ABS-vika
ABS-vika
Ysitonnini ABS-valo (antilock) syttyy palamaan aika ajoin ja nykyisin yhä useammin. Pääasiassa valo syttyy tilanteessa, jossa nopeus nousee yli 40 ja tätä edeltää käännös. Myös töyssyt tiessä vaikuttavat asiaan. Nyt joskus valo palaa heti käynnistyksen yhteydessäkin ja tähän auttaa se, että ajaa pienen matkan ja käynnistää uudelleen!?! Lähes aina uudelleen käynnistys auttaa sammuttamaan valon.
Käytin autoani huollossa (EI merkkikorjaamo) ja tutkivat anturit oskilloskoopilla valon palaessa. Kuulemma viesti kulkee antureille.. Viaksi arvelivat joko abs-boksia tai anturin vastapäätä, eli pyörän navassa olevia hammasrattaita ja niissä mahdollisesti olevaa likaa/ruostetta. Vikakoodejakaan ei kuulemma tullut!? Kehoittivat kääntymään merkkikorjaamon puoleen ja näin teenkin jos autoni ei mene läpi katsastuksesta (hyvällä tuurilla valo ei syty ja saan vuoden lisäaikaa).
Soitin merkkikorjaamoon ja sanoivat kylläkin, että abs-boksit harvemmin menevät. Kysyin myös, että jos abs-vian korjaus tulee kohtuuttoman kalliiksi, mitä absien purkaminen kustantaa. Sanoi olevan melkoinen savotta, eivätkä sellaista olleet tehneet. Huoltopäällikkö sanoi myös, että markkinoilla täytyy olla vastaavia autoja ilman abseja, jotta muutos edes on mahdollista. Onko niitä, tietääkö joku? Eivät siis olleet halukkaita keskustelmaan tästä epätoivoisesta ratkaisusta..
Kysynkin, että onko jollain myydä halvalla toimivaa abs-boksia? Merkki on ATE ja tarvittaessa voin kaivella tarkemmat numerotiedot esiin. Autoni on perus 9000 2.0i CC -93.
Halvimmalla pääsisin jos kytkisin mittarivalon pois, vaikka ei taida sekään ilmaista olla (osaako joku antaa työmääräarvion?). Toki tämä on kepulikonsti, mutta kallis abs-remonttikaan ei houkuta vanhaan ja halpaan autoon.. Huom! Rekisteriotteessa ei lue ABSistä mitään.. Vinkkejä?
Käytin autoani huollossa (EI merkkikorjaamo) ja tutkivat anturit oskilloskoopilla valon palaessa. Kuulemma viesti kulkee antureille.. Viaksi arvelivat joko abs-boksia tai anturin vastapäätä, eli pyörän navassa olevia hammasrattaita ja niissä mahdollisesti olevaa likaa/ruostetta. Vikakoodejakaan ei kuulemma tullut!? Kehoittivat kääntymään merkkikorjaamon puoleen ja näin teenkin jos autoni ei mene läpi katsastuksesta (hyvällä tuurilla valo ei syty ja saan vuoden lisäaikaa).
Soitin merkkikorjaamoon ja sanoivat kylläkin, että abs-boksit harvemmin menevät. Kysyin myös, että jos abs-vian korjaus tulee kohtuuttoman kalliiksi, mitä absien purkaminen kustantaa. Sanoi olevan melkoinen savotta, eivätkä sellaista olleet tehneet. Huoltopäällikkö sanoi myös, että markkinoilla täytyy olla vastaavia autoja ilman abseja, jotta muutos edes on mahdollista. Onko niitä, tietääkö joku? Eivät siis olleet halukkaita keskustelmaan tästä epätoivoisesta ratkaisusta..
Kysynkin, että onko jollain myydä halvalla toimivaa abs-boksia? Merkki on ATE ja tarvittaessa voin kaivella tarkemmat numerotiedot esiin. Autoni on perus 9000 2.0i CC -93.
Halvimmalla pääsisin jos kytkisin mittarivalon pois, vaikka ei taida sekään ilmaista olla (osaako joku antaa työmääräarvion?). Toki tämä on kepulikonsti, mutta kallis abs-remonttikaan ei houkuta vanhaan ja halpaan autoon.. Huom! Rekisteriotteessa ei lue ABSistä mitään.. Vinkkejä?
Mul on luultavasti sama vika kun sulla. Ainakin oireet on samat.. Silti vein auton rohkeasti katsastukseen. Ja niin hän siinä kävi, että jarru testissä anti lock valo syttyi ja paloi koko loppu katsastuksen ajan.. Mutta ei se katsastusmies siitä mitään sanonut..
Mutta kerro ihmeessä mistä vika löytyy kun sen löydät, niin pääsen mäkin kokeileen samaa konstia.. Itse en viitsi vikaa etsiä viellä, ku nyt on vuos aikaa..
Mutta kerro ihmeessä mistä vika löytyy kun sen löydät, niin pääsen mäkin kokeileen samaa konstia.. Itse en viitsi vikaa etsiä viellä, ku nyt on vuos aikaa..
93 1.9 TTiD -11
93x 2.0t -10
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
93x 2.0t -10
95 2.3T Aero -00
96 super -79
#1951
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7566
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Ensiksi ABS boksin liitin oli täynnä VETTÄ.
Toiseksi minulla oli väärin täytetty jarrunestesäiliö. ( oma moka )
Kolmanneksi ABS pumpun rele oli viallinen.
Ja samalla voi ne kaikki pistokkeet käydä ( rasvan kanssa läpi )
Toiseksi minulla oli väärin täytetty jarrunestesäiliö. ( oma moka )
Kolmanneksi ABS pumpun rele oli viallinen.
Ja samalla voi ne kaikki pistokkeet käydä ( rasvan kanssa läpi )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Oliko sulla liikaa j-nestettä säiliössä? Mullakin näyttää olevan piri pintaan ja on täysin mahdollista että ongelmat alkoivat niihin aikoihin kun vaihdatin jarrunesteet.. Pitäiskö imaista vähän nestettä pois?9000CD23T kirjoitti:Ensiksi ABS boksin liitin oli täynnä VETTÄ.
Toiseksi minulla oli väärin täytetty jarrunestesäiliö. ( oma moka )
Kolmanneksi ABS pumpun rele oli viallinen.
Ja samalla voi ne kaikki pistokkeet käydä ( rasvan kanssa läpi )
Entäs releet? Miten releen vika näkyy? Kummasta releestä oli kysymys? Mulla on joku boschin rele vänkärin puolella ja joku toinen kuskin puolella rele-laatikossa, jossa myös abs:n sulakkeet. Paljonkos rele maksoi?
Jäin siihen käsitykseen, että huoltomies oli katsonut liittimet läpi..
Miten totesit nämä viat? Itsekö, vai huollossa?
Kiitos vastauksista!
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7566
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Siis se jarruneste tarkastetaan silloin kun järjestelmä on paineeton.
Silloin se pinta pitää olla siinä yläviivan lähellä, ei suinkaan silloin kun auto on käynnissä.
Jos se pinta on siinä ylä viivlla kun auto on käynnissä NIIN NESTETTÄ ON SILLOIN LIIKAA...
Se jarrupumpun rele on siinä rintapellissä pienessä kotelossa.
joku toinen kuskin puolella rele-laatikossa, jossa myös abs:n sulakkeet. Paljonkos rele maksoi? ( just tämä rele )
En ostanut uutta vaan purin vanhan ja hiomapaperilla kärjet puhtaaksi.
Silloin se pinta pitää olla siinä yläviivan lähellä, ei suinkaan silloin kun auto on käynnissä.
Jos se pinta on siinä ylä viivlla kun auto on käynnissä NIIN NESTETTÄ ON SILLOIN LIIKAA...
Se jarrupumpun rele on siinä rintapellissä pienessä kotelossa.
joku toinen kuskin puolella rele-laatikossa, jossa myös abs:n sulakkeet. Paljonkos rele maksoi? ( just tämä rele )
En ostanut uutta vaan purin vanhan ja hiomapaperilla kärjet puhtaaksi.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Merkkihuoltoon
Soitin vielä sinne huoltamolle, jossa aiemmin selvittelivät ABS-vikaa. Kysyin vian tutkinnasta tarkennusta. Eivät tienneet koko absien vikakoodiluennasta mitään, joten se oskilloskooppi/vastusmittaus antureilta oli ainoa testi minkä tekivät..
Joten merkkihuoltoon matka käy. Maanantaiksi varattu aika. Saapa nähdä, miten käy.. Kirjoittelenpa sitten lisää kun selviää.
Joten merkkihuoltoon matka käy. Maanantaiksi varattu aika. Saapa nähdä, miten käy.. Kirjoittelenpa sitten lisää kun selviää.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7566
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Merkkihuoltoon
http://faq.saabnet.ru/_9000/electro-sch ... 97/abs.pdfNiko kirjoitti:Soitin vielä sinne huoltamolle, jossa aiemmin selvittelivät ABS-vikaa. Kysyin vian tutkinnasta tarkennusta. Eivät tienneet koko absien vikakoodiluennasta mitään, joten se oskilloskooppi/vastusmittaus antureilta oli ainoa testi minkä tekivät..
Joten merkkihuoltoon matka käy. Maanantaiksi varattu aika. Saapa nähdä, miten käy.. Kirjoittelenpa sitten lisää kun selviää.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
jees. oma anti-lock valo lähti kun vaihdoin anturin taakse vasemmalle..
sattumalta katkaisin oikean piuhan lopullisesti mäsäksi jousien vaihdossa.. ja siinä se vika sitten olikin, tuuria. Lika vaikuttaa.. olihan se niin perhanan jumissakin..
sattumalta katkaisin oikean piuhan lopullisesti mäsäksi jousien vaihdossa.. ja siinä se vika sitten olikin, tuuria. Lika vaikuttaa.. olihan se niin perhanan jumissakin..
Viimeksi muokannut paxte, Ma Huhti 18, 2005 11:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
#1975
*Saab 900 Aero vm.96 (käyttöpeli) *Saab 9000 CD 2.3i vm.91 USA (purkupommi)
*Saab 900 Aero vm.96 (käyttöpeli) *Saab 9000 CD 2.3i vm.91 USA (purkupommi)
Testerin tulos
Käytin tänään tonnariani merkkihuollossa testerissä. Tech2-laitteen vikakoodiksi tuli jokin viisinumeroinen numerosarja ja teksti "tilapäinen". Tämän jälkeen huoltomies marssi takahuoneeseen naputtelemaan tietokonetta. Tuloksena: Vika vasemmalla takana. Toimenpiteenä ensin puhdistus ja jos se ei auta, niin vasta sitten tilataan Ruåttista anturi.. Saapa nähdä miten homma etenee, pitänee tilata uusi aika.. Testerimittaus maksoi 25EUR.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8088
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Mistä tarkkaan ottaen tuo ABS-anturi muuten mittaa pyörintänopeuden? Muistan (hämärästi...) lukeneeni jostain hammaspyörähässäkästä, eli anturin "vastakappaleesta"? Ajattelin vaan kun luetutin syssymmällä tonnarista koodit, ja ISAT herjasi oikean taka-anturin syylliseksi. Tsekkasin piuhan aina kynnyskotelon liittimelle asti, ja näytti olevan OK, samoin myös itse liitin. Sitten putsasin anturin (oli muuten toudella pa**anen), ja jatkuvasti palanut ANTI-LOCK valo sammui pienen ajolenkin jälkeen. Sen jälkeen syttyi tosin uudemman kerran ja sittemmin toiminut säännöllisen epäsäännöllisesti (nykäsin tosin katsastukseen polttimon irti pari viikkoa sitten, joten ei ole tarkkaan päässyt seuraamaan, eilen ainakin loskassa ABSit toimi, tänään aamulla ei...). Heräsikin epäilys, että voiko vika piileksiä myös tuossa vastakappaleessa, luulisi nimittäin siinä olevan melkoinen töhnäkerros, jos anturikin oli ihan "mustana"? Meneekö koko napa vaihtoon jos on anturin vastakappale rikki, ja voiko se edes hajota???
Jahka tässä aikaa liikenee, niin ajattelin puhdistella kaikki anturit ja katsoa alkaako pelittämään. Jos tämä ei auta, vaihdan tuon oikean taka-anturin. Uusi käytetty anturi toki löytyy jo, mutta siitä on piuha katkaistu väärästä paikkaa (sain halavalla ), eli pitäisi tehdä jatkos kotikonsteilla. En viitsisi turhaan silpoa johtoja, jos vanhakin anturi on vielä iskussa, mutta vika lymyisikin tuossa "mystisessä" vastakappaleessa?? Kommentteja? Tietoa? Arvauksia? Off topikkia?
Jahka tässä aikaa liikenee, niin ajattelin puhdistella kaikki anturit ja katsoa alkaako pelittämään. Jos tämä ei auta, vaihdan tuon oikean taka-anturin. Uusi käytetty anturi toki löytyy jo, mutta siitä on piuha katkaistu väärästä paikkaa (sain halavalla ), eli pitäisi tehdä jatkos kotikonsteilla. En viitsisi turhaan silpoa johtoja, jos vanhakin anturi on vielä iskussa, mutta vika lymyisikin tuossa "mystisessä" vastakappaleessa?? Kommentteja? Tietoa? Arvauksia? Off topikkia?
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Huoltomiehen sanomisia
Joo, sekä huoltiksen, että merkkiliikkeen huoltomies meinasivat, että (vastakappaleena toimiva) hammasratastus voi olla likainen ja sitäkin voi putsata. Siinä voi olla likaa että ruostetta. Aikoivat merkkihuollossa putsata myös sieltä..
Yksi hahdollisuus on se anturin johto. Itse vaihdoin uuden pätkän ja vika poistui. Vaihto vaati tosin kohtuullista luovuutta: harkittua rautasahan käyttöä anturimötikän kontakteille pääsemiseksi, juotoskolvia kontakteihin juottamiseen, kuumaliimaa liitosten tiivistämiseen,puristusliittimiä vanhaan johtoon liittämiseksi ja kutistesukkaa liitosten suojaamiseen.