lämmityslaitteen puhallin...

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7550
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: lämmityslaitteen puhallin...

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

jos on dremel käytössä
http://www.forlini.org/164BlowerRepair/

Melko karun näköistä jälkeä.. :?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
hei2618
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: To Marras 03, 2011 14:01
Paikkakunta: kuopio

Re: lämmityslaitteen puhallin...

Viesti Kirjoittaja hei2618 »

Veitsellä vähän vääntelin keskikonsolin reunoja, että miten tätä saisi purettua
niin tehot nousi puhaltimessa. Liekkö sattumaa, mutta ei se vääntely kyllä akvaarioon välity. Onko se lämmityslaite osio vedettävissä pois konsolista vai pääseekö sen taakse paremmin hanskalokeron puolelta? Epäilen jotain kosteus/hapettumis vikaa, autolla ajetaan pari kertaa viikossa lyhyttä matkaa.
Saab 9000 cs -1992
Saab 900 i -1991
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4207
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: lämmityslaitteen puhallin...

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

ACC-paneeli ainakin lähtee ihan takaa työntämällä ulos kojelaudasta, kyllä tuo normipakettikin varmaan tekee saman. Nyppii kellon ja/tai tuhkakupin pois ja käsi vaan kojelaudan sisään kopeloimaan.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7550
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: lämmityslaitteen puhallin...

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

http://www.saab9000.com/procedures/vent ... rbulbs.php

Pääsee ainakin näkemään ne kiinnityspisteet.

Kuva
Kyllä se lähtee sieltä ulos, takaapäin työntämällä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11485
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: lämmityslaitteen puhallin...

Viesti Kirjoittaja jus »

Kokeile lähtisikö puhallus toimimaan kojetaulun hakkaamisen asemesta pyörittelemällä ilmansuuntausnuppia. Nupin yhteydessähän on katkaisija, joka pysäyttää puhalluksen kun nuppi käännetään nolla-asentoon. Jos suuntausnupin pyörittely riittää puhalluksen käynnistymiseen, siinä katkaisijassa on todennäköisesti vikaa.

Puhallusnopeuden säätönupin pyörittely asennosta toiseenko ei riitä saamaan puhallusta käynnistymään?

Säädinpanelin katkaisijat voi vianhakumielessä molemmat kytkeä hyppylangalla pois pelistä, esim. puhallus aina päällä keskiteholla. Jos puhallin edelleen jättää käynnistymättä, vianhaku siirtyy sinne puhallinmoottorin tai puhallinkotelon yhteydessä olevan vastuspaketin suuntaan.

Säädinnuppiasennelma on vedettävissä pois kojetaulusta, mutta korjaamokirjan mukaan sen irrottamiseksi irrotellaan tuhkakuppikehys ja hanskalokero tai matkustajan turvatyynyllä olevissa autoissa kojetaulun kansiosa. Tuhkakuppikehys irrotetaan ilmeisesti sen takia, että sen aukosta pääsee painamaan nuppiasennelman alapuolen lukituskynnet vapaaksi. Aloittaisin tutkimiset hanskalokeron irrottamisella.

EPC:n varaosakuva:
http://www.jimellissaabparts.com/showAs ... gory=19609
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: lämmityslaitteen puhallin...

Viesti Kirjoittaja sarka »

hei2618 kirjoitti:Veitsellä vähän vääntelin keskikonsolin reunoja, että miten tätä saisi purettua
niin tehot nousi puhaltimessa. Liekkö sattumaa, mutta ei se vääntely kyllä akvaarioon välity. Onko se lämmityslaite osio vedettävissä pois konsolista vai pääseekö sen taakse paremmin hanskalokeron puolelta? Epäilen jotain kosteus/hapettumis vikaa, autolla ajetaan pari kertaa viikossa lyhyttä matkaa.
A-pilarien verhoilut pois
Kaiutinritilät irti (2 ruuvia sivulla, 1 päällä + pidikkeet sisäsivulla)
Kaiutinritilän alta sisäreunasta ruuvi pois
Kaiutinritilän alta lasin vierestä ruuvi pois
Kaiutiniritilän alta oven puolelta ruuvi pois
Hanskalokeron reunasta/SRS-merkin alta ruuvi pois
Mittaristokotelon yläreunasta ruuvi pois
Kansi ylös, irrotellaan samalla poikittain kulkeva vaijeri ja mahdollinen auringonvaloanturin johto

Lämmityslaitteelle et voi tehdä mitään auton sisältä. Tuo Jus:n mainitsema kytkin voi toki olla viallinen, tai jokin johtosarjan vika. Täällähän oli jokin paikka joka hinkautuu puhki kojetaulun sisäisiin pelteihin, radion alla?

Itellä lähti kerran puhallin pyörimään ku ruuvasin ilmasuutinta asennosta toiseen... Välillä ei sitte lähteny millään tempulla.
Mawerick kirjoitti:ACC-paneeli ainakin lähtee ihan takaa työntämällä ulos kojelaudasta, kyllä tuo normipakettikin varmaan tekee saman. Nyppii kellon ja/tai tuhkakupin pois ja käsi vaan kojelaudan sisään kopeloimaan.
Ilmastoimattomassa saa olla hyvin varovainen, ettei särje niitä muovisia niveliä. Se paneeli ei kovin pitkälle tule ilman että irrottelee suuntien ja lämmönsäätimen hanikat paneelista, oli jonkinlaisella klipsillä kiinni. Helpompi varmasti kun ei nyki sitä paneelia nivelineen ja vaijereineen kokonaan irti, vaan tarkastaa sähköliittimet ja johtimet rakosista. Ja sen kytkimen toiminnan.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
hei2618
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: To Marras 03, 2011 14:01
Paikkakunta: kuopio

Re: lämmityslaitteen puhallin...

Viesti Kirjoittaja hei2618 »

Joo, ei sitä paneelia kannata irrotella. Siellä on näitä varsia ja vaijereita. Tuosta Saabparts kuvasta näkee hyvin mitä se on syönyt.
Otin hanskalokeron pois, siitä pysty kaikki piuhat käyttämään irti ja laittamaan kontakti
ainetta. Sopivasti puhallin lakkasikin toimimasta, piuhojen heilutus ei auttanut, mutta litsari oikeeseen poskeen auttoi taas.
ELI kyllä se vika siellä akvaariossa on. Ostaessani auton vaihdoin raitisilmasuodattimen.
Akvaariossa oli kunnon komposti, siitä olisi voinut onkimadot löytyä.
Yllättävän kostea paikka, siellä on kumminkin kaikkea sähköjuttua mm. moottorin ohjausyksikkö. Semmoinen olisi muuten yksi ylimääräinen myytävänä 50e.
Tarjouksia puhaltimen kunnostukseen otetaan vastaan, käy vaikka Dremel tekniikka.
Saab 9000 cs -1992
Saab 900 i -1991
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: lämmityslaitteen puhallin...

Viesti Kirjoittaja sarka »

hei2618 kirjoitti:Yllättävän kostea paikka, siellä on kumminkin kaikkea sähköjuttua mm. moottorin ohjausyksikkö. Semmoinen olisi muuten yksi ylimääräinen myytävänä 50e.
Tarjouksia puhaltimen kunnostukseen otetaan vastaan, käy vaikka Dremel tekniikka.
Ettei olis ne vedenpoistoputket tukossa?

Ei ilmastoimattomaan kannata tehä mitään dremelöintivirityksiä. Akvaarion kansi pois, valetulipellin kaksi ruuvia irti ja käännetään se vänkärin puolelta niin ylös kuin onnistuu, vaikka hieman kammeten, mutta varotaan näissä lämpötiloissa sitä johtonipun muovihässäkkää. Jos on pienet kädet niin onnistuu varmaan ilman valetulipellin irrotustakin, itellä ei ollu mitään mahiksia saada kättä väliin.

Ilmansuodatinkoppa irti kahdella ruuvilla, puhaltimelta ja vastuspaketilta piuhat irti, vaijeri ja pari klipsua irti ja pönttö sisälle (älä hukkaa vaijerin kiinnitysprikkaa).

Hyvää aikaa puunata akvaariokoteloa puhtaammaksi ja tutkia poistoputkien tukkoisuuksia.

Sisällä muovien lämmettyä huoneenlämpöiseksi, poistetaan pari klipsiä ja yksi ruuvi kotelonpuolikkaita pitämästä ja yksi ruuvi puhallinta pitämästä. Vähän taputtelua ja nykimistä niin moottori on kädessä. Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä, muistetaan sitten katsoa, että se puhallinmoottorin pönttö menee yläreunasta oikeaan hahloon. Sitten vaan pyöräytetään paikoilleen ja klipsit takaisin.

Unohtuiko jotain? Jos ei niin sitten putsarikoppa paikolleen ja akvaarioon kansi päälle.

Eka kerran ite tein -97 vuosimallin tonnariin ja koko hommaan meni ehkä 1,5h tupakoiden ja kahvia lipittäen.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
hei2618
"Ruisku"
Viestit: 104
Liittynyt: To Marras 03, 2011 14:01
Paikkakunta: kuopio

Re: lämmityslaitteen puhallin...

Viesti Kirjoittaja hei2618 »

Hienoa tekstiä ja asiaa. Itse lopetin kahvin ja tupakan 10kk sitten.
Jaloviina ja tee korvikkeena. Voi jos olisi köyhällä lämmin paikka rassata autoja,
parkkipaikalla saattaa ahistaa jos on miinus 20 .
Saab 9000 cs -1992
Saab 900 i -1991
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7550
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: lämmityslaitteen puhallin...

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Eka kerran ite tein -97 vuosimallin tonnariin ja koko hommaan meni ehkä 1,5h tupakoiden ja kahvia lipittäen.
Minä taasen tein 91 tonnariin ( ilmastoitu malli ) pihassa -7 asteen lämpötilassa.
Kaksi iltaa siinä meni, ja uusituksi tuli samalla se puhaltimen kotelokin.
Menin hölmöyttäni katkomaan ne klipsit sieltä takareunasta.
Ne ei todellakaan kestä aivan hirveätä taivuttelua.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... lit=hiilet
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Barney74
"Turbo"
Viestit: 258
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:55
Paikkakunta: Vaasa

Re: lämmityslaitteen puhallin...

Viesti Kirjoittaja Barney74 »

hei2618 kirjoitti:lähtee vain nyrkillä käyntiin. Puhallinteho tuntuu vaihtelevan.
Mistä voisi vikaa etsiä?
Jatketaan vanhaan ketjuun.

Samaa oiretta...rupesin tota purkamaan ja sain tota kennonkoteloa, johon ACC putketkin tulee, siirrettyä joitain millejä sivuun. Oikealta puolelta löydin sen kiinnikkeen, jolla se puhallinkotelo on kiinnitetty, mutta millä v...... ne saa pois? Tämän jälkeen pitäisi kaiketi pystyä keikuttelemaan toi puhallinkotelo moottoreineen pois?

Hyvä neuvot olisivat nyt kalliit...rupeaa kiinnostamaan jopa tuo dremel-ratkaisu. Onko joku tuota kokeillut?
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1781
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: lämmityslaitteen puhallin...

Viesti Kirjoittaja pevi »

Ota pois ne akavaarion etuosan ( rinatpellin yläosan ) kaksi levyä. Lähtee loppujen lopuksi parin ruuvin irrotuksen jälkeen.
Sieltä alta paljastuu toinen ruuvi, joka pitää kiinni sitä kennoa. Muutenkin kun nuo palat on irti on helpompi keplotella puhallinta ulos.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: lämmityslaitteen puhallin...

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Alkoi -93 (ilmastoidussa) puhallin temppuilla eli ei ensin mitään eloa millään nopeudella
Sulakkeen katsoin joka on ehjä.
Kääntelin nopeuden-, lämmönsäädön ja puhallussuunnan katkaisijoita eikä mitään muutosta.
Lopulta nyrkillä kevyitä iskuja ja viimein löytyi se kohta jolla alkoi toimimaan, iskun kohta jolla lähti on hanskalokeron alaosa. Toimi taas hyvin joka nopeudella eikä mitåän vinkumisia tai muita ylimääräisiä ääniä puhaltimelta kuulu.

Ei mitään ennakkovaroituksia tai häiriöitä ollut ennen tätä. Seurataan pysyykö vai uusiiko ja jos uusii tsekata releitä jos joku siinä hanskalokeron tarjottimella puhaltimellekin on.

Ps. Yöllä työajon testilenkkinä tein niin toimii kaikki nopeudet. Muuten toimi puhallus heti kun virrat käänsi päälle tai startin jällkeen paitsi yhden kesken työhommien olleen startin jälkeen 3-4 sekuntia mietti niin sitten lähti.
Seissyt liki kolme viikkoa niin oli sulateltava ensin lukko ja oven tiiviste että pääsi sisään, on aina latauksessa kun lämmityspiuhaa kyllä välillä pitänyt kiinni niin akku ok latingissa.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4207
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: lämmityslaitteen puhallin...

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Kupari kirjoitti:
To Joulu 30, 2021 21:50
Lopulta nyrkillä kevyitä iskuja ja viimein löytyi se kohta jolla alkoi toimimaan, iskun kohta jolla lähti on hanskalokeron alaosa.
Mulla oli aikoinaan sama juttu. Toimii kyllä iskun jälkeen mutta vie enemmän virtaa ja voi sulattaa nopeussäätimen liittimenkin. Kyllä se moottori alkaa lopussa olemaan.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: lämmityslaitteen puhallin...

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Ok. Kattella jostain uutta siihen. Ei ollut tuossa enää alkuperäinen kun pari vuotta sitten kennonvaihdossa puhallintakin samalla tutkittiin, harkitsin kyllä uutta mutta en hommannut silloin jos jo kerran uusittu..
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin