Magneettisoitumisen mysteeri

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Magneettisoitumisen mysteeri

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

magneetti-mysteeri esiintyy akkukotelon metalliosissa. 8O
Kaikki metallityökalut kolahtavat siihen magnetisoituuneeseen koteloon kiinni. Auto käynnistyy vain apuakulla ja latausjännite vaihtelee 12,8 - 13,4. Latausvalo ei pala, akunkuvake palaa kun auto ei käy.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Magneettisoitumisen mysteeri

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

OLISKOHAN maadoituksissa onkelmia?
Manantaina uutta tietoa, mittausten jälkeen :D
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Tizumo
"Aero"
Viestit: 500
Liittynyt: Ke Touko 26, 2004 13:52
Paikkakunta: Helsinki

Re: Magneettisoitumisen mysteeri

Viesti Kirjoittaja Tizumo »

Sähkömagneettinen tonnari :).
...toinen on Auran Sinappi ja toinen Saappi.
9-3 Aero Biopower 2009, 9000 CS 1998 & 99 1971
#2342
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Magneettisoitumisen mysteeri

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Tizumo kirjoitti:Sähkömagneettinen tonnari :).
Sanos muuta :o 9000 CSE turbo 94

Nytpä tiedän miksi LänsiAuton vantaan toimipiste on nimeltään Magneetti :D
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Magneettisoitumisen mysteeri

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Eikö kukaan osaa esittää asiasta edes villejä :saab: arvauksiakaan :?:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
äölkjhgf
"Aero"
Viestit: 364
Liittynyt: Pe Marras 04, 2011 14:54

Re: Magneettisoitumisen mysteeri

Viesti Kirjoittaja äölkjhgf »

Voisiko akku itsessään aiheuttaa magnetisoitumisen?
Lähinnä jos akussa on sisäistä vuotovirtaa johtuen esim. lyijy-sakasta kennojen välissä ja teräksinen akkuteline toimisi "magneettisydämenä"
Tällainen akku myös kuormittaa tarpeettomasti laturia.

Joskus on käynyt siten että lyijy-sakka oikosulkee 2 kennoa ja akusta tulee 10 voltin akku.
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Magneettisoitumisen mysteeri

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Tavallisissa lämpötiloissa ferromagneettisia aineita ovat rauta, koboltti ja nikkeli, niitä sisältävät metalliseokset sekä useat raudan yhdisteet.
Ulospäin ferromagneettinen aine ei välttämättä vaikuta magneettiselta.

ferromagneettinen aine jää magneettiseksi vielä sen jälkeenkin, kun se ulkoinen magneettikenttä on poistettu. Ilmiötä sanotaan hystereesiksi. Eräillä ferro- ja ferrimagneettisilla aineilla tämä jäännösmagnetismi (remanenssi) on sangen voimakasta ja säilyy pitkiä aikoja, joten niistä voidaan tehdä kestomagneetteja. Tällaisia aineita sanotaan magneettisesti koviksi. Toisilla, magneettisesti pehmeillä aineilla, joita käytetään sähkömagneeteissa, jäännösmagnetismi on sitä vastoin on heikkoa ja ne voidaan helposti demagnetoida..

akussahan tapahtuu magnetisoitumista..olisiko tälläinen ilmiö voinut tapahtua..?
Tässä oli sitä villiä arvausta sitten! :roll:


Edit: taisi just tulla edelliseen vastaukseen sama asia!
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Magneettisoitumisen mysteeri

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

äölkjhgf kirjoitti:Voisiko akku itsessään aiheuttaa magnetisoitumisen?
Lähinnä jos akussa on sisäistä vuotovirtaa johtuen esim. lyijy-sakasta kennojen välissä ja teräksinen akkuteline toimisi "magneettisydämenä"
Tällainen akku myös kuormittaa tarpeettomasti laturia.

Joskus on käynyt siten että lyijy-sakka oikosulkee 2 kennoa ja akusta tulee 10 voltin akku.
hyvä ehdotus.
Ko. akussani on lepojännite 12,77 V, latausjäänite tietsikan mukaan max 13.2 -13,4
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Magneettisoitumisen mysteeri

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

jannevillepetteri kirjoitti:Tavallisissa lämpötiloissa ferromagneettisia aineita ovat rauta, koboltti ja nikkeli, niitä sisältävät metalliseokset sekä useat raudan yhdisteet.
Ulospäin ferromagneettinen aine ei välttämättä vaikuta magneettiselta.

ferromagneettinen aine jää magneettiseksi vielä sen jälkeenkin, kun se ulkoinen magneettikenttä on poistettu. Ilmiötä sanotaan hystereesiksi. Eräillä ferro- ja ferrimagneettisilla aineilla tämä jäännösmagnetismi (remanenssi) on sangen voimakasta ja säilyy pitkiä aikoja, joten niistä voidaan tehdä kestomagneetteja. Tällaisia aineita sanotaan magneettisesti koviksi. Toisilla, magneettisesti pehmeillä aineilla, joita käytetään sähkömagneeteissa, jäännösmagnetismi on sitä vastoin on heikkoa ja ne voidaan helposti demagnetoida..

akussahan tapahtuu magnetisoitumista..olisiko tälläinen ilmiö voinut tapahtua..?
Tässä oli sitä villiä arvausta sitten! :roll:
Edit: taisi just tulla edelliseen vastaukseen sama asia!
Kovin hyvin ja viisasti olet perehtynyt asiaan.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Magneettisoitumisen mysteeri

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Juurikaan ole perehtynyt tuohon tieteen lajiin..veikkaus oli sama kuin nimimerkillä äölkjhgf,mutta asiasta löytyi noinkin "tieteellistä" faktaa verkosta niin heitin kehiin.. 8)
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
9000_urbo
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:50

Re: Magneettisoitumisen mysteeri

Viesti Kirjoittaja 9000_urbo »

Onko varma että se kotelo on magnetisoitunut eikä työkalut?
entä jos akun irrottaa kotelosta, ja vaikka kotelonkin autosta??
Vastaa Viestiin