9000 VM 92 CC jarruputkien reitti
9000 VM 92 CC jarruputkien reitti
Tulipa aiheesta hylky katsastuksessa, jarrut eivät ollet tasaiset takapyörissä. Selvä vuoto putkessa vasemmalla takana liitoskohdassa letkuun.
Motonetistä 7,6 m putkea, liitokset ja työkalu haettu. Nyt sitten katkaisin alta edestä liitoskohdasta vasemman puoleisen putken (kulkee 2 jarruputkea eteen asti, toisin kuin 9000 vm 92 CD:ssä), koska eivät auenneet. Uusi liitos näytti onnistuneen. Kun vedin putkea tankin alta pois niin katkesi, eli oli läpiruostunut tuolta tankinkin alta. Kun sitten yritin vetää takakautta putkea pois niin ei liikkunut mihinkään ja alkoi epäilyttää, että kulkevatko putket varmasti loogisesti, että vasen puoli kulkee vasemmalla ja oikea puoli oikealla. Ensi tilassa tietenkin uusin myös oikean putken, mutta kun pitäisi päästä perjantaina liikenteeseen, niin ajattelin, että on helpompaa ja nopeampaa kysyä täältä neuvoa kuin alkaa irroittamaan tankkia.
Asiantuntijoille jo etukäteen kiitokset....
Motonetistä 7,6 m putkea, liitokset ja työkalu haettu. Nyt sitten katkaisin alta edestä liitoskohdasta vasemman puoleisen putken (kulkee 2 jarruputkea eteen asti, toisin kuin 9000 vm 92 CD:ssä), koska eivät auenneet. Uusi liitos näytti onnistuneen. Kun vedin putkea tankin alta pois niin katkesi, eli oli läpiruostunut tuolta tankinkin alta. Kun sitten yritin vetää takakautta putkea pois niin ei liikkunut mihinkään ja alkoi epäilyttää, että kulkevatko putket varmasti loogisesti, että vasen puoli kulkee vasemmalla ja oikea puoli oikealla. Ensi tilassa tietenkin uusin myös oikean putken, mutta kun pitäisi päästä perjantaina liikenteeseen, niin ajattelin, että on helpompaa ja nopeampaa kysyä täältä neuvoa kuin alkaa irroittamaan tankkia.
Asiantuntijoille jo etukäteen kiitokset....
Re: 9000 VM 92 CC jarruputkien reitti
Ite ainakin jätin vanhat putket sinne tankin päälle ja vedin sivusta uuden paikoilleen.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Re: 9000 VM 92 CC jarruputkien reitti
Jos toistaiseksi on vasta yksi putki katkaistu, niin kokeile painaa oikeasta takajarrusta mäntä sisään ja sitten menet polkemaan jarrua. Jos oikeasta jarrusta mäntä tuli takaisin paloja vasten, putkien reititys on kuten toivoit.Mummeli kirjoitti:alkoi epäilyttää, että kulkevatko putket varmasti loogisesti, että vasen puoli kulkee vasemmalla ja oikea puoli oikealla.
Re: 9000 VM 92 CC jarruputkien reitti
Eipä tullutkaan lähdettyä vielä autolla liikenteeseen kun jarrupalojen vaihtaminen vei niin paljon aikaa.... Eipä ollut insinööri vaihtanut viime vuonna vasemman puolen paloja kun ei saanut käsijarrun säätöruuvin kantta auki, (kuusiokolo) pyritelty pyöreäksi. Paljon teräsharjaa ja ruosteenpoisto-nestettä ja vaikuttamisaikaa on ilmeisesti tarpeen aina ennenkuin alkaa suunnittelemaankaan mitään korhausta. Nyt sitten kokemuksella toinenkin putki uusiksi, jotenka ei reitillä ole väliä...
Korjauskehotus tuli vielä alapallonivelestä. Hain jo osan Motonetistä, mutta lueskeltuani muiden ohjeita ja kokemuksia tuntuu, että viisainta on viedä korjaamoon.
Olisiko suosituksia mihin korjaamoon Tampereella kannattaisi viedä (edullinen, mutta hyvä)?
Viime vuonna luottokorjaamoni Hilvola & Salminen sanoi, että lopettavat, koska rakennus puretaan ja eläkeikäkin on käsillä.
AR-osat Tesomalla on hyvä, mutta hankalan matkan takana, jos bussilla joutuu kulkemaan.
Korjauskehotus tuli vielä alapallonivelestä. Hain jo osan Motonetistä, mutta lueskeltuani muiden ohjeita ja kokemuksia tuntuu, että viisainta on viedä korjaamoon.
Olisiko suosituksia mihin korjaamoon Tampereella kannattaisi viedä (edullinen, mutta hyvä)?
Viime vuonna luottokorjaamoni Hilvola & Salminen sanoi, että lopettavat, koska rakennus puretaan ja eläkeikäkin on käsillä.
AR-osat Tesomalla on hyvä, mutta hankalan matkan takana, jos bussilla joutuu kulkemaan.
Re: 9000 VM 92 CC jarruputkien reitti
Ei putken reitillä niin väliä, mutta jarruputkien kytkennällä on kuitenkin väliä. Haluat edelleen ristikkäiset jarrupiirit, vasen etu ja oikea taka samassa piirissä. Oikea etu ja vasen taka samassa piirissä. Ei ole ihan samantekevää miten kytket ne putket.
Jos jarruputkihommat onnistuvat, niin kyllähän palloniveletkin...
Jos jarruputkihommat onnistuvat, niin kyllähän palloniveletkin...
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 9000 VM 92 CC jarruputkien reitti
Häh, voiko alapallon vaihtaminen olla muuta kuin todella helppoa? Yksinkin menee korkeintaan 30min per puoli jos on oikeen jumissa paikat, ilman pulttipyssyjä tai nostureita.Mummeli kirjoitti:Korjauskehotus tuli vielä alapallonivelestä. Hain jo osan Motonetistä, mutta lueskeltuani muiden ohjeita ja kokemuksia tuntuu, että viisainta on viedä korjaamoon.
Toisaalta, eipä noita vielä oo tullut vaihettua kun toistakymmentä - ehkäpä parhaat operaatiot on vielä edessä

SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Re: 9000 VM 92 CC jarruputkien reitti
Ja jos tuntuu siltä, että pelkästään kertomukset, että se on helppoa, ei riitä, niin:
1) Kulma ilmaan
2) Rengas irti
3) Alapallon ylämutteri irti (olikohan 17mm)
4) Alapallo irti tukivarresta (3 pulttia muttereineen, kannat taisi olla 10 tai 13mm)
5) Alapallo irrotustyökalulla irti navasta
6) Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
Irrotustyökaluja on pariakin eri tyyppiä, mutta puhutaan esim. tämäntyyppisestä kalusta: http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyoka ... in-191253/ - tosin tuollaisen pystymallin kanssa kannattaa katsoa etukäteen, että se mahtuu tuonne väliin oikealla tavalla. Noita on myös sellaisia, joissa pultti on sivummassa ja voima välittyy nivelen läpi.
1) Kulma ilmaan
2) Rengas irti
3) Alapallon ylämutteri irti (olikohan 17mm)
4) Alapallo irti tukivarresta (3 pulttia muttereineen, kannat taisi olla 10 tai 13mm)
5) Alapallo irrotustyökalulla irti navasta
6) Kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.
Irrotustyökaluja on pariakin eri tyyppiä, mutta puhutaan esim. tämäntyyppisestä kalusta: http://biltema.fi/fi/Autoilu---MP/Tyoka ... in-191253/ - tosin tuollaisen pystymallin kanssa kannattaa katsoa etukäteen, että se mahtuu tuonne väliin oikealla tavalla. Noita on myös sellaisia, joissa pultti on sivummassa ja voima välittyy nivelen läpi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: 9000 VM 92 CC jarruputkien reitti
itse tottunut ottamaan ihan rohkeasti parilla vasaralla/moskalla nuo pallot irti..riippuen tietysti tuleeko uutta tilalle..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: 9000 VM 92 CC jarruputkien reitti
Joo, niilläkin lähtee toki, kun muistaa lyödä oikeaan kohtaan. Näin internetitse on helpompi vinkata tuollainen helppo työkalu, joka muutenkin minusta on mukavampi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1601
- Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: 9000 VM 92 CC jarruputkien reitti
totta..joskus osasin tuolla ulosvetimellä jopa särkeä nivelen..käyttäjävirhe luulisin..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Re: 9000 VM 92 CC jarruputkien reitti
Pallonivelen vaihdossa koko keula ylös, ei riitä yksi kulma. Muuten tulee turhaan taistelua kallistuksenvakaajan vängätessä tukivartta ylös.
Tonnarin pallonivelen liitoksessa olka-akseliin ei ole kartiota, eikä ylämutteria. Ei tarvitse ulosvetimiä eikä tuplavasaroita. En ole nähnyt vielä sellaista ulosvedintä, joka mahtuisi alapalloniveltä irrottamaan vetonivelen ollessa paikallaan - en pystymallista en nivelmallista.
http://www.saab9000.com/procedures/susp ... ljoint.php
Tonnarin pallonivelen liitoksessa olka-akseliin ei ole kartiota, eikä ylämutteria. Ei tarvitse ulosvetimiä eikä tuplavasaroita. En ole nähnyt vielä sellaista ulosvedintä, joka mahtuisi alapalloniveltä irrottamaan vetonivelen ollessa paikallaan - en pystymallista en nivelmallista.
http://www.saab9000.com/procedures/susp ... ljoint.php
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 9000 VM 92 CC jarruputkien reitti
Ei perskula, mihinköhän mä olen alapallon vaihtanut, kun muistin tuon työkalun ostaneeni nimenomaan tonnarin pallojen vaihtoa varten
. TonnariinKIN olen kyllä muutama vuosi sitten pallot vaihtanut, siitä olen satavarma - kuin myös siitä, etten ole tunkannut tuolloin koko keulaa ylös silloisen onnettoman pukkitilanteen takia, mutta voi olla että kampeamisen suhteen olisi päässyt vähemmällä, jos olisi saanut koko keulan kerralla ylös.
Mutta vähän pitää hävetä, kun ei tästä ole pariakaan kuukautta, kun nyppäsin etualatukivarret irti. Pallot tosin irrotin vain tukivarsista, en yläpäästä, mutta olihan tuokin kiinnitys siinä vieressä hienosti näkyvillä, olisi se pitänyt muistaa
.
Mutta ei se mitään, homma on siis tuolta osin vielä helpompi kuin avaamani kaava, eli ihan kakunpala.

Mutta vähän pitää hävetä, kun ei tästä ole pariakaan kuukautta, kun nyppäsin etualatukivarret irti. Pallot tosin irrotin vain tukivarsista, en yläpäästä, mutta olihan tuokin kiinnitys siinä vieressä hienosti näkyvillä, olisi se pitänyt muistaa

Mutta ei se mitään, homma on siis tuolta osin vielä helpompi kuin avaamani kaava, eli ihan kakunpala.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: 9000 VM 92 CC jarruputkien reitti
Uusin siis putket suunnilleen jalkatilan kohdalla olevista liitoksista lähtien. Takapäätä ei ole vielä kytketty, jotenka vahinkoa ei ole päässyt tapahtumaan.Ei putken reitillä niin väliä, mutta jarruputkien kytkennällä on kuitenkin väliä. Haluat edelleen ristikkäiset jarrupiirit, vasen etu ja oikea taka samassa piirissä. Oikea etu ja vasen taka samassa piirissä. Ei ole ihan samantekevää miten kytket ne putket.
Eli seuraan putkia eteenpäin säiliölle päin ja tarkistan jakokohdasta (missä se on ? jossain hankalassa paikassa tietenkin) oikean yhdistämisen. Takaraivossani oli muistikuva "ristiinkytkennästä" ja siksi epäilykseni...
Edesmennyt veljeni korjaili vuosikymmeniä aina vanhat autoni, mutta mukana piti olla "seurustelu-upseerina" ja työkalujen ojentajana, jotenka joitakin asioita jäi muistiin, mutta kun vuosikin jostain hommasta on mennyt, niin täytyy ottaa ohjekirja esiin ja lukea huolella ohjeet ja tehdä ensin väärin ja vaikeasti. Toinen kerta heti perään onkin sitten helppoa.
Varaosa-autossani CD VM 92 takajarruihin on jako takana bensatankin kyljessä, ajoautossa taasen kulkee kaksi putkea koko matkan.
Re: 9000 VM 92 CC jarruputkien reitti
Vanhassa ABS-järjestelmässä takajarrut ovat molemmat samassa piirissä, taakse menee vain yksi putki, haara taka-akselin yläpuolella.
ABSittomassa jakautuminen on heti pääsylinterillä akun vieressä, piirin molemmat jarruputket lähtevät sylinteriltä vierekkäin:

ABSittomassa jakautuminen on heti pääsylinterillä akun vieressä, piirin molemmat jarruputket lähtevät sylinteriltä vierekkäin:
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 9000 VM 92 CC jarruputkien reitti
Maanantaina kun jarrut toivottavasti ovat ajokunnossa ajattelin soitella korjaamoille, mutta nuo ohjeet tuntuvat niin yksinkertaisilta, että voisin ajatella kokeilla (edes pultit liottaa ja irroittaa valmiiksi löysiksi), mutta ajattelin Biltemasta hakea pallotunkin ainakin. Olen kaukaa viisaana valanut autotalliini ryömittävän "rasvamontun" , jotenka pallotunkilla saisi ehkä paremmin nostettua, jos jossain kohtaa tarvii "miesvoimaa"....Tonnarin pallonivelen liitoksessa olka-akseliin ei ole kartiota, eikä ylämutteria. Ei tarvitse ulosvetimiä eikä tuplavasaroita. En ole nähnyt vielä sellaista ulosvedintä, joka mahtuisi alapalloniveltä irrottamaan vetonivelen ollessa paikallaan - en pystymallista en nivelmallista.
http://www.saab9000.com/procedures/susp ... ljoint.php