9000 CS 2,3i

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
crocket
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Syys 03, 2013 10:22

9000 CS 2,3i

Viesti Kirjoittaja crocket »

Tervehdys teille kaikille. Nyt olis tarjolla ihan kohtuu hintaan otsikon mukainen saab vuosimallia 93. Autossa on kuitenkin pari vikaa ja foorumia selatessani en oikein löytänyt tyhjentävää vastausta. Auttakaa uutta saabistia siis.

Kaukovalot eivät mene päälle. Ajovalot himmenevät kun viiksestä laittaa kaukovalot päälle joten tämä luultavimmin tarkoittaa relevikaa. Saako noita releitä vielä ostaa uutena ja jos saa niin mistä?

Flekti ei puhalla mitään, eli todennäköisesti flektin moottori sökö. Onko hirmuinen homma vaihtaa? Luullakseni tuo moottori sijaitsee konehuoneen puolella mutta kertokaa viisaammat jos olen väärässä. Niin kyseessä on ilmastoitu malli ja ilmastointi on huollettu katsastuksen yhteydessä. Katsastus on suoritettu 18.3.2013

Nämä pari "pikku" asiaa vaivaavat mieltä ja jos nuo eivät ole suhteettoman ylipääsemättömiä asioita niin aion liittyä saabin omistajien lukuisaan joukkoon.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 CS 2,3i

Viesti Kirjoittaja jus »

Pitkät valot voi tulla kuntoon ihan vaan valonvaihtoreleen avaamalla ja juotokset lämmittämällä. Toinen mahdollinen vikapaikka olisi valonvalvontarele, mutta sen ongelmissa on tyypillisempää, että toinen valoista toimii ja toinen ei. Onhan pitkien polttimot ja sulakkeet ehjät?

Tarkoitatko flektillä moottorin jäähdytysjärjestelmän puhallinta? Johto- ja releviat ovat yleisempiä, puhallinmoottori kestää yleensä auton iän.

Vai tarkoitatko lämmityslaitteen puhallinta, joka puhaltaa ilmaa matkustamoon? Tämä moottori kyllä kuluu, ja viimeisiä vedellessään voi käräyttää automaatti-ilmastoidussa autossa puhaltimen tehonsäätöelektroniikkaa. Tai ei-automaatti-ilmastoidussa ylilämpösuojan. Tämäkin puhallinmoottori on konepellin alla, vaihtotyö vähän hankalan maineessa, ensikertalaiselta palaa aikaa (ja hihat & hermot).
crocket
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Syys 03, 2013 10:22

Re: 9000 CS 2,3i

Viesti Kirjoittaja crocket »

jus kirjoitti:Pitkät valot voi tulla kuntoon ihan vaan valonvaihtoreleen avaamalla ja juotokset lämmittämällä. Toinen mahdollinen vikapaikka olisi valonvalvontarele, mutta sen ongelmissa on tyypillisempää, että toinen valoista toimii ja toinen ei. Onhan pitkien polttimot ja sulakkeet ehjät?

Tarkoitatko flektillä moottorin jäähdytysjärjestelmän puhallinta? Johto- ja releviat ovat yleisempiä, puhallinmoottori kestää yleensä auton iän.

Vai tarkoitatko lämmityslaitteen puhallinta, joka puhaltaa ilmaa matkustamoon? Tämä moottori kyllä kuluu, ja viimeisiä vedellessään voi käräyttää automaatti-ilmastoidussa autossa puhaltimen tehonsäätöelektroniikkaa. Tai ei-automaatti-ilmastoidussa ylilämpösuojan. Tämäkin puhallinmoottori on konepellin alla, vaihtotyö vähän hankalan maineessa, ensikertalaiselta palaa aikaa (ja hihat & hermot).

Juurikin tuota lämmityslaitteen puhallinta joka puhaltaa ilmaa matkustamoon tarkoitan. Kävin eilen koeajolla ja lämmintä kyllä tuli kabiiniin mutta semmoisella lehmän hönkäys teholla. Kun kokeilin säätää puhallusta isomalle niin mitään ei tapahtunut, ei käryä, ei mitään ääntä edes.
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9000 CS 2,3i

Viesti Kirjoittaja sarka »

Ilmastoimattomaan vaihdoin puhaltimen puoleen tuntiin ensikertalaisena, vm97. Ilmastoituun ei oo vielä tullu kokeiltua, mutta sanovat että ilmastoinnin letkuja pitää REPIÄ tai vaihtoehtoisesti järjestelmä tyhjentää ja irrottaa letkut.

Puhaltimen kommutaattori ja hiilet voi olla finaalissa, ja puhallusteho siksi surkea. Tai vikaa liitännöissä tai vastuksessa. Helpoiten selviää, kun avaa akvaariokotelon ja irrottaa puhaltimen 2-napaisen harmaan liittimen ja syöttelee suoraan liittimeen 12V.

Puhaltaako parkissa, vai tuleeko sitä ilmaa vain ajaessa? Mitkä asennot toimii?
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
crocket
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Syys 03, 2013 10:22

Re: 9000 CS 2,3i

Viesti Kirjoittaja crocket »

Mikään asento ei toimi. Parkissa ollessa en huomannut, että olisi puhaltanut mitään. Vois siis olla, että kun kone lämpenee niin sen vaikutuksesta myös kabiini lämpenee.
crocket
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Syys 03, 2013 10:22

Re: 9000 CS 2,3i

Viesti Kirjoittaja crocket »

Entäs tuo rele asia. Onko niin että ainoastaan kolvaamalla rele kuntoon, vai onko noita vielä jossakin myynnissä? Tietysti ensin katsotaan polttimoiden kunto ja sulakkeet.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: 9000 CS 2,3i

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Varmaan 95% tapauksista releen juotosten sulana käyttäminen auttaa valovikoihin. Omasta porasin vielä sekä valo- että valvontareleen koteloihin tuuletusreikiä jäähtymisen auttamiseksi, sillä boksissahan ne kuitenkin ovat konehuoneessa.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
crocket
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Syys 03, 2013 10:22

Re: 9000 CS 2,3i

Viesti Kirjoittaja crocket »

Lisää selvitelty tuota lämmityslaitteen puhallinta. Taakse puhaltaa todella hiljaa vaikka olisi missä asennossa, eli puhaltaa mutta vain taakse.

Mistä siis kannattaa lähteä vikaa etsimään ja kuulostaako tee se itse miehen hommalta? Saabissa on automaatti ilmastointi.
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9000 CS 2,3i

Viesti Kirjoittaja sarka »

Oletko ihan varma että puhallin "puhaltaa" vai onko kyseessä vain ajoviima? Testaa puhallin syöttämällä sille sähkö suoraan akusta, pitäisi puhaltaa ihan kunnolla.

Takaovissahan on sitten omat erilliset puhaltimet.
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
crocket
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Syys 03, 2013 10:22

Re: 9000 CS 2,3i

Viesti Kirjoittaja crocket »

No niin, tonnari ostettu ja yksi 1000 kilometrin keikka ajeltu. Kyllä on hyvä kyyti tonnarissa vaikka ikää onkin.

Lämmityslaitteen toiminnasta. Viikonloppuna menee asentajalle joka syöttää virtaa suoraan moottorille, mutta alan pikkuhiljaa uskomaan, että vika ei ole siinä. Lämmytyslaitteen automatiikka toimii. Kun säätää lämpötilaa ylöspäin alkaa lämmintä virrata kabiiniin. Mutta varmasti tätä vikaa voi lähestyä vasta ensi viikon aikana.

Uusi ilmiö minkä huomasin tuolla pienellä lenkillä minkä ajelin. Ihan selkeästi tuntee kun tasa kaasulla ajelee, niin pienen pieniä nykäyksiä säännöllisen epäsäännöllisesti, yleensä kun nopeutta pudottaa. Ilmiö toistuu joka vaihteella ja missä nopeudessa tahansa. Alkaakohan kasetti vetelemään viimeisiään?
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9000 CS 2,3i

Viesti Kirjoittaja sarka »

Varakasettia takakonttiin :) Kestänee jonkun 200tkm per kasetti, jos ovat originaaleja.


Automatiikka voikin toimia, mutta puhallin ei pyöri mekaanisesta viasta johtuen riittävän nopeasti tai ollenkaan. Toinen vaihtoehto on, että puhaltimen nopeuden säätimessä on vika. Edelleen ohjausautomatiikka toimisi oikein. Jos siellä vaan läppä kääntyy lämpösen puolelle normaalisti, niin sieltä sitä myös jonkin verran tulee.

Faijalla meni tonnarista nopeudensäädin hajalle, kun painoi puhallusta isommalle tai pienemmälle, ledi hyppäsi heti ylös tai alas. Normaalisti kun pitää painaa pidempään pohjassa että menee täpölle...
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
crocket
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Syys 03, 2013 10:22

Re: 9000 CS 2,3i

Viesti Kirjoittaja crocket »

Tonnarista vielä. Pitkät valot ei korjautunu edes uudella releellä. Tilanne on siis se, että rele on ehjä ja kun laittaa pitkät valot päälle ainoastaan ajovalot himmenee. Mistäköhän sitten alkaisi vikaa etsiä, hyviä vinkkejä otetaan vastaan? Sulakkeet on katsottu kaikki ja ne on ehjät. Voisikohan siinä valoviiksessä olla jokin vika kun ei cruisekaan mene päälle?
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9000 CS 2,3i

Viesti Kirjoittaja sarka »

Valojen vaihtorele vai valojen valvontarele? Kokeilithan molemmilla?

Sähkökaaviota vianhakua helpottamaan: http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... /13754.pdf
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
crocket
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Syys 03, 2013 10:22

Re: 9000 CS 2,3i

Viesti Kirjoittaja crocket »

sarka kirjoitti:Valojen vaihtorele vai valojen valvontarele? Kokeilithan molemmilla?

Sähkökaaviota vianhakua helpottamaan: http://www.autolib.diakom.ru/CAR/Saab/1 ... /13754.pdf
Valvontarelettä en vielä kokeillut. Täytyy kokeilla vielä sitäkin.

Hyviäkin uutisia. Lämmytyslaite toimii ja ilmastointikin toimii. Tonnari oli asentajalla joka otti lämmityslaitteen moottorin esiin ja vika oli silminnähtävä. Johto irti. Nyt kun johto on taas kiinni ja kiinnitys varmistettu toimii lämmityslaite täysin normaalisti.

Ei kenelläkään sattuisi olemaan vm -93 9000 CS:n sitä omistajan ohjekirjaa suomen kielellä. Olisi hiukan helpompi opetella ilmastoinnin ja lämmityslaitteen saloja kun ymmärtää lukemansa.
crocket
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: Ti Syys 03, 2013 10:22

Re: 9000 CS 2,3i

Viesti Kirjoittaja crocket »

Juu, valvontarele oli antautunut. Nyt pelaa kaikki valot. Cruise ei vaan tahdo mennä päälle. Onko tonnarissa jonkin sortin merkkivalo mittaristossa kun cruise kytkeytyy päälle? Mistä kannattaisi lähteä vikaa etsimään kun ei toimi?
Vastaa Viestiin