lämmityslaitteen puhallin...

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11486
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: lämmityslaitteen puhallin...

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos pysähtyneen puhaltimen saa pyörimään liikuttamalla höyristinkotelon päällä olevan nopeudensäätimen johtoliitintä, säätimessä voi olla vikaa. Juotokset sulaneet, vedot piirilevyllä kärynneet, liittimen koskettimet sulaneet yms. Säädin on ainakin helpompi tutkia ja vaihtaa kuin puhallin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: lämmityslaitteen puhallin...

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Kiitos :D tutkitaan se ensin. Tuolla ei akuuttia tarvetta käyttää kun pirkkavolvo on pysynyt kunnossa.
Aika hinnakas ainakin motonetissä jos nopeudensäädin on sama osa kuin etuvastus (149€) nimellä myytävä. Aeromotorsilta en edes löytänyt puhallinta enkä vastusta, googlaa vielä autodocin.

Niin tämä kikotin on siis manuaali-ilmastoinnilla, onko eroja noissa vastuksissa manuaali/automaatti ei mitään hajua mutta puhallinhan taitaa olla sama..

Ps. Etsi napin käytön jälkeen selvisi että mulla siis etuvastus, kuvankin löysin niin voi erottaa googlatessa myyntipaikkoja automaattisen ilmastoinnin erilaisesta säätimestä.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
hei2618
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: To Marras 03, 2011 14:01
Paikkakunta: kuopio

Re: lämmityslaitteen puhallin...

Viesti Kirjoittaja hei2618 »

Fixus-korjaaja mulle sen v. 2013 aikoinaan vaihtoi. Toimi kuulemma n. 10 sekunttia. Lopetti siihen fixusyhteistyön, kun piti
viidenkymmenen kilsan päästä taas uutta moottoria hakea. Vielä pelittää, kuin myös kyseinen auto. Eipä juuri vikoja, laturikin kesti 280 000 km. Tehdaskorjatun sai Motonetistä.
Saab 9000 cs -1992
Saab 900 i -1991
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: lämmityslaitteen puhallin...

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Tätä tarkoitus pitää tuonne 2023 marraskuuhun jos tekniikka kestää läjässä ja menee kerran vielä leimasta läpi.
Harkitsen vakavasti myös tähän käytettyjäkin osia, ehjää vastusta ja uudehkoa vähän aikaa kiinni ollutta tarvikepuhallinta. Koko auton arvo muutenkin lähinnä liikkuvan leimatun varaosa-auton hinta. Jollain tätä lukevalla jos on pölyttymässä noita ehjiä manuaali-ilmastoinnilliseen etuvastus ja/tai vähän käytetty puhallin hyllyllä niin voi mulle tarjotakin.

Sama tilanne tuolla työajon pirkkavolvollakin ja tietyt viat käytetyillä osilla korjattuna auttanut pitämään kustannuksia hyvin kurissa. Tuohon pirkkasn vain löytyy paljon helpommin käytettyjä hyväkuntoisia osia.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
hei2618
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: To Marras 03, 2011 14:01
Paikkakunta: kuopio

Re: lämmityslaitteen puhallin...

Viesti Kirjoittaja hei2618 »

Seuraava katsastus olisi mahdollisesti museokatsastus. Ei mitään tietoa asiasta ja paikkakunta Kuopio. Ajoa tulee semmonen 3000km / vuosi lähinnä kesäisin. Auto ihan perus cs-9000 manuaali 1992 , ei ilmastointia , ei mitään ylimääräistä. Ei ruostetta. Työmatkat sujuu bussilla, ei vanhaa rouvaa saa rääkätä liikennevaloilla.
Saab 9000 cs -1992
Saab 900 i -1991
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: lämmityslaitteen puhallin...

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Mulla ongelma totaalinen sisältäpäin ulos ruostuminen ja mm lattiamattojen alta tasaisesti pellit täysin ruosteessa, liekö tuo saksassa ennen suomeen tuontia ollessa uinut jossain kunnon tulvassa.

Tekniikka kyllä huippukestävää ollut, mulla tp- ketju poistettu ja edellinen oli kansirempannut ja kytkin joskus 148tkm vaihdettu. Muuten+ 5v omistuksessa normisettiä kone/ laatikon kumit, iskarit, sytkäkasetti , jarrupalat, etulevyt, etupyöränlaakerit, ajovalot jja lämppärin kenno vaihdettu sekä srs poistettu kokonaan. Viritettynä +240hv ollut jo ennen minun ja myös edelisenkin omistajan aikaa ja nyt +310tkm mittarissa.
Ikkunat, kattoluukku, keskuslukko sekä ilmastointi toiminut ilman mitään vikoja niin ollut senkin puoleen positiivinen yllätys.

No puhallin viat korjaan ja katsella kauan tonnarilla pääsee. Kaveri teki kuun alussa ennaltaehkäisevää täsmäheppausta mutta sanoi ettei enää yksinkertaisesti seuraavia ilmestyviä läpilahoja kannata yrittääkään hitsata.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
hei2618
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: To Marras 03, 2011 14:01
Paikkakunta: kuopio

Re: lämmityslaitteen puhallin...

Viesti Kirjoittaja hei2618 »

Aika jännä, tämä täysin ruosteeton saksantuonti. -92 viimeinen hyvä vuosi?
Saab 9000 cs -1992
Saab 900 i -1991
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: lämmityslaitteen puhallin...

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Tälläistä täydellisen kattavaa joka puolelta konehuoneesta kabiinin kautta takakonttiin ja piilosopukoistakin läpilahoksi sisältäpäin ruostumista ei ollut vanhoja vehkeitä rassaavatkaan kaverit nähneet. Ulkopellit, ovet ja maalipinta on sitten vuorostaan aika ok ikäisekseen, pohjakin ulkoapäin aika ok, kunnes tulee sisåltäpäin ruoste läpi. Ainut mitä voinut porukassa ajatella on sisätila vedessä pitempään jatlunut täydellinen kastuminen.
On täyttänyt mun vuosien varrella tarkoituksensa siihen 1200€ ostohintaan mutta tuli selväksi ettei 10 vuoden käyttö- tai museoautoa tästä saa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 547
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: lämmityslaitteen puhallin...

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Kupari kirjoitti:
Pe Joulu 31, 2021 15:38
Niin tämä kikotin on siis manuaali-ilmastoinnilla, onko eroja noissa vastuksissa manuaali/automaatti ei mitään hajua mutta puhallinhan taitaa olla sama..

Ps. Etsi napin käytön jälkeen selvisi että mulla siis etuvastus, kuvankin löysin niin voi erottaa googlatessa myyntipaikkoja automaattisen ilmastoinnin erilaisesta säätimestä.
Tosiaan jos siinä on manuaalikylmästöinti, eli kojelaudassa on nappula jolla jäähdytys menee päälle, niin laiteessa on puhaltimen nopeuden säätimen väännetävä nopeuden säädin, ja etuvastuspakka, jossa on siis pienemmille nopeuksille sarjassa vastukset. Suurin nopeus menee suoraan kytkimeltä puhaltimen moottorille.

Se hyvä puoli tuossa konstruktiossa on että se joko toimii tai on mykkä muilla nopeuksilla kuin suurimmalla. Tuota etuvastupakkaa suojaa lämpösulake - joka ei ole palautuva, seli kun se "palaa" niin muut kuin suurin nopeus ei toimi.

Vika voi tietysti olla nopeudensäätimen kytkimessä - jos siellä on menny paljon virtaa niin jotain voi olla palanut - Tämän näkee silminkin.

Pakkasellahan puhaltimen moottori lähtee, etenkin kun se on vanha ja vaihtorajoilla, laiskemmin käyntiin. Jos nopeus on säädetty 1-2 asennolle, niin se helposti polttaa tuon ym. lämpösulakkeen.

Jos siun pitää kitkutella muutama kuukausi, niin laita startatessa puhallin nollille - ja startin jälkeen suoraan neloselle - sitten kun se pyörii voi nopeutta pienentää... Nyt kyllä muisti pätkii - en kylläkään muista onko tonnarissa nolla asentoa tuolle puhaltimen nopeudelle vai ei - jos ei niin pistä ennen starttia neloselle.
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: lämmityslaitteen puhallin...

Viesti Kirjoittaja Kupari »

On oma nappi kylmästölle ja nopeuskatkaisin jossa 0-4 asennot. Yleensä käyttänyt kesiäisinkin joko kolmosta tai nelosta, muista milloin edes 1-2 nopeutta käyttänyt.
Kiitti vinkeistä :) .
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7468
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: lämmityslaitteen puhallin...

Viesti Kirjoittaja mestari »

muutaman tontun ehdin tuoa saksasta aikoinaan ja eipä kyllä ruostetta pahemmin ollut missään niissä, tosin sitten suomi olosuhteet alkoin pitkässä juoksussa nakertamaan koria- 88 tonttukin piti helmat maalta ja vähän oven nurkkia hiekkapuhaltaa. mutta hinta laatu suhde oli kunnossa siinä autossa.
maksoi saab centerissä freiburgissa 1000e noin 162tkm ajettuna ja pihasta lähettiin 500 e köyhempänä, kun sai tingittyä puolet, kun huomasin jotta auto oli ollut myymättä 18kk koska siinä ei ollut katalaa lyytiä. mutta kori ja auto oli kunnossa tosin motarilla ilman turboa oleva tonnari ei kulkenut kuin 195 km/h. :D kaasu nääs pohjassa. :mrgreen:
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: lämmityslaitteen puhallin...

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Kyllä tuo puhallin nyt toimi suoraan. Havainto iltakäytöllä oli että latausjännite heiluu aika lailla kylmänä siellä 14,0 -13,5 ja lämpimänä 13,4-13,0 väliä.,
Laturissa on uusi säädin niin puhallin taitaa imeä näköjäån aika lailla virtasta. Puhallin nollassa rauhoitti heiluntaa, lataus pyöri edun mukaan13,5-13,7 välissä.
Edun ja yleismittarin lukemien ero noin 0,2 eli edu näyttää jånnitettä hiukan vähemmän kuin yleismittari.

Puhallin hakusessa joko käytettynä tai hommaa puhaltimen uutena.

Laturi uusi löytyy tallista jos sekin kilkahtaa.

Ps. Etuvastuksesta jo sovittu kauppakin näin heti uutena vuonna..
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin