Tukitun letkun tunnistusapua

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Tukitun letkun tunnistusapua

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Joo, tosiaan olen näiden kanssa vähän kujalla.

Kuva

Kertokaapa minne tuon letkun kuuluisi mennä? Vai kuuluuko minnekään? Mikä on sen virka? Piirsin hieman osviittaa minne johtaa. Letkun toinen pää on tukittu ilmastointiteipillä ja se roikkuu tyhjänpanttina.

Auto 9000 2.3 i MY94
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Tukitun letkun tunnistusapua

Viesti Kirjoittaja sarka »

Oiskohan EGR:n letku. Menee normaalisti kaasuläpän alapuolelle venttiilille, johtaa pakokaasuja imusarjaan tai jotain sellasta.

Oisko se kaasuläpän alla oleva venttiili ruennut vuotamaan, ja sitten tukittu tuo letku? Mitähän katsurin päästömittari asiasta sanoo... :roll:
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tukitun letkun tunnistusapua

Viesti Kirjoittaja jus »

Näyttää vähän pulse air -järjestelmän letkuilta/putkilta, mutta ei niitä pitäisi olla 94-autossa. Onko tuo joku erikoisen markkina-alueen malli?
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Tukitun letkun tunnistusapua

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Suomi-auto ja päästöistä ei ole koskaan pompannut katsastuksessa. Päinvastoin saanut puhtaan paperit.
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1115
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: Tukitun letkun tunnistusapua

Viesti Kirjoittaja eegas »

Kuva
Mulla on tuo 2.0 vapari -94, eikä ole mitään ylimääräisiä putkia tuolla kohtaa, ei ole edes ilmastointia. Mutta tulpista piisaa, championit olivat paremmat 8)
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Tukitun letkun tunnistusapua

Viesti Kirjoittaja sarka »

EPC:tä katsoessa näyttää SAI-venttiililtä tuo

http://sarka.kapsi.fi/img/SAAB/SAI/

(älä kysy, mitä tuo tekee)
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
tosiynnäri
"Turbo"
Viestit: 227
Liittynyt: La Loka 16, 2010 23:25

Re: Tukitun letkun tunnistusapua

Viesti Kirjoittaja tosiynnäri »

SAI = Toisioilma (Secondary Air Injection).

Laitteiston tarkoituksena on puhaltaa ilmaa pakosarjaan HC- ja CO- jälkipolton parantamiseksi, ennenkuin happianturi ja katalysaattori ovat saavuttaneet toimintalämpötilansa. Ilmapuhalluksen seurauksena katalysaattori saavuttaa nopeammin toimintalämpötilansa. Ei ole toiminnassa enää lämpimällä moottorilla (eikä siten vaikuta päästömittauksiin, jotka yleensä tehdään lämpimällä moottorilla).
Vastaa Viestiin