9000 CS 2.0t -98: Värinä ja tärinä vetarista ?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: 9000 CS 2.0t -98: Värinä ja tärinä vetarista ?

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Palataampa tähän alkuperäiseen ongelmaan...

Elikkäs tonnari kärsii edelleen vapinoista ja tärinöistä.

Mitä olen kesän aikana tehnyt:

-uudet vanteet ja renkaat
-käynyt läpi molemmat sisemmät vetarit ja rasvaa on pirusti molemmissa
-pulttien kireydet vasemmalta puolelta pyöräkotelosta ja tuennoista
-automaatin puslan tuennan tarkistus (powerflex)

Täydellä kaasulla kiihdyttäessä värinät ja vapinat katoavat, tasakaasulla taas tuntuvat
pahiten noi 60km/h ja 110km/h.

Myös oikealle kääntyessä ja vedättämällä pahenee. Vasemmalle kääntyessä ei mitään.

alkaa keinot olla vähissä ja jos Oulusta löytyisi apua asian selvittämiseen niin olisi huippu homma, vaikka itsellä on tonnarista 12v kokemus niin se ei nyt riitä tämän ratkaisuun.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11477
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 CS 2.0t -98: Värinä ja tärinä vetarista ?

Viesti Kirjoittaja jus »

Etualatukivarren takapusla väljä?
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: 9000 CS 2.0t -98: Värinä ja tärinä vetarista ?

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

jus kirjoitti:Etualatukivarren takapusla väljä?
Ei pitäis olla, näyttää silmämääräisesti ehjältä ja ovat powerflexiä. (pulttien kireys tarkistettu myös näistä)
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11477
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 CS 2.0t -98: Värinä ja tärinä vetarista ?

Viesti Kirjoittaja jus »

Powerflex ei murru kuten alkuperäiset, koska ei ole alunperinkään vulkanoitu kiinni ullko- ja sisäholkkiin. Väljyyttä voi testata kampeamalla tukivartta rengasraudalla tms. kangella kauemmas apurungosta.

Tapasin tovi sitten väljäksi menneet uretaaniset moottorin momenttituen "keltaiset kumit". Päällepäin kyllä näyttää ehjältä, mutta hölskyy kuormitettaessa kuten risa alkuperäistyylinenkin kumi.
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: 9000 CS 2.0t -98: Värinä ja tärinä vetarista ?

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Vaihdoin alkuperäisen uloimman vetarin tilalle uuden oikealle puolelle. Värinät ja vapinat eivät kadonneet vaan voimistuivat. Epäilen voimistumisen syyksi sen että sisempi vetari taisi hypätä yhden pykälän jompaan kumpaan suuntaan maljassa.

Laitan tonnarin talviseisontaan ja ensi keväänä jatketaan asian selvittämistä.

Seuraavaksi purkaa uudelleen sisemmät vetarit, vaihtaa tripodit uusiin ja uudet rasvat. Lisäksi vaihtaa kaikki kallistuksenvakaajan puslat ja koiranluut.

Jos jollain on vielä hyviä ehdotuksia niin otetaan vastaan....
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 CS 2.0t -98: Värinä ja tärinä vetarista ?

Viesti Kirjoittaja 009baas »

tukilaakeri tai pyöränlaakeri?
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2233
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: 9000 CS 2.0t -98: Värinä ja tärinä vetarista ?

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Jonkin aikaa jatkunut rattiin tuntunut tärinä, muuttui eilen kolkutukseksi kevyessä oikealle suuntautuvassa kaarteessa. Elikkä samanlaista oiretta pukkaa :( Pitänee ottaa tänää keula ilmaan, pistää renkaat pyöriin ja kokeilla etsiä mahdollista vikaa.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2233
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: 9000 CS 2.0t -98: Värinä ja tärinä vetarista ?

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Nosturilla oik.puolen rengasta paikalla pitäen ja vasenta pyörittäen, tasainen hiljainen kalkutus kuuluu tasauspyörästöstä. Yhtäaikaa pyörittäen tuntuu kenties liian pitkä "tyhjä" vasemmalla ja kahinaa tasauspyörästöstä. Liikkeelle lähtiessä saattaa kuulua terävä naksahdus, joka taas tuntuu tulevan oikealta. :? Auto oli atm, laatikko vaihtaa muuten tosi nätisti :x
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2233
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: 9000 CS 2.0t -98: Värinä ja tärinä vetarista ?

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Moottorintukikumi vaihdelaatikolla on ainakin ihan lutussa, metallit ottaa toisiinsa jo kiinni, tunkkaamalla myllyä ja laittamalla kumia alle tärinä katosi. Uus kumi, mallia powerflex näyttäs olevan tarjolla ja lähtee tilaukseen.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Sultan of Finland
"Kaasari"
Viestit: 10
Liittynyt: Ma Syys 23, 2013 16:15
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: 9000 CS 2.0t -98: Värinä ja tärinä vetarista ?

Viesti Kirjoittaja Sultan of Finland »

Minun tonttu täristää kanssa kiihdyttäessä niin maan prkleesti. Rupesin tänään purkamaan vetareita irti ja vaihtamaan tripodi-päitä ja suojakumeja. Kun uudet osat oli jo kiinni hiipi mieleen epäilys tuliko ne nyt varmasti oikein suhteessa toisiinsa.

Mitäs enemmän näiden kanssa kamppailleet on mieltä, onko vetoakseli oikein kasassa, kun tripodin kolmen laakerirullan (väli 120 astetta) väliin jää aina kaksi noista kuudesta ulomman vetonivelen kuulasta (väli 60 astetta)? Enemmän värinämekanismeja tuntematta voisin kuvitella noiden olevan noin tasapainossa..

Ja tärinän todelliseksi syyksi paikallistin todella kuopille kuluneet maljat molemmilla puolin. Kehtaako joku EPC:n omistaja varmistaa käykö tuolta: http://www.thesaabsite.com/9000/Saab-90 ... ml#linkbar osanumeroilla 8723108 ja 8720948 olevat maljat varmasti vm. 96 2,0t tonnariin?
SAAB 9000 2.0t 1996 stage1
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 CS 2.0t -98: Värinä ja tärinä vetarista ?

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Itellä loppu täristely ku vaihdettiin vetarin malja.
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
ladis
"Ruisku"
Viestit: 112
Liittynyt: Ma Heinä 16, 2012 19:01
Paikkakunta: Etelä-Karjala

Re: 9000 CS 2.0t -98: Värinä ja tärinä vetarista ?

Viesti Kirjoittaja ladis »

Täälläkin tarvittaisiin maljoja -97 tonnariin(allekirjoituksen). Täristää ja kolisee.
Mitkä sopii?
Saab 9000 CD -97 2.0t Maptun Stage 3
Lada 1200L -88 1.7 TIC
9000 CD 2.0
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: Ma Joulu 10, 2007 20:21

Re: 9000 CS 2.0t -98: Värinä ja tärinä vetarista ?

Viesti Kirjoittaja 9000 CD 2.0 »

Onhan sisäpäässä(päissä),eli vetarin päässä olevassa kolmisakarassa kaikki neulat tallessa?
Vetonivel pashana?
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4205
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: 9000 CS 2.0t -98: Värinä ja tärinä vetarista ?

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Lainataanpa hieman aihetta.

Allekirjoituksen tonnarissa on myös ongelmaa; hitaahkossa (alle ~60) nopeudessa ratti tekee sellaista sentin-kahden edestakaista liikettä, vähän kuin olisi vanne kiero. Taajuus vaikuttaisi olevan renkaan pyörinnän mukainen. Vanteet ja renkaat ovat kuitenkin kunnossa, ne on tarkistettu. Myös pyörännavat ovat ok. Suuremmassa nopeudessa ilmiö katoaa, eikä se muutenkaan tunnu voimakkuudeltaan aina samanlaisena. Vetarit eivät naputa ja niiden suojakumit ovat ehjät.

Tripodit ja/tai maljat? Ei taida muita mahdollisuuksia olla?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Re: 9000 CS 2.0t -98: Värinä ja tärinä vetarista ?

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Muistimpa päivittää tätäkin, eli tärinät ja vapinat katosi kun molemmat puolet purettiin ja kasattiin uudelleen. Samalla uusittiin uudet tripodin.

Eli loppupeleissä vika kuitenkin oli sisävetareiden tripodeissa vaikka niitä jumpattiin useampaan kertaan.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Vastaa Viestiin