9000CD 2.3 turbo aut -92 usa malli. TCS

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
jat-79
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 20:04

9000CD 2.3 turbo aut -92 usa malli. TCS

Viesti Kirjoittaja jat-79 »

Tuli ostettua kaverin sukulaiselta otsikon mukainen tonnari ecu vikaisena. Vanha ecu on myyjällä kadoksissa, mutta etsii sitä vielä.
Ilmeisesti niistä palaa jotain fettejä. Onko ne ihan kaupasta saatavia?
Ja jos sitä boxia ei löydy niin mistä löytäisi tiedon että millä numerolla se pitäisi olla?

Edit: otsikon täsmennys.
Viimeksi muokannut jat-79, Ti Elo 13, 2013 21:45. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
jks9000
"Tuplakaasari"
Viestit: 85
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2011 13:22
Paikkakunta: muurame

Re: 9000CD 2.3 turbo aut -92 usa malli. Ecu

Viesti Kirjoittaja jks9000 »

jat-79 kirjoitti:Tuli ostettua kaverin sukulaiselta otsikon mukainen tonnari ecu vikaisena. Vanha ecu on myyjällä kadoksissa, mutta etsii sitä vielä.
Ilmeisesti niistä palaa jotain fettejä. Onko ne ihan kaupasta saatavia?
Ja jos sitä boxia ei löydy niin mistä löytäisi tiedon että millä numerolla se pitäisi olla?
katoppa tuolta,jos löytys http:/homepage.mac.com/ljwest/test/LHparts.html
saab 9000 2.3t automaatti -91
jat-79
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 20:04

Re: 9000CD 2.3 turbo aut -92 usa malli. Ecu

Viesti Kirjoittaja jat-79 »

Linkki kertoi että Http/1.1 Service Unavailable, mutta "aikakoneen" avulla vielä löytyi http://web.archive.org/web/201201132043 ... parts.html
Elikkä varmaanki sitte tuo -908 loppuinen. Kiitoksia

Voikohan näissä usamalleissa olla boxilla eri pinnijärjestys? Kun ei meinaa saada mitään tolkkua tuosta liittimestä.
17. on maa ok.
4. pitäis olla muistivirta 30:stä mutta ei tuu mitää, ja ohmit näyttää enemmän maata kohden kuin plussaa.
16. pitäis mennä vain testipistokkeelle, mutta siihen taas tulee täys jännite
wtf :|
jat-79
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 20:04

Re: 9000CD 2.3 turbo aut -92 usa malli. Ecu

Viesti Kirjoittaja jat-79 »

Internetistä löytämieni kuvien perusteella -910 ja -908 boxien liittimet näyttäis samalta. Mulla on -910 boxi mutta eipä tunnu liitin sopivan
-910 liitin
https://dl.dropboxusercontent.com/u/809 ... G_5766.jpg
-908 liitin
https://boschelectronicservice.eu/image ... 00908L.JPG

Ja liitin autossa. Muutaman millin pitee, ja etu "salvassa" on tuo haitan kolo eri kohdassa.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/809 ... G_5767.jpg

Alkaa nousta kädet pystyyn kun en keksi enää googleenkaa sopivaa hakusanaa
Sanoiskohan tämä tarra jotain jollekkin gurulle
https://dl.dropboxusercontent.com/u/809 ... G_5768.jpg

E: ..ttu mä oon kattonu väärää liitintä :lol: ruiskun liitin oli "piilotettu" tonne syvemmälle :oops:
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000CD 2.3 turbo aut -92 usa malli. Ecu

Viesti Kirjoittaja jus »

-910-boksihan tuohon kuuluisi, jos autossa on edelleen TCS.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
jat-79
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 20:04

Re: 9000CD 2.3 turbo aut -92 usa malli. Ecu

Viesti Kirjoittaja jat-79 »

Joo se se saattaa olla. Tcs, asr, sun muut on.

Myyjä kertoi vaan moottorin sähköboxista ja että oli ostanu jo yhden väärän. Luulin että väärällä numerolla, mutta se olikin koko vehje väärä.
Elikkä se on nyt tuo di/apc syttyboxi joka multa puuttuu, ja sen liitintä oon tuos sitten epähuomiossa ihmetelly ecun liittimenä.
Sain googletettua että sen pitäisi olla 9108531 numerolla. Meniköhän oikein?

Jospa tämä tästä lähtis oikeille raiteille kunhan nyt ensin vähän tutustuu saabin sielun elämään.
jat-79
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 20:04

Re: 9000CD 2.3 turbo aut -92 usa malli. Ecu

Viesti Kirjoittaja jat-79 »

No nythän tämä alkas selvitä. Kyseessä tämä sama auto
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 40#p902740
Kommunikaatio ongelmat on ollu siinä että kaveri on ollu meidän viestien välittäjänä.
jat-79
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 20:04

Re: 9000CD 2.3 turbo aut -92 usa malli. Tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja jat-79 »

Sehän otti ja tärähti käyntiin. Boxista oli yks A7 smd kaksoisdiodi paukahtanu ja parit johteet siinä samalla. Vissiin mankkuvenan oikosulun takia.
Tuossa kuva. Koodi millä löytyi vastaava on BAV99.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/809 ... illos2.jpg

Nyt on vielä tyhjäkäynti kateissa. Käy pehmoisesti, ei oikein ota kierroksia ja pakosarja lämpee vähä turhan nopeaa jo tyhjäkäynnillä.
Edellinen on vaihtanu kampiakselinasentoanturin.
Voiko sen saada laitettua jotenkin väärin niin että tämä kävis nyt myöhäisellä?
Onko jotain muuta syytä mikä pitää syttyä myöhäisellä?

Vai syytänkö vaan parivuotta vanhaa bensaa, ei se kyllä vielä vanhalle haise...
jat-79
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 20:04

Re: 9000CD 2.3 turbo aut -92 usa malli. TCS

Viesti Kirjoittaja jat-79 »

Tyhjäkäynnin puuttumisen syyksi paljastunu tcs/ets ongelma. Alipaineletkut on lähes kaikki poikki tai muuten kateissa.
Löysin tälläisen kuvan
http://www.swedecar.com/images/photos/T ... outing.jpg

Muutama kysymys.
Rintapellissä olevan venttiilin sähköliittimen puoleisen pään kuuluu ilmeisesti olla vaan vapaana ulkoilmaan?

Onko koetaulun sisällä vielä joitain alipainetunnistimia mitkä liittyisi kaasuläpän ohjaukseen?

Magneettiventtiilin piuha on irti. Voiko se aiheuttaa vikatilan? Minkälaisia ohmeja ehjä magneettiventtiili näyttää pinnien välillä?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000CD 2.3 turbo aut -92 usa malli. TCS

Viesti Kirjoittaja jus »

Korjaamokäsikirjan 2:5 Traction Control System (TCS) M1991 - 92 mukaan varmuusventtiilin ja turbon ohivirtausventtiilin säätöventtiilin resistanssi on 30 Ohm.

Rintapellissä olevan varmuusventtiilin sähköliittimen puoleinen nippa kuuluu olla kytketty ympäröivään ilmaan, eli siitä ei kuule mennä letkua minnekään.

Ja sanotaan menevän limp home -tilaan jos varmusventtiili on irti tai oikosulussa (signaali virheellinen tai puuttuu).
jat-79
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Ma Heinä 15, 2013 20:04

Re: 9000CD 2.3 turbo aut -92 usa malli. TCS

Viesti Kirjoittaja jat-79 »

Kiitoksia
Alipaineletkut on nyt varmuusventtiilin osalta oikein. Varmuusventiili näyttää 28 ohmia, ja suoralla virralla tuntuis toimivan.
Lokarissa oleva venttiili on mykkänä. Turbon mankkuvenasta on toinen piiri mykkänä.

Mittailin kaasuläppästä ohmeja ja ETS boxin liittimestä jännitteitä virta päällä, ei löytyny mitään suoraan vikaan viittaavaa.

Voiko nuo lokarin bypassia tai hukkiksen kelloa ohjaavat venttiilit hajotessaan tiputtaa kaasuläpän pois pelistä?

Lisäselvityksenä vielä että TCS CRTL on ainut valo mikä jää palamaan. Mittarille lähtevän letkun tukin kun se murenee käsiin koko matkalta.
Vastaa Viestiin