Check Engine koodit

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Samuel100
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: To Kesä 27, 2013 08:34

Check Engine koodit

Viesti Kirjoittaja Samuel100 »

Noi faq linkit ei toimineet mulla, joten mitäpä tarkoittaa 7 nopeaa 6 nopeaa ja 1 hidas?
Moottori 2,0t 1996 aut.
Lambdab just vaihdoin.
CE valo palaa koko ajan ja auto ikäänkuin tukehtuu välillä ihan tasakaasulla.
Tyhjäkäynnillä kyllä notkahtaa kierrokset kun kompura lähtee päälle, mutta tuo ilmenee myös Eco asennossa.
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Check Engine koodit

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Pitkä ykkönen aloitus
Kutonen - happianturi
Seiska - sopeuttaminen

Lambda kannattaa ostaa boschilainen ja mikäli liitoksia tehdään niin huolellisuutta.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Samuel100
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: To Kesä 27, 2013 08:34

Re: Check Engine koodit

Viesti Kirjoittaja Samuel100 »

Happianturi löytyy varmaan tiskiltä, mutta mitä tarkoittaa tuo sopeuttaminen?
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4209
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Check Engine koodit

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Trionicin sisäinen koodi, ei ole onnistunut adaptoitumaan optimiarvoihin. Todennäköisesti myös tuo koodi poistuu lambdan vaihdolla.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
VMX
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ke Tammi 29, 2014 18:27

Re: Check Engine koodit

Viesti Kirjoittaja VMX »

Pistetään oma ongelma vanhaan ketjuun, kun aiheeseen liittyy.
Vikakoodithan löytyy täältä http://www.saab9000.com/procedures/powe ... tcodes.php, mutta mitekäs kun auto ei ole trionic mutta on DI ilman APC:tä?
Kyseessä siis vapaastihengittävä 2,3 CD tonnari -90.
Check engine morsetti aiemmin 2-4-4-4..., ja nyt tänään aamusta 3-4-5-4-5...
Valo syttyi aiemmin satunnaisesti moottorin lämmettyä hieman, ja sammui kun kierroksia nosti. Tänään sitten paloi heti aamusta roikan perästä startattua, ilmeisesti tullut toinenkin vika.
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Check Engine koodit

Viesti Kirjoittaja sarka »

DI ja LH vikakoodit luetaan erikseen. En muista proseduuria tarkalleen nyt, mutta tarvitset kytkimen ja pätkän piuhaa... Jollain saab-sivulla siihen oli ohjeet.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
VMX
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ke Tammi 29, 2014 18:27

Re: Check Engine koodit

Viesti Kirjoittaja VMX »

Sain vikakoodin vilkkumaan, mutta ei tuosta selvää ota. Pitkän väläyksen erottaa kyllä, mutta numeroiden väliä ei (pitkä-vilkkumista-pitkä-vilkkumista-...). Tuleeko tuo paukkulangalla saatu koodi suoraan LH:ta ja virta-avaimen on-asennosta (ilman paukkulankaa) EDUlta? Tuo EDUn? koodi on kyllä ihan selvä (2-4-4-4-...). Sitten tyhmiä kysymyksiä: Onko tuossa vapaastihengittävässäkin nakutusanturi? Tähän asti ollut siinä uskossa että tuo olisi vain turbon vermeitä. Imusarjan välissä, keskellä kantta on kyllä jokin anturi sinisellä liittimellä, lämpötila-anturi on käsittääkseni lohkossa. Melkoisen varma olen, että kone ei oikeasti nakuta, vaikka ääni dieseliä muistuttaakin (venttiilin nostimet?). Vika on selvästi lämpötilasta riippuva, ilmenee vähän lämmeneellä koneella, ja katoaa reippailla kierroksilla. Voiko tuo nakutusanturi luulla venttiilinostimien(???) ääntä nakutukseksi?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Check Engine koodit

Viesti Kirjoittaja jus »

Vapari-2,3-90-tontun sytytysjärjestelmä on nimeltään EZK, siihen kuuluu nakutusanturi kuten turbollisissakin.

EDU on nopeusmittarin alapuolella oleva ajotietokone tai sen numeronäyttö.

En tiedä EZK:stä, mutta ainakin DI/APC:ssa pelkästään virrat kytkemällä alkaa ajotietokoneessa CHECK ENGINE vilkuttaa noita DI/APC:n "vikakoodeja", niistä tosin ei juuri pääse mihinkään vikaan kiinni, muutamalla vilkutuksella ei paljon kerrota.

Testiliittimestä maadoittamalla ja sopivasti virrat kytkemällä saat LH-ohjausyksikön kertomaan omia vikakoodejaan, nekin CHECK ENGINE -vilkutuksina, pitäisi tulla viiden numeron sarjoissa, jotka on erotettu toisistaan pitkällä valon palamisella. On nähty sellaisiakin bokseja, joista ei noista vilkutteluista ota tolkkua, tulee jotain ihan muuta kuin viiden sarjoja.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4209
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Check Engine koodit

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

VMX kirjoitti:Imusarjan välissä, keskellä kantta on kyllä jokin anturi sinisellä liittimellä
Se on juurikin ruiskun lämpötila-anturi. Siinä 3-4 pyttyjen välissä noin suurinpiirtein.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Check Engine koodit

Viesti Kirjoittaja jus »

Nakutusanturi on lohkon kyljessä tasapainoakselipaukaman alapuolella, lähellä öljynpaineanturia.

93-vaparitontussa ruiskun lämpöanturi oli imusarjassa EPC:n kuvasta poiketen imusarjan keskellä, 2-3-välissä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
VMX
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ke Tammi 29, 2014 18:27

Re: Check Engine koodit

Viesti Kirjoittaja VMX »

jus kirjoitti:Vapari-2,3-90-tontun sytytysjärjestelmä on nimeltään EZK, siihen kuuluu nakutusanturi kuten turbollisissakin.
Duoda duoda. Kokemusta lähinnä 96 ja 99 malleista, joissa noita hienoja kilkeeita ei ollut, ja nuo lyhenteetkin vähän hakusessa. Kyllä tuossa minusta on DI. Punainen sytytyskasetti nokka-akselien välissä, eikä virranjakajaa, sytytysjohtoja eikä irralista puolaa. Käsittääkseni tuo porrasperä 2,3i -90 on jonkinlainen sekasikiö, luiskaperäisessä on kait juurikin tuo EZK. LH on muistaakseni 2.4.1 mitä ei kai juuri muista löydy.
En tiedä EZK:stä, mutta ainakin DI/APC:ssa pelkästään virrat kytkemällä alkaa ajotietokoneessa CHECK ENGINE vilkuttaa noita DI/APC:n "vikakoodeja", niistä tosin ei juuri pääse mihinkään vikaan kiinni, muutamalla vilkutuksella ei paljon kerrota.
Juuri näin tulee tuo 2-4-4-4... (tai 3-4-5-4-5... tuli kerran), ja nuo voi lukea aivan selvästi.
Onko tuossa sitten APC:tä kun ei ole turboakaan?
Testiliittimestä maadoittamalla ja sopivasti virrat kytkemällä saat LH-ohjausyksikön kertomaan omia vikakoodejaan, nekin CHECK ENGINE -vilkutuksina, pitäisi tulla viiden numeron sarjoissa, jotka on erotettu toisistaan pitkällä valon palamisella. On nähty sellaisiakin bokseja, joista ei noista vilkutteluista ota tolkkua, tulee jotain ihan muuta kuin viiden sarjoja.
Pitkä erottuu, mutta muuten pelkkää vilkuttelua. Ei pysty huomaamaan milloin numero vaihtuu. Välillä valo sammuksissa todella lyhyen ajan.

Voiko tuo nakutusanturi kuulla väärin? Pääseekö anturiin autoa purkamatta muutkin kuin kynekolääkärit käsiksi? Hätäkorjauksena anturin irrotus lohkosta varmaan lopettaisi hälyt (onko tämmöinen korjaus nyt sitten se semmoinen "rane" ? :D )
Viimeksi muokannut VMX, Su Helmi 02, 2014 23:44. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Check Engine koodit

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Eikös kaikki 2,3 koneet olleet DI-kasetilla?
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11487
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Check Engine koodit

Viesti Kirjoittaja jus »

Oops, jos siinä on sytytyskasetti, niin eihän se sitten ole EZK vaan DI ilman APC:tä :-)

Pitäisi ensinnäkin saada selville kumpi sen CE-valon ajon aikana sytytti, DI vai LH. Jos pääset oikean testerin äärelle (ISAT/Tech2), ja jos vikakoodit saadaan luettua, tilanteen ratkaisemiseen on paljon paremmat eväät. Voithan yrittää myös etsiä jostain kokeiltavaksi toisen DI-boksin kuskin penkin alle. Onkohan ne autossa kiinni olevat DI- ja LH-boksit edes autoosi kuuluvaa mallia?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
VMX
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ke Tammi 29, 2014 18:27

Re: Check Engine koodit

Viesti Kirjoittaja VMX »

jus kirjoitti:Onkohan ne autossa kiinni olevat DI- ja LH-boksit edes autoosi kuuluvaa mallia?
Aivan varma en ole, mutta kyllä ne ovat ihan alkuperäiset. Minusta tuo LH 2.4.1 on ollut vain ja ainoastaan vm -90 porraperäisessä 2,3i:ssä. Luiskaperää ei kai edes valmistettu vapari 2,3:na tuolloin.
Pitää poiketa PCS:llä, ei ole kovin kaukana. Tuolla varmaan on vermeet vian lukemiseksi.

Edit: Auto oli tech2:n perässä. Löytyi väärä nopeusignaali (nopeusmittari pimeni viime viikolla), väärä polttoaine-ilmaseos (liikkeelle lähtö oli erään kylmästartin jälkeen vähän haasteellista, vika 3-4-5-4-5...) ja nakutusanturi. Ohjelmaa tulevalle viikonlopulle tiedossa...

Edit2: Oletan että nakutusanturi tulkitsee venttiilinostimien äänet nakutukseksi. Uudet maksaisi motonetissä 400€. Motonetin luettelon mukaan samat nostimet on varaosa-autossa (-88 2.0i). Eipä olisi auto niinpitkään seisomassa, kun vaihtaisi valmiiksi putsatut nostimet. Kalliksi taitaa tulla nuokin, kun alkoi tehdä mieli ultraäänipesuria.
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Check Engine koodit

Viesti Kirjoittaja sarka »

http://sarka.kapsi.fi/img/SAAB/9000/vik ... uku_LH.png

http://sarka.kapsi.fi/img/SAAB/9000/vikakoodit_LH.png

Haastavaa tästä tekee se, että vian täytyy olla "päällä". Eli kun ajelet baanalla menemään ja huomaat että valo syttyy, pysähdy välittömästi lukemaan koodit. Piuhan saa näppärästi ujutettua konepellin ja kuskin oven raoista, esim kaiutinkaapeli käy hyvin. Kytkimeen merkit milloin se on päällä ja milloin pois päältä.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Vastaa Viestiin