tyhjäkäynnin oikkuilu
tyhjäkäynnin oikkuilu
eli oire on seuraavanlainen: kun käynnistän 9000seni (-89 2.0T DI)
se käy noin 3min. ihan normaalisti, mutta sen jälkeen kierrokset soutaa 500 ja 1500 kiekan välillä kunnes moottori on saavuttanut oikean lämpötilansa ja käy sen jälkeen normaalisti.
alipainevuotoon en jaksa uskoa sillä se käy kuiteski lämpimänä oikein.
jos vika olisi jumivassa lisäilmaventtiilissä niin millä toimenpiteillä sen saisi toimintakuntoon? maksaa nimittäin aika paljon.
se käy noin 3min. ihan normaalisti, mutta sen jälkeen kierrokset soutaa 500 ja 1500 kiekan välillä kunnes moottori on saavuttanut oikean lämpötilansa ja käy sen jälkeen normaalisti.
alipainevuotoon en jaksa uskoa sillä se käy kuiteski lämpimänä oikein.
jos vika olisi jumivassa lisäilmaventtiilissä niin millä toimenpiteillä sen saisi toimintakuntoon? maksaa nimittäin aika paljon.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 7321
- Liittynyt: To Maalis 13, 2003 18:37
- Paikkakunta: Helsinki
No mun autossa oli vähän samanlainen vika silloin kun se oli tukkoinen (ei oo enää ollut pariin päivään ). Mietin, että vika on varmaan tyhjäkäyntiventtiilissä, joka on likainen, että se pitäisi joko pestä, ja jos se ei auta, niin sitten ostaa uusi.
Kysyin piruuttani tyhjäkäyntiventtilin hintaa: 188 euroa. Eipä paljoa naurattanut sen jälkeen
Kysyin piruuttani tyhjäkäyntiventtilin hintaa: 188 euroa. Eipä paljoa naurattanut sen jälkeen
#1438
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
NG9-5 2.0TTiD 3/2011
NG9-3CV 1.9TiD 7/2007
Onko OG900i16V:ssä em. tyhjäkäyntimoottoria?
Pitää tyhjäkäyntiä välissä normaalia korkeampana, eli välillä käy normaalia tyhjäkäyntiä ja välillä nostaa parin viisarin verran yli tonnin.
Pitää tyhjäkäyntiä välissä normaalia korkeampana, eli välillä käy normaalia tyhjäkäyntiä ja välillä nostaa parin viisarin verran yli tonnin.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
No ainakin vuoden -91 900i16V:ssä on. Itseäni ihmetyttää lähinnä se, että välillä - etenkin kylmällä ja/tai kostealla kelillä - kierrokset saattaa jäädä hyvinkin korkeiksi ennen kuin kone lämpiää. Joskus ne saa tipahtamaan napauttamalla nopeasti kaasua, joskus ei.dimebak kirjoitti:Onko OG900i16V:ssä em. tyhjäkäyntimoottoria?
Tota sitten. Itse olen enemmän ruuvaillut omaa 99:iä, meinaan siis kaasutinta. Mistäpäin konehuonetta tuota tyhjäkäyntimoottoria pitäisi lähteä etsimään, ettei olisi ihan sooloilun näköistä tuo osan etsiminen ? On meinaan vielä noiden ruiskujen tekniikkatuntemus hiukan hakusessa .Mimmi kirjoitti:Kyllä siellä on ja se on jopa samanlainen kuin (vanhemmassa) tonnarissa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Oma saabini 9000T16 -89 on samaa oireilua!
Tyhjäkäynti venttiilin putsaus ei ole auttanut.
Liekkö normaalia kun pitää sitä mötikkää kädessä ja heiluttelee sitä niin luisti vai mikä nyt onkaan niin saa liikuteltua pienellä liikkeellä edestakaisin??
Auton käynnistää joko kylmänä tai kuumana niin käy n. 1-2min normaalisti ja sitten alkaa nostaa kierroksia n. 1400-1500rpm.
Se on aika kallis ostaa uusi tyhkäynti venttiili, että mitä vielä voisi tehdä asialle??
Tyhjäkäynti venttiilin putsaus ei ole auttanut.
Liekkö normaalia kun pitää sitä mötikkää kädessä ja heiluttelee sitä niin luisti vai mikä nyt onkaan niin saa liikuteltua pienellä liikkeellä edestakaisin??
Auton käynnistää joko kylmänä tai kuumana niin käy n. 1-2min normaalisti ja sitten alkaa nostaa kierroksia n. 1400-1500rpm.
Se on aika kallis ostaa uusi tyhkäynti venttiili, että mitä vielä voisi tehdä asialle??
joo mää putsailin omaa lisäilmaventtiiliä, mutta ei auttanut. en usko sen oikuttelun johtuvan liasta sillä luisti liikkuu helposti.
tässä vähä englannin kielistä matskua vianetsintään:
http://www.900aero.com/main/diy_main_aic.htm
http://www.900aero.com/
kyllä nuita lisäilmaventtiilejä luulis saavan edullisesti purkusaappeista..
tässä vähä englannin kielistä matskua vianetsintään:
http://www.900aero.com/main/diy_main_aic.htm
http://www.900aero.com/
kyllä nuita lisäilmaventtiilejä luulis saavan edullisesti purkusaappeista..
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 98
- Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 18:26
- Paikkakunta: Helsinki
Morjens!
Omassani vaelteli myös tyhjäkäynti ja paheni ajan kuluessa. Putsasin ja öljysin tyhjäkäyntiventtiilin, tuloksitta. Meni aikaa ja tuli kansipahvin vaihdon aika. Oli aika finaalissa. Ei ihme, että oli nykimistä ja huono tyhjäkäynti. Nyt kun on uusi kansipahvi niin sekä nykiminen että tyhjäkäynnin vaeltelu loppu siihen. Kannattaa tsekata myös tuo kansipahvi.
Omassani vaelteli myös tyhjäkäynti ja paheni ajan kuluessa. Putsasin ja öljysin tyhjäkäyntiventtiilin, tuloksitta. Meni aikaa ja tuli kansipahvin vaihdon aika. Oli aika finaalissa. Ei ihme, että oli nykimistä ja huono tyhjäkäynti. Nyt kun on uusi kansipahvi niin sekä nykiminen että tyhjäkäynnin vaeltelu loppu siihen. Kannattaa tsekata myös tuo kansipahvi.
Tyhjäkäynti
Omastani (aikoinaan) kanssa hävisi tyhjakäynti (Muistin juuri "mimmi" ) ja täältä saamieni ohjeiden mukaan CRCtä peliin ja homma hoitui sillä.
Venttiili on tonnarissa imusarjan alla, aluksi näytti siltä ettei ikinä tuonne pääse, mutta muutaman letkun irroituksen jälkeen sain kuin sainkin mötikän käteen. Isokätisten on vaikeampaa...
Venttiili on tonnarissa imusarjan alla, aluksi näytti siltä ettei ikinä tuonne pääse, mutta muutaman letkun irroituksen jälkeen sain kuin sainkin mötikän käteen. Isokätisten on vaikeampaa...
Voiko by-passille tuleva letku (tai sen letkun huono kunto) aiheuttaa, että tyhjäkäynti on joskus n.500rpm eli sammuu kylmänä tai sitten tyhjäkäynti on jopa 2100rpm tai hyppii sekunnin välein n. 600 - 1500rpm.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.
#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
Saab 9⁵ 2.3t '00
#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
Saab 9⁵ 2.3t '00
Omassa 2,3i:ssä myös tyhjäkäynti oireilee seuraavasti:
- Kierrokset nousevat usein korkeammalle, n. 1200-1400rpm mutta käy kuitenkin tasaisesti
- Toisinaan harvemmin moottori nikottelee pahasti, kierrokset saattavat käydä 500rpm alapuolella ja sammuminenkin on lähellä.
Lisäksi jäähdytysvettä katoaa pikkuhiljaa, Torekilla eivät ulkoista vuotoa löytäneet joten tässä vähän epäilyttää kannentiivisteen kunto, mutta voisi tuota tyhjäkäyntiventtiilin kuntoa ensin tarkistaa.
- Kierrokset nousevat usein korkeammalle, n. 1200-1400rpm mutta käy kuitenkin tasaisesti
- Toisinaan harvemmin moottori nikottelee pahasti, kierrokset saattavat käydä 500rpm alapuolella ja sammuminenkin on lähellä.
Lisäksi jäähdytysvettä katoaa pikkuhiljaa, Torekilla eivät ulkoista vuotoa löytäneet joten tässä vähän epäilyttää kannentiivisteen kunto, mutta voisi tuota tyhjäkäyntiventtiilin kuntoa ensin tarkistaa.