-97 tonnarin kytkimen työsylinterin irrotus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
phvk
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Su Maalis 01, 2009 20:25
Paikkakunta: Helsinki

-97 tonnarin kytkimen työsylinterin irrotus

Viesti Kirjoittaja phvk »

Tonnariini vaihdettiin talvella työsylinteri (tarvikeosa), mutta nyt parin tuhannen kilometrin ajon jälkeen se alkoi vuotamaan. Toista kertaa en viitsi maksaa korjaamolle vaihdosta ja aloin Haynesin oppaan mukaan irrottamaan työsylinteriä.

Tunnin verran homma sujui ihan hyvin mutta vaihdekepiltä laatikolle tulevan tangon liitos on -97 autossa erilainen kuin Haynesin (1985-1995) ohjeessa. Liitos on tietysti vielä mahdollisimman hankalassa paikassa. Sen kumiliitossysteemin purkamiseen en keksi mitään tapaa. Kumiliitoksen ja tulipellin välissä oleva pultti kiristää tangon ympärille kaulusta ja otin sen irti, mutta se ei tunnu edistävän irrotusta. Kumiliitoksen ja laatikon välissä on tappi, jonka toisessa päässä näkyy kierteet, mutta toisessa päässä on vain nuppi, josta voisi ehkä pihdeillä kiertää, jos sinne saisi pihdit mahtumaan. Osaisiko joku kertoa miten tuon tangon irrotus on tarkoitus tehdä?
Ex. 900, 4x 9000, 9-5
phvk
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Su Maalis 01, 2009 20:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: -97 tonnarin kytkimen työsylinterin irrotus

Viesti Kirjoittaja phvk »

Yv:nä tuli tarvittavat tiedot. Tuo tappi on kartiotappi, josta puuttuu lukkomutteri. Kartiotappi siis pitää irrottaa lyömällä/kiertämällä pihdeillä.
Ex. 900, 4x 9000, 9-5
phvk
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Su Maalis 01, 2009 20:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: -97 tonnarin kytkimen työsylinterin irrotus

Viesti Kirjoittaja phvk »

Eipä irronnut kartiotappi, jouduin irrottamaan sen kauluksen kumiliitoksen toiselta puolelta ja sittenhän sen tangon sai katki vaihdekeppiä eteen ja sivuttain liikuttamalla.
Haynesin ohjeilla olisi ollut ensikertalaisen hankala edetä, mutta sain yv:llä seuraavat ohjelinkit ja homma eteni, tosin kaksi kertaa joutui naapuri kyllä auttamaan ihan paikan päällä (viewtopic.php?p=826924#p826924, http://www.saab9000.com/procedures/powe ... eplace.php).
Hankalinta oli irrottaa lohkon takana hyvin tiukassa ollut pultti ja vaihteistoa piti älytä kammeta etupuolelta irti, kun siellä ollut ohjausholkki kanitti. Työsylinterin kun otti irti, niin sieltähän se vika löytyi. Kaksi tiivistettä oli liukumisen sijaan kiertynyt ympäri. Täytyy huomenna käydä kysymässä tarvikesylinterin myyneeltä korjaamolta, josko sillä vehkeellä on jonkinlainen takuu. Jos takuu ei tunnu toimivan, niin osasiiko joku kertoa löytyykö Helsingin seudulta tiivistesarjaa myymälän hyllystä?
Ex. 900, 4x 9000, 9-5
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7534
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: -97 tonnarin kytkimen työsylinterin irrotus

Viesti Kirjoittaja mestari »

et sitten ennen uuden työsyölinterin ostoa purkanut sitä ja rasvannut kuten nykyään kuuluu tehdä. en tiedä miten ne tuotannossa saavat vehkeet kasaan kun rasvaa ei ole juuri nimeksikään sisällä niissä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
phvk
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Su Maalis 01, 2009 20:25
Paikkakunta: Helsinki

Re: -97 tonnarin kytkimen työsylinterin irrotus

Viesti Kirjoittaja phvk »

Tämäpä juuri lienee ollut ongelmana, en usko että sitä työsylinteriä oli talvella purettu ja voideltu ennen asennusta. Asennuksen talvella tehnyt korjaamo lupasi hommata uuden työsylinterin takuuseen ja tarkoitus on voidella tiivisteet ennen asennusta. Jarrukumirasva lienee siihen tarkoitukseen oikeaa ainetta.
Ex. 900, 4x 9000, 9-5
mase
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Loka 14, 2005 14:33
Paikkakunta: Espoo

Re: -97 tonnarin kytkimen työsylinterin irrotus

Viesti Kirjoittaja mase »

Tervehdys,
Tähän vanhaan viestiketjuun liittyen, löytyisikö keltään tietoa. Korjaajan mukaan omasta 9k saabistani on tuo kartiotappi katki, jonka takia vaihdelaatikkoa ei ehkä saa irti ollenkaan. Kytkin on sökö ja sen vaihtaminen ei kuulemma nyt onnistu. Ellei joku tiedä jotain ratkaisua tähän, olisi saab 9000 2.3 cse vm.-96 varaosia kohta myytävänä ja 26 vuotta kestänyt saabismi päättyy ikävä kyllä tähän.
t. Mase
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: -97 tonnarin kytkimen työsylinterin irrotus

Viesti Kirjoittaja jus »

Rakennetaan pultista, mutterista ja lattaraudasta laite, jolla saa tapinjämän tuupattua ulos reiästä?
mase
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Loka 14, 2005 14:33
Paikkakunta: Espoo

Re: -97 tonnarin kytkimen työsylinterin irrotus

Viesti Kirjoittaja mase »

Eikös kartiotapissa ole kierteet? Jos on niin silloinhan sitä ei saa tuupattua vaikka tuollaisen työvälineen rakentaisi.

Onkohan tuo kartiotappi näkyvissä jossain näistä kuvista?
http://www.saab9000.com/procedures/powe ... eplace.php
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7534
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: -97 tonnarin kytkimen työsylinterin irrotus

Viesti Kirjoittaja mestari »

aika harvinaista että olisi katki, pitää vaan nypätä se sillä työkalulla pois ja hyvä vaan jos siinä ei ole sitä kierreosaa enää niin työkalukin ohjaantuu reikään kivasti. jos haluut kartiotapin nin löytyy kyllä :D
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
mase
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Loka 14, 2005 14:33
Paikkakunta: Espoo

Re: -97 tonnarin kytkimen työsylinterin irrotus

Viesti Kirjoittaja mase »

Kartiotappi on katki kierteen kohdalta niin ettei vastamutteri ole enää paikallaan.
Luulisi tosiaan että tuollainen työkalu ohjautuisi paikalleen, mutta jos sitä pitäisi vielä pystyä vähän kopauttamaankin?

Juttelin Kurttilan korjaajan kanssa, joka oli sitä mieltä että korjaaminen on vaikea paikka vaikka olisikin käytettävissä ehdotetun kaltainen työkalu. Kyseinen kohta on kuulemma joka tapauksessa niin ahdas, kun ei edes kunnolista näköyhteyttä tappiin ole olemassa, joten ei uskaltanut antaa mitään kustannusarvioita.

Olisi tietysti hienoa jos löytäisin jostain kaverin joka osaa tuon homman korjata ja hinnoitella, onko ehdotuksia? Itselläni ei ole aikaa, tiloja, työkaluja tuskin edes taitoa työn tekemiseen. Espoo.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: -97 tonnarin kytkimen työsylinterin irrotus

Viesti Kirjoittaja jus »

Kartiotappi on 34: http://ys3.se/catalogue/node/1996/1715/#N

Mut eikös sen vaihteiston saa autosta pois, vaikka kartiotapin antaisi olla? Purkaa kuminivelen jos on purkautuvaa mallia tai irrottaa pannan, joka kiristää nivelen kepiltä tulevaan tankoon.

Kurttilan suunnalla ideointi vähän jäässä?
mase
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Loka 14, 2005 14:33
Paikkakunta: Espoo

Re: -97 tonnarin kytkimen työsylinterin irrotus

Viesti Kirjoittaja mase »

Kiitos hyvästä huomiosta!
En tiedä kumpaa mallia tuo minun nivel on:
http://maxf1les.suntuubi.com/datafiles/ ... mage/1.png
http://maxf1les.suntuubi.com/datafiles/ ... mage/2.png

Täytyy vielä kysäistä korjaajalta, mutta mahtaako tuon kumiliitoksen purkaminen tai pannan irroittaminen olla yhtään sen helpompaa? Eikös se ole vielä pidemmällä sisuksien syövereissä?
Vai pääsekö siihen käsiksi auton ohjaamon kautta?
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: -97 tonnarin kytkimen työsylinterin irrotus

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Auton alla pääsee ihan hyvin käsiksi. Itselläkin kartiotappi jumitti, joten irrotin tuon toisen liitoksen (jus:n kuvassa 30,31,32). Minulla oli '97:ssa tuo kuvan 2 nivel, mutta eipä nivelen malli taida tähän asiaan juuri vaikuttaa. Ennen liitoksen irrotusta kannattaa laittaa vaihde vaikka neloselle ja sitten kun liitos on irti, tökätä vaihdekeppi niin eteen kuin se menee, niin tilaa tulee.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
mase
"Kaasari"
Viestit: 21
Liittynyt: Pe Loka 14, 2005 14:33
Paikkakunta: Espoo

Re: -97 tonnarin kytkimen työsylinterin irrotus

Viesti Kirjoittaja mase »

Vielä yksi uusi puhelu korjaamolle ja päästiinhän me yhteisymmärrykseen - eiköhän tuo homma hoidu kohtuukustannuksin. Tuo nivel tosiaan näkyy altapäin, ainakin joku on saanut siitä napattua kuvan, missä on se "purettava" vanhanmallinen nivel.
http://www.saab9000.com/procedures/powe ... lace15.jpg

Kiitos kaikille vastanneille, on tämä hieno foorumi. :D

Ja jos jollain löytyisi hyllystä tuo alla olevan kuvan mukainen nivel ja kartiotappi niin haluaisin ostaa.
http://maxf1les.suntuubi.com/datafiles/ ... mage/2.png
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: -97 tonnarin kytkimen työsylinterin irrotus

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Tuon nivelen 13mm pultin saa yläkautta myös löysättyä pitkien jatkojen kanssa. Laatikkokin irtoaa suhteellisen nopeasti..
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Vastaa Viestiin