Saab 9000 2.0 t M93

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Saab 9000 2.0 t M93

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Elikä tämmönen tapaus tällä kertaa, kaksilla aluvanteilla. Kesäpyörät 16 tuuman superaerot ja talvirenkaat aero92, molemmilla renkailla ajelee jonkun aikaa ja mukavasti tuli kotiinpäin nastat alla.

Välillä vasen etujarru savusi, mutta pysähdyttiin välillä jäähdyttelemään. Näyttää olevan jarrulevyt ruosteessa niin edessä kuin takana.

Suurin ongelma on kait tuo hyytyminen reilummassa kaasunpainalliuksessa. Kulkee ja kiihtyy kun erittäin varovasti painaa kaasua, mutta hiemankin reilumpi painallus aiheuttaa nikehtymisen. Eilen kokeilin jo toista ilmamassamittaria ja sytkäkasettiakin, vaikka eihän tuo oire siihen kuulu. Tänään vaihdoin toisen ämpärin pumppuineen tuon .96 mallisessa olleen, joka siinä pelasi moitteetta, tosin hieman äänekäs kyllä.

Olisiko imuilman lämpötilaanturi viallinen vai voisiko olla jokin imuvuoto? Entä polttoaineen paineensäädin? Tänään oli käynnistäessä hieman pitkä vieteri ja käyntiin lähti kun hieman lisäsi kaasua, mutta alkuun meinasi sammua jos kaasua hellitti, lämmettyä käy ihan hyvin tyhjäkäyntiä. Pa-suodatin nyt ainakin kannattaa vaihtaa.

Varaosahankintoja tein moottorin kumityynyt oikealle puolelle, kun myyjä sanoi toisen olevan viallinen ja pa-pumpun ämpärin lukitusrengas tuli ostettua kun vanha oli hajotettu, sekä välijäähdyttimenkin ostin, jos sen vaikka laittaisi paikoilleen.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4953
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Re: Saab 9000 2.0 t M93

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Tuntuuko reilusti kaasua painettaessa niin kuin veto katkeaisi???

Jos tuntuu tuolta, niin tarkista ahtimen painekellossa oleva letku.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Saab 9000 2.0 t M93

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Nyykähtää jos painaa hiemankin reilummin kaasua, todella varovasti painettava kaasua jos meinaa eteenpäin mennä. Itse en tosin autoa ole ajanut kuin pienen lenkin pihassa, kaveri halusi välttämättä ajaa tuota kotiin, kun on kuulemma tottunut tuollaisilla ajelemaan. Pistetään tuo vinkki listalle.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Saab 9000 2.0 t M93

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

voisihan se olla et heittää fuelcutille..hukkaportin letku irti tai tms..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: Saab 9000 2.0 t M93

Viesti Kirjoittaja puu »

Jos saat jostain bensanpainemittaria, niin katso näkyykö bensanpaineissa notkahdusta kiihdyttäessä. Mittari letkun kanssa konepellin välistä tuulilasille niin näkee vauhdissa.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Saab 9000 2.0 t M93

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Voihan se olla bensanpaineistakin kiinni, tänä aamuna sai sahata tovin ennenkuin käynnistyi ja sittenkin vasta kun painoi jonkinverran kaasua. Päivällä lähti paremmin, mutta normaalia tuo ei ole. Tässähän pumppu ei surahda virtoja päälle laitettaessa niinkuin tuossa edellisessä.
Kuukauden vaihteessa pääsee kokeilemaan toisilla osilla, kun haen tuon CC:n käyttöön, siinähän laiteet on ohjainboksia lukuunottamatta kait liki samoja, vai?
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Koskinen
"Turbo"
Viestit: 240
Liittynyt: La Touko 07, 2011 12:30
Paikkakunta: Imatra

Re: Saab 9000 2.0 t M93

Viesti Kirjoittaja Koskinen »

Itsellä oli juurikin saman tyylisiä oireita kun pumppu oli kaput, uusi pumppu niin alkoi toimia. Bensanpainemittauksella lähtisin ensimmäisenä liikkeelle.

Jyri
Saab 9000 2.3T -95 Imola Red RE85
#5359 Jyri Koskinen
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Saab 9000 2.0 t M93

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tänään ehdin vilkaisemaan hieman kyseistä saapasta. Pohja on kohtuu hyvässä kunnossa, jarruputketkin kuin uudet, mutta olisiko juntturi millä putki liitetään letkuun mahdollista ruosteen johdosta syöpyä pois? Nimittäin se vaikutti normaalia suuremmalta ja kun kädellä pyöräytin siitä ruostetta karisi pois ja näytti kun mutterikanta olisi häipynyt kokonaan, sama toisella puolella takana.

Moottorin tukikumeja tarkastelin, mutta en saanut tolkkua ovatko ehjät, myyjähän sanoi toisen olevan rikki.

Käyntiin lähti aika huonosti, mutta sitten kun tulille lähti kävi hyvin. Ryhdyin vaihtamaan polttoainesudatinta ensiksi ja aihetta ilmeisesti oli, koska vanha suodatin oli aika vahvasti ruosteessa, joten tuskin hetkeen on vaihdettu. Uusi paikoileen ja sitten vasta pitkä vieteri olikin, lopulta lähti käyntiin ja siinä hieman kaasuttelin, mutta tulin siihen tulokseen, ettei suodattimen vaihto olisi auttanut. Tutkiskelin konehuoneen letkuja, eikä niistä löytynyt havaittavia vikoja.

Päätin siirtää auton ulos katokseen ja sinne ajaessa vain kerran nytkähti, joten ajelin hieman pihatiellä edestakaisin ja kas kumma sitten auto alkoi toimimaan normaalin tuntuisesti, vastasi nopeaankin kaasunpainallukseen heti. Käyttelin vielä paikoillaan ja tein nopeita kaasunpainalluksia ja kone vastasi heti. Huomena täytyy vielä kokeilla miten lähtee käyntiin, mikäli lähtee hyvin vian oire oli ilmeisesti tukkeutunut suodatin, muuten jatketaan ongelman metsästystä. Sisäilmansuodatinta ei myöskään ole hetkeen vaihdettu.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Saab 9000 2.0 t M93

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Ei korjaantunut eilisellä rempalla, aamulla hiuonosti käyntiin, mutta illalla otin ennen käynnistystä tyhjäkäyntisäätimen liittimen irti ja kone lähti tulille heti, tosin kaasua nopeasti painaessa alkuun kakistelee. Ilmeisesti menee varaohjelmalle kun liitin irti. Olisin ostanut tänään uuden valvonta-anturin moottorille, mutta ei sattunut olemaan hyllyssä. Pitäisi kait tuon antaa jotain vikakoodia.

EDUun tulee käynnistettäessä err siihen numeronäytön kohtaan, mistä viasta tuo kertoo?
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Saab 9000 2.0 t M93

Viesti Kirjoittaja sarka »

Itellä oli saman tapaisia oireita -86 tonnarissa, kun kaasuläpän asentoanturin piuhat oli poikki liittimen juuresta kumin sisältä
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Saab 9000 2.0 t M93

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Johdot oli liittimessä ehjät ne tarkastin ja vaihdoin varastossa olleen toisen kaasuläpän asentoanturin paikalleen. Hyvin starttasi sen jälkeen, mutta saattoi olla vahinkokin, edelleen nopeassa kaasunpainalluksessa hieman empii.

Puunasin koko auton ja nyt värikin näyttää paremmalta. Seuraavaksi otin spolerin ja takapaneelin irti ja hioin ruostepaikat, joita oli rekkarin kiinnityspaikkojen ympärillä sekä takapanelin sumu- ja peruutusvalojen ympäristössä, sekä muutamassa kiinnityspultin ympäristössä. Spolerin päätykiinnikkeet täytyy korjata.

Vasemman etujarrun otin auki, levy ja palat olivat liki uudet, tosin jumissa. Pumppasin hieman mäntää ulos, niin huomasin suojakumin olevan irti sisäpäästä, joten otin satulan pöydälle ja olihan sielä päässyt korroosio iskemään hieman männä reunaankin, siitä jumittaminen varmaan johtui.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Saab 9000 2.0 t M93

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Nyt on käyty kaikki jarrut läpi. Vasen takasatulan irroittaminen olikin tavallista työläämpi. Käsijarruvaijerikin oli jymähtänyt kiinnikkeeseen tiukasti, itse vaijeri toimi hienosti.

Yhden uuden asennussarjan laitoin ja yksi ehjä sidoslanka oli tallella, elikä kolmesta katkesi toinen pää satulan reikään.

Jarrunesteet vaihdoin oikeaa takasatulaa lukuunottamatta, sitä ilmausruuvia täytyy liotella ja ostaa molemmat ilmausruuvit uudet, vasenkin aukesi vasta lukkopihdeillä. Kytkimeen myös vaihdoin nesteen.

Taakse laitoin valkoisen cc tontun levyt jotka olivat hyväkuntoiset, etulevyt olivat melko uudet kulumasta päätellen ja palat myös uudenveroiset edessä.

Loppuviikosta haen vielä uuden keski- ja takapakoputken.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Saab 9000 2.0 t M93

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tänään tuli vaihteeksi rassattua tätä toista potilasta ja vaihdoin uuden pa-pumpun tuohon varaämpäriin, joka oli koemielessä tuossa tontussa. Pumppuhan oli melko äänekäs ja saattoi olla edellisen -96 mallin alkuperäinen pumppu.

Homma onnistui helposti, ensimmäistä kertaa oli yläpään kumi, joka pitää pumppua paikoillaan hyvin joustava ja sain ne lukkorengaspihdeillä levitettyä pumpun kaulan yli, aikaisemmin tuo kumirengas on ollut turkasen jäykkä ja teettänyt työtä saada se pois.

Hankittua tuli myös vasemman etujarrun mäntä, takajarrujen ilmausnipat ja jarruletkut.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Saab 9000 2.0 t M93

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tänään tuli tutkittua hieman tonttua ja pari uutta vikaakin löytyi, elikä vesipumpulta ahtimelle tuleva vesiputki vuotaa ja ilmeisesti myös lämppärin kenno.

Taidan poikkeuksellisesti tehdä korjauksen käytetyillä osilla, mikäli sellaisia sattuu löytymään.

Käytin myös koneen lämpöiseksi ja kyllä se vaikuttaa rikkaalla käyvän, haisee ja tuleen mustaa savua hiukan tyhjäkäynnillä, voiko lambda-anturi aiheuttaa myös tyhjäkäynnillä rikkaan seoksen?

Oikea lokasuoja on kanssa sen verran huonossa kunnossa, että sille täytyy tehdä jotain. Juuri ja juuri suurimmat ruosteet pysyy listan alla, mutta parista kohdasta pelti on pois.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Saab 9000 2.0 t M93

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Nyt kun sain tuon toisen tontun melkein kuntoon, niin oli aika taas syventyä tähän toiseen potilaaseen.

Tänään kävin teho-dieselissä ja teetätin uuden letkun tuon risan vesiputken tilalle hintaan 22,60 e joten säästöä kertyi yhdeksänkympin verran, uusi lämppärin kenno tulikin jo vaihdettua aikaisiemmin 59,90 euroa ja motonetista.

Letku sopi paikoilleen melko vaivattomasti, mutta turboon tuleva tukirauta öljypohjasta ei sitten sopinutkaan, joten tein pienen latanpalasen, jolla sain siirrettyä tukiraudan paikkaa hieman alaspäin. Toivottavasti pitää vettä, huomena olisi tarkoitus vielä laittaa uusi vesipumppukin samaan syssyyn, sitten nesteet sisään.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Vastaa Viestiin