automaattilootan "vikasummeri" ala Trollhättan..
-
- "Kaasari"
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ti Joulu 14, 2004 21:31
- Paikkakunta: pääkaupunkiseutu
automaattilootan "vikasummeri" ala Trollhättan..
Minä, tuota, täältä takarivistä vain kysyisin, kun..
2.0t -98 automaattiloota (ZF:n malli X?) päätti sitten 131tkm kohdalla alkaa päästämään pärisevää ääntä aina kun vain on jokin pykälä silmässä (eli 1,2,3,D tai R).
Homma haiskahtaa sähkökäyttöiseltä, koska pärinän taajuus muuttuu selvästi kun auton jännite notkahtelee esim. kun valokuormaa lisätään.
Öljyt ja suodatin on juuri vaihdettu ja öljyä oli nytkin mittatikusta katsoen sopivasti lootan sisäpuolella.
Loota vaihtaa kaikki pykälät edelleen ihan hienosti, mutta momentinmuuntimen lukon päällemenoa en vielä ensijärkytyksessä tullut testanneeksi.. (onhan vm. -98 Saabissa sentään jo turbiinin lukkokin? onhan?)
Voisko tuo olla jokin solenoidi, joka ryhtyy viallisena pärisemään kun valitsin laitetaan vedolle ja solenoidille menee wirtaa..?
Tuntuupa se olevan Trollhättanin mopedillakin tämä reilu 100-150tkm se aika, jolloin omistajan lompakkoa kolottaa.. Ensin alkoi ABS-anturien johdot pätkiä, sitten suorin vartaloin kärähti DI-kasetti savumerkkien saattelemana ja nyt onkin tiedossa tuota tomaattikeikkaa.
Ja Saabin ServiceEngine-diagnostiikka armon vuodelta 1998 tuntuu olevan vain idiootti-merkkivalo kojelaudassa muun hedelmäpelin seassa -kun edes täysin kuollut DI-kasetti ei sytytä merkkivaloa.. Ehkä Saab onkin intiaanien sukua ja siksi vikailmoituksetkin annetaan näin pärinä- ja savumerkein.. Jospa sille pitäisi rakentaa tiipii tavallisen autokatoksen sijaan, voisi viihtyä paremmin.. ;P
2.0t -98 automaattiloota (ZF:n malli X?) päätti sitten 131tkm kohdalla alkaa päästämään pärisevää ääntä aina kun vain on jokin pykälä silmässä (eli 1,2,3,D tai R).
Homma haiskahtaa sähkökäyttöiseltä, koska pärinän taajuus muuttuu selvästi kun auton jännite notkahtelee esim. kun valokuormaa lisätään.
Öljyt ja suodatin on juuri vaihdettu ja öljyä oli nytkin mittatikusta katsoen sopivasti lootan sisäpuolella.
Loota vaihtaa kaikki pykälät edelleen ihan hienosti, mutta momentinmuuntimen lukon päällemenoa en vielä ensijärkytyksessä tullut testanneeksi.. (onhan vm. -98 Saabissa sentään jo turbiinin lukkokin? onhan?)
Voisko tuo olla jokin solenoidi, joka ryhtyy viallisena pärisemään kun valitsin laitetaan vedolle ja solenoidille menee wirtaa..?
Tuntuupa se olevan Trollhättanin mopedillakin tämä reilu 100-150tkm se aika, jolloin omistajan lompakkoa kolottaa.. Ensin alkoi ABS-anturien johdot pätkiä, sitten suorin vartaloin kärähti DI-kasetti savumerkkien saattelemana ja nyt onkin tiedossa tuota tomaattikeikkaa.
Ja Saabin ServiceEngine-diagnostiikka armon vuodelta 1998 tuntuu olevan vain idiootti-merkkivalo kojelaudassa muun hedelmäpelin seassa -kun edes täysin kuollut DI-kasetti ei sytytä merkkivaloa.. Ehkä Saab onkin intiaanien sukua ja siksi vikailmoituksetkin annetaan näin pärinä- ja savumerkein.. Jospa sille pitäisi rakentaa tiipii tavallisen autokatoksen sijaan, voisi viihtyä paremmin.. ;P
Oikea Saab 9-5 oli mahtava auto - nyt siitä on vain muistot jäljellä... Tekispä joku taas niitä oikeita isoja Saabeja niin ei tarttis rymistellä ruotsalaisella maatalouskoneella tieliikenteessä.
-
Kahta en silti vaihda: vaihdetta ja Turun Sinappia.
-
Kahta en silti vaihda: vaihdetta ja Turun Sinappia.
Re: automaattilootan "vikasummeri" ala Trollhättan
9000CSE_0598 kirjoitti: Ehkä Saab onkin intiaanien sukua ja siksi vikailmoituksetkin annetaan näin pärinä- ja savumerkein.. Jospa sille pitäisi rakentaa tiipii tavallisen autokatoksen sijaan, voisi viihtyä paremmin.. ;P



Juu näin on. Nopeusmittarin anturiin tulee sähköjohto mutta se tuskin pärisee. Oiskohan se pärinä yhteydessä enemmän koneen kierroksiin kun jännitetasoon jos ääni on paikannettu laatikkoonrälläkkä kirjoitti:Minun tietääkseni ZF4-HP18 laatikossa ei ole ensimmäistäkään sähköhärveliä.
Joten kyllä se pärinä tulee jostain muualta jos sen taajuus vaihtelee jännitteen mukaan.

-
- "Kaasari"
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ti Joulu 14, 2004 21:31
- Paikkakunta: pääkaupunkiseutu
Äänen alkuperäksi arvelin laatikkoa, koska ääni tulee vain vaihteenvalitsimen ollessa veto-pykälillä ja ääni kuuluu paremmin auton alta kuin konepellin alla. Pärinän olemassaoloa lukuunottamatta kaikki tuntuu toimivan normaalisti.JouniCSE kirjoitti:Juu näin on. Nopeusmittarin anturiin tulee sähköjohto mutta se tuskin pärisee. Oiskohan se pärinä yhteydessä enemmän koneen kierroksiin kun jännitetasoon jos ääni on paikannettu laatikkoonrälläkkä kirjoitti:Minun tietääkseni ZF4-HP18 laatikossa ei ole ensimmäistäkään sähköhärveliä.
Joten kyllä se pärinä tulee jostain muualta jos sen taajuus vaihtelee jännitteen mukaan.
Ajotestissä en huomannut pärinän taajuuden muuttuvan mitenkään kierrosnopeuden tai pykälän mukaan.. siksi ajattelin, että kyse olisi jostain sähkösolenoidista, joka saa virtaa kun valitsin laitetaan vedolle.
Oliskos siitä momentinmuuntimen lukosta tietoa? onko niin "modernia" bensansäästäjää ollut jo -98 Saabin insinöörien ulottuvilla?
(GM USA -tuotteissa oli turbiinin lukko (sähkösolenoidilla) jo vuonna sarvikypärät)
Oikea Saab 9-5 oli mahtava auto - nyt siitä on vain muistot jäljellä... Tekispä joku taas niitä oikeita isoja Saabeja niin ei tarttis rymistellä ruotsalaisella maatalouskoneella tieliikenteessä.
-
Kahta en silti vaihda: vaihdetta ja Turun Sinappia.
-
Kahta en silti vaihda: vaihdetta ja Turun Sinappia.
On siinä 4:ssa lukko, kaikissa 9000 on.9000CSE_0598 kirjoitti: Oliskos siitä momentinmuuntimen lukosta tietoa? onko niin "modernia" bensansäästäjää ollut jo -98 Saabin insinöörien ulottuvilla?
(GM USA -tuotteissa oli turbiinin lukko (sähkösolenoidilla) jo vuonna sarvikypärät)
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
On lukko, muttei sähköinen.Haza kirjoitti:On siinä 4:ssa lukko, kaikissa 9000 on.
Laatikkoon liittyvän vian saanee eliminoitua irrottamalla vaihdeasentotunnistimen vaihteenvalitsimen juuresta, ja järjestämällä niin, että EDU näyttää N:ää, vaikka ajovaihde onkin päällä. Tällöin ei minkään sähköhärvelin pitäisi olla tietoinen ajovaihteesta. Mikään tyhjäkäyntikorotus ajoa varten tms ei tietenkään toimi, mutta kaipa tällaisen kokeilun uskaltaisi melko riskittä tehdä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hirsch"
- Viestit: 788
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... automaatti
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... automaatti
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... automaatti
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
-
- "Kaasari"
- Viestit: 10
- Liittynyt: Ti Joulu 14, 2004 21:31
- Paikkakunta: pääkaupunkiseutu
Kiitos kaikille arvontaan osallistuneille, kilpailukysymys osoittautui visaiseksi jopa ammattilaissarjan veikkaajille, mutta voittajaksi on juuri lähimmässä merkkiliikkeessä arvottu:
jarrutehostimen sähkötoiminen alipainepumppu, joka käynnistyy kun vaihteenvalitsin laitetaan vetopykälälle.
Ko. imeskelijällä on hintaa peräti 700 euroa. Onkohan hinta/laatu-suhde ihan ok, kun jumittaa jo 131tkm kohdalla..?
Vaihtotyö kuulemma "valmistunee päivässä", koska moottorin ja takapenkin irroituksilta kuitenkin vielä onnekkaasti vältytään..
Paljon kiitoksia kaikille lootasta tietoja kertoneille, sain todella hyvää tietoa tähän suht tuoreeseen Saabismiini
On aina hyvä tietää minkälaisella tekniikalla ajelee 
PS. Osaisko joku kertoa löytyykö sellaista tonnarin korjausopasta, mistä löytyisi myös tällaisen ylivuotisen tekniikka? ..kuulemma toi sähkötoiminen alipainepumppukin on varsin harvinainen "viritys"
jarrutehostimen sähkötoiminen alipainepumppu, joka käynnistyy kun vaihteenvalitsin laitetaan vetopykälälle.
Ko. imeskelijällä on hintaa peräti 700 euroa. Onkohan hinta/laatu-suhde ihan ok, kun jumittaa jo 131tkm kohdalla..?
Vaihtotyö kuulemma "valmistunee päivässä", koska moottorin ja takapenkin irroituksilta kuitenkin vielä onnekkaasti vältytään..

Paljon kiitoksia kaikille lootasta tietoja kertoneille, sain todella hyvää tietoa tähän suht tuoreeseen Saabismiini


PS. Osaisko joku kertoa löytyykö sellaista tonnarin korjausopasta, mistä löytyisi myös tällaisen ylivuotisen tekniikka? ..kuulemma toi sähkötoiminen alipainepumppukin on varsin harvinainen "viritys"
Oikea Saab 9-5 oli mahtava auto - nyt siitä on vain muistot jäljellä... Tekispä joku taas niitä oikeita isoja Saabeja niin ei tarttis rymistellä ruotsalaisella maatalouskoneella tieliikenteessä.
-
Kahta en silti vaihda: vaihdetta ja Turun Sinappia.
-
Kahta en silti vaihda: vaihdetta ja Turun Sinappia.