Tuulilasi

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Tuulilasi

Viesti Kirjoittaja sarka »

Tuli tuossa vaihdettua kalliit Valeon pyyhkijät jenkkitonnariin kun tuntui pyyhkivän huonosti. No eipä auttanut uudet sulat - yhtä huonosti toimii kuin vanhatkin.

Sisäpuoli lasista on puhdas, ei sormenjälkiä tai mitään. Ulkopuolelta lasia on pesty ties millä aineella. Aurinkoa vasten ei huomaa hakkaumia tai mitään, eikä lasissa ole säröjä.

SILTI! Aina kostealla kelillä näkyy "valumajäljet" lasissa, vaikka kuinka pyyhkii ja millä. Mitäs vois tehä, muuta kuin vaihtaa lasin? Aineita on testattu Autoglymin Fast Glassista tärpättiin ja Sinoliin ja vaikka mitä siltä väliltä... :roll:
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Hukkaportti
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:27

Re: Tuulilasi

Viesti Kirjoittaja Hukkaportti »

Sama vika, edellinen lasi vaihdettu n. 100 000 km sitten kuluneisuuden tähden. Uudella lasilla ajelu olikin sitten yhtä juhlaa! Ihan kuin prätkän sarvissa olisi ollut, niin oli lasi kirkas.
Noita valumajälkiä itsekin ihmetellyt. Pyyhkijät jättää harmaan kalvon kylmälle lasille, sulkia olen ajatellut vaivaan vaihtaa. Myös lasin syväpuhdistusta, 100% isopropanoli kaiketi parasta lääkettä tarkoitukseen, mutta sitä ei yksityisesti taida nykyisin saada (EU säädökset...). Kokeilin polttoaineen jäänestoakin, mutta sen lisäaineet jättävät "rasvakalvon" lasinpintaan.

Harmaa kalvo johtuu todennäköisesti kuluneesta lasista ja pyyhkijöistä, johon uudet sulat auttavat ehkä hieman. Mutta ne "valumajäljet" ovat kyllä erikoiset. Happamien sateiden tms. syöpymiä (vrt. etsaus)?
CS 2,0t -97 225 000 km
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tuulilasi

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Eikös esim. tärpätti jne. lasilla jätä hieman öljymäisen pinnan,,, eli ei välttämättä paras vaihtoehto... Mites kertaluokkaa kovemmat liuottimet, kuten tinneri, asetoni tai ksyleeni tms. yms?...

Tietysti asianmukaisesti itsensä suojattuna ja "varovasti", ei lantraten ettei maalipinta ja tiivisteet kärsi. Pieni pullo tinneriä ei paljoa maksa - ja sitten kun huomaa miten hyvä yleiskäyttöinen liuotin se on, niin käyttöä löytyy varmaan muutakin, kuin tuulilasin pesu :wink:
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Tuulilasi

Viesti Kirjoittaja sarka »

Ksyleenilläkin oon kokeillut, eikä lähteny sen kummemmin... Liekkö sitten lasin vaihto ainoa keino :?
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 865
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Tuulilasi

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Mulla oli vastaavantyyppinen ongelma kesällä. Erehdyin pesemään äitee muorin auton jollain hemmetin mikroliuottimella ja siitä jäi kunnon valumajäljet tuulilasiin vaikka varjossa pesin. Noh, yritin poistaa lasinpuhdistusvaahtolla, asetonilla ja tinnerillä. Eipä lähtenyt millään noista. Sitten nappasin keittiöstä universal stone purkin ja johan läks. Tiedä sitten onko tuo hyväksi tuulilasille, mutta eipähän ole valumia :mrgreen:
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
mjpelkon
"Turbo"
Viestit: 253
Liittynyt: Su Huhti 10, 2005 22:35
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tuulilasi

Viesti Kirjoittaja mjpelkon »

Moi,

tämä ei ole mainosta, mutta jos joku miettii, että mistä löytyy "universal stone purkkeja", niin esim. City-Market myy niitä.

Vihreä paketti.

-Make
marvi
"Aero"
Viestit: 427
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 12:40
Paikkakunta: LeNpäälä

Re: Tuulilasi

Viesti Kirjoittaja marvi »

Tämä on ymmärtääkseni erittäin lähellä puhdasta isopropanolia.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
rasvanäppi
"Kaasari"
Viestit: 11
Liittynyt: Su Loka 13, 2013 15:44
Paikkakunta: pirkanmaa

Re: Tuulilasi

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Kokeilkaas vahata lasi, niin teen itse useasti, sonta lähtee irti ja vesi roiskuu lasista pois komeasti jonkin aikaa.
ex-edustussaappi
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Tuulilasi

Viesti Kirjoittaja sarka »

rasvanäppi kirjoitti:Kokeilkaas vahata lasi, niin teen itse useasti, sonta lähtee irti ja vesi roiskuu lasista pois komeasti jonkin aikaa.
Jotain "nano-lasivahaa" ja wurthin teflonvahaa on tullut käytettyä, mutta ei niillä ainakaan irtoa. Pitänee kokeilla tuota aiemmin mainittua "yleiskiviainetta".

Teflon-vahassa ja tuossa nanossa on vaan se huono puoli, että parin lasinpesunestesuihkautuksen jälkeen ne jo häviää. Siihen asti kyllä pysyy lika poissa, eikä jää itikan tai ampiaisen raatojakaan. Nanoaine jopa onnistuneesti hieman korjasi pahasti hiekkasuihkun hiomaa lasia.

Mutta ennen kuin kumpaakaan käyttää, tulee lasin olla tosi hyvin pesty.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Hukkaportti
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: La Helmi 20, 2010 19:27

Re: Tuulilasi

Viesti Kirjoittaja Hukkaportti »

Mulla löytyykin Hempelin jotain tinskaa (ellei ole jo haihtunut), pitääkin kokeilla.

Muuten, vilahti tuolla sellainen "niksi", jotta etikkaa suhteessa 3+1 veden kera ja lasipinnoille sumutettuna. Kahteen viikkoon ei lasi jäädy!

http://www.talouselama.fi/art/a2081883?service=mobile
CS 2,0t -97 225 000 km
Vastaa Viestiin