyi juurikin tyhjäpäinen liitiinsetti (josta siis lähti toiseen suuntaan ilmeisesti tehdasesiasennetut johdot ja toinen suunta oli tyhjä..) - oletan että tämä liitin olisi se mistä ne olisi pitänyt ottaa.
96saab9000
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Tammi 01, 2013 18:09

Re: cruise -96 ei vain löydy vikaa

Viesti Kirjoittaja 96saab9000 »

Vielä noista peräkoukun sähköistä: niille tarkoitetulle(?) liittimelle tulevat johdot on rosvottu n. neljän sentin päästä liittimestä.
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: cruise -96 ei vain löydy vikaa

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Ei ole raaskittu ostaa merkkikohtaista johtosarjaa, vaan laitettu yleismallinen, samoin on tehty tuossa minun tontussakin.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: cruise -96 ei vain löydy vikaa

Viesti Kirjoittaja jus »

Mittasitko maakoskettimen jännitteen molemmista takavaloista ja lisäjarruvalosta?

Valovalvontarele on tavaratilassa vasemmalla moottoriantennikehikossa. Jarruvalokytkimeltä tulee siihen valkoinen johto toisen liittimen napaan 9 ja 10, merkinnät 54A ja 54B. Tästä on vielä haaroitettu vetokoukun rasian jarruvalolle valkoisella johdolla. Vasemmalle ja oikealle takavaloille ja lisäjarruvalolle siitä lähtee punainen navasta 3, punavalkea navasta 9 ja valkoinen johto navasta 5, merkinnät 54A1, 54A2, 54H1.

Noissa kaikissa pitäisi jännite olla ~nolla silloin kun ei jarruvalo pala.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
96saab9000
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: Ti Tammi 01, 2013 18:09

Re: cruise -96 ei vain löydy vikaa

Viesti Kirjoittaja 96saab9000 »

Löytyi se rele antennin vierestä kun verhouksia purki. Niihin kahteen liittimeen tulevista johdoista mittasin jännitteet (virrat päällä - ei jarrunpainamista -> ei jarruvalo, yleismittarin piikki työnnetty johdon kanssa samaan reikään kontaktiin, liittimen ollessa kiinni releessä) kaikissa näytti nollaa. Samalla mittasin myös oikean puolen takavalon polttimon rungon ja maan väliltä, samoin nollaa siellä.

Ja onnistuin katkomaan johdon yleismittariltani mittausten jälkeen (hyvin palvellut neljän markan mittari ajalta ennen tämän auton valmistusta). Nyt kun nämä sähköasiat alkaa selvästi kiinnostamaan, voi antaa suosituksia millainen kannattaisi tilalle hankkia Hämeenlinnan tarjonnasta esim. Motonetistä...

Eli mikäs on seuraava piste? Sellaista pähkäsin että jarruvalokatkaisijassa näyttää olevan kaksi johtoa ja cruisen kaavioiden mukaan siitä tulee yksi johto cruisen boksille sekä valokytkentäkaavioiden mukaan yksi valojenvalvontareleelle, niin missä tämä johto jakautuu näiksi kahdeksi. Onko siellä välissä joku liitin ja mistä sitä fyysisesti voisi kaivaa esille?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: cruise -96 ei vain löydy vikaa

Viesti Kirjoittaja jus »

Kun yrität käyttää cruisea, autossasi on varmaankin ajovalot päällä, takavaloissa on jännitteitä monellakin polttimolla, mutta mikään niistä ei saisi vuotaa jarruvalojen osuudelle. Tee mittaukset uudestaan niin että valotilanne vastaa tilannetta ajon aikana.

Toisaalta voit kokeilla alkaako cruise toimia, jos irrotat päivävalojen sulakkeen, ja kokeilet ajaa hetken valot pois kytkettynä.

Jarruvalokytkimeltä lähtevä johto haarautuu haaroitusliitoksessa J32, sijainti pääjohtosarjassa 190 mm keskikonsolin suuntaan. Varmaankin niin hyvin niputettuna sinne, ettei siihen ole nyt tarvetta päästä käsiksi.

Mittarin johdon voi korjata. Nyt saatavilla olevat neljän euron mittarit ei välttämättä ole yhtään parempia kuin vanha neljän markan mittari. Mikä tahansa Motonetin mittareista kelpaa tähän vianhakuun. Tämä taustavalollinen vaikuttaa mukavalta, vaikken k.o. mittarista sinänsä mitään tiedäkään: http://kauppa.motonet.fi/web/guest/etus ... id=49-3131
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin