Ummikot termarin vaihdossa, mikä proppu? LISÄKYSYMYKSIÄ:)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Ummikot termarin vaihdossa, mikä proppu? LISÄKYSYMYKSIÄ:)

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Dodii termarin vaihto ohi ja uudet nesteet sisällä jäähdyttimessä. Oli jänniä hetkiä ko näytti jo että tiputti termarikotelon juuresta nestettä mutta kiristämällä sitten lakkasi. Huh!

Aiemmin kun etsittiin jäähdytinnesteiden tyhjennystä varten saatiin jäähdyttimen kohdalta jotain öljyä pihalle hieman. Jouduttiin ottamaan sitten alavesiletkun kautta nesteet ulos kun sitä proppua ei löytynyt.

Tosiaan höräytettiin käyntiin toosa nyt ensimmäistä kertaa ja olihan se sama äljyproppu jäänyt kiristämättä kunnolla joten auton alle tuli pienoinen lammikko nestettä. Mikähän proppu tuo on tuossa jäähdyttimen takana edessä? Jos kuvasta saa yhtään selvää? Automaatin öljyt vai ohjaustehostin? Moottoriäljyt? Tosiaan kun laittoi käyntiin päästi alleen tällaisen lammikon.

Termari on vaihdettu ja jäähdytinnesteet. Seuraavaksi öljyt jotka alle min kun tikusta katsoin... Amatöörit asialla niin oli unohtunut sitten kiristää se proppu.

Toivottavasti kuvista saa jotain selvää. Kyseessä 2.3 iivari 94. Hirmu karstainen pohja!
Viimeksi muokannut Vilho123, Su Loka 06, 2013 13:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Ummikot termarin vaihdossa. Mikä tyhjennysproppu?

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Ja ne kuvat;

http://aijaa.com/Nb04Gg

http://aijaa.com/92Hf7y
Ja tuo josta roikkuu tippa päästä
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ummikot termarin vaihdossa. Mikä tyhjennysproppu?

Viesti Kirjoittaja jus »

Automaattivaihteiston öljykierto on jäähdyttimen matkustajanpuoleisen päädyn sisällä. Lisäksi jäähdyttimen alapuolella voi olla erillinen jäähdytin automaattivaihteistoöljylle.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Ummikot termarin vaihdossa. Mikä tyhjennysproppu?

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Kiitos. Samaa veikkasin. Mittatikun mukaan lootassa oli hieman liikaa öljyä muutenkin joten ei haittaa vaikka hieman sai pois.
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ummikot termarin vaihdossa. Mikä tyhjennysproppu?

Viesti Kirjoittaja jus »

Vaihteistoöljyn määrähän tarkistetaan moottori käynnissä, ajolämpimänä, ennen tarkistusta pidetään vaihdevalitsin hetken D:llä, R:llä ja P:llä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Ummikot termarin vaihdossa. Mikä tyhjennysproppu?

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Niin ja tikku nostetaan vaihteenvalitsimen ollessa N-asennossa.
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7570
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Ummikot termarin vaihdossa. Mikä tyhjennysproppu?

Viesti Kirjoittaja mestari »

missä asennossa vaihteenvalitsin pitää olla kun tikku työnnetään takaisin? 8)
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Ummikot termarin vaihdossa. Mikä tyhjennysproppu?

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Kiitos neuvoista. Pakko kysyä vielä muutamaa asiaa enkä viitsi avata uutta topicia.

Eli tosiaan tiputti hieman taas kun auton laittoi käyntiin. Joutui sitten ruuvaamaan sen auki ja katsomaan mikä siinä mättää. Luonnollisesti laatikon öljyt valuivat ulos siinä samalla ositthttp://foorumi.saabclub.fi/posting.php?mode=edit&f=12&p=972635#ain. Tiiviste oli hieman kulunut ja nyt on laitettu uudelleen kiinni kiristäen astetta tiukemmalle eikä vuoda enään auton ollessa käynnissä. Hyvä näin. Nyt tosiaan sitten menin lisäämään laatikkoon litran Dexron II (sattui autotallilta löytymään 1l purkki) öljyä tilalle, punaista ja juoksevaa. Ulosvalunut öljy oli punertavan ruskeaa aluksi tosi tummaa. Nyt siellä on sitten vanhaa ja uutta. Kello alkoi olemaan sen verta etten enään kehdannut pistää tulille joten katsoin mittatikun kylmäpuolta ja näytti siihen keskivaiheen ja täyden tiimoille. Uskaltaisinko käydä heittämässä lenkin autolla ? Jokatapauksessa vissiin kunnon öljynvaihto laatikille tehtävä nyt kun siellä ei ainetta tarpeeksi ole. Oliko se että tietty määrä ulos ja tietty sisään?

Sitten pitkästä aikaa kun antoi käydä siinä tallilla tyhjäkäyntiä niin aluksi moniurahihnasta kuului aikas raapivaa ääntä. Aina hetken aikaa ja sitten lakkasi ja taas kuului. Sellaista ikävää mutta väheni kun antoi käydä jonkun aikaa. Varmaan kerännyt likaa ja muuta paskaa kun auto seissyt siellä paskan keskellä konepelti auki. Pitäiskö vähän liukastaa vai antaa olla?
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2648
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: Ummikot termarin vaihdossa. Mikä tyhjennysproppu?

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Vilho123 kirjoitti:
Sitten pitkästä aikaa kun antoi käydä siinä tallilla tyhjäkäyntiä niin aluksi moniurahihnasta kuului aikas raapivaa ääntä. Aina hetken aikaa ja sitten lakkasi ja taas kuului.
Veikkaisin että ilmastoinnin kompura vain lähtee välillä päälle.
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Ummikot termarin vaihdossa, mikä proppu? LISÄKYSYMYKSIÄ:)

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Nyt huomasi ekan ajon aikana kun seurailtiin lämpöjä ja pysähdyttiin välillä aina tarkistamaan ettei näy vuotoja niin kolmannella pysähdyksellä moottorin tyhjäkäyntikierrokset seilasi paikallaan väliä 800-1600. Ihan selkeästi ulospäin olisi luullut, että toinen painoi kaasua. Voisiko johtua, että järjestelmässä olisi jäänyt hieman ilmaa ym?

Sitten tuosta flektistä, sinne on vaihdettu se anturi niin että on ainoastaan yksivaiheinen. Eli flekti tarttuu matkaan kun lämmöt olleet kello 22 kohdalla.
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Vastaa Viestiin