Ysitonnisessa pientä sähköprobleemaa

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Sampuli
"Koeajolla"
Viestit: 2
Liittynyt: Ma Joulu 09, 2013 19:46

Ysitonnisessa pientä sähköprobleemaa

Viesti Kirjoittaja Sampuli »

Eli ostin tuossa hiljattain saabin vuosimallia 1990. Siinä on pientä vikaa johon en ole löytänyt "selvää vastausta", sillä sähkövikoja ovat ja ensiautohan siinä on kyseessä, joten tekniikan sanasto ei ole mikään erikoinen. Ongelmia on 4.

1:Takalasin lämmitin ei toimi
-Kytkintä painamalla valo syttyy kojelautaan, ja ajastinkin toimii, mutta ei vaa lämpene.

2:Penkinlämmittimet eivät toimi

3:Kojelaudassa "ajotietokoneen" (siis se jossa näkyy keskikulutus, hetkelline kulutus jne.) pimeenä (pimeni muutama viikko sitten)

4:Toinen ajovalon pyyhin liikkuu vain silloin kun autoa starttaa, muuten ei liiku mihinkään.

Oleellisin olisi lähinnä tuo takalasinlämmittimen korjaaminen. Sulake ainakin on tarkisettu ja ehjä oli.

Kiitokset jo etukäteen vastauksista! :)
Ikotion
"Turbo"
Viestit: 231
Liittynyt: Su Joulu 02, 2007 21:26
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ysitonnisessa pientä sähköprobleemaa

Viesti Kirjoittaja Ikotion »

1: Mittaa takalasinlämmittimelle tulevat piuhat, pitäisi tulla akkujännite jos on johdotus kunnossa, jos tulee mittaa sitten takalasilämmittimen vastus. Jos vastusmittari näyttää ääretöntä, on silloin takalasilämmittimen lanka poikki.

2: Tarkista sulake, mittaa tuleeko piuhoihin jännite. jos tulee niin samalla tavalla mittaat sitten penkinlämmittimen vastuksen.

3: Polttimo pimeänä

4: poista ajovalopesurit.
Saab 9000T B202 -89 200hp & 300Nm @ 0.6Bar -> 1.3-1.8bar= ?Hp & ?Nm
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Ysitonnisessa pientä sähköprobleemaa

Viesti Kirjoittaja pevi »

1. Tarkasta lämmittimen releen kontaktit, ovat joskus sulaneet/hapettuneet.
Tosin merkkivalo on releen jälkeen ja kun se palaa voisi kuvitella releenkin olevan ok.

2. Helpommalla pääsee kun laittaa yleismittarin virta-asennossa penkinlämmittimen sulakkeen paikalle. Ja vuorotellen kytkee lämmityksen päälle kuhunkin penkkiin. Ehjä vastus vie virtaa 5A eli yhdessä tulisi virtaa mennä 10A. Ellei virtaa mene niin sitten mittaat penkit ohmimittarilla jotta varmistut ettei vika ole kytkimessä.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Ysitonnisessa pientä sähköprobleemaa

Viesti Kirjoittaja sarka »

Ikotion kirjoitti:1: Mittaa takalasinlämmittimelle tulevat piuhat, pitäisi tulla akkujännite jos on johdotus kunnossa, jos tulee mittaa sitten takalasilämmittimen vastus. Jos vastusmittari näyttää ääretöntä, on silloin takalasilämmittimen lanka poikki.
Vastukselta piuhat irti ennenku mittaat vastuksia, ettei tarvi sitten ostaa uutta mittaria.

Penkinlämppärien korjaus on helppo homma, löytyy aiempaa keskustelua aiheesta.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1352
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: Ysitonnisessa pientä sähköprobleemaa

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

mitä tuohon homman helppouteen tulee, niin ei se joka penkissä ole niin helppoa. Itsellä oli vastukset niin monesta kohtaa poikki = 1cm pätkinä, ettei todella tullu mieleenkään alkaa korjata.
riippuu penkin mallista. esim aeron penkeissä todella ärsyttävä urakka. kokeileminen kannattaa aina.
mikäli penkille asti ei tule jännitettä, niin sitten vika voi olla siinä kytkimessä. siitäkin haulla lisää.

Takalasin lämppäri tulikin noissa aiemmin ihan kattavasti.

Pyyhkijän moottorissa on vikaa. toimivat vanhemmiten miten sattuu

mittaristoon polttimoita. (kannattaa olla tarkkana niiden tyypin suhteen. löytyy nimittäin melkein samanlaisia pieni hyllyllinen.)
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Vastaa Viestiin