9000 2,3T USA -93 pienet ilmaletkut/releet

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

9000 2,3T USA -93 pienet ilmaletkut/releet

Viesti Kirjoittaja kostape »

Apuva!
Keväällä tein kytkinremontin, nyt ei tahdo käydä nätisti, joutokäynti hukassa. Niin on ne pienet alipaine/paineletkutkin, ei tullut niihin lappuja kirjoiteltua irroitettaessa.
Muutamat letkut ovat pahasti pehmenneitä, kuten oli kytkimen paineletkunkin kumi.
Väliseinässä on rele, johon tulee kaksi letkua ja kolmantena on 30 mm pitkä letkun pätkä, jolle on vaikea kuvitella mitään tarkoitusta. Nuo kaksi johtavat ilmaläpälle tai kojelaudan alle päin. Kojelaudan alla on kai joku rele, koska sieltä tulee yksi letku moottoritilaan, mutta mihin se liittyy?
Vasemman lokasuojan päällä on toinen samanlainen rele, jolla kolme letkuyhteyttä. Yksi haistelee turbon painetta ja ne kaksi suuntaavat ilmaläpälle päin, ilmaläppäkotelon alla on paikka yhdelle letkulle, mutta kumpi, minne se toinen?
Noihin kahteen "ilmaohjattuun" releeseen tulee kumpaankin kaksi sähköjohtoa (on-off-toiminnot?), mutta värit ovat outoja ainakin vanhemmille kaavioille.
Olen yrittänyt löytää apu Haynesin kirjasta ja tehtaan kirjoista 1988 vuosimallille.
Eivät kerro mitä nuo releet ovat, eivätkä johtimien väritkään sovi kaavioissa millekään esitetyille releille.
Autossa on vakionopeussäädin, ilmastointi ja vaihtamisen opastusvalo.
smeq
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: Ti Huhti 14, 2009 23:25
Paikkakunta: Ulvila

Re: 9000 2,3T USA -93 pienet ilmaletkut/releet

Viesti Kirjoittaja smeq »

olisikohan tuosta apua:

http://imageshack.us/photo/my-images/803/dscn1734l.jpg/

autossa lienee myös luistonesto?
kojelaudan alle menevä letku menee ainakin ahtopainemittarille ja tuo 30mm natsa on ihan oikein.

ps. nuo "releet" ovat muuten magneettiventtiileitä
#4754 -02 9-5 tomaattifarmari, ex. -95 9000 Aero
Pikselikorjausta ja muuta remppa-apua 040-4808538
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9000 2,3T USA -93 pienet ilmaletkut/releet

Viesti Kirjoittaja sarka »

USA-mallissa on aika paljon ylimääräsiä letkuja ja venttiileitä. Omassani on vieläpä lokasuojassa väärä alipainekaavio...

Olisiko näistä kuvista iloa http://sarka.kapsi.fi/img/SAAB/9000/alipaine/

Jos nyt muistan oikein, niin itselläni on jenkissä tuon "elektroninen egr" kuvan mukainen kytkentä. Osaan nro 14 tulee sähköjohto, ja pitää äänekästä suhinaa tyhjäkäynnillä (siinä on pieni neulaventtiili, joka kantsii putsata).

Kojelaudan alla on varmaankin paineanturi, ainakin omassani se on siellä (LH-jet kampe)
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: 9000 2,3T USA -93 pienet ilmaletkut/releet

Viesti Kirjoittaja kostape »

Kiitoksia, hyvin selventäviä kuvia, harjoitus jatkuu huomenna.

Vai niin päin, että magneettiventtiilejä, jotka ohjailevat noita paineita. Ehdin jo kuvitella, että päinvastoin, paine-erojen perusteella "releet" kytkevät sähköjä.

Autossa on luistonestotoiminto ja ilmastointikin.
pentti.kostamo2@luukku.com
040-5950109
96 -64... ja uudempiakin
V4-purkuvaraosia maan paras (?) valikoima
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: 9000 2,3T USA -93 pienet ilmaletkut/releet

Viesti Kirjoittaja kostape »

Nyt ovat letkut luullakseni oikeilla paikoillaan. Mutta käy edelleen ontuen joutokäyntiä ja sammahtelee. Korjauskirjoissa 88-89 vuosien kaasuläppäkotelot ym ovat kovin erilaisia. Epäilen että se ei toimi riittävän herkästi, joko vekottimessa itsessään vika tai sitten sitä ohjaavassa sähkösysteemissä. Joskus aiemmin kun "check engine"-valo syttyi, niin koodi oli "kaasuläpän anturi".
Irroitin koko kaasuläppäkotelon, siellä sisällä on sähkömoottori, joka voisi olla viallinen tai sitten ei. Kirjojen mukaan vastuksia voisi mitata, mutta tässä uudemmassa on kovin monta napaa.
Uusi kokonainen komponentti olisi saatavana Saksassa, maksaisi noin 1500,00 plus rahti.
Hankala malli tämä on harrastusautoksi.
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9000 2,3T USA -93 pienet ilmaletkut/releet

Viesti Kirjoittaja sarka »

kostape kirjoitti:Nyt ovat letkut luullakseni oikeilla paikoillaan. Mutta käy edelleen ontuen joutokäyntiä ja sammahtelee. Korjauskirjoissa 88-89 vuosien kaasuläppäkotelot ym ovat kovin erilaisia. Epäilen että se ei toimi riittävän herkästi, joko vekottimessa itsessään vika tai sitten sitä ohjaavassa sähkösysteemissä. Joskus aiemmin kun "check engine"-valo syttyi, niin koodi oli "kaasuläpän anturi".
Irroitin koko kaasuläppäkotelon, siellä sisällä on sähkömoottori, joka voisi olla viallinen tai sitten ei. Kirjojen mukaan vastuksia voisi mitata, mutta tässä uudemmassa on kovin monta napaa.
Uusi kokonainen komponentti olisi saatavana Saksassa, maksaisi noin 1500,00 plus rahti.
Hankala malli tämä on harrastusautoksi.
Kaasuläpän asentoanturi on se semikantikas musta palikka kaasuläpän kyljessä. Sen kuuluu naksahtaa kun kaasuvipu menee tyhjäkäynnille. Monesti on ollut piuhat liittimen juuresta poikki...

"Kaasuläpän perussäätö" kannattaa tarkistaa.

Samoten tyhjäkäyntimoottorin oikea toiminta - jos vaan lähimaastosta löytyy ehjä niin sillä ensin testaus, sitten vasta kokeillaan voiko nykyistä elvyttää... Itellä meni viimeksi puhdistellessa ja elvytellessä jumiin koko "IAC-valve", kierroksia olikin sitte aika reilusti tyhjiksellä. Varmaan joku roska pyörähti hankalaan väliin eikä halunnut enää tulla sieltä pois... Nuita tk-moottoreita on vissiin ainakin kolmea erilaista.

Sähkömoottori kaasuläppäkotelossa? TCS?

Tonnari on itsessään ihan mukavaa harrasteltavaa, ulkomaantuonnit ja ranetukset sitten erikseen. TCS on monilla aiheuttanut harmaita hiuksia... Yleensä onkin tainnut mennä siihen että koko TCS on purettu mäkeen ja ajeltu tyytyväisenä mutkaista tietä näkymättömiin. Perushuollot ja -korjaukset on aika simppeleitä tehdä, vaikkakin joskus aikaa vieviä.

Itellä tonnareita on ollu jo runsaasti enemmän ku saabismivuosia, loppuunajettuja/-kaluttuja pommeja ja vähän hienompiakin, samoin satkuja. Jostain syystä tonnari on kuitenkin se paras :)
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: 9000 2,3T USA -93 pienet ilmaletkut/releet

Viesti Kirjoittaja kostape »

Joo, kyllä tonnari hyvä on, on minulla jo toinenkin, samanvärinen, että naapurit eivät huomaa, että remonttia on menossa.
Ihmettelen tuon 2,3 200 hv-moottorin kaasuläppäkoteloa, on niin erilainen verrattuna korjusoppaissa selostettuihin. Ei mekaanista selkeää yhteyttä kaasuvaijerista läppään eikä mitään joutokäynnin ilmakanavaa. Vaan tuon joutokäynninkin pienen ilmavirtauksen hoitelee se iso läppä sähkömoottorin käyttämänä. Sähkömoottorin samaa käyttövoimaa sitten säätelee nuo eri suunnista ohjausyksikköön tulevat pulssit. Jos olen tästä jotain ymmärtänyt.
Tämän osalta on väärin puhua kaasuläpän asennontunnistimesta, koska sellaista kuten noissa korjausoppaiden kuvissa näkyvää ei ole, eli akselin asentoa ei mitata vaan se määrätään suoraan sillä käyttömoottorilla.
Olisiko niin, että noista yleisimmistä systeemeistä poikkeava rakenne johtuu USA-specsistä, luistonestosta, Jetronikin -93 mallista.
Pitäisi kai ontuen viedä vielä koodin lukuun, saattaa sitten kertoa että "asentotunnistin", vaikka sellaista läppäkotelossa ei edes ole.
Ajatelen vielä purkaa mekaniikan moottorista läppään, jos siellä on jotain jäykkyyttä, jonka vuoksi läpän säätö ei herkästi toimi joutokäyntialueella.
HPekkaH
"Kaasari"
Viestit: 31
Liittynyt: La Heinä 07, 2007 14:07
Paikkakunta: Turku

Re: 9000 2,3T USA -93 pienet ilmaletkut/releet

Viesti Kirjoittaja HPekkaH »

Hei, sinulla on ilmeisesti TCS-malli eli sähköinen kaasuläppä, jossa vaijeri on vain kaiken varalta. Siihen kuuluu kaksi sähkötoimista alipaineventtiiliä, yksi akvaariokotelon laidassa ja toinen vasemman lokasuojan pinnassa konehuoneessa. Akvaariokotelon venttiiliin tulee letkut kaasuläpästä ja imusarjasta, ja se toinen liittyy bypass-venttiilin säätelyyn. TCS voi tuottaa paljon harmia, mutta se voi myös toimia vuosikausia ongelmitta. Minulla on kokemuksia kummastakin.

Alipaineletkuihin on jossain ihan kuviakin olemassa, mutta en tähän hätään löydä.
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9000 2,3T USA -93 pienet ilmaletkut/releet

Viesti Kirjoittaja sarka »

Haulla löysin mm. tällaisen ketjun http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 6&p=962133
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
louhelai
"Aero"
Viestit: 348
Liittynyt: Pe Joulu 12, 2003 20:13
Paikkakunta: Nurmijärvi, Lepsämä

Re: 9000 2,3T USA -93 pienet ilmaletkut/releet

Viesti Kirjoittaja louhelai »

UKT eli usein kysytyt tonnarikysymykset. Sieltä löytyy TCS:stä tietoa.
# 1869
9-5 1,9 TiD A Sedan Vector -09 (KA)
900i A Sedan -87 (MR)
9-3 1,8 t Linear Turbo Pilot SportCombi A
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: 9000 2,3T USA -93 pienet ilmaletkut/releet

Viesti Kirjoittaja jus »

Ainakin kuvia tuosta ranskankielisestä 92-TCS-kirjasta osaa jokainen katsella, kielitaitoisimmat ymmärtävät kenties tekstiäkin:
http://www.saabsportclub.com/site/ssc_t ... _91-92.pdf
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
kostape
"Hölösuu"
Viestit: 1249
Liittynyt: To Kesä 19, 2003 13:32
Paikkakunta: Nurmijärvi/Renko

Re: 9000 2,3T USA -93 pienet ilmaletkut/releet

Viesti Kirjoittaja kostape »

Nyt on sähköinen kaasuläppäkotelo irroitettu, osin avattukin ja hieman rasvattu ja koottu. Muuta mekaanista vikaa ei näkynyt kuin ahtaaksi rypistynyt ilmapalkeelle menevä kumiletku. Pikkuletkut on laitettu noiden linkeistä saatujen kuvien mukaan tod.näk. oikein. Mutta ei käy hyvin alle 1000 kierroksella. Muistuu mieleen että joskus on luettu koodi: "kampiakselin asentoanturi". "Check engine" ja "TCS" -valot palavat, jos veisin luettavaksi, saattaisi taas muistuttaa kampiakselin asentoanturista, ja siksi ei jaksa käydä joutokäyntiä.
Mainiosta ranskankielisestä olin ymmärtävinäni, että tässä mallissa kampiakselin asentoanturi on kampiakselin etupäässä hihnapyörän takana. Vauhtipyörän vaiheilla sitä ei näy.
Noista antamistanne linkeistä selviää monia juttuja, mutta ERG:tä tässä mallissa ei ole, vaan katalysaattori.
Ranskankielinen 300-sivuinen selostaa hyvien piirosten kanssa miten TCS ja kaasuläpän kääntö toimii, mutta teksti ei minulle tarpeeksi aukea. Ja voihan olla että nuo magneettiventtiilit takertelevat, en ole vielä vastuksia mittaillut.

Kiitoksia neuvoista ja linkeistä, harjoitus jatkuu.
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: 9000 2,3T USA -93 pienet ilmaletkut/releet

Viesti Kirjoittaja sarka »

kostape kirjoitti:Muistuu mieleen että joskus on luettu koodi: "kampiakselin asentoanturi". "Check engine" ja "TCS" -valot palavat, jos veisin luettavaksi, saattaisi taas muistuttaa kampiakselin asentoanturista, ja siksi ei jaksa käydä joutokäyntiä.
Check Engine -vikakoodit voi lukea itsekin -> http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 37#p971437

Miten lie TCS:n antamien koodien kanssa? Siitäpä ei itellä olekaan vielä minkäänlaista kokemusta...
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Vastaa Viestiin