Check Engine koodit
Check Engine koodit
Noi faq linkit ei toimineet mulla, joten mitäpä tarkoittaa 7 nopeaa 6 nopeaa ja 1 hidas?
Moottori 2,0t 1996 aut.
Lambdab just vaihdoin.
CE valo palaa koko ajan ja auto ikäänkuin tukehtuu välillä ihan tasakaasulla.
Tyhjäkäynnillä kyllä notkahtaa kierrokset kun kompura lähtee päälle, mutta tuo ilmenee myös Eco asennossa.
Moottori 2,0t 1996 aut.
Lambdab just vaihdoin.
CE valo palaa koko ajan ja auto ikäänkuin tukehtuu välillä ihan tasakaasulla.
Tyhjäkäynnillä kyllä notkahtaa kierrokset kun kompura lähtee päälle, mutta tuo ilmenee myös Eco asennossa.
Re: Check Engine koodit
Pitkä ykkönen aloitus
Kutonen - happianturi
Seiska - sopeuttaminen
Lambda kannattaa ostaa boschilainen ja mikäli liitoksia tehdään niin huolellisuutta.
Kutonen - happianturi
Seiska - sopeuttaminen
Lambda kannattaa ostaa boschilainen ja mikäli liitoksia tehdään niin huolellisuutta.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: Check Engine koodit
Happianturi löytyy varmaan tiskiltä, mutta mitä tarkoittaa tuo sopeuttaminen?
Re: Check Engine koodit
Trionicin sisäinen koodi, ei ole onnistunut adaptoitumaan optimiarvoihin. Todennäköisesti myös tuo koodi poistuu lambdan vaihdolla.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Check Engine koodit
Pistetään oma ongelma vanhaan ketjuun, kun aiheeseen liittyy.
Vikakoodithan löytyy täältä http://www.saab9000.com/procedures/powe ... tcodes.php, mutta mitekäs kun auto ei ole trionic mutta on DI ilman APC:tä?
Kyseessä siis vapaastihengittävä 2,3 CD tonnari -90.
Check engine morsetti aiemmin 2-4-4-4..., ja nyt tänään aamusta 3-4-5-4-5...
Valo syttyi aiemmin satunnaisesti moottorin lämmettyä hieman, ja sammui kun kierroksia nosti. Tänään sitten paloi heti aamusta roikan perästä startattua, ilmeisesti tullut toinenkin vika.
Vikakoodithan löytyy täältä http://www.saab9000.com/procedures/powe ... tcodes.php, mutta mitekäs kun auto ei ole trionic mutta on DI ilman APC:tä?
Kyseessä siis vapaastihengittävä 2,3 CD tonnari -90.
Check engine morsetti aiemmin 2-4-4-4..., ja nyt tänään aamusta 3-4-5-4-5...
Valo syttyi aiemmin satunnaisesti moottorin lämmettyä hieman, ja sammui kun kierroksia nosti. Tänään sitten paloi heti aamusta roikan perästä startattua, ilmeisesti tullut toinenkin vika.
Re: Check Engine koodit
DI ja LH vikakoodit luetaan erikseen. En muista proseduuria tarkalleen nyt, mutta tarvitset kytkimen ja pätkän piuhaa... Jollain saab-sivulla siihen oli ohjeet.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Re: Check Engine koodit
Sain vikakoodin vilkkumaan, mutta ei tuosta selvää ota. Pitkän väläyksen erottaa kyllä, mutta numeroiden väliä ei (pitkä-vilkkumista-pitkä-vilkkumista-...). Tuleeko tuo paukkulangalla saatu koodi suoraan LH:ta ja virta-avaimen on-asennosta (ilman paukkulankaa) EDUlta? Tuo EDUn? koodi on kyllä ihan selvä (2-4-4-4-...). Sitten tyhmiä kysymyksiä: Onko tuossa vapaastihengittävässäkin nakutusanturi? Tähän asti ollut siinä uskossa että tuo olisi vain turbon vermeitä. Imusarjan välissä, keskellä kantta on kyllä jokin anturi sinisellä liittimellä, lämpötila-anturi on käsittääkseni lohkossa. Melkoisen varma olen, että kone ei oikeasti nakuta, vaikka ääni dieseliä muistuttaakin (venttiilin nostimet?). Vika on selvästi lämpötilasta riippuva, ilmenee vähän lämmeneellä koneella, ja katoaa reippailla kierroksilla. Voiko tuo nakutusanturi luulla venttiilinostimien(???) ääntä nakutukseksi?
Re: Check Engine koodit
Vapari-2,3-90-tontun sytytysjärjestelmä on nimeltään EZK, siihen kuuluu nakutusanturi kuten turbollisissakin.
EDU on nopeusmittarin alapuolella oleva ajotietokone tai sen numeronäyttö.
En tiedä EZK:stä, mutta ainakin DI/APC:ssa pelkästään virrat kytkemällä alkaa ajotietokoneessa CHECK ENGINE vilkuttaa noita DI/APC:n "vikakoodeja", niistä tosin ei juuri pääse mihinkään vikaan kiinni, muutamalla vilkutuksella ei paljon kerrota.
Testiliittimestä maadoittamalla ja sopivasti virrat kytkemällä saat LH-ohjausyksikön kertomaan omia vikakoodejaan, nekin CHECK ENGINE -vilkutuksina, pitäisi tulla viiden numeron sarjoissa, jotka on erotettu toisistaan pitkällä valon palamisella. On nähty sellaisiakin bokseja, joista ei noista vilkutteluista ota tolkkua, tulee jotain ihan muuta kuin viiden sarjoja.
EDU on nopeusmittarin alapuolella oleva ajotietokone tai sen numeronäyttö.
En tiedä EZK:stä, mutta ainakin DI/APC:ssa pelkästään virrat kytkemällä alkaa ajotietokoneessa CHECK ENGINE vilkuttaa noita DI/APC:n "vikakoodeja", niistä tosin ei juuri pääse mihinkään vikaan kiinni, muutamalla vilkutuksella ei paljon kerrota.
Testiliittimestä maadoittamalla ja sopivasti virrat kytkemällä saat LH-ohjausyksikön kertomaan omia vikakoodejaan, nekin CHECK ENGINE -vilkutuksina, pitäisi tulla viiden numeron sarjoissa, jotka on erotettu toisistaan pitkällä valon palamisella. On nähty sellaisiakin bokseja, joista ei noista vilkutteluista ota tolkkua, tulee jotain ihan muuta kuin viiden sarjoja.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Check Engine koodit
Se on juurikin ruiskun lämpötila-anturi. Siinä 3-4 pyttyjen välissä noin suurinpiirtein.VMX kirjoitti:Imusarjan välissä, keskellä kantta on kyllä jokin anturi sinisellä liittimellä
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Check Engine koodit
Nakutusanturi on lohkon kyljessä tasapainoakselipaukaman alapuolella, lähellä öljynpaineanturia.
93-vaparitontussa ruiskun lämpöanturi oli imusarjassa EPC:n kuvasta poiketen imusarjan keskellä, 2-3-välissä.
93-vaparitontussa ruiskun lämpöanturi oli imusarjassa EPC:n kuvasta poiketen imusarjan keskellä, 2-3-välissä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Check Engine koodit
Duoda duoda. Kokemusta lähinnä 96 ja 99 malleista, joissa noita hienoja kilkeeita ei ollut, ja nuo lyhenteetkin vähän hakusessa. Kyllä tuossa minusta on DI. Punainen sytytyskasetti nokka-akselien välissä, eikä virranjakajaa, sytytysjohtoja eikä irralista puolaa. Käsittääkseni tuo porrasperä 2,3i -90 on jonkinlainen sekasikiö, luiskaperäisessä on kait juurikin tuo EZK. LH on muistaakseni 2.4.1 mitä ei kai juuri muista löydy.jus kirjoitti:Vapari-2,3-90-tontun sytytysjärjestelmä on nimeltään EZK, siihen kuuluu nakutusanturi kuten turbollisissakin.
Juuri näin tulee tuo 2-4-4-4... (tai 3-4-5-4-5... tuli kerran), ja nuo voi lukea aivan selvästi.En tiedä EZK:stä, mutta ainakin DI/APC:ssa pelkästään virrat kytkemällä alkaa ajotietokoneessa CHECK ENGINE vilkuttaa noita DI/APC:n "vikakoodeja", niistä tosin ei juuri pääse mihinkään vikaan kiinni, muutamalla vilkutuksella ei paljon kerrota.
Onko tuossa sitten APC:tä kun ei ole turboakaan?
Pitkä erottuu, mutta muuten pelkkää vilkuttelua. Ei pysty huomaamaan milloin numero vaihtuu. Välillä valo sammuksissa todella lyhyen ajan.Testiliittimestä maadoittamalla ja sopivasti virrat kytkemällä saat LH-ohjausyksikön kertomaan omia vikakoodejaan, nekin CHECK ENGINE -vilkutuksina, pitäisi tulla viiden numeron sarjoissa, jotka on erotettu toisistaan pitkällä valon palamisella. On nähty sellaisiakin bokseja, joista ei noista vilkutteluista ota tolkkua, tulee jotain ihan muuta kuin viiden sarjoja.
Voiko tuo nakutusanturi kuulla väärin? Pääseekö anturiin autoa purkamatta muutkin kuin kynekolääkärit käsiksi? Hätäkorjauksena anturin irrotus lohkosta varmaan lopettaisi hälyt (onko tämmöinen korjaus nyt sitten se semmoinen "rane" ? )
Viimeksi muokannut VMX, Su Helmi 02, 2014 23:44. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: Check Engine koodit
Eikös kaikki 2,3 koneet olleet DI-kasetilla?
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: Check Engine koodit
Oops, jos siinä on sytytyskasetti, niin eihän se sitten ole EZK vaan DI ilman APC:tä
Pitäisi ensinnäkin saada selville kumpi sen CE-valon ajon aikana sytytti, DI vai LH. Jos pääset oikean testerin äärelle (ISAT/Tech2), ja jos vikakoodit saadaan luettua, tilanteen ratkaisemiseen on paljon paremmat eväät. Voithan yrittää myös etsiä jostain kokeiltavaksi toisen DI-boksin kuskin penkin alle. Onkohan ne autossa kiinni olevat DI- ja LH-boksit edes autoosi kuuluvaa mallia?
Pitäisi ensinnäkin saada selville kumpi sen CE-valon ajon aikana sytytti, DI vai LH. Jos pääset oikean testerin äärelle (ISAT/Tech2), ja jos vikakoodit saadaan luettua, tilanteen ratkaisemiseen on paljon paremmat eväät. Voithan yrittää myös etsiä jostain kokeiltavaksi toisen DI-boksin kuskin penkin alle. Onkohan ne autossa kiinni olevat DI- ja LH-boksit edes autoosi kuuluvaa mallia?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Check Engine koodit
Aivan varma en ole, mutta kyllä ne ovat ihan alkuperäiset. Minusta tuo LH 2.4.1 on ollut vain ja ainoastaan vm -90 porraperäisessä 2,3i:ssä. Luiskaperää ei kai edes valmistettu vapari 2,3:na tuolloin.jus kirjoitti:Onkohan ne autossa kiinni olevat DI- ja LH-boksit edes autoosi kuuluvaa mallia?
Pitää poiketa PCS:llä, ei ole kovin kaukana. Tuolla varmaan on vermeet vian lukemiseksi.
Edit: Auto oli tech2:n perässä. Löytyi väärä nopeusignaali (nopeusmittari pimeni viime viikolla), väärä polttoaine-ilmaseos (liikkeelle lähtö oli erään kylmästartin jälkeen vähän haasteellista, vika 3-4-5-4-5...) ja nakutusanturi. Ohjelmaa tulevalle viikonlopulle tiedossa...
Edit2: Oletan että nakutusanturi tulkitsee venttiilinostimien äänet nakutukseksi. Uudet maksaisi motonetissä 400€. Motonetin luettelon mukaan samat nostimet on varaosa-autossa (-88 2.0i). Eipä olisi auto niinpitkään seisomassa, kun vaihtaisi valmiiksi putsatut nostimet. Kalliksi taitaa tulla nuokin, kun alkoi tehdä mieli ultraäänipesuria.
Re: Check Engine koodit
http://sarka.kapsi.fi/img/SAAB/9000/vik ... uku_LH.png
http://sarka.kapsi.fi/img/SAAB/9000/vikakoodit_LH.png
Haastavaa tästä tekee se, että vian täytyy olla "päällä". Eli kun ajelet baanalla menemään ja huomaat että valo syttyy, pysähdy välittömästi lukemaan koodit. Piuhan saa näppärästi ujutettua konepellin ja kuskin oven raoista, esim kaiutinkaapeli käy hyvin. Kytkimeen merkit milloin se on päällä ja milloin pois päältä.
http://sarka.kapsi.fi/img/SAAB/9000/vikakoodit_LH.png
Haastavaa tästä tekee se, että vian täytyy olla "päällä". Eli kun ajelet baanalla menemään ja huomaat että valo syttyy, pysähdy välittömästi lukemaan koodit. Piuhan saa näppärästi ujutettua konepellin ja kuskin oven raoista, esim kaiutinkaapeli käy hyvin. Kytkimeen merkit milloin se on päällä ja milloin pois päältä.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850