9000 CSE Motonet DEPO Etulyhty Ongelma, >>SELVITETTY<<

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
9k
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Heinä 05, 2006 03:10
Paikkakunta: Vaasa

9000 CSE Motonet DEPO Etulyhty Ongelma, >>SELVITETTY<<

Viesti Kirjoittaja 9k »

(ps. pahoittelen kirjoitusvirheistä olen ruotsinkielinen)

Maaliskuu 22, 2013

No niin, tulihan se sitten korjattu ja sain säätö moottorit sirrettyä noihin DEPO varaosan lyhdyille, vähän hankala ja pientä riskejä kun oli pakko ja ruuvata moottorisäädön säätövarsi ulos niin että saisin ne kiinni tuohon umpion, tänmän takia yhdellä säätömoottorilla meni huonsoti kun tuli liian paljon ruuvattua mutta sain asian korjattu kun avasin sen ja vian syystä selvisi.

Ei voi muuta sanoa kun Motonetin DEPO lyhdyt ainakin tonnarille on ihan hyviä!

Kuvia tuli otettu paljon niin ajattelin tehdä jonkilainen dokumentointi tästä, pitä nyt löydä semmoinen hyvä paika netissä mihin voi ladata kuvat, onko kellän ehdotuksia?

-----------------------------------------------------------------
Allhaalla alkuperäinen viesti


Hei, 9000 vm. 1996 autoni oli mennyt yli katsatuksen viimeinen päivä jo marraskuussa joten tuli ajokielto ja sain autoani vasta tänään katsatus valmiina, koska edellinen katsastus 2011 tuli huomautus että etuluhdyn umpio oli huono päätin minä osta kaksi uutta lyhtyä Motonetistä (vas.)50-1713 (oik.)50-1714, molemat Taiwanilainen LEPO(?) tai jotain.

Tänään n klo 13 katsastus asemalla (n. parii tuntia sitten) tuli sitten sokki, katsatusmies ei ollut innokas päästä autoani läpi koska nämät motonetin lyhdyssä puutuu sähköinen korkeudensäätö ja eikä voi siirtä vanhoista lyhdystä oleva moottorin mekaniikka koska motonetin lyhdyn takaosa näyttä olevan erilainen.

Motonetin webi sivuilla ei käynyt ilmein että kyseinen lyhdy on sähköinen tai manuaalinen säättöö, eikä jos SAAB 9000 on erilaisia mallia niin mihin ne käy tai ei käy, alhalla kopio motonetin varaosa listalta.
SÄHKÖ JA POLTTOAINE / SÄHKÖJÄRJESTELMÄ / VALOT / UMPIOT JA UMPION OSAT / UMPIOT
H1+H1-lyhty Saab9000CS/CD 91- vas 50-1713 CD 95->98 vasen H1+H1 (matalakeula, kulmassa vain vilkku) [1995 - 1998] 109.00 €
H1+H1-lyhty Saab9000CS/CD 91- oik 50-1714 CD 95->98 oikea H1+H1 [1995 - 1998] 109.00 €
H1+H1-lyhty Saab9000CS/CD 91- vas 50-1713 CS 91->98 vasen H1+H1 [1991 - 1998] 109.00 €
H1+H1-lyhty Saab9000CS/CD 91- oik 50-1714 CS 91->98 oikea H1+H1 [1991 - 1998] 109.00 €
Ongelma on myös se että autolla valmistettu 1995 jälkeen ei sa tehdä omia muutoksia sillen että, esimerkiksi lyhdyn sähköinen säättö kytkin auton sisällä otetan pois ym.


Kun kävin motonetin myymälässä Vaasassa keskusteleman asiasta he ei ollut suostuvia heti korjaman tämä asia, mutta tuli sen verran selville että motonetin SAAB 9000 varaosa lyhdyistä löytyy kaksi muitakin valmistajia, elikä:
* Proparts-Sweden
* Scan-Tech Productions

Niin, onko kellään tietoa että olisiko mahdollista siirrttä korkeussäätö moottori/mekaniikka näihin kaski viimeisten mainittua valmistaja/merkejä? Tai siirrtä umpiot vahoille lyhdylle?
Parasta olisi jos voisin siirrtä umpiot minun vanhalle alkuperäisille lyhdylle.

Kiitokisa kun jaksatte lukea tämä pitkä posti.

t. Michael K. Vaasa
ps. olen postittanut sama posti motonet (piste) fi forumin sivulla, käyttäjänimi siellä on "mic9k".
Viimeksi muokannut 9k, Pe Maalis 22, 2013 21:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
pöörn aut
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9000 CSE (Motonet) Etulyhty Ongelma, neuvoa tarvitan

Viesti Kirjoittaja aero »

Scan-Tech ja Pro Parts Sweden taitaa molemmat olla ns. pakkaajia eivätkä valmistajia, eli kummankin paketissa voi hyvin olla just samanlaiset Depon umpiot kuin sulla nyt on. Ongelmaan mulla ei valitettavasti ole tarjota ratkaisua, mutta sen enempää Scantechin kuin PPS:nkään en äkkiseltäni usko sitä tarjoavan, joten niihin vaihtoa (ja etenkään siitä maksamista) en lähtisi tekemään suorittamatta fyysistä tarkistusta juuri sille tuotteelle, joka nykyisen Depon tilalle tulisi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1216
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: 9000 CSE (Motonet) Etulyhty Ongelma, neuvoa tarvitan

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Kyllä vanhasta umpiosta saa säätömoottorin vaihdettua uuteen vaikka näyttääkin erilaiselta. Mekaaninen säätö otetaan pois ja paikalle laitetaan säätömoottori. Suurin eroavaisuus on säätömoottorin varren kiinnitys heijastimeen, sen irroittaminen deposta ei ole niin helppoa kuin alkuperäisestä umpiosta.
Itsellä oli hetken aikaa sellaiset, mutta minulla ei lähivaloilla tullut nousevaa kuviota oikealla, joten palautin ne takaisin.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
9k
"Kaasari"
Viestit: 15
Liittynyt: Ke Heinä 05, 2006 03:10
Paikkakunta: Vaasa

Re: 9000 CSE (Motonet) Etulyhty Ongelma, neuvoa tarvitan

Viesti Kirjoittaja 9k »

Loistava että tuli näin nopeasti vastauksia, tässä tulin juuri äsken sisään kylmyydestä niin muunnellus projekti on nyt edessä.... toivottavasti onnistuu, tarkoituksen olisi ottaa muutamia hyviä kuvia niin että tämäkin tulee dokumentoitu.

@aero
olet oikeassa, minäkin vähän ihmettelin kun nuori poika siellä Moto. kutsui niitä "tillverkare", juu onhan tämä vähän uhrausta nyt ja netissä ei ollut kovin paljon tietoa paitsi että Motonetin forumilla tuli jonkinlainen vastaus että hediän lyhty tulisi sopia sekä manualinen että sähköinen, kohta ollaan viisampia.

@VMTD
hyvä juttu, kuulostaa lupaavalta!
Siis nyt en muista että toimiiko sähkösäätö sekä lähi- että kaukovalolla!?
Edit: tuli tarkistettu, lähi + kaukkovalo umpiot (molemmilla SAAB alkup. ja Motonet DEPO) istuu kiinni toisianne!
Semmoinen juttu huomaisin siellä katsastuksella että mun oikein lyhdyn lähivalo kuvio oli ihan metsässä niin ei edes näkynyt tuossa katsatusaseman lyhtyperiskooppilla oliko se yli tai alla, aloitin sitten virittä ruuvamalla ulompi säätö ruuvilla ja siihen meni todella monta kierroksia ennen se valokuva tuli esille, siihen meni ehkä 15-20 kierroksia.

t.m
pöörn aut
Hukkaportti
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:27

Re: 9000 CSE Motonet DEPO Etulyhty Ongelma, >>SELVITETTY<<

Viesti Kirjoittaja Hukkaportti »

Mulla oli vastaava tilanne katsastuksessa, kaveri sääti kuviota aivan älyttömästi. Olin muistaakseni kytkenyt lampunpesminen töpselin korkeudensäätöön. Ja kun tuulilasin pesintä käytti, niin... :)

Motonetin umpioissa sellainen vika, että n. 2v käytön jälkeen parkkipolttimon muovinen pidike väsyy ja seurauksena syntyy oikkari. Näin tapahtui mulla ensin vaihdetun umpion kanssa ja nyt sitten on pimeänä tämä viimeksi vaihdettu umpio.
En ole vielä korjannut sitä toista, mutta hatarasti muistelisin, että valmistin uuden polttimonpidikkeen jostain tussi-kynän ulkokuoresta. Saattaapi olla että olen raportoinut korjausmenetelmän tännekin, mutta en ole jaksanut kaivaa. Pitäisi kaivaa se toinen umpio...

Mihin kaikkeen vaikuttaa oik.puolen lyhdyn parkin sulakkeen palaminen?
Nyt on lisäksi pimeänä hätä-vilkut, ajovalot toimivat ainoastaan namiskan vasemmassa asennossa, pitkät ei toimi missään asennossa.
CS 2,0t -97 225 000 km
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 CSE Motonet DEPO Etulyhty Ongelma, >>SELVITETTY<<

Viesti Kirjoittaja jus »

Hanskalokeron sulaketaulun sulakkeelta 29 menee oikean parkkivalon ja oikean takavalon lisäksi rekisterikilven valaistukselle ja mittaristo/säädinvalaistukselle.

Olethan varmistanut, että akun vieressä olevassa rele- ja sulakerasiassa on ajovalojen sulakkeet ehjät, sulakkeet 5 - 8 siellä ovat vasemmalle ja oikealle lähi- ja kaukovalolle.

Valonvaihtoreleen viat ovat yleisiä, juotokset releen piirilevyllä murtuvat ja virta lakkaa kulkemasta. Releen avaamalla ja juotokset lämmittämällä voi saada vähällä vaivalla releen toimivaksi. Valonvalvontareleelläkin on osuutensa valojen toiminnassa - erityisesti jos sulakkeiden ollessa ehjät vain toisen puolen lähivalo tai kaukovalo toimii, syy on suurella todennäköisyydellä valonvalvontareleessä. Uudelleenjuottokonsti toimii siihenkin.

Hätävilkut: sulake 22 hanskalokerossa, hätävilkkukatkaisija tai vilkkureleen juotokset.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin