![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Ps: Haku- toiminnolla en löytänyt mitään
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Harri
Tässä automaatti 9000:sessa ABS:ät eli jos on samat osat jarruissa kuin sinulla niin tehostin ja muut ABS "helyt" on tallella.harzam kirjoitti:Eli olen siis ostanut (en vielä hakenut) vuoden -90 9000 Turbo automaatin. Autosta on edellisen omistajan mukaan pikkuhiljaa hävinnyt jarrujen tehostus. Mistä siis olisi viisainta alkaa vikaa etsimään? varaosahaku.fi:n haulla löysin abs:iin ainakin hydraulipumpun ja hydraulikoneiston, sekä tietysti jarrutehostajan (tätä ei oltu eroteltu ABS:seen). Nyt lähinnä kiinnostaa, millainen järjestelmä tuo tuon ikäisen tonnarin jarrujärjestelmä absin kera on? Eli onko siellä normaalia jarrutehostajaa ollenkaan, vai säädetäänkö jarrupoljinta painamalla hydraulipumpun tehoa, kuten käsittääkseni joissakin autoissa on? Tällöinhän vika olisi todennäköisesti pumpussa (200€/purkuosa). Jos taas vika on tehostajassa ja sama tehostaja kävisi, kuin absittomaankin, niin ongelmalle tulisi hintaa 40€
...
Ps: Haku- toiminnolla en löytänyt mitään
Harri
Toit siis jännitteen keltaiseen johtimeen, ok...mutta mutta mites se musta johdin...saako se maata..???harzam kirjoitti:Huonolta näyttää...
Ei lähde pumppu pyörimään. Kokeilin ohittaa paineanturin yhdistämällä releboksin sisältä paksun keltaisen ja
paksun punaisen johdon; eli releen 30-navalta jännite 87 napaan, kuten se menee releen sulkiessakin. Ei pyöri.
Ja 30 navalle TULEE jännite. Mutta mikä hieman hämäsi, oli se, että navalle tulee jännite myös kun virrat ovat päällä!
minusta sen pitäisi olla jännitteellinen ainostaan silloin kun virrat ovat päällä? No se lienee epäolennaista.
Mutta sitten en saanut mittaristossa jarrujen merkkivalolle (ei ABS) tulemaan jännitettä, eli voisiko vika todellakin
olla jossakin diodissa? Koska jostakin luin, että kun diodi 303A on kuollut, niin silloin ei ABS-merkkivalo pala,
mutta jos nyt onkin palanut se toinen diodi, kun ei pala tuo jarruvalo.
Tuo 9000CD23T:n antama itäsuomen poikien linkki on muuten ehdotonta kamaa!
Tosin löysin sen jo eilen pähkäillessäni vikaa, mutta kiitos anyway.
Harri
Estosuunnassa ei saisi näyttää mitään (irrallinen diodi), päästösuunnan näyttämä riippuu diodista ja mittarista, useimmat mittarit näyttää kai diodin kynnysjännitettä joka on piidiodeilla 0,6V ~ 0,8V luokkaa, mittari voi myös näyttää vain desimaalit eli jättää nollan ja pilkun pois lukeman edestä. Näyttämät 400 ~ 1000 (0,400 ~ 1,000) välillä on yleensä normaalia päästösuunnassa.harzam kirjoitti:Kärjet kyllä toimivat; purin releen ja kokeilin niin, että katkaisin
ohjauspuolelta maan, jolloin kärjet avautuivat.
Siitä diodien testauksesta;
kun yleismittarin diodintestausasennolla kokeilee, niin mitäs pitäisi
näytössä olla (esto- ja päästösuunnassa)? Sain hieman erilaisia tuloksia
molemmista diodeista, mutta kun on tullut sähkötekniikan tunnit nukuttua
niin.... Jonkinlaisen merkkiäänen sain toisesta diodista
(ilmeisesti päästösuunnassa?) mutta toisella ei kuulunut mitään ääntä.
Ilmeisesti kuitenkaan diodeista lähtevät johdot eivät vaikuta mittaustulokseen?
Harri