Ilmastointi Suhauttaa aineet pihalle! Ideoita kaivataan!

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
f1dtmgp2
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 15:39
Viesti:

Ilmastointi Suhauttaa aineet pihalle! Ideoita kaivataan!

Viesti Kirjoittaja f1dtmgp2 »

Suomennetaan jotenkin asia:

Ilmastointi puhaltanut aineet 3 kertaa pihalle.

Viimeksi täytettiin Rikun laitteella viikko sitten vain 70%, josko auttaisi tilannetta. Viilensi normaalisti koeajon aikana.
Laitoin auton tunnin päästä piruuttani käyntiin ennen lähtöä, kun ounastelin, että
tönäiseen ilmat pihalle lähdön jälkeen kuitenkin. Näimpä hetken päästä
suhautti taas aineet pitkin konehuonetta.

Moottorin lämpömittari ollut väsynyt nousemaan puoleen väliin, niin ajateltiin, että siinä vika. Moottorin lämpöanturi uusittiin, jos suhauttaa sen takia aineet. Lämpömittari ei noussut sen enempää. Eli vanha varmaankin kunnossa.
Samalla siinä selkisi että flekti ei lähde pyöriin, kun sen pitäisi jäähdytellä, että ei
aineet tule pihalle.
Johdotusta ja sulakkeita räplättiin, mutta ei saatu fleksiä päälle kun "pakkosyötällä".
Eli fleksi itsessään OK.

Ei täytetty enään uudestaa ja työ aikakin kavereilla loppu.

Siis perusolettamus tällä hetkellä kun kone liian kuuma ilmastointi puhaltaa aineet pihalle.

Johtojen hapettumista pidetään nyt J:kylän päässä todennäköisimpänä ja työmääräys tutkia niitä.

Jotai pitäis ilmastoinnille keksiä kun huoltoajan sain 1.8

"Oscari Saariniemi: Paineanturi vikaa puoltaa myös se että kompura ei kytkeydy irti ennen varoventtiilin laukeamista."


Moottorin lämpöanturi vaihdettu!

-96 mallissa ei Flektin anturia enään.
Viimeksi muokannut f1dtmgp2, Ke Kesä 12, 2013 21:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Moottorin jäähdytys ongelma! Ilmastointi kompura/Flekti

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Tämä kysymys on yhtä hämmentävä edelleenkin :?:

Mistä on kysymys?
Nouseeko moottorin lämmöt liiaksi, vai onko ilmastoinninssa jotain häikkää?

30ast ulkolämpötila (tai jäähdysnesteen) ei vaikuta flektin pyörimiseen millään tavalla.

Flektiä ohjaa joko trionic moottorin lämpötilaan, tai ilmastointijärjestelmän korkeapainepuolen paineeseen liittyen.

Koneen, sikäli kun puhutaan moottorista niin lämpötila ei vaikuta ilmastointiin.

Mikä "kone" on sulamassa? moottorilohko, ylävesiletku, ilmastointi :?:


Ei ole tarkoitus svidduilla, mutta kysymyksei on edelleen yhtä hämmentävä kuin FB:ssa.
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Moottorin jäähdytys ongelma! Ilmastointi kompura/Flekti

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Yhdyn hiukan edelleiseen, tosin en tarttunut kovin paljon kysymykseen, yritin vain vastailla. :wink: Katso tuo edellinen threadi, johon kirjoitit saman casen.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
f1dtmgp2
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 15:39
Viesti:

Re: Moottorin jäähdytys ongelma! Ilmastointi kompura/Flekti

Viesti Kirjoittaja f1dtmgp2 »

Korjattu teksti yllä!
f1dtmgp2
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 15:39
Viesti:

Re: Ilmastointi Suhauttaa aineet pihalle! Ideoita kaivataan!

Viesti Kirjoittaja f1dtmgp2 »

Siirretään tämä vastaus muualta tänne!

Viggen"

Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 12:32 pm
Viestit: 607
Paikkakunta: Ylöjärvi
Ei se ilmastointi koneen lämpöjen takia mitään varmaan ole suhauttanut, flektin toimimattomuuden vuoksi mahdollisesti kyllä. Jos moottorin lämmötkin nousevat, niin vialla taitaa olla yhteinen nimittäjä.

Lähestyykö lämpömittari ihan tappia asti jos antaa nousta sinne saakka, vai kuinka kuuma on kuuma? Tuonikäisen lämpömittarin näyttämä kun on mitä sattuu, mutta näyttävät yleensä alakanttiin eli jos mittarissa näkyy lämmintä niin sitten on varmaan oikeasti aika poppa, kuten kertomuksesi sulaneista osistakin antaa ymmärtää...

Linkitin pari threadia alemmas flektin kytkiksen, josta selviää sekä AC:n painekytkimeltä että EDU:lta tulevat ohjaukset flektille. Sen perusteella pääsee ainakin vianhaun alkuun. Linkitän sen kaavion tähän myös kunhan löydän sen!

EDIT: Tässä:

http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... /13742.pdf

Lukaisepa läpi myös tuo topicci "AC cooling fan rele.", siellä on ihan hyvää pohdintaa sinunkin ongelmaasi ajatellen. Oli autossa sitten 1- tai 2-nopeuksinen flekti, niin siitä pitäisi löytyä vastaava rele kuin tuossa kaaviossa tuo keskimmäinen. Kuvauksesi perusteella -edellyttäen että johdotus on muuten kunnossa- häikkä olisi juuri siinä/lähistöllä, koska flekti ei selvästikään lähde käyntiin ilmastoinnin sen enempää kuin EDU:nkaan pyynnöstä. Tämä voisi olla se yhdistävä tekijä.

_________________
9000Aero -97 (ka)
96 V4 L -77 (ek)
Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Ilmastointi Suhauttaa aineet pihalle! Ideoita kaivataan!

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

f1dtmgp2 kirjoitti:Suomennetaan jotenkin asia:

"Oscari Saariniemi: Paineanturi vikaa puoltaa myös se että kompura ei kytkeydy irti ennen varoventtiilin laukeamista."

Moottorin lämpöanturi vaihdettu!

-96 mallissa ei Flektin anturia enään.
Koetan ilmaista itseni uudelleen.
Puhuin paineanturista!
Ohessa kuva EPCstä, huomaa osa nr.48 Kuva

Kyseinen anturi kytkee flektin sekä irtikytkee kompressorin ennen kuin paine nousee liian korkeaksi.
Jos kompressori vain käy ja käy ja käy ja käy kunnes PSUUUUUUUUHHHH! niin tuossa anturissa on vika.

Mitä tulee koneen (syylärin) sulamiseen, niin tarkoitatko sitä että syylärin muovinen pääty johon ylävesiletku kiinnittyy näyttää syöpyneeltä tai sulanneelta? Kyseessä on ominaisuus joka korjaantuu syylärin vaihdolla. Jatkossa jäähdytin nesteet kannattaa välillä vaihtaa.


Sikäli outoa, että jos huollossa täyttivät ilmastoinnin, niin kokeiltiinko ilmastointia huoltolaite ja painemittarit kiinnikytkettynä? Sillä selviää mite korkealle paine nousee ja kuinka käyttäytyy.

Ja edelleen, kylmäainee R134 kierto ei ole millään tavalla yhteydessä moottorin jäähdytysvesi H2O kierrossa, eivätkä vaikuta toisiinsa.

Linkitetyistä skemoista huomasit että jäähdytys flektiä ohjaa useampi eri järjestelmä.
Jäähdytysflektin voi aktivoida joko koneen lämpötila tai ilmastoinnin järjestelmän paine.


Miten, jos sammutat ilmastoinnin [OFF] ja annat auton käydä, nouseeko lämpömittari punarajalle vai käynnistyykö flekti?

Jos moottorin lämpöviisari vain nousee ja nousee, eikä flekti käynnisty, niin vika on hapettuma yms flektin johdoissa ja liittimissä. flekti<->rele välillä. Paineanturissa on myös vikaa, koska kompressori ei kytkeydy irti ajoissa ennen varojen laukeamista.

Mikäli flekti käynnistyy, on vika vain paineanturissa.
DISCLAIMER: "Paineanturi vika" saatta olla myös hapettuma yms murtuma releboksi ja anturin välillä.

yst.t.
Oscari Saariniemi.
f1dtmgp2
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 15:39
Viesti:

Re: Ilmastointi Suhauttaa aineet pihalle! Ideoita kaivataan!

Viesti Kirjoittaja f1dtmgp2 »

Syylari ja letkut on vaihdettu uusiin tässä kuukausi takaperin.
Flekti ei lähde käyntiin vaikka kone kävisi kuumaksi.
Eli lähden tutkimaan johdotusta lisää paineanturille päin?
Koitan vaihtaa releen uuteen jos se vaikka auttaisi.
Vaihdan paineanturin samalla, kun tuulilasinpesu säiliö alkoi vuotaa sopivasta, niin joutuu purkaan muutenkin repsikan puolen nurkan kokonaan.

Täytöt on hoidettu hyvin Procarilla ja pirssi on vielä rikun vanha 9000.

Ongelma on oma kädettömyys sähköpuolella, eli tarjotut kuvat ei sano mulle yhtään mitään ja vasta 1.8 saatava seuraava hen. koht apu.

Kiitti KK
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Ilmastointi Suhauttaa aineet pihalle! Ideoita kaivataan!

Viesti Kirjoittaja Suomik »

No nyt olet jäljillä, juuri noin etenisin sinun sijassasi! Ensin flekti toimimaan, asiaa voi lähestyä ensin ilmastointi poiskytkettynä, koska moottorin lämmönnousu ajaa saman asian: kun saat flektin toimimaan moottorin lämmön (EDU:n) ohjaamana, saattaa se toimia ilmastoinnin eli painekytkimen ohjaamana myös. Tämä edellyttäen että siellä piirissä on vain yksi hapettuma/katkos/relevika.

Painekytkin kannattaa vaihtaa myös, kuten suunnittelit. Osa on n. 50€ eli halpaa kuin saippua verrattuna siihen että järjestelmää testaa aina ilmastoinnin täytön jälkeen, jolloin jokainen epäonnistuminen eli suhahdus on käytännössä n. satasen laaki.

Voi olla että painekytkin on kunnossa: se kompuran perässä oleva ylipaineraja on ilmeisesti soronoo ensimmäisen suhahduksen jälkeen, eli aukeaa sen jälkeen herkemmin ja herkemmin. Tämä selittää myöhemmät suhahdukset jo ennenkuin painekytkin katkaisee kompuralta menon. (Tämä tuohon Oscarin kommenttiin vastineena) Se paineraja onkin sitten seuraava ja hyvin suositeltava vaihdettava osa myös. Ei pitäisi olla montaa (kymmentä?) euroa ilmastointiliikkeestä.

Summary:
1. Flektin ohjaus kuntoon, niin moottorin kuin ilmastoinnin puolelta. Hommaa tarvittaessa apua jo ennen tuota varattua ilmastointihuoltoa! Kyseessä on puhdas sähköasia, ei kannata ilmastointiukkojen aikaa käyttää tähän!

2. Jos mielekkäältä tuntuu ja muutenkin ropaat siellä suunnalla, vaihda se painekatkaisija myös (kuivaimen luona pissapojan säiliön/oik. umpion vaiheilla. Halvahko "vakuutus" koko loppujärjestelmälle ja vianhakuprosessille. Saattaa tosin istua melko tiukassa...

3. Kun 1. ja 2. on varmistettu, vaihda se kompuran persiissä oleva mekaaninen paineraja. Tässä konkurssissa edullinen osa ja sen uusiminen varmistaa että järjestelmän paine pysyy toisaalta turvallisen alhaisena mutta myös riittävän korkeana. Eikä aiheuta sitten osaltaan epävarmuutta ja sekavuutta järjestelmän diagnosoinnissa... Huom! Tämän voi tehdä ilmastointihuollon yhteydessä, kunhan osa on valmiiksi hommattuna!

4. Liemet sisään ja koekäyttö

5. Varo vilustumasta, kun hienosti toimiva ACC puskee kabiiniin kylmää ulkolämpötilan hätyytellessä hellelukemia. 8)


Ei ole tarkoitus kuulostaa besserwisseriltä, mutta tapauksesi vaikuttaa jokaiselta osaltaan niin tutulta, että sinun on turha tuhlata samaa määrää rahaa ja aikaa kantapään kautta kokeilemalla, kuin minä aikanaan...
Viimeksi muokannut Suomik, To Kesä 13, 2013 13:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
enska
"Viggen"
Viestit: 518
Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 17:36
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Ilmastointi Suhauttaa aineet pihalle! Ideoita kaivataan!

Viesti Kirjoittaja enska »

Laitan nyt kommentin ku aikanaan painin saman ongelman kanssa. Vaihdoin kuivaimen ja painetunnistimen. Painatunnistin oli yllävän hintava muistaakseni 170euroa..noiden vaihtaminen ei varmastikkaan haittaa. Em. Osien vaihdon ja releiden tarkistuksen jälkeen taas nesteet pihalla ja konehuone vihreäksi... :evil:
Lopulta huomio kiinnittyi kaksvaohe flektiin, moottorinlämmön noustessa flekti lähti pyörimään mutta kun ilmastoinnin kytki päälle niin ei mitään. Tuossa aikaisemmin jo mainittiinkin miten kaksvaihe toimii. Tuo toinen vaihe oli siis pimeä ja sen takia paine nousi liikaa ja poks...
Vieläkin on vaihtoflekti paikallaan ja ongelmista on jo kaksi kesää. Tuon vaiheen voi kaiketi korjatakin.
#3854
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80
f1dtmgp2
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 15:39
Viesti:

Re: Ilmastointi Suhauttaa aineet pihalle! Ideoita kaivataan!

Viesti Kirjoittaja f1dtmgp2 »

Löytyykö Lahden puolesta kaveria, joka auttaisi Ilmastointi / fleksin ongelman ratkaisemisessa.
Tai koko roska voitaisiin laittaa kuosiin samalla!

Nimiä jos jollain löytyy kiinnostusta jelppimään.
Vastaa Viestiin