Apuva, lämpömittari pimeni

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
AlliumPorrum
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 13:29
Paikkakunta: Jyväskylä

Apuva, lämpömittari pimeni

Viesti Kirjoittaja AlliumPorrum »

Moi!

Pitäisi maanataina lähteä ajelemaan lappia kohti, ja eilen huomasin että lämpömittari ei enää pelaa! Kun laittaa virrat päälle, se nousee hieman eli siihen alarajalle, mutta ei missään vaiheessa sen yli. Osaisiko joku sanoa mistä tuota vikaa kannattaisi alkaa ekana selvittämään? Eli aiheutuuko moinen vika yleensä anturista vai voisiko vaan olla johto irti mittarin päästä?? Onko jollakulla ollut samaa probleemaa...?

Olisi mukava saada tuo kuntoon ennen reissua; ei ole kuin reilu kuukausi aikaa kun poksahti vesiletku ja tuli nesteet pihalle. Ilman mittaria voi tulla kallis letku...

Kiitos jo etukäteen jo joku viitsii vastata! :=)
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Ota anturilta johto irti ja maadota se,virrat päällä pitäs mittarin ruveta nousee.Jos nousee niin on anturi vika.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Eh, ja jos on suuri huoli vesien poistumisesta, niin ei se CHECK RADIATOR valo ole missään toiminnassa lämpötila-anturin kanssa, eli jos vedet poistuu järjestelmästä, niin tämä valo kyllä vielä varoittaa...Pikakorjauksena suosittelen, että varmistat anturille menevän piuhan kiinnityksen. Ja YKÄn vinkillä saat mittarin toiminnan selville.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
AlliumPorrum
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 13:29
Paikkakunta: Jyväskylä

Check radiator??

Viesti Kirjoittaja AlliumPorrum »

Mikäs se tuommoinen varoitusvalo on? Ei mulla ainakaan syttynyt yhtään mitään kun ne nesteet tuli pihalle...?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Check radiator??

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

AlliumPorrum kirjoitti:Mikäs se tuommoinen varoitusvalo on? Ei mulla ainakaan syttynyt yhtään mitään kun ne nesteet tuli pihalle...?
No mitenkäs...Kaikissa tonnareissa jotka minä olen nähnyt on kojelaudassa alareunassa keskellä ns. "EDU" näyttö. Kun laitat virrat päälle, pitäisi näytössä näkyä CHECK ENGINE, CHECK ENGINE OIL ja CHECK RADIATOR LEVEL tekstit. Ensin sammuu check oil, sitten check radiator level ja viimeisenä Check engine valo. (n. 3-5s käynnistyksen jälkeen sammuu viimeinen valo). Jos ei nämä valot edes syty, on joku "rane" päässyt moddaamaan näyttöä. Omalla kohdalla (turbon vesiputki kusi Niagaran malliin) on ainakin tuo CHECK RADIATOR LEVEL-valo pelastanut kalliilta remontilta
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
9000tfor4ever
"Tuplakaasari"
Viestit: 70
Liittynyt: To Touko 20, 2004 19:59
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja 9000tfor4ever »

sama täällä. on säästäny toi check radiator level varmalta kansipahvi rempalta.


checkengine oil level
_ ____ radiator
nämä varmaan palaa kaikissa edulla varustetuissa tonnareissa alussa kun avainta käännetään käynti asentoon.

check radiator level syttyy palaamaan kun paisuntasäiliön pinta laskee alle min arvoon ja anturissa oleva tunnistin antaa hälyn eduun.
Auto = 4 kirjainta
Saab = 4 kirjainta
ex 9000tfor4ever :)
jorkki
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Pe Tammi 16, 2004 22:42
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja jorkki »

Lämpömittari temppuili tontussani aikansa, viisari tuskin nousi alarajaan. Laakkosella vaaihdettiin uusi termostaatti, ja nyt kaikki pelaa mainiosti. Lämmöt sisälläkin ovat ihan kiitettävät.
Hyvää vuotta 2005 kaikille klubilaisille ja kiitos itse kullekin mielenkiintoisista kommenteista ja hyvistä vinkeistä vuoden varrelta.
Terveisin
jorkki
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

jorkki kirjoitti:Lämpömittari temppuili tontussani aikansa, viisari tuskin nousi alarajaan. Laakkosella vaaihdettiin uusi termostaatti, ja nyt kaikki pelaa mainiosti. Lämmöt sisälläkin ovat ihan kiitettävät.
Hyvää vuotta 2005 kaikille klubilaisille ja kiitos itse kullekin mielenkiintoisista kommenteista ja hyvistä vinkeistä vuoden varrelta.
Terveisin
jorkki
Jep, termari vaihtoon, jos ei aikuisten oikeesti lämmöt nouse. Jos on epäilyksiä merkkihuoltoa kohtaan (=terve asenne), tuo mulle Sipooseen tammikuun lopulla, vaihdan termostaatin (sisältää ALKUPERÄISEN termarin tiivisteineen, saat kuitin) 35€.

-Ville
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Jos noilla edellisillä neuvoilla ei löydy vikaa, niin on pienenpieni mahdollisuus, että termostaatti on jatkuvasti auki-asennossa roskan tms takia. Tämän tosin huomaa sitten jo lämppärin toiminnastakin.
Foxbody turbo
AlliumPorrum
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 13:29
Paikkakunta: Jyväskylä

Tuskin termari...

Viesti Kirjoittaja AlliumPorrum »

... koska tuo mittari pätki jo aiemmin, ja nyt siis pimeni kokonaan. Ja lämmintä tulee sisälle, eli sikälikin ok.

Mutta mutta, tuo Check Radiator ei tosiaan syttynyt vaikka nesteet tuli pihalle. Eli jotain vikaa siis siinäkin :=( Voisiko olla joku ledi palanut, vai liekkö tuo vika säiliön päässä?

Niin ja kiitos tosiaan kaikille tähän asti vastanneille!
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuo teksti on osa edun näyttöä, eikä niistä yleensä ledit kärähdä, taustavalot ennemminkin. Noiden tekstien CHECK engine oli level radiator pitäis palaa 4 sekunnin ajan kun laitat virrat päälle ilman että starttaat.

Jos paisuntasäiliön anturivikaa epäilet, niin sehän selvilää irrottamalla johtoliitin anturin johdosta, ja oikosulkemalla mittaristolle menevän johdon koskettimet hyppylangalla, varoitustekstin pitäisi näkyä pysyvästi kun virrat on päällä. Siltä varalta että kyseessä olisi anturin maadoitusvika, mittaa vastus mustasta johdosta maihin, ja tarvittaessa vaikka maadoita se toinen ei-musta suoraan johonkin varmaan maahan. Paisuntasäiliössä on magneettinen koho, joka liikkuu säilön keskellä nestetilan ulkopuolella olevan reed-kytkimen kohdalle, kun nestepinnan alaraja saavutetaan.

Ajotietokoneen taustavalo-ongelman taas voi todeta valaisemalla edun näyttöä taskulampulla. Jos näytössä erottuu ja syttyy/sammuu tekstit taskulampulla valaistuna, pääset taustavalonvaihtoon.

Mittaristo maadoittuu vasemman etukaiutinritilän alla olevaan maadoituspisteeseen tuulilasin alapalkkiin.

Lämpö-anturin oikea vastusarvo käyntilämpöisellä koneella (90C) on 46,9 - 55,5 ohm. Lämpömittarin viisarin kuuluisi olla kokolailla vaakasuorassa jos kytket tuonsuuruisen vastuksen lämpöanturin johdon ja maan välille.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin