ostin 9 tonnarin vm-89
-
- "Kaasari"
- Viestit: 12
- Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
ostin 9 tonnarin vm-89
ostin vastikään saab 9000 cd autom. ajettu 278000 km. kaikki määräaikaishuollot tehty! jotain propleemia on( kuskin lasi. penkin lämmittimet ovenlukko jumii ym. vähän ruostetta. antakaa kommenttia vaihteistosta ja moottorista. kestääkö?
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
*kertauksen vuoksi..*
Itse toin autoni Saksasta ja kaikki piti olla hyvin..mutta mutta.
..eräänä kauniina aamuna olin matkalla töihin uudella SAABilla, pysähdyin
liikennevaloihin ja odottelin valon vaihtumista vihreäksi, no niin vaihtuihan
se jalka pois jarrullta ja D pykälään, kaasua...mitä mitä mikä ääni tuo on..( todella kova rytinä ja tärinä kuului konehuoneesta ) ja auto ei liiku mihinkään.
Ja jono perässä kasvaa..ei kun hyppäsin ulos autosta ja rupesin yksin työntämään autoa pois risteyksestä ( ja torvet huusivat takana ) onneksi yksi jenkki pakun kuljettaja tajusi tulla auttamaan työntämisessä.
Vika diagnoosi. Apukuljettajan puoleinen vetoakselin pätkä, toisen pään boorit oli antaneet periksi, vika korjattu uudella akselilla.
Onneksi boorit olivat menneet akselista eikä esim vaihdelaatikon päästä.
Hurraa taas auto pelittää..mutta...mutta...
Taas sama risteys samoissa touhuissa oltiin sinäkin aamuna....valo vaihtuu
mieleeni hiipi ajatus polkaista, ja niinhän minä teinkin voi juma että se hyökkäsi...mikäs nyt..??? nykii mitä tämä on..??
Kojetaulun varoitus valot syttyivät yksitellen ja smmuivat ja syttyivät.........
( SAAB disco ) nykinä ei kun paheni...ja ravistus, ja tehot rupesivat hiipumaan..vilkaisin peiliin..????
Todella älytön harmaa savupilvi peitti koko tien, tässä vaiheessa arvasin
mistä oli kysymys.
Olin oikeassa pahvi rikki.
Ei kun kansi auki ja koneistamoon, siellä kansi oikaistiin ja uudet kumit ja venttiilit hiottiin.
Kansi kiinni ja käyntiin...( eipä lähtenyt ) jaa nyt lähti käypä se kummallisesti..?
Missähän mahtanee olla vika kun ei käy kuin kolmella sylinterillä..?
hmm...hmmm...( ankaraa tutkimista ja miettimistä ) heureka...nyt syy selvisi yksi tulppa oli poikki..ei kun uusi tulppa ja käyntiin, no hyvinhän se käy.
Kyllä elämä on ihanaa kun auto taas toimii, hmmm onpas se likainen taidanpa pestä sen.
No niin tulipas hieno, käydäänpäs kylillä.
No mikäs valo se tuo oikein on...? ANTI LOCK ja mikäs valo se tuo on
( jarrujen varoitusvalo ) ei pe####e.
Varmaankin ABS boksi on mennyt rikki, vai olisiko releet..?
No vaihdetaan boksi ja releet, no niin taas toimii.
Onpas se taas likainen, ei kun pesuun.
......ANTI LOCK ja mikäs valo se tuo on
( jarrujen varoitusvalo ) ei pe####e.
Ei tämä ei voi olla totta...
( purin puoli autoa ja löytyihän se syy...)
ABS boksin liittimen tiiviys oli hiukan kärsinyt, vesi valui suoraan liittimeen
ja aiheutti oikosulun..( boksi hommattiin aivan turhaan )
Joten tuskin ne siellä auto baanalla 100Km/h ajelee..( en minä ainakaan ajaisi )
Kyllä tämä yksilö on kenkää saanut, mutta mitä siitä..kyllä SAAB monotusta kestää, ja uusilla osilla vielä pitempään.
Mutta kaiken kaikkiaan OLEN ERITTÄIN TYYTYVÄINEN SAABiin
*niin ja ps...DI boksi meni myös uusiksi myöhemmin, ja vesipumppu myös niin ja IMM myös laukesi*
Itse toin autoni Saksasta ja kaikki piti olla hyvin..mutta mutta.
..eräänä kauniina aamuna olin matkalla töihin uudella SAABilla, pysähdyin
liikennevaloihin ja odottelin valon vaihtumista vihreäksi, no niin vaihtuihan
se jalka pois jarrullta ja D pykälään, kaasua...mitä mitä mikä ääni tuo on..( todella kova rytinä ja tärinä kuului konehuoneesta ) ja auto ei liiku mihinkään.
Ja jono perässä kasvaa..ei kun hyppäsin ulos autosta ja rupesin yksin työntämään autoa pois risteyksestä ( ja torvet huusivat takana ) onneksi yksi jenkki pakun kuljettaja tajusi tulla auttamaan työntämisessä.
Vika diagnoosi. Apukuljettajan puoleinen vetoakselin pätkä, toisen pään boorit oli antaneet periksi, vika korjattu uudella akselilla.
Onneksi boorit olivat menneet akselista eikä esim vaihdelaatikon päästä.
Hurraa taas auto pelittää..mutta...mutta...
Taas sama risteys samoissa touhuissa oltiin sinäkin aamuna....valo vaihtuu
mieleeni hiipi ajatus polkaista, ja niinhän minä teinkin voi juma että se hyökkäsi...mikäs nyt..??? nykii mitä tämä on..??
Kojetaulun varoitus valot syttyivät yksitellen ja smmuivat ja syttyivät.........
( SAAB disco ) nykinä ei kun paheni...ja ravistus, ja tehot rupesivat hiipumaan..vilkaisin peiliin..????
Todella älytön harmaa savupilvi peitti koko tien, tässä vaiheessa arvasin
mistä oli kysymys.
Olin oikeassa pahvi rikki.
Ei kun kansi auki ja koneistamoon, siellä kansi oikaistiin ja uudet kumit ja venttiilit hiottiin.
Kansi kiinni ja käyntiin...( eipä lähtenyt ) jaa nyt lähti käypä se kummallisesti..?
Missähän mahtanee olla vika kun ei käy kuin kolmella sylinterillä..?
hmm...hmmm...( ankaraa tutkimista ja miettimistä ) heureka...nyt syy selvisi yksi tulppa oli poikki..ei kun uusi tulppa ja käyntiin, no hyvinhän se käy.
Kyllä elämä on ihanaa kun auto taas toimii, hmmm onpas se likainen taidanpa pestä sen.
No niin tulipas hieno, käydäänpäs kylillä.
No mikäs valo se tuo oikein on...? ANTI LOCK ja mikäs valo se tuo on
( jarrujen varoitusvalo ) ei pe####e.
Varmaankin ABS boksi on mennyt rikki, vai olisiko releet..?
No vaihdetaan boksi ja releet, no niin taas toimii.
Onpas se taas likainen, ei kun pesuun.
......ANTI LOCK ja mikäs valo se tuo on
( jarrujen varoitusvalo ) ei pe####e.
Ei tämä ei voi olla totta...
( purin puoli autoa ja löytyihän se syy...)
ABS boksin liittimen tiiviys oli hiukan kärsinyt, vesi valui suoraan liittimeen
ja aiheutti oikosulun..( boksi hommattiin aivan turhaan )
Joten tuskin ne siellä auto baanalla 100Km/h ajelee..( en minä ainakaan ajaisi )
Kyllä tämä yksilö on kenkää saanut, mutta mitä siitä..kyllä SAAB monotusta kestää, ja uusilla osilla vielä pitempään.
Mutta kaiken kaikkiaan OLEN ERITTÄIN TYYTYVÄINEN SAABiin
*niin ja ps...DI boksi meni myös uusiksi myöhemmin, ja vesipumppu myös niin ja IMM myös laukesi*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: ostin 9 tonnarin vm-89
Mulla on tuollainen vm -91 2-litrainen automaatti (turboton). Tekniikka on pelannut todella hienosti. Laatikko aluksi vaihtoi melko rajuin nykäsyin, mutta se korjaantui kickdown-vaijerin säädöllä. Kannentiiviste tällä hetkellä vuotaa nestettä ulospäin ja vika korjataan keväämpänä.saab 9000 cd kirjoitti:ostin vastikään saab 9000 cd autom. ajettu 278000 km. kaikki määräaikaishuollot tehty! jotain propleemia on( kuskin lasi. penkin lämmittimet ovenlukko jumii ym. vähän ruostetta. antakaa kommenttia vaihteistosta ja moottorista. kestääkö?
Lämppärin moottori, kenno, jarrut, vetonivelet, jännitteensäätäjä ja pakoputki on vaihdettu näiden ajamani 32000 km:n aikana. Autolla ajettu nyt 262000 km.
Lisäksi on korjailtu öljyvuotoja moottorista ja muutamia puslia alustaan on vaihdettu, etu- ja taka pyöränlaakerit on uusittu. Aika paljon on tehty lyhyessä ajassa ja rahaa on menny, mutta eiköhän nyt ole huolettomia kilometrejä kulutusosien puolesta

Monista remonteista huolimatta olen edelleen erittäin tyytyväinen tonnarin omistaja

Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Ethän muuten enää tee näin, jooko? Eikä kukaan muukaan, sovitaanko niin?9000CD23T kirjoitti: pysähdyin
liikennevaloihin ja odottelin valon vaihtumista vihreäksi, no niin vaihtuihan
se jalka pois jarrullta ja D pykälään, kaasua..."
Koska vaihteen kytkeytyminen kestää jonkin aikaa ja jos antaa kaasua
ennen täydellistä kytkeytymistä, voi seuraukset olla juuri tuollaiset. Tai
sitten laatikosta voi pamahtaa jotain.
Itselleni edellinen omistaja kertoi, että on aina seisottanut P:llä tai D:llä
ja pikku hiljaa kytkeytyminen on alkanut viemään aina vaan enemmän
aikaa; nyt saa odotella useita sekunteja ennenkuin nytkähtää.
Mielestäni automaatin paras puoli on juuri se, ettei risteyksessä tarvi kuin
siirtää jalka jarrulta kaasulle ja poistua paikalta kun manuaalimiehet vielä
toivovat voittavansa jotain "arvotaan seuraava vaihde"-kisassa...
Toki en ole mikään neuvomaan ketään, mutta jotenkin se aina tuntuu
ikävältä, kun kierrokset nousee ennenkuin vaihde on kytkeytynyt. Eli
ihan hyvässä mielessä vai kerroin mielipiteeni

Harri
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
..kiitos Harri neuvostasi...harzam kirjoitti:Ethän muuten enää tee näin, jooko? Eikä kukaan muukaan, sovitaanko niin?9000CD23T kirjoitti: pysähdyin
liikennevaloihin ja odottelin valon vaihtumista vihreäksi, no niin vaihtuihan
se jalka pois jarrullta ja D pykälään, kaasua..."
Koska vaihteen kytkeytyminen kestää jonkin aikaa ja jos antaa kaasua
ennen täydellistä kytkeytymistä, voi seuraukset olla juuri tuollaiset. Tai
sitten laatikosta voi pamahtaa jotain.
Itselleni edellinen omistaja kertoi, että on aina seisottanut P:llä tai D:llä
ja pikku hiljaa kytkeytyminen on alkanut viemään aina vaan enemmän
aikaa; nyt saa odotella useita sekunteja ennenkuin nytkähtää.
Mielestäni automaatin paras puoli on juuri se, ettei risteyksessä tarvi kuin
siirtää jalka jarrulta kaasulle ja poistua paikalta kun manuaalimiehet vielä
toivovat voittavansa jotain "arvotaan seuraava vaihde"-kisassa...
Toki en ole mikään neuvomaan ketään, mutta jotenkin se aina tuntuu
ikävältä, kun kierrokset nousee ennenkuin vaihde on kytkeytynyt. Eli
ihan hyvässä mielessä vai kerroin mielipiteeni.
Harri

Siis tein tämän yhden ainoan kerran ja jos vaihde on jostain syystä N asennossa ja kytken sen D asentoon...NIIN KAASUUN EI KOSKETA ENNENKUIN ON AIVAN VARMAA ETTÄ VAIHDE ON KYTKEYTYNYT PÄÄLLE.
*sori että huudan näin*...

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
to 9000CD23T:
No, on minullakin ollut tapana kesäkiesilläni vähän leikitellä, kun ei noissa
jenkeissä ole niin nuukaa; laatikko kun on niin löysä (voimaa riittää!!!), ettei kumi pala
muuten kuin linttaamalla ensin kaasu pohjaan ja vasta sitten D:tä
kehiin
. Vähänhän siinä vetarit paukkuu, mutta paukkukoon...
Harri
No, on minullakin ollut tapana kesäkiesilläni vähän leikitellä, kun ei noissa
jenkeissä ole niin nuukaa; laatikko kun on niin löysä (voimaa riittää!!!), ettei kumi pala
muuten kuin linttaamalla ensin kaasu pohjaan ja vasta sitten D:tä
kehiin

Harri